اذا كانت البنت حيطة تطيق الفحل وهى سن 9 سنين زوجوها
ده مش كلامى ده كلام الشيخ المنجى مع احمد عبدون اللى بجد حس ان الكلام همجى ولا يرقى لكلام العقل والمنطق وقال انا مش فى المود النهارده علشان اناقش الكلام ده .. بنت 9 سنين وتتجوز ده صعب اوى .. الراجل ده مش ينفع يتعامل بالادب ده يا استاذ احمد
الشيخ المهلك وليس المنجى موافق جدا على زواج البنت وهى سن 9 سنين ومن فرط ثقافته وعلمه بالدين قال ان الشرع مش حدد سن زواج معين للبنت الراجل ده شيخ ؟؟ بجد يعنى فاهم فى الدين ؟؟ اذا كان الاسلام حدد اقامة الحدود من سن 15 سنة ازاى بقى غاب عن الشرع يحدد سن للزواج الناس دى مين اللى بيطلعها تعمل الائح ده فى دماغ الناس على الفضائيات
الشيخ المحترم بيقول ان الطفلة اللى عمرها 9 سنين و زى الحيطة وتطيق الفحل اللى هو الراجل يبقى على البركة يتجوزوا .. بناء على ايه الراجل ده يصف البنت بالحيطة والراجل بالفحل ؟؟؟
بناء على ايه الراجل ده يبيح باغتصاب الاطفال
ايوا اغتصاب مهما كانت الورقة المكتوبة باسم زواج مغلفة برداء الشرع
ده الفيديو المسخرة بتاع الشيخ المهلك وليس المنجى الراجل ده فعلا لو فى دولة محترمة كان اتقدم لمحاكمة عاجلة
وبعد الشيخ المهلك الفتوى اللى اشد اهلاكا وتجيز اغتصاب الاطفال لاء وبتشرح الطريقة اللى الراجل ينزل بيها اذا كان بايد الطفلة اللى عمرها 9 سنين او بين فخذيها .. مش عارفه انا ايه العالم الوسخة اللى هايجة باستمرار ومش ليها شغلانة ولا اى مصيبة تعملها غير الجنس ومعاشرة الاطفال
ذكرتم أن للزوج أن يباشرها، ويضمها ويقبلها، وينزل بين فخذيها، لكن الإنزال بين الفخذين ينافي القاعدة "لا ضرر ولا ضرار" أليس كذلك، كما أني بحثت ولم أر أيا من العلماء السابقين رحمهم الله يجوز الإنزال بين الفخذين بل اقتصروا على الضم والتقبيل، فأرجو إن أمكن توجيهي لبعض المصادر التي ذكرت ذلك؟ وشكر الله سعيكم.
فإنه لا ضرر في الإنزال بين فخذي الصغيرة التي لا تطيق الجماع، وتتضرر به إذا كان ذلك الإنزال بدون إيلاج، وقد بين العلماء رحمهم الله تعالى أن الأصل هو جواز استمتاع الرجل بزوجته كيف شاء إذا لم يكن ضرر، وذكروا من ذلك استمناءه بيدها ومداعبتها وتقبيلها على أن يتقي الحيض والدبر.
الناس دى ممكن تعمل كدا فى اطفالها ؟؟ اكيد مش بنى ادمين
ياريت كل الاعلاميين المحترمين يكونوا زى احمد عبدون ومش يسمحوا للناس دى بالتمادى فى هذا الجهل والغباء
الشيخ المهلك وليس المنجى موافق جدا على زواج البنت وهى سن 9 سنين ومن فرط ثقافته وعلمه بالدين قال ان الشرع مش حدد سن زواج معين للبنت الراجل ده شيخ ؟؟ بجد يعنى فاهم فى الدين ؟؟ اذا كان الاسلام حدد اقامة الحدود من سن 15 سنة ازاى بقى غاب عن الشرع يحدد سن للزواج الناس دى مين اللى بيطلعها تعمل الائح ده فى دماغ الناس على الفضائيات
الشيخ المحترم بيقول ان الطفلة اللى عمرها 9 سنين و زى الحيطة وتطيق الفحل اللى هو الراجل يبقى على البركة يتجوزوا .. بناء على ايه الراجل ده يصف البنت بالحيطة والراجل بالفحل ؟؟؟
بناء على ايه الراجل ده يبيح باغتصاب الاطفال
ايوا اغتصاب مهما كانت الورقة المكتوبة باسم زواج مغلفة برداء الشرع
ده الفيديو المسخرة بتاع الشيخ المهلك وليس المنجى الراجل ده فعلا لو فى دولة محترمة كان اتقدم لمحاكمة عاجلة
وبعد الشيخ المهلك الفتوى اللى اشد اهلاكا وتجيز اغتصاب الاطفال لاء وبتشرح الطريقة اللى الراجل ينزل بيها اذا كان بايد الطفلة اللى عمرها 9 سنين او بين فخذيها .. مش عارفه انا ايه العالم الوسخة اللى هايجة باستمرار ومش ليها شغلانة ولا اى مصيبة تعملها غير الجنس ومعاشرة الاطفال
ذكرتم أن للزوج أن يباشرها، ويضمها ويقبلها، وينزل بين فخذيها، لكن الإنزال بين الفخذين ينافي القاعدة "لا ضرر ولا ضرار" أليس كذلك، كما أني بحثت ولم أر أيا من العلماء السابقين رحمهم الله يجوز الإنزال بين الفخذين بل اقتصروا على الضم والتقبيل، فأرجو إن أمكن توجيهي لبعض المصادر التي ذكرت ذلك؟ وشكر الله سعيكم.
فإنه لا ضرر في الإنزال بين فخذي الصغيرة التي لا تطيق الجماع، وتتضرر به إذا كان ذلك الإنزال بدون إيلاج، وقد بين العلماء رحمهم الله تعالى أن الأصل هو جواز استمتاع الرجل بزوجته كيف شاء إذا لم يكن ضرر، وذكروا من ذلك استمناءه بيدها ومداعبتها وتقبيلها على أن يتقي الحيض والدبر.
الناس دى ممكن تعمل كدا فى اطفالها ؟؟ اكيد مش بنى ادمين
ياريت كل الاعلاميين المحترمين يكونوا زى احمد عبدون ومش يسمحوا للناس دى بالتمادى فى هذا الجهل والغباء
تعليقات
حسبى الله ونعم الوكيل فى دى ناس ..بيقللو من المرأه والرجل فى نفس الوقت ..واقفين عند العصر الحجرى ومش عايزين يتحركو ..هى البنت فى نظره مجرد جسم ؟ مش فيه حاجه اسمها نضج عقلى ونفسي ؟ بيعتبرها مجرد وعاء لتفريغ الشهوات عند الرجل ؟ والراجل فى نظره مجرد فحل؟ الملافظ سعد ياعبد العال ..فحل بصل ولا فحل ايه بالظبط ؟هو الجواز مجرد التقاء جسدين ؟
العيب مش عليه العيب عالفحل الى سابه يقول الكلام دا ..والله الراجل دا مفروض انه يتدبح مع الخنازير فى الظيطه ونخلص من الاشكال دى ...انفلونزا الخنازير ..افضل من انفلونزا العقول ..فالاخيرة اشد فتكا بالبشر ...
تحياااااتى
ميجوووووووو
اكيد محدش بيفكر كده غير يا اما الفقرا اللى عايزيين يخلصوا من ولادهم يا اما الجهلة اللى مبيفكروش اصلا يا اما اللى ربنا شايل من قلبهم الرحمة فى الارض.
ممكن طلب,تشرحيلى الكلام اللى باللون النبيتى واللى تحتة تانى.
شكرا وتحياتى عل البوست الرائع
تحياتى
تعالي نتفق اولاً إن لايجوز التطاول عالعلماء والشيوخ لأن لحومهم مسمومة .. وكمان نتفق على إنهم مش ملايكه..هم بشر وخطأهم وارد..اتفقنا :)
بالنسبة للموضوع ماحدش فينا يقدر ينكر إنه جائز شرعا زواج الصغيره ..اما تحديد سن الصغيرة او القاصر فبيختلف من دولة للتانية
مثلا في السعودية مافيش سن معين لزواج البنت ..في مصر اعتقد 18 سنة وهكذا في بقية الدول ..
لو نيجي لدليل شرعي فمذكور في سورة الطلاق قوله تعالى : ( واللائي يئسن من المحيض من نسائكم فعدتهن 3 اشهر واللائي لم يحضن ) يعني عدة الحائض والغير حائض _القاصر او الصغيره_ هي 3 اشهر وطالما في عدة يبقى اكيد في جواز
طبعا الشرع اجاز الزواج من الصغيره بس العقل والمنطق بيرفض يتقبل هذه الإجازة ..لأسباب كتيرة ..اهمها إننا في زمن مختلف تماما عن زمن النبي ..وبقى من الصعب جدااا نستخدم كل ماذكر في القرآن على انه قوانين تسن على البشرية .. هي صالحه لكل زمان ومكان بس لازم نراعي الفروق التاريخيه
نيجي بقى للنص التاني وهي الأبعاد المترتبه على اي زواج..المعروف ان هناك ابعاد نفسيه وجسديه وجنسيه وإجتماعيه
فهل الفتاة في السن ده قادره على تحمل كل هذه الأبعاد ؟!!اعتقد اننا اختلفنا جدااا واهتمامات البنت اتغيرت ومفهومها للحياة ونظرتها للمستقبل مابقاش زي زمان منحصر عالبيت والزوج والأولاد
لو هيكون ليا اعتراض على كلام الشيخ فأكيد على اسلوبه وتشبيهاته..إنما شرعاً ماحدش يقدر يختلف معاه
اعذريني عزيزتي عالإطالة :)
وبالتالي هو كان يقصد ان تكون الفتاة بالغة الا انه استعمل تعبيرات غريبة شوية
تحياتي
فرعون ..
وأحب أقول إن الزواج هو سر مقدس وليس مجرد نكاح (آسف في الكلمة) !
الزواج إرتباط وشركة حياة بين زوجين وليس فقط إيلاج عضو ذكري داخل فرج أنثوي
للأسف يا اختي العزيزة ..
الشيوخ مش جايبين الكلام دا من عندهم .. الرسول نفسه تزوج عائشة وهي في سن التاسعة .. وهو القدوة والمثل الأعلي للمسلمين!
ما علينا .. الكلام واااااضح .. ومش عايز أكتر
سلام يا قطة ..
المهم .. إحمدي ربنا إنك مكونتيش فحلة وانت عمرك 9 سنين وإلا كان زمانك إتحرمتي من طفولتك !!!!
الناس دى مش حتختشى بقى وتتلم الراجل ده حقه يتحبس
ربنا يرحمنا
انا ملاحظ اغلب موضعاتك ورا الناس دى بس هوا مفيش حد غلط غيرهم
ولا هما دول بس سبب اللى احنا فيه؟؟
غريبة
واللى سمح ان بنات فى سن11و10واصغر من كده تشوف ميرنا وخليل ونور
وعادى اننا نشوف ميرنا حامل من صاحبها هما دول اللى صح ولا دول بردو مش يستحقو اننا نتكلم ونوعى بردو على مخاطرهم
تحياتى
المهم انا شايف ان انتى مش وراكى غير الناس دى
مفيش غيرهم غلط ولا ايه؟؟
اللي تستحمل النكاح يبقى تستحمل الزواج .. طبعاً فكرة مش قادر ألاقيلها تعليق مناسب علشان كده ها أسيبها من غير تعليق
انا من زمان عديت مرحلة الحيطة وبقيت عمارة تحفة
حد يبعتلي الشيخ دة ينكحني ويشبع شهوتو مني, اشمعنا بيدورو على حيطة طالما فيه عمارات كتيرة
مساء الخير
كثر الجدل كثيرا عن زواج البنت في سن التاسعه .. فالمسلمون واهل سنة سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم مرجعهم زواج النبي (ص) من السيدة عائيشة وهي في سن التاسعه
ولكن الانزال بين الفخذين وماشابه فهو من التفاسير الخاطئية .. لان الرسول (ص) لم يضاجع السيدة عائيشة الا بعد البلوغ بفتره ولم يؤذها
الطفله تبقي طفله الي ان تبلغ وبعد البلوغ تصبح امراه .. ولكن نحن نعرف ان الزواج المبكر له كثير من الاثار السيئة .. لذلك السن المناسب للزواج هو ان تكون اكبر من 18 سنه ..
وهذا رائي الشخصي
شكرا علي المواضيع الحاره نار يا قطقوطه
بجد بحيييك .. مش مقضياها زيي حب في حب .. ايوه فيدي الناس مش توجعي قلبك
صافي الود يا قمر
انت نونو براحتك وزى ما تحب البلوج كله تبعك ياباشا
وميرسى جدا على مشاركتك
الشيخ البغل ده شايف فى نفسه فحل
وعلشان احساسه بالفحولة متخيل كل الناس زيه
بس الهبل بتاعه انه بيعمم
المفروض حد يقوله يحترم نفسه لان فى ناس محترمين مش يسمحوا لامثاله يقول عليهم فحل ولا حيطة
عالم زبالين بصحيح
سورى يا ميجووو
اصلى بجد قرفانه من البنى ادم ده شكله جاى من ورا الجاموسة طازة
مش هو بيقول فحل بقى يبقى اكيد جاى من ورا الجاموسه
الشيئ اللى اسمه شيخ ده احمد عبودن قرف من الكلام معاه وقاله انا مش فى المود النهارده
وقفل الحديث فعلا خير مافعل
بالنسبة للكلام فالشيوخ الهايجين الغير محترمين بيقولوا ان لو الفحل اللى من نوعيتهم اتجوز من طفلة عمرها 9 سنين ممكن انه لا ينكحها لكنها تساعده على الاستمناء بايديها او انه يستمنى بين فخذيها
عالم مقرفة ولاد كلب بجد يعنى
الناس دى يا حياة مش يمهمها اذا كانت طفلة من عدمه الاهم هو المتعة الفحل عايز طفلة يستمتع بيها شوفتى الارف
ربنا يحفظ بلدنا منهم ومن افكارهم الغبية
تحياتى
بس يارب المتخلفين اللى بيقلدوهم فى مصر يفوقوا بقى العملية مش ناقصه
مش يقلدوهم فى دى كمان
تحياتى سارة
الشرع مش حدد سن لزواج البنت
ردى على كلامك روحى اقرأى واعرفى الشرع كويس كفاية تشويه فى صورة الدين
اللى بتعملوه ده اسمه تبلى على الله وعلى رسوله
اذا كنتى مقيمة فى السعودية وابن عبدالوهاب اباح اغتصاب الاطفال فابن عبدالوهاب لا يمثل الشرع فى شيئ بالمناسبة ابوه واخوته اول ناس اتبروا منه علشان فكره الغبى ده
انتوا بقى فى بلدكو تغتصبوا الاطفال سن 9 سنوات او سنة واحدة مش يهمنا فى حاجه المهم تبعدوا عننا بافكاركو دى وربنا يحفظ مصر والمصريين من هذا السم الخفى
معلشى سؤالين جاوب عليهم
10 سنين دى يعنى فى 4 ابتدائى اتحداك لو فى بنت فى 4 ابتدائى بلغت الحيض ولا حتى 5 ابتدائى
ثم انت ترضى تجوز بنتك وهى عندها 10 سنين ؟؟
طيب انت توافق تتجوز واحدة عمرها 10 سنين ؟؟
انا الحمد لله حاجه حجمى صغنون شوية
ودى نعمة من ربنا اشكره عليها كتير الحقيقة
والا كان زمانى اتجوزت فحل عمره 50 سنة
اععععععععععععع
الراجل ده حقه يتشنق فى ميدان عام
الله يخربيته وبيت السلفيين والوهابيين اللى من العينة القذرة دى
ربنا ياخدهم ويريحنا
آمييييييييين
والله الناس دى فعلا سبب البلاوى والجهل اللى الغالبية العظمى عايشه فيه
يكفى ان فى ناس مش مقدرة حجم المصيبة ولسه بتدافع عنهم يمكن لان نفسهم يتجوزوا اطفال عمرهم 9 سنين ولما حد يقولهم عيب يقولك اصل الناس دى هى اللى قالت والناس دى بشر تخطئ وتصيب
اللى تشوف نور وصاحبها احسن الف مرة من اللى تغتصب برائتها وتتجوز فحل هايج عايش علشان الجنس واغتصاب الاطفال وخلاص
اه مفيش غيرهم غلط
وانا مش قاعدة 24 ساعه فى البلوج علشان انشر الكومنتات اول ما توصل
يبقى استنى يومين تلاته لما الكومنت يتنشر لما اكون فاضيه
ده شيخ ازاى ده
ده اسمه شخاخ ربنا يحفظك طبعا
الراجل ده واللى زيه المفروض بجد يندفنوا احياء او يتقطع منهم فى ميدان عام مش يتنشر جهلهم على الفضائيات
لاء يا حبيبتى هو من عشاق اغتصاب الاطفال
لو عندك طفلة عمرها 9 سنوات ابعتيها واهى فى نظرة هتبقى حيطة بقى علشان تساعده على شذوذه وينزل بين رجليها
ابنوسة القمر
ميرسى ليكى يا جميل
وشرفتينى
نقطة ثانية..
لما يكون ليكي زوار لمدونتك ..ياريت تتكلمي معاهم بشكل الطف عشان اسلوبك بجد بيسبب النفور ..كنت جدا مهذبة في كلامي معاكي بس اسلوبك جاف في الرد وماكنتش مستنية منك كده.. على العموم حصل خير واتمنى تتقبلي نقدي بصدر رحب :)
تحياتي
اولا اللى فعلا قير فى عقله ومنطقه واللى يستحق الشفقه والرثاء هو اللى بيستشهد بايات ويضعها فى غير موضعها الصحيح
النصوص الشرعيه واضحه و الحدود واضحه لا يمكن قبول اي حجه او ذريعه لتجاوزها
هذا الزواج في تلك العهد كان مقبولا اجتماعيا و ساريا و يعمل به
ان وجد والديها مهيئه له بغض النظر عن سنها
مش هتيجى انتى تطبقى قوانين من 1400 سنة فى زمن فيه التقدم التكنولوجى الهائل ده والا كنا خلينا نركب الجمل
يقول تعالى مبيناً لعدة الآيسة، وهي التي انقطع عنها المحيض لكبرها، أنها ثلاثة أشهر عوضاً عن الثلاثة قروء في حق من تحيض كما دلت على ذلك آية البقرة، وكذا الصغار اللائي لم يبلغن سن الحيض أن عدتهن كعدة الآيسة ثلاثة أشهر، ولهذا قال تعالى: { وَٱللَّـٰتِي لَمْ يَحِضْنَ } لصغرهن
لغرهن ؟؟؟؟؟؟؟؟
مش اجيب طفلة عمرها 9 سنوات وازوجها
انتى بقى تروحى تجوزى بنتك عمرها 9 سنين عمرها 3 سنين حاجه متخصناش
المهم انشرى عاداتك وثقافتك بعيد عن مصر
وربنا يحفظ بناتنا من الافكار البدوية والعادات الصحراوية
انتى محتاجه اعادة تأهيل لان فهمك ضعيف
روحى اشترى لك فهامة بالكهربا تقريبا سعرها مش غالى
ولو مش معاكى ممكن ابقى اتبرع لك بسعرها
راجعى الكومنت تانى بعد ما تشتريها علشان تعرفى تفهمى
المدونة غير مرحبة بيكى
ومش تيجى هنا تانى
لا زائرة ولا تردى اصلى خايفه بصراحة على البلوج من البدو اصل الغنم بتاعتهم تبوظه
هو الحقيقة حاجه تخرج الواحد كمن هدومة مش عن حدود الادب فقط
زاكتر ما يغيظ الحمير اللى جايين يدافعوا عنهم
شرفتنى جدا وتحياتى لحضرتك
ماشى
اظن ان طفلة فى التاسعة جسديا اى كان الخرسانة اللى معمولة منها بتكون بنفس شكل ولد بنفس السن باستتثناء الجهاز التناسلى غير الناضج
اظن ان تلك النقطة لها دلالة ما
ملاحظة: المرأة ليس لها اى دور بالمرة طبقا لرأى مولانا بل مستقبل فقط
مدد يا مولانا مدد