فتوى الكوسا‏


فتوى رقم)26409 .(تاريخ 29\4\1421هـ الرد على الفتوة

إلى من أفتى هذه الفتوة الغبية العجيبة, والى من أرسل هذه الفتوى..

إنني الزوجة الثالثة لرجل له اربعة زوجات , واظن انها مشكلة لا اقول ان غالبية النساء تعاني منه بل الاكثرية هنا في السعودية , مع العلم ان زوجي يبلغ الثامنة والسبعين من العمر , ولا يستطيع ان يقوم بواجبه الزوجي الا مرة واحدة في الشهر وينام بعدها اسبوع في فراش المرض ماذا افعل؟ تبقى الكوسا الدواء الناجع لحالتي وحالة اخواتي في نفس المنزل ,حيث ان الكوسا غالبا طازجة وقياسها وشكلها ورأسها يوافق حالتي واخواتي ,الان وقد قامت لجنة الافتاء الموقرة بتحريمه ماذا نفعل ؟ أتوجه إلى ضمائركم ان تعودوا عن قراركم او تستثنوا اللواتي في مثل حياتي ,مع العلم ان الموز والخيار قد سبب لي الحساسية , واستشرت طبيبة اعرفها فنصحتني بالابتعاد عن الخيار والموز واستعمال الكوسا هذا قبل تحريمه.

الكوسا <26409> تاريخ 29\4\1421ه

الحمد لله وحده والصلاة والسلام على من لا نبي بعده – وبعد

فقد اطلعت اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء على ما ورد إلى سماحة المفتي العام من المستفتية أم طلحة والمحال إلى اللجنة من الأمانة العامة لهيئة كبار العلماء برقم 1709 وتاريخ 3\4\1421ه وقد سألت المستفتية سؤالا هذا نصه: انتشرت في الآونة الأخيرة وبعد أن منّ الله علينا بموسم زراعي جيد ظاهرة شراء الكوسا المتوسطة الحجم وبكميات كبيرة جدا تفوق حاجة المنزل وتوافق ذلك مع انشغال الرجال بالمباريات الرياضية فما حكم ذلك وبعد دراسة اللجنة للاستفتاء أجابت بما يلي : ليس من هدي المسلمات على مر القرون أن يلجأن إلى استعمال هذه الوسائل الغير شرعية والتي وفدت إلى نسائنا من الأفلام الخلاعية التي يرسلها الكفار وأعداء الإسلام وخاصة اللواتي ذهبن في زيارات إلى بلاد الكفار وتعودن على بعض من هذه العادات الغريبة عن مجتمعنا , مع العلم أن هذه الكوسا قد تسبب النزف وتؤدي إلى العقم وبما أن غاية الزواج في الإسلام هي الإنجاب بناء على ذلك فلا يجوز التعامل بالكوسا على الوجه المذكور بيعا أو شراءَ أو إهداء والمشروع في هذه الحالات هو الخيار والموز كما دلت على ذلك سنة النبي صلى الله عليه وسلم . وبالله التوفيق

اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء
عضو : بكر بن عبد الله أبو زيد عضو:صالح بن فوزان الفوزان
الرئيس عبد العزيز بن عبد الله بن محمد آل الشيخ

تعليقات

لأ مش معقول ... بجد مش ممكن ؟ مش مصدقة لألألأ
‏قال غير معرف…
هذه فتوى ملفقة لانني لا اعتقد انه كان في عهد الرسول موز ولم ياتي ذكر الموز في اي من كتب السيرة النبوية .. والله اعلم
‏قال Elmasryeffendi
و الله ده شعب شاذ و مراهق و غير سوى و منافق و ادى العالم اللى احنا ماشيين وراها، يحرموا الكوسة و الخيار عشان قال ايه ناس بتستعمله فى الجنس ، طيب و الحمارة اللى سالت دى بتسال ليه و فى طرق كتيرة و معروفة من قديم الازل و ايه الحكمة فى انها تفضح نفسها كده، هما شعب جاهل و متخلف و المصيبة اننا ماشيين وراهم و فقناهم فى التخلف
‏قال Ameerov
:)
بجد ده؟؟؟
مش ممكن
يطلع كده من ولاد الناس المش كويسين

لكن عفواً
الكوسة والخيار لم يذكرا فى القرآن

وكل موسم زراعى وهما مكوكسين

وكل يوم وانتى أكوس (كويسة اكتر يعنى)
‏قال مطلق
نفهم من كلام امك يعني ان الموز حلال و الكوسه حرام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و الله الحرام بجد هو انهم سايبين و لاد الجزمه دول يخربوا في الدين

معلش يا قطه مش عارف اعلق براححتي لان في كميه الفاظ بنت جزمه نفسي اقولها
‏قال Kontiki
هههههههههههههههههههههههههه
بتهرجى صح
مش ممكن مش مصدقة لا لا بجد دة تهريج صح :)
‏قال Desert cat
آخر أيام الخريف
لاء بجد وموجودة فى كل المواقع السنية والوهابية
‏قال Desert cat
نزار النهري
وهما اساسا من امتا كانوا بيقولوا حاجه موجودة فى عهد الرسول الفتوى دائما بتخدم اغراض شخصية يعنى ممكن تلاقى الراجل المفتى ده عنده فدانين خيار وشجرة موز عايز يسوقهم
:))
‏قال Desert cat
elmasryeffendi
يمكن هى متعرفش الطرق دى علشان كدا سالت
وبعدين اذا كانوا بيسالوا يدخلوا الحمام باى رجل يبقى مش هيسالوا عن الكوسة حلال ولا حرام فى الجنس
‏قال *****…
تحذير : انا عايزة اقول كلام وحش زي بتاع المفتي والرجاء عدم القرائة بس
-
-
-
-
-

-





انا محتاسة من امبارح وانا باسال نفسي على الولية اللي اتعود كسها على الكوسة ودار الافتاء اتعود كس امهم على الموز
‏قال Desert cat
Ameerov
يعنى هو الحشيش اللى تم ذكره فى القرآن ؟
ماهم بيقولوا عليه حلال اصله نبات ربنا خلقه

واتمنى لك كل يوم اكوس من اللى قبله
:))
‏قال Desert cat
مطلق

نفس كمية الالفاظ دى خطرت على بالى وانا بنقل الفتوى يا كريم
متعرفش ليه سيابين البهايم دى تتكلم كدا بطون اى رادع يخربيت البقر
‏قال Desert cat
Kontiki

لا مش تهريج يا كونتا وخدى رقم الفتوى وتاريخها واعملى عليهم سيرش هتلاقيهم مغرقين المواقع المتخلفة بتاعتهم
‏قال Desert cat
*****

يمكن يكونا سمعوا حاجه عن كلها اسمها نت وتشوف ردك تيجى تقول اخبارها علشان نعرف كلنا
‏قال الكوسه منعت فى الصعيد قبل ذلك…
قطه
فى فترة الهياج الأرعابى فى الصعيد كان هناك من ينادى بمنع عرض الكوسه والخيار فى المحلات لأنها تشبه العضو الذكرى المنتصب
ولا ادرى هل استندوا على هذه الفتوى او ما يماثلها ام على ماذا
‏قال غير معرف…
loooooooooooooooooooooooooooooool
‏قال غير معرف…
وإن كانت امرأة لا زوج لها واشتدت غلمتها فقال بعض أصحابنا يجوز لها اتخاذ الاكرنبج وهو شيء يعمل من جلود على صورة الذكر فتستدخله المرأة أو ما أشبه ذلك من قثاء وقرع صغار
قبل ماحد فيكم يشتمني ده مش كلامي انا طبعا ولكن ده كلام الشيخ ابن قيم الجوزيه وهو من علماء القرن الثامن الهجري.
بدائع الفوائد لابن قيم الجوزية / ج 4 / ص 905 )
:وخدوا دي كمان
نقل ابن قدامة المقدسي الحنبلي في كتابه « المغني » عن أحد فقهائهم ، ج9 ص54 الطبعة الأولى 1405 هـ ، دار الفكر - بيروت
( .. وكـذلك لـو استدخلت امــرأة ذكـر صـبي لم يبلـغ عشـرا لا حـد عليهـا .. )
ودي كمان
ومن استمنى بيده خوفا من الزنا أو خوفا على بدنه فلا شيء عليه ..... وحكم المرأة في ذلك حكم الرجل فتستعمل أشيــاء مثــل الذكــر .. )

( كشف القناع - منصور بن يونس البهوتي الحنبلي / ج6 / كتاب الحدود / باب التعزير / ط دار الكتب العلمية الاولى 1418م

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نفسي ا حد عاقل يقولي يعني ايه الكلام السافل ده هو مش ده يعتبر تصريح بالشذوذ وقله الحياء وكمان بيقولوا الوسيله وبيشرحوها ويقولوا لا حد يعني عادي ومفيش عقوبه كمان علي اللي بيعمل القرف ده؟ اتاري الناس المحترمين اصحاب الاختراعات السافله دي .فالحين بس يقولوا الغرب منحل وكافر ونجس .طيب ماهم اتعلموا الانحلال من وصفاتكم الشاذه.متهيالي بعد اللي قريتوه ده مفيش نجس ومنحل غير اللي كتب الكلام القذر ده واللي بيصدقوهم وماشيين وراء فتاوييهم الشاذه .
‏قال *****…
معلش نسيت اسال سؤال مهم بانسبة لي

انا باحب الجزر موت

الجزر حلال ولا حرام؟

رجاؤا حد يستفسرلي علشان معرفش عنوان موقع الفتاوي

بس للعلم في اختراع اسمو ديلدو بس انا بافضل الجز

شكرا
‏قال غير معرف…
I read this post completely regarding the difference of most up-to-date and earlier technologies, it's remarkable article.

Also visit my website ... Protection Dongle

المشاركات الشائعة