فرحة قوية وفرحة .. وزارة الاوقاف تعارض النقاب
واخيراً بدأت خطوة ايجابية تتخذ ضد الملثمات
وكان النقاب دائما موضع جدل بين المذاهب السنية وحتى داخل المذاهب ذاتها والتي تعتبر في معظمها انه ليس فرضا.
الا ان كافة المذاهب تجمع على انه يجب على المراة ان تستر كامل جسدها باستثناء الوجه واليدين. وذكر الكتاب بقرارات صادرة عن مفتي مصر ورئيس جامعة الازهر تفيد ان النقاب لم يرد ذكره في القرآن ولا الحديث.
وفي مصر كثيرا ما يعتبر ارتداء النقاب دليلا على الانتماء الى التيار السلفي الاسلامي. واعلنت الوزارة انها سنتشر كتبا تعارض السلفية وستوزعها على المساجد.
افادت صحيفة "المصري اليوم" ان وزارة الاوقاف المصرية تؤكد في كتاب تستعد لتوزيعه على المساجد ان النقاب ليس فرضا في الاسلام.
اينعم بس المنتفعين من اللثام باى شكل من الاشكال سواء لحس جزم سكان شبه الجزيرة من اجل ان يلقوا لهم بحفنة دولارات او ارتكاب ما يحلو لهم من جرائم الصقوه بالاسلام عنوة
ونقلت الصحيفة التي نشرت مقتطفات من كتاب "النقاب عادة وليس عبادة" عن وزير الاوقاف محمد حمدي زقزوق قوله "لن اسمح مطلقا بنشر ثقافة النقاب بين السيدات في مصر".
ونقلت الصحيفة التي نشرت مقتطفات من كتاب "النقاب عادة وليس عبادة" عن وزير الاوقاف محمد حمدي زقزوق قوله "لن اسمح مطلقا بنشر ثقافة النقاب بين السيدات في مصر".
وكان النقاب دائما موضع جدل بين المذاهب السنية وحتى داخل المذاهب ذاتها والتي تعتبر في معظمها انه ليس فرضا.
الا ان كافة المذاهب تجمع على انه يجب على المراة ان تستر كامل جسدها باستثناء الوجه واليدين. وذكر الكتاب بقرارات صادرة عن مفتي مصر ورئيس جامعة الازهر تفيد ان النقاب لم يرد ذكره في القرآن ولا الحديث.
وفي مصر كثيرا ما يعتبر ارتداء النقاب دليلا على الانتماء الى التيار السلفي الاسلامي. واعلنت الوزارة انها سنتشر كتبا تعارض السلفية وستوزعها على المساجد.
لماذا كان هذا الصمت حتى انتشر اللثام لنجد الملثمات ملقون فى الشوارع كأكياس الزبالة وانتشرت من خلفه الجرائم وارتكبت من خلفه ابشع الافعال
لكن طالما بدأنا فى الافاقة من الغفوة اهنيك واشكرك جدا دكتور زقزوق وفى ستين داهيه قطعة القماش المسماه بالنقاب والمتخفيات خلفها ولإقصاء هذه الظاهره من المجتمع وباقصى سرعه لابد من سن قانون للانتهاء من هذه المناظر البشعه
بلا حجاب بلا نقاب بلا زبالات اخرى
مع الاعتذار للعظيم حسن الهلالى
تعليقات
أولا لأن أي مجتمع ليبرالي متحرر يجب أن يتقبل الاختلافات البينية و كما نطالب الإسلاميين و السلفيين بقبول الليبراليين فيجب على بقية فئات المجتمع قبول من ارتضوا لأنفسهم النقاب. التغيير ينبغي إذن أن يكون في عقلية من ترتدي النقاب و ليس في إجبارها على عدم إرتداءه. النموذج ألاوروبي يحتذى به في هذا الإطار أكثر من النموذج التركي.
ثانيًا لا أنكر أن النقاب في شكله الجديد (تحديدًا الشكل الخليجي) يحتوي على جمال ما بل ربما إثارة تتناقض مع تشبيه المنقبات بأكياس الزبالة... وشكرًا
وسينتشر بإذن الله أكثر وأكثر
طالما أراد النساء ارتداءه
ولا يجب إجبار المرأة عليه فهنا فقط الظلم
أما أن ترتديه باختيارها فهو فضيلة لها وتشبه منها بأمهات المؤمنين
وموتوا بغيظكم يا من تحاربون النقاب , فحربكم خاسرة لا محاله
والسلام
حكاية النقاب دى فيها اقاويل، لكن الحجاب طبعاً لأ.. الحجاب فريضه زى ما انتى قولتى كده الوجه واليدين بس اللى يبانوا من المراه المسلمه فقط وباقى الجسد مغطى ومش بأى ملابس، ملابس لا تجسد ولا تكشف ايضاً.
المهم قصدى ان الحجاب فريضه ثابته بالكتاب والسنه.. فقط اردت التوضيح
النقاب مش وحش النقاب غرضه عدم اثاره الفتنه يعنى اللى يلبسوه ناس شداد الجمال جدا وفيه سبب للبسه خوفا من الفتنه لكن اللى حاصل ان كل من هب ودب بقى بيلبس اسدال ونقاب وبقى شكلنا وحش اوووووى اوووووى وخصوصا لما مثلا يلاقى فتاه متدينه ملبس فقط لكن بتعمل مهاذل ضد دينها ومجتمعها ونفسها قبل اى شئ
لأنه على المدي البعيد يتحول الى قناع
مثلما حدث في الحجاب ومن بعده النقاب
حيث يرتدون ذلك الحجاب المزركش اللافت للنظر والملابس الغربية المنشأ بتعديلات بسيطة لا تلغي أنها مثيرة للغرائز
وعندما ننظر اليهم نشعر اننا امام قطعة ملبسية بها بعض الرقع
أسفة ان كنت جرحت مشاعر أحد
سمراء
بسبسبسبسبسبسبس تعالي هنا
الى يلبس حجاب و الى يحب يلبس نقاب
مينفعش نحارب حد علشان عايز يلبس نقاب
زى مش هينفع نحارب واحدة مش لبسه حجاب و نفضل نقولها حرام وا نتى راحه جهنم و لازم و لابد و اجبار تلبسى حجاب
كل واحد حر و ربنا بس هو الى هيحاسب عباده
الناس مش حرة تلبس نقاب طبعا لانه يهدد الامن العام لانه يعتبر زي للتخفي و التنكر بالاضافة لانه زي يعمل على تمييز مجموعة من الشعب عن بقيته
انت حر مالم تضر
انا علي فكرة مش منتقبة لكن مسلمة ولما انتي تقولي كدة يبقي اعداء الاسلام يقولوا ايه
يمكن بعض المنتقبات بيسئوا للنقاب لكن في اخريات محترمات
ياريت تحاولي تراجعي نفسك في الكلام اللي قولتيه وفي فرحتك الزيادة
تحياتي لكي
تمام زي اللي بتلبس ميني جيب
والتهم اللي وراه مش بسببه لكن بسبب الاشخاص اللي لابسينه
ومش كل واحدة لابسة نقاب تبقي مجرمة.. ولا انتي بتعممي ؟؟
لان التعميم هنا غلط طبعا وعدم مصداقية في النقد
اللبس حرية كاملة مطلقة 100%
اما الحجاب بقي
اظن انه مش من اللائق تحطيه جمب كلمة زبالات
لانه فرض
ام انك تنكرينه؟؟؟؟
لو تنكرينه هو الاخر ده يبقي موضوع تاني
ولا ايه ؟؟
اسمحيلى تشبيه قاسى شوية
لأنه زى ما قلتى المذاهب بتقول إن النقاب على وجه الإستحباب
مش فرض ماشى بس منستهنش بيه بالصورة دى
ومن ترتديه فلها الحريه فى الأخذ بتلك السنة ولماذا لم يصدر الشيخ المبجل فتوى بخصوص الكاسيات العاريات بتوع الفيديو كليب
ولا هو ده الصح
لو قرأتى فى كتب الفقه ستعلمين أن أزواج النبى والصحابة كان هناك الكثير يرتدين النقاب
تحياتى وإن إختلفنا
الله اعلم
دائما المتشددون يتخانقو على المظاهر
زي ما قال علاء الاسواني التدين البديل
انا معدية اسلم عليكى، دايما بعدى بس احيانا من غير تعليق
بالنسبة للموضوع
تصدقى انا حاسة ان كلام الاوقاف او الازهر مالوش قيمة كبيرة دلوقتى ، لان الناس دى مرجعيتهم لا هى الازهر ولا الاوقاف وبالتالى مش هتفرق معاهم كتير رأيهم ايه
مزيد من اليأس من وجهة نظرى؟؟؟
آه
لكن دى حرية شخصية زى مانتى متحبيش ان حد يتعامل مع اى استيل خاص بيكى بالاسلوب ده
انا شايف انها خطوة متاخرة جدا
اصلى لا اطيق المنقبات بمنظرهم الكئيب
كمان بخاف منهم اصل محدش ضامن دلوقتى دى واحدة ولا واحد نازل لتوه من شقة عشيقته
انتى ليه بتقلى ادبك مع ناس مختلفة معاكي فى الراي؟
ليــــــــــــــه؟
الحكومة والازهر ياتون دائما بتصريحات لتلهي الناس بالمظاهر والابتعاد عن الجوهر
1-
حينما ياتي امر الله "وغضوا من ابصاركم" فلا احد منا يذكر هذه الاية ولا يعرفها وهي من امر الله مباشرة
2-
الايمان عند الله يتلخص بقوله "ان اكرمكم عند الله اتقاقكم" اي بالجوهر وليس بالمظهر, اي ان لبس الفقير او لبس الغني لا يحدد درحة الايمان التي هي بالجوهر والعمل الصالح والقول الصالح, بينما يقول الله تعالى "ان اكرمكم عند الله اتقاقكم" فنتجاهل قوله حين نطلق عبارات عنصرية ضد الاديان الاخرى التي فيها اتقياء وانبياء "ومن عمل مثقال ذرة خيرا يره, ومن عمل مثقال ذرة شرا يره" هذا قول الله عز وجل لكي نترك له الحكم على ايمان من هم من ديانات اخرى وان لا نحكم بانفسنا على من هم من ديانة او طائفة اخرى, ومن لبس جلباب او ثوب طويل فلا فرق لان الايمان بالافعال الحسنة والمعرفة باقوال الله ومخافته وملبسنا لا يشع منه الايمان الذي بقلوبنا ولا يعكس الجهل الذي في عقولنا , ولا يحدد العالم من الجاهل
الدولة لا تسن قوانين تساوي بين الناس على اختلافات دياناتهم وطوائفهم لانها تتجاهل ان ان باقي المواطنين هم خلق الله وعلى الملك او الوالي تقع مسؤولية المحاسبة عند الله في يوم الدين ونحن المواطنين من طرفنا نسيئ الى باقي الاديان والناس بالاقوال او الافعال وهذا يغضب الله ولكن من يدرك غضب الله؟
4-
لا اعتقد بان ديانتي مسلمة ستجعلني اعلى بدرحة من النبي داوود او سليمان او موسى, ولم تجعل للنبي موسى افضلية على اي واحد من قومه لان الله عاقبه على قتل رجل من ال فرعون فمنعه من دخول الارض التي وعد اسرائيل بها فبقي مدفونا في الصحراء رغم تحمله المعاناة ستون عاما منذ امره الله وهو في سن ال60 عاما ان يتولى قيادة شعب وديانة وانزل عليه التوراة ولكن لم يعفيه من العقاب
من نحن حتى نكون افضل من غيرنا بلبسنا او بانتمائنا؟
ومن هو وزير الاوقاف او وزير الداخلية حتى لا يعدلو بين مختلف الاديان بدل ان يجعلونا ندمن على المظهر بدل الادمان على مخافة الله؟
لا حجاب ولا جلباب ولا طول الئذنة يجعلنا نتهرب من الايمان بالله ومخافته
يا رب نعيش ونشوف قانون يجرم لبس قناع وإخفاء الشخصية في الشوارع والأماكن العامة... دي جريمه لا يصح السكوت عنها
وعقبال الحجاب وباقي الزبالات العرعورية الأخري!!!!!ه
------------
قوله تعالى "والموؤدة اذا سؤلت باي ذنب قتلت" ياتي ليبقى السؤال الى الابد, وكلنا نتذكر الحادثة منذ عصر الجاهلية عن الطفلة التي اراد ابوها ان يدفنها حية فهي قبل حكمه برضى ومحبة واثناء الدفن كان التراب يتناثر على لحيته فكانت تسارع في نفض التراب عن لحيته
لماذا هذا الحب والخوف على لحية ابيها من ان تتسخ, بينما ابوها يدفنها حتى لاتكبر وياتيها رجل اثناء غزو فكان لا بد له من دفنه كعادة العرب اتقاء ذلك اليوم, ولكن لا اعرف لماذا لا يلحق العار ذلك الرجل الذي يغتصب امراة اثناء غزو قبيلتها
ولكن هكذا تم تلقيننا بان المراة عار وعورة ويتم اغتصاب الحياة منها رغما عنها واستعمال كل وسائل التعذيب والتنكيل ضدها وهي تكبر وتفتح اعينها على الدنيا وكان كل شيئ هكذا يجب ان يكون ولان امها واختها مرتا بنفس الظروف فهي تتقبل الامر بديهيا دون تفكير او حتى الالسؤال البسيط لكي تفهم فلا يخطر على بالها ان تقول لماذا
هذا الحجاب او الجلباب يطمس امر الله "وغضو من ابصاركم" ونتجاهل اننا نطمس كل المجتمع بالجهل لان هذه المراة التي ستلد بنين وبنات وتربيهم على تقبل الامور دون فهم او علامة استفهام ليكون عن قناعة وليس الهام
حين يقون القانون بيد الرجل ليحس بالسيطرة والشموخ على الناس وتكون المراة مجرد عبدة خاضعة للعنف والجهل كامر واقع واسلوب حياة فتتقبل اهانة ولكمات الظابط كما تتقبل اهانة كل من هو ذكر
هذا هو الواقع العنيف الذي تعيشه المراة تحت حجاب يغلق فمها ويطمس عيناها ويغلق اذنيها فتصبح لا شيئ وهو امر طبيعي, ولكن الوؤودة كانت افضل لانها ستموت وترتاح من اهانة الجميع لانهى انثى وقرار المجتمع اقوى من قرار الله
هنا
http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=187423&IssueID=1232
بس الهجوم بتاعك زيادة اوى يا قطتى
يعنى اعتراضنا او رفضنا لشئ
مش بيجرمه او يسمح لينا بالهجوم يبقى بالحدة دى
ممكن ترفضى شئ لكن يفضل الشئ دة حريه شخصيه لصاحبه
ومش من حقنا الهجوم كدة
ممكن نرفضه او نعترض عليه لكن منهينش حد يا قمرة
هو لاغراض رعوية وفى محاولة بائسة لنشر الفكر الوهابى الصقوه بالدين الاسلامى وليس بالعبادات فقط
انا متفقه على فكرة بس انت حر ما لم تضر .. تقدر تقولى بقى ايه وجه الحرية فى ملثمة تتخفى عن الاعين وكأنها قاتلة قتيل .. شايفه فى نفسها عورة يبقى مش تخرج من بيتها بس مع العبايات المختلفة واشكال النقاب اللى بيزوقوها دلوقتى ورسم العين والاضافات اللى عليها كانها بالته الوان هذا بالطبع يشهد على انها تتعمد الاثارة .. وهذه رسالة لمدعين العفة ولكن ايضا المنظر الكئيب المصاحب لها وللخيمة يجعلها تشبه كيس الزبالة
:)
فضيلة ؟؟؟؟!!!!
هههههههههههههههه
قصدك فضيحة
تخيل نفسك طالع سلم او فى اسانسير واختك او مراتك واقفه قدامك وانت مش عارفها ... ويمكن تكون داخله عن صديقك اللى انت رايح تزوره وبرضه انت مش عارفها .. هنا بقى مكمن الفضيلة الى منعا للمشاكل
وهو اللى منع جرايم القتل اللى كانت ترتكب باسم الشرف
عرفت بقى فين مكمن الفضيلة
مين اللى فرض الحجاب ؟؟؟ وانهى رسول اللى نزل بالفرض ده ؟؟؟
انت تعرف ان كلمة حجاب يعنى جدار او حاجز ؟؟؟
يعنى ملهاش اى علاقة باللبس من بعيد او من قريب .. مين بقى اللوزعى اللى الصقها باللبس ..
وجهة نظرك موضوعية وصحيحة جدا ولنا فى عشاق الكورنيش عبرة لاولى الالباب
عزيزتى ايضاً الملثمة التى تغطى وجهها وتضع الوان الطيف السبع فوق عينيها فهذه الغرض من ارتدائها اللثام هو عدم العفة ؟؟ فعن اى عفة وطهارة يتحدثون
حاااااااضر انا جيت
الناس المعتدلة مقتنعه اما المنتفعين من اللثام فحتما ولابد سيخترعون حجج وقصص واقاويل طبعا انت فاهم منتفعين ازاى بقى بيقلبوا عيشهم من وراه
انت حر مالم تضر
اللثام يخفى هوية من خلفه فمن ادرانى اذا كان من يضع على وجهه قطعة من القماش رجل او امرأة من ادرانى اذا كان يبتغى ادراء الفتنة او احداث الفتن والمصائب
فالحوادث من خلف اللثام متكررة اذن هنا يهدد الامن العام فلابد من بتر المنادين به من المجتمع
طبعا كلامك صح جدا بس رانيا ومن يتحدثون بنفس منطقها معذورون لانهم يسمعون كلام من المنتفعين من هذا اللثام ويردد على اذانهم ليل نهار وانت عارف الزن امر من السحر
عموما وزارة الاوقاف بدأ بإفاقة المغيبين
تحياتى
وحتى لو انتى منقبة مش يخصنى فى حاجه انتى نوع لبسك ايه لكنى انا اللى يهمنى انى اقضى عليه ودى الخطوة اللى جاية ان شاء الله
حريتك تنتهى عند حرية الآخرين
فلما عاطل يرتدى النقاب ويدخل حمام سيدات فى نادى معروف يصور اجسادهم بالموبايل وانتى عارفه بقى البلوتوث وبلاوية تخيلى نفسك صورك منتشرة على الموبيلات وانتى عريانة وقتها ممكن يحصلك ايه ؟؟ هنا مرتدى اللثام اسمه حر وهو بيفضحك ؟؟؟ لما زوجه تروح ترتدى اللثام وتروح تقابل صديق زوجها فى شقته .. يبقى دى حرية .. اخطفى رجلك لكوبرى قصر النيل وقت العصارى وشوفيهم واقفين متلزقين فى الشباب على شكل اكياس زبالة مربوطة دى حرية شخصية ؟؟؟
ولا هو حرية شخصية فى المداراة عن اعين الناس لارتكاب ما يحلو لكل ملثمة
ثم الحجاب والنقاب زبالات لان الحجاب معناه جدار او حاجز .. زى الحائط او الستارة اللى عندك فى الحمام كدا لو عايزة تطبقى الكلمة بمعناها الصحيح يبقى امشى ورا ستارة
اذن هنا المعنى مالوش اى علاقة بالزى لا من قريب ولا من بعيد
مش الناس تفهم الكلام الاول علشان تعرف هى بتتكلم على جدران ولا طرحه سبانش
والهل يا سيدى قريت فى كتب الفقه والسنة كتير وكلمة نقاب لا ليها اى ذكر فى القرآن او فى الحديث
والشيئ الوحيد المذكور فى القرآن الغرابيب السود
بمعنى الغراب
فان كنت تقصد من ترتدى النقاب هى عبارة عن غراب اسود فانا بالفعل اؤيدك الرأى
اوجزت فانجزت
تحياتى
مع احترامى لك وللكاتب العظيم علاء الاسوانى
لكن اسمح لى اقولك المتخلفون يهتمون بالمظهر دون الجوهر بدائما صاحب اللحى والوجه المختفى منه النور تجده اما نصاب او كذاب يبيع ضميره فى اول مفترق طرق ولنا عبرة فى شركات توظيف الاموال
تحياتى
انتى منورانى
وسلامك وصل لقلبى لانه خارج من قلبك
انا فرحانة بكتاب وزير الاوقاف لانه هيبقى فى وقفه على الاقل .. هيبتدى يكون فى توعيه .. لأن هناك مرتديات اللثام يقلدون او اقنعتهم ملثمة تتقاضى على هذا اجر
فلربما تفوق من غفوتها
مودتى ومحبتى
لاء مش حرية شخصية
اخفاء الهوية ارهاب وتهديد للأمن العام
ولكى ان تراجعى كمية الحوادث المهولة التى حدثت من خلف لثام
حريتك تنتهى عند حرية الآخرين
بالرغم من قلة ادبك فى الكلام الا انى هرد عليكى
الخطوة التى اقدم عليها وزير الاوقاف هى فى الصالح العام ولافادة المجتمع ايضا
فتخيلى نفسك تجلسى فى مكان عام ودخل شخص يردتى اللثام وفجر المكان اللى انتى قاعده فيه وروحك طلعت لبارئها .. وقتها مش هيكون فى عندك وقت تقول عليهم ارهابيين او زبالين حتى
شوفتى بقى انه فى صالحك
اه تخيل انى هنفجر من الفرحه
طيب طالما مش بطيقهم دعواتك كدا يعملوا قانون لازالة المناظر دى من المجتمع
لاء ماهما مش يعرفوا غير فى قلة الادب ويتخفوا علشان كدا خايفين من اليوم اللى ينكشف وجههم القبيح فيه
فى الحقيقة كلام منطقى وممتاز جدا جدا احييك عليه
وهذا ما كان يطبق منذ فترة بالفعل والدين داخل الناس فى الجوهر وليس بالمظهر الا ان ظهر بترول شبه الجزيرة والذى بدل من ان يرفعهم لاعلى درجات العلم ابخس بهم الى اقل درجات الجهل
لذلك يحاولون بشتى الطرق نشر جهلهم وباى ثمن فاشتروا الفضائيات لبث سمومهم واشتروا افلامنا المميزة ليقطعوها على هواهم ويدفعون للجماعات التى تلحس جزمهم من وقت لاخر حتى يعملوا جاهدين على نشر هذا التخلف فى بلادنا
حتى اصبح التدين فى المظهر لا فى الجوهر فان كنتى تتخفى خلف قطعة من القماش ومهما كانت افعالك اذن فانتى عفيفة حتى وان كان من ترتديه تسرق وترتكب الفحشاء لا يهم فالاهم هو المظهر
وهكذا الشيخ الذى يحفر الزبيبة ويربى لحية متيرن لا يهم ان كان نصاب او كذاب او مرتشى الاهم هو المنظر الفج الذى يظهر به ويحفظ آية وحديث يستشهد بهم وقت اللزوم ومن هذا تحول الدين الىل ثام ولحية والافعال حدث ولا حرج
لاء هو مممكن ده بالفعل مش فريضة
وتقدرى تراجعى الفروض واركان الاسلام عندك كتب الفقه والاحاديث مفيهاش اللثام
اما الحرية الشخصية لا تندرج تحت بند اخفاء الهوية فالحرية الشخصية فيما تاكلين او فيما تعتقدين
شرفتينى صوفى
:)
حسن الهلالى عندنا يا مرحبا يا مرحبا
سعادتى بتشريفك البلوج تفوق سعادتى بكتاب وزير الاوقاف
انا متفائلة خير يا حسن طالما بدأت الاوقاف تاخد خطوة ايجابية المرة الىل جاية دور وزارة الداخلية
وان شاء الله هيحصل قريب اوى
والى اقرب مقلب زبالة النقاب والحجاب وكل الزبالات اللى زحفت لنا من بلاد الرمال شرفتنى جدا
لو تابعت بالفعل ما يحدث فى المجتمعات اليوم ستجدنا نعود لعصر الجاهلية وبسرعه الصاروخ فبدأوا بما يدعى حجاب ثم نقاب وبعد أن كفنوها بالنقاب تفننوا فى غطاء عينيها ويسحبها مرافق ليحرموها نعمة البصر وليطمثوا بالفل امره سبحانه بغض البصر .. حادث الخادمة قريته فى المصرى اليوم للأسف شوفت صورة الست مشوهه جدا الله معاها ويرجع لها حقها
من الاخر كدة
انا اكره النقاب بشدة ولكن لا اهاجمه
بمعنى اني لا احترمه ولا اقدره ولا ارتاح لمنظره ولكن ليبراليتي تمنعني من منعه
بس خلاص
ليه تفرضوا على الناس صوت يطلع من سماعات الكمبيوتر بدون إختيار منهم
انا في العادة مش بعلق على مواضيع لكن بصراحة طريقتك في عرض الموضوع اثارتني
اولا النقاب حرية شخصية
ثانيا فكرة انه ليس من الدين في شيء فهذا شيء اختلف عليه العلماء ما بين مؤيد و عارض و لكنه من نظري شيء محبب
ثالثا اذا كان النقاب ليس من الدين في شيء فماذا يكون العري اذن هل هذا هو الدين
يعني اللي تلبس نقاب اقول عليها مجرمة و اللي تلبس قصير و فاضح اقول عليها حرية شخصية
قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : من ستر مسلما ستره الله يوم القيامة.
استروا انفسكم و اتقوا الله لعله يرحمكم
ده اختيار هى خدته بارادتها.. تبقى حرة ..مش معقول ان كل من لبسته بقت بتنفذ مخطط دول الواء الواء فى نشر الفكر المتخلف فى مصر..النقاب و الحجاب و اى شكل من اشكال اللبس هو حرية شخصية فى الاخر..لا هو دليل كافى على العفة و الطهارة ولا هو تهديد للمجتمع اصل الحرية دى ما ينفعش تمشى فى اتجاه واحد..يا اما مش هتفرق كتير عن اللى بننتقدهم طول الوقت بدعوى القهر و الاجبار و الوصاية على خلق الله
على فكرة انا ما بحبش شكله و عمرى ما هلبسه و ده اختيارى انا..بس ليه انتقد غيرى لما يمارس نفس الحق و يختار هو كمان؟
و بعدين زقزوق هيكثف جهوده عشان يحارب النقاب باسم الدين مش كان اولى يعلن الحرب على الفساد باسم انه مش فى الدين برضه
ردى عليك مجرد ضياع للوقت
بس هقولك كلمة واحدة لما تشوف ملثمة ركبت جنبك العربية يبقى اعفى نفسك من الرمرمة واطلب لها الشرطة
هو لا حرية شخصية ولاله اى مسمى
يبقى مكافحته واجب وطنى
:)
اقرا البوست وانت تعرف
حنبطلها حاضر
اللى تلبس النقاب تبقى مجرمة وكيس زبالة اسود مربوط مرمى على جوانب الشوارع
واللى تلبس عريان حسابها على ربنا
شوفت بقى انك مش خليفة الله فى الارض
ابقى شوفى مناظرهم وهما واقفين زى الغراب على كوبرى قصر النيل كل واحدة لازقة فى واحد الله اعلم بيه مين
ووقتها هتلاقى اجابة على كل سؤال
:)
فى الحقيقة دى اول خطوة لمحاربة الفساد فى المجتمع وزير الاوقاف يستحق كل احترام وتقدير
اما مفهوم الحرية الشخصية ممكن تراجعيه تانى
فكل منقبة يجب نبذها من المجتمع والابتعاد عنها
لا يوجد ما يسمى بالحرية فى اللثام والتخفى
لا يوجد ما يسمى بالحرية فى اكياس الزبالة المغلقة
لا يوجد ما يسمى بالحرية ملثمه متخفيه ربما لارتكاب الفحشاء
لا يوجد ما يسمى بالحرية فى ملثمة ربما ترتديه للسرقه او النصب
لا يوجد حرية شخصية فى اللثام لربما تخفى خلفه مجرم مرتكي جريمة لتوه ويتخفى خلفه عن اعين الناس
فى النهاية كل منقبة ماهى الا كيس زبالة مربوط
مع الاعتذااااااار لاكياس الزبالة
المنقبة دي صديقتي
وست في سن أمي
وست معلمة فاضلة..ربتني وعلمتني :)
لا :)
هذا اعتقاد كثير من المعلقين
والرد البسيط هو لا مجل للحريه هنا
النقاب ليس كاى زى آخر النقاب هو اخفاء او الغاء بمعنى اصح لوجود الأنسان بحيث لا تميزه عن غيره على عكس اى رداء آخر
وهذا الأنسان الذى كرمه الله لا يجوز ان ناتى نحن ونهينه بهذا الشكل ونلغى مايميز انسان عن آخر ويمنحه شخصيته
وخاصة انه ليس فرضا وان المراه عليها ان تكشف وجهها فرضا فى الحج
وطبعا زوجات الرسول والصحابه كن يتقيدن بهذا الفرض فيكصفن وجوهن عند الحج
ثم اذا كان ليس فرضا اذا علينا ان نفكر فى المشاكل التى يحلقها دون مبرر...فليس من المعقول ان ترتدى معلمه النقاب وتخفى وجهها وهو ضرورى فى التفاعل مع الأطفال
او لو طبيبه او تخيلوا مذيعة تيلفزيون لا سطهر من وجهها شىء
او ممرضه مهم جدا تعبيرات وجهها لحالىة المريض النفسيه او تقود سيارتها ويمكن ان يطلب منها ابراز شخصيتها وعشرات من المشاكل التى يمكن ان تنشا بغير داع
فى ايقاع عصرنا المتسارع وشىء آخر
ليس عكس النقاب هو العرى
كما يردد البعض لأنه يكفى املبس المحتشم
والغريب ان المنقبه مثل من ياخذ عليهم صفة العرى ...كيف؟ الأثنتان يركزان على شىء واحد فى المراه لا غير وهو...الجسد....الأثنتان قى نظرهما ان اهم ما تمتلكه المراه هو انها جسد لا اكثر
ومن هنا ايضا لا يجب ان نقارن النقاب باى زى آخر على اساس انه جريه فى الملبس
المصريات قبل هوجة النقاب كن فى الغالب محتشمات ولم يكن هناك من يتحرش بهم
اما الآن فالتحرش طال حتى المنقبات لسبب بسيط وهو كما قلت هى تقول المراه ليست سوى جسد للمتعه ولذلك نخفيه
تماما مثل من تلجا للعرى لتقول نفس الشىء
هذا الموضوع اخيرا ليس هو الأسلام لنتشنج وندعو باللعنات على من له فيه راى مختلف عن السائد
خراب لمصر
قام عدد من المسلمين بالتجمع بمنطقة عرب المطرية أمام مبنى تحت الانشاء بعد أن سرت شائعات منذ فترة عن أن هذا المنزل سيتم تحويلة الى كنيسة خلال الفترة القادمة ،ووجود بعض الشباب المسيحى داخل المنزل .
وقد قام أحد المصلين ويدعى محمد يوسف المنتمى الى جماعة الاخوان المسلمين بمنطقة المطرية بحث المصلين فى صلاة العشاء على التظاهر لمنع بناء الكنيسة ..فخرج المصلين بعد أداء الصلاة وتجمعوا حول المنزل ونتج عن ذلك إندلاع أحداث شغب بعد أن تجمع عدد من الشباب المسيحى بنفس المنطقة .
تلقت أجهزة الامن بالقاهرة إخطار بالحادث وإنتقلت على الفور سيارات الامن المركزى الى مكان الواقعة لمنع حدوث تصادمات بين المسلمين والمسحيين .
وأسفرت الاحداث عن إصابة 50 وإحتراق 3 سيارات ملاكى ..وألقت الشرطة القبض على حوالي 30 من اهالى المنطقة وكلهم من
ع العموم وزير الأوقاف ُيشكر
بقولك يا قطة فيه موضوع كده عندي في المدونة هو غريب حبتين وممكن يدي علي كوميدي بس يهمني رايك فيه
اسمه جواز اخر زمن
:)
حستني تعليقك
تحياتي
يا استاذه قطه
يعنى ماسمعناش اى هجوم على اخواننا المخرجين اللى علوا سقف العرى والابتذال فى اعمالهم؟ ولا الفنانين اللى بيلبسوا قمصان نوم ويرقصوا فى مسلسلات رمضان؟
واحده لاحول لها ولا قوه تغطى وشها تعمل فيكم ده كله؟
بصراحه فيه حاجه فيكم غلط .. وان كنا مش عاوزين متطرفين من ناحية الدين فا مش عاوزين متطرفين من الناحيه التانيه كمان
ناس هايحرموا علينا الميه وانتم هاتحرموا علينا الصلاه !!
.. هو احنا ناقصين هم .. ياربى هى المشرحه ناقصه قتلا ...!
وبعدين مالاقيتوش غير ابو الزقازيق الفتك اللى تتركنوا عليه؟ ده اهبل واللى متغطى بيه عريان .. بكره يجروا العيال وراه يقولوا من ده بكره بقرشين .. هو و الشيخ حلاوه بتاع الكتاب ..
ياجدعان طبقوا الحريه اللى فالقين دماغنا بيها ... زى البغبغانات عمالين ترددوا شعارات مش عاوزين تطبقوها .. ارحمونا بقى
يا سيدى الفاضل انها مجرد مبررات لاغير
لان ليس لديهم منطق يتحدثون به
فدائما اما العرى او النقاب وكانهم لم يسمعوا عن كلمة من قبل تسمى بالوسطية
وده يشفع لها فى اخفاء هويتها ؟؟
صديقتك مش حق مكتسب يديها الحق فى التخفى
علمتك ده شغلها الى بتاخد عليه اجر يعنى وظيفتها تعلمك وتعلم غيرك بخلاف ان لغة التواصل بين المعلم وتلاميذه هى تعبيرات الوجه
فى سن والدتك السن م شفيع ليها لاخفاء هويتها
يعنى ملهاش اى مبرر والمفروض ان المتخفية خلف قطعة من القماش مقاطعتها هى الحل
الاخوان شريان فاسد فى مصر
الاخوان وجودهم خطر على الامن العام
اقصائهم كما فعل ناصر من قبل هو الحل
والله انا كمان بشكر وزير الاوقاف من كل قلبى على الخطوة الجريئة دى عقبال باقى اجهزة الدولة لما تتحرك ضد الشيئ المسمى نقاب
ها اجى حالا حاضر اشوف البوست واعلق عليه
:)
واله يا استاذ احمد مش حد مسكك الريموت غصب عنك وقالك جيب القنوات اللى عليها افلام فيها عرى واتفرج عليها فى نهار رمضان ولا نهار شوال
اللثام مش حق مشروع لحد
اللى قدامى اختار انه يخفى هويته وانا اخترت انى اقاطعه
بالنسبة للدكتور زقوزق فاكيد هو معروف مين سيادته وايه الشهدات العلمية اللى حاصل عليه ووصل لمنصبه ازاى .. مش المفروض ان اللى بيتكلم يكون على قدر ولو ضئيل من عمله ومعرفته ولا علشام كامه مش اجبك تغلط فيه
الدكتور زقزوق لا يستحق سوى كل احترام وتقدير
تحياتى لحضرتك
جزاكي الله ما أنتي أهل له ...
قال الله تعالى:
{يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً }الأحزاب59
و قالتعالى:
{وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ }النور31
مع ذلك انا بشاركك في حاجةاتمنى ان كل منتقبة تتبرج أو ترتكب خطأ مهما كان صغير و كل ملتحي يخطأ ولو في إشارة مرور يتعرضوا لضعف العقوبة اللي يتعاقبها غيرهم عشان اساءوا للمسلمين كلهم... و جابوا لكل المنتقبات و كل الملتحيين الكلام من ناس مثقفين على درجة عالية من الحريةو التحرر زيك
واتمنى من الله برضو زي مانتي بتتمني بالضبط انك تقاطعي انتي و اللي زيك كل المنقبات و المحجبات صدقيني ده شرف لينا
بس احب ابشرك النقاب حينتشر أكثر و أكثر ده ربنا اللي قال كده مش حد تاني
{يُرِيدُونَ أَن يُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ }التوبة32
و ليا الشرف و الفخر اني اكون منقبة
ملحوظة: على فكرةغرابيب سود بمعنى الحجر شديد السواد زي البازلت يعني مش غربان
استفزني محام اخواني طلع في القاهره اليوم بيسأله الصحفي عن رأيه في اللي عمله وزير الاوقاف فرد يقوله المحامي الاخوانجي ان اللي بيحصل مسخره في مهرجان القاهره كان يقصد كده و مش عاجبهم النقاب و الاحتشام فسأله الصحفي فيه حالات سرقه بتحصل تحت ستار النقاب فرد قاله امال عاجبك المسخره بتاعت مهرجان القاهره
طيب انت ماردتش علي المداخله و موديه في حته تانيه
ايه رأي حضرتك في ظاهره السرقات و اللي بتخرج تقابل عشيقها و لابسه نقاب؟يقولك مثلا الرد من عينه اصل دي حالات فرديه و لحد امتي حنفضل نقول حالات فرديه و لحد امتي حيتسكت عليهم؟
تحياتنا ياجميله علي نقل الخبر ده
هو على الرغم من اقتناعي الشخصي بعدم فرضية تغطية الشعر أو الوجه
و على الرغم إن أغلب الفتاوي كانت تُقر بتغطية الشعر
و أن تغطية الوجه من باب الزيادة والفضل
من رأيي اللي عايزة تلبس النقاب تلبسه لأن بعضهم بعيدا عن المنتقبات لأسباب سيئة أو لمدراة شخصيتم ليفعلوا مايحلو لهم .. بعضهم يلبسه فعلا من باب التقرب لله أو الزُهد ..
الفكرة اللي عايزين ننشرها إن القلب و العقل هما أول أبواب الإقتراب من الله
بمعنى أن الأفعال هي أول شيئ نتحدث عنه
المظهر شيئ من الفضل .. و ليس معنى كلامي أن يكون اللبس الشرعي عري مثلا ..
لكن محترم و فقط ..
الأزمة التي وقعنا فيها أن التفكير في مجتمعنا بسبب التيارات السلفية و الوهابية و الأخونجية وصل إلى مرحلة أن المظهر هو التدين و أصبحت المرأة عورة و شيئ ما وظيفته هي التزواج و الحمل و الرضاعة فقط .. لكن المرأة كرمها الله بأن يكون رحمها هو مصدر الحياة
و أن تعمل و ليست شيئ لا قيمة له ..
و بعد انتشار فكرة أن المرأة عورة و هي سبب اثارة الغرائز أصبح الجميع يرمي بكل ضعفه عليها و مع غسيل العقول و الكبت أصبحت المرأة التي لا تلبس حجابا على الأقل متاح لأصحاب العقول المغسولة أن يتحرشوا و يجلدوها و أصبح من حق المنتقبة أو المحجبة أن تهاجمها ..!
رأي وزير الأوقاف فرحت به بالطبع لأنه يوضح أن النقاب ليس فرضا ..
لكنني مازلت مع حرية أن يلبس كل فرد مايوده ..
....
بصي يا قطتي احنا عايزين بدلا من الهجوم على المنتقبات على الرغم إننا بنهاجم من يهاجم المرأة أي كان ماتلبس و أنها حرة أن تلبس قصير أو تكون بشعرها أو أو
عايزين نهاجم التفكير اللي بيحاكم الشخص على مظهره و نرجع لإحترام الأنثى
و بذلك الأنثى التي تختار لبس النقاب هي حرة أيضا ..
في رأيي أن ليبراليتي تجعلني أتقبل الآخر مادام لا ايذاء
بالنسبة للجرائم التي يفعلها بعض ضعاف النفوس تحت ستار النقاب
يجب أن نقف قليلا .. إن المجرم أو ضعيف\ة النفس سيجد ألف طريقة .. و النقاب احدى الأساليب العديدة اذا ليس ذنب المنتقبة ..
دعينا نفرح بالكتاب أن هناك بدايات للتفكير السليم ..
و على الرغم من اختلافي معك في بعض الأفكار إلا إنني أحييكي على السبق الدائم في مواضيعك
و طبعا طولت عليكي بس انتي عارفة ان كان ليا فترة طويلة مش ف عالم المدونات و ربنا يجازي اللي كان السبب
تحياتي يا قمر ..
يبدوا ان السلطة في مصر مثلها في المغرب كلما كان تيار معين بدا في استعراض عضلاته الا و حاولت كيف يمكن ان تنقص من قدره زي الخوان دلوقتي في مصر لهم اتباع كثير ازاي بقا نكسر شوكتهم نقول النقاب مش موجود و الحجاب مش موجود.انا مش بقول اني مع الاخوان بس لازم نعرف ان العدو الاساسي للشعب على العموم هي الدولة لاراسمالية و كذلك لاتنضيمات الرجعية على حد سواء
و بالتالي لازم على اليسار و القوى التقدمية انها تعرف دا كويس و تعمل على اساسو
تحياتي