ليه بتحتفل بعيد شم النسيم

مش عارفه كان ايه مغزى السؤال وهو انتى ليه بتحتفلى بشم النسيم ؟ فكان ردى وليه مش احتفل بشم النسيم ؟ احنا هنحرم الاحتفال بالطبيعه كمان ؟
لاء بس عيد شم النسيم ده اول اللى احتفل بيه الفراعنه ..
وايه يعنى ماهم الفراعنه اجدادى وافتخر
الفراعنه كانوا كفرة بدليل ان اللى نقله عنهم بنوا اسرائيل وبعد بنو اسرائيل الاقباط هما اللى بيحتفلوا بيه يعنى لما مسلم يحتفل بيه دلوقتى يبقى كافر ..
من فضلك لحظة .. برهه .. هنيهه .. اى حاجه خالص المهم
اللى بيحتفل بيه دلوقتى الأقباط فقط ؟
ايوه
طيب انت قاعد فى بلدهم تعمل ايه ؟
نعم انا مصرى
ماهى قبطى يا اهبل يعنى مصرى وبما انك تخص المسيحيين فقط بانهم هما اللى اقباط يعنى هما بس اللى مصريين يبقى بلاش سفالة وقلة ادب عليهم وتولعوا لهم فى بيوتهم وتهدموا لهم كنايسهم وتعملوا وقفات قذارة تطالبوا بستاتهم انتوا ايه مش بتتكسفوا على دمكو ؟ عايزين ستاتهم تعملوا بيهم ايه ؟ هما اللى عندكو مش مكفيينكو ؟
ثم ان يا جهابذة يا بتوع شم النسيم بتاع الاقباط بس
نجيب اصل كلمة شم النسيم واللغة العربية بتقول اننا لما نبقى عايزين نعرف اصل اى حاجه لازم نرجعها للماضى وبما ان فى ناس بتخاف ترجع للماضى فاكيد الناس دى ليها اصل يعنى نبات شيطانى
ونشوف اصل الكلمة
كانت أعياد الفراعنة ترتبط بالظواهر الفلكية، وعلاقتها بالطبيعة، ومظاهر الحياة؛ ولذلك احتفلوا بعيد الربيع الذي حددوا ميعاده بالانقلاب الربيعي، وهو اليوم الذي يتساوى فيه الليل والنهار وقت حلول الشمس في برج الحمل.
ويقع في الخامس والعشرين من شهر برمهات –وكانوا يعتقدون- كما ورد في كتابهم المقدس عندهم – أن ذلك اليوم هو أول الزمان، أو بدء خلق العالم.

وأطلق الفراعنة على ذلك العيد اسم (عيد شموش) أي بعث الحياة، وحُرِّف الاسم على مر الزمن، وخاصة في العصر القبطي إلى اسم (شم) وأضيفت إليه كلمة النسيم نسبة إلى نسمة الربيع التي تعلن وصوله.
يرجع بدء احتفال الفراعنة بذلك العيد رسمياً إلى عام 2700 ق.م أي في أواخر الأسرة الفرعونية الثالثة، ولو أن بعض المؤرخين يؤكد أنه كان معروفاً ضمن أعياد هيليوبوليس ومدينة (أون) وكانوا يحتفلون به في عصر ما قبل الأسرات

وبما انكو من اعداء الحياة زى ابو اسحاق الحيوان كدا
زى ماهو قاعد وبيقول زى الغول دلوقتى يبقى روحوا اعملوا ترب ادفنوا فيها نفسكو بالحيا ونقطونا بسكاتكو




هيطلع المنتقبات هى وعيالها وزوجها وهنشترى ونبيع رنجة وفسيخ وكل الناس المحترمة هتحتفل غصب عن عين اهلك وخليك كل فى نفسك كدا زى الأهبل

Comments

marwa said…
حنحتفل بشم النسيم غصب عن الاخوان والسلفيين
nor said…
كل سنة وانتى طيبة يا حنون
بمناسبة عيد ميلادك وشم النسيم وعيد تحرير سينا
mag said…
مش عرف يربى هو المنقبات علشان بيروحوا شم النسيم
لكن ده نداء الطبيعه مالوش علاقة لا بحجاب ولا نقاب
مصرية فى الخارج said…
كل سنة وانتى طيبة يا حنون ويارب كل ايامك اعياد وسعادة
jak said…
عيد ميلاد سعيد يا نونو
Desert cat said…
وانتوا طيبين يا جماعه ويارب كلكو فى يبقى كل ايامكو سعادة انتوا بس اصحابى والناس الجميلة المحترمها اللى بحبها وبحترمها جدا

Popular posts from this blog

قميص دهشور

كل تحرش وانتوا طيبين