فتوى الكوسا
فتوى رقم)26409 .(تاريخ 29\4\1421هـ الرد على الفتوة
إلى من أفتى هذه الفتوة الغبية العجيبة, والى من أرسل هذه الفتوى..
إنني الزوجة الثالثة لرجل له اربعة زوجات , واظن انها مشكلة لا اقول ان غالبية النساء تعاني منه بل الاكثرية هنا في السعودية , مع العلم ان زوجي يبلغ الثامنة والسبعين من العمر , ولا يستطيع ان يقوم بواجبه الزوجي الا مرة واحدة في الشهر وينام بعدها اسبوع في فراش المرض ماذا افعل؟ تبقى الكوسا الدواء الناجع لحالتي وحالة اخواتي في نفس المنزل ,حيث ان الكوسا غالبا طازجة وقياسها وشكلها ورأسها يوافق حالتي واخواتي ,الان وقد قامت لجنة الافتاء الموقرة بتحريمه ماذا نفعل ؟ أتوجه إلى ضمائركم ان تعودوا عن قراركم او تستثنوا اللواتي في مثل حياتي ,مع العلم ان الموز والخيار قد سبب لي الحساسية , واستشرت طبيبة اعرفها فنصحتني بالابتعاد عن الخيار والموز واستعمال الكوسا هذا قبل تحريمه.
الكوسا <26409> تاريخ 29\4\1421ه
الحمد لله وحده والصلاة والسلام على من لا نبي بعده – وبعد
فقد اطلعت اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء على ما ورد إلى سماحة المفتي العام من المستفتية أم طلحة والمحال إلى اللجنة من الأمانة العامة لهيئة كبار العلماء برقم 1709 وتاريخ 3\4\1421ه وقد سألت المستفتية سؤالا هذا نصه: انتشرت في الآونة الأخيرة وبعد أن منّ الله علينا بموسم زراعي جيد ظاهرة شراء الكوسا المتوسطة الحجم وبكميات كبيرة جدا تفوق حاجة المنزل وتوافق ذلك مع انشغال الرجال بالمباريات الرياضية فما حكم ذلك وبعد دراسة اللجنة للاستفتاء أجابت بما يلي : ليس من هدي المسلمات على مر القرون أن يلجأن إلى استعمال هذه الوسائل الغير شرعية والتي وفدت إلى نسائنا من الأفلام الخلاعية التي يرسلها الكفار وأعداء الإسلام وخاصة اللواتي ذهبن في زيارات إلى بلاد الكفار وتعودن على بعض من هذه العادات الغريبة عن مجتمعنا , مع العلم أن هذه الكوسا قد تسبب النزف وتؤدي إلى العقم وبما أن غاية الزواج في الإسلام هي الإنجاب بناء على ذلك فلا يجوز التعامل بالكوسا على الوجه المذكور بيعا أو شراءَ أو إهداء والمشروع في هذه الحالات هو الخيار والموز كما دلت على ذلك سنة النبي صلى الله عليه وسلم . وبالله التوفيق
اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء
عضو : بكر بن عبد الله أبو زيد عضو:صالح بن فوزان الفوزان
الرئيس عبد العزيز بن عبد الله بن محمد آل الشيخ
تعليقات
بجد ده؟؟؟
مش ممكن
يطلع كده من ولاد الناس المش كويسين
لكن عفواً
الكوسة والخيار لم يذكرا فى القرآن
وكل موسم زراعى وهما مكوكسين
وكل يوم وانتى أكوس (كويسة اكتر يعنى)
و الله الحرام بجد هو انهم سايبين و لاد الجزمه دول يخربوا في الدين
معلش يا قطه مش عارف اعلق براححتي لان في كميه الفاظ بنت جزمه نفسي اقولها
بتهرجى صح
مش ممكن مش مصدقة لا لا بجد دة تهريج صح :)
لاء بجد وموجودة فى كل المواقع السنية والوهابية
وهما اساسا من امتا كانوا بيقولوا حاجه موجودة فى عهد الرسول الفتوى دائما بتخدم اغراض شخصية يعنى ممكن تلاقى الراجل المفتى ده عنده فدانين خيار وشجرة موز عايز يسوقهم
:))
يمكن هى متعرفش الطرق دى علشان كدا سالت
وبعدين اذا كانوا بيسالوا يدخلوا الحمام باى رجل يبقى مش هيسالوا عن الكوسة حلال ولا حرام فى الجنس
-
-
-
-
-
-
انا محتاسة من امبارح وانا باسال نفسي على الولية اللي اتعود كسها على الكوسة ودار الافتاء اتعود كس امهم على الموز
يعنى هو الحشيش اللى تم ذكره فى القرآن ؟
ماهم بيقولوا عليه حلال اصله نبات ربنا خلقه
واتمنى لك كل يوم اكوس من اللى قبله
:))
نفس كمية الالفاظ دى خطرت على بالى وانا بنقل الفتوى يا كريم
متعرفش ليه سيابين البهايم دى تتكلم كدا بطون اى رادع يخربيت البقر
لا مش تهريج يا كونتا وخدى رقم الفتوى وتاريخها واعملى عليهم سيرش هتلاقيهم مغرقين المواقع المتخلفة بتاعتهم
يمكن يكونا سمعوا حاجه عن كلها اسمها نت وتشوف ردك تيجى تقول اخبارها علشان نعرف كلنا
فى فترة الهياج الأرعابى فى الصعيد كان هناك من ينادى بمنع عرض الكوسه والخيار فى المحلات لأنها تشبه العضو الذكرى المنتصب
ولا ادرى هل استندوا على هذه الفتوى او ما يماثلها ام على ماذا
قبل ماحد فيكم يشتمني ده مش كلامي انا طبعا ولكن ده كلام الشيخ ابن قيم الجوزيه وهو من علماء القرن الثامن الهجري.
بدائع الفوائد لابن قيم الجوزية / ج 4 / ص 905 )
:وخدوا دي كمان
نقل ابن قدامة المقدسي الحنبلي في كتابه « المغني » عن أحد فقهائهم ، ج9 ص54 الطبعة الأولى 1405 هـ ، دار الفكر - بيروت
( .. وكـذلك لـو استدخلت امــرأة ذكـر صـبي لم يبلـغ عشـرا لا حـد عليهـا .. )
ودي كمان
ومن استمنى بيده خوفا من الزنا أو خوفا على بدنه فلا شيء عليه ..... وحكم المرأة في ذلك حكم الرجل فتستعمل أشيــاء مثــل الذكــر .. )
( كشف القناع - منصور بن يونس البهوتي الحنبلي / ج6 / كتاب الحدود / باب التعزير / ط دار الكتب العلمية الاولى 1418م
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نفسي ا حد عاقل يقولي يعني ايه الكلام السافل ده هو مش ده يعتبر تصريح بالشذوذ وقله الحياء وكمان بيقولوا الوسيله وبيشرحوها ويقولوا لا حد يعني عادي ومفيش عقوبه كمان علي اللي بيعمل القرف ده؟ اتاري الناس المحترمين اصحاب الاختراعات السافله دي .فالحين بس يقولوا الغرب منحل وكافر ونجس .طيب ماهم اتعلموا الانحلال من وصفاتكم الشاذه.متهيالي بعد اللي قريتوه ده مفيش نجس ومنحل غير اللي كتب الكلام القذر ده واللي بيصدقوهم وماشيين وراء فتاوييهم الشاذه .
انا باحب الجزر موت
الجزر حلال ولا حرام؟
رجاؤا حد يستفسرلي علشان معرفش عنوان موقع الفتاوي
بس للعلم في اختراع اسمو ديلدو بس انا بافضل الجز
شكرا
Also visit my website ... Protection Dongle