حسن نصر الله من فضلك اخرس

دعا الامين العام لحزب الله اللبناني السيد حسن نصر الله الحكومة المصرية الى فتح معبر رفح الحدودي، والا فانها ستكون شريكة في الجريمة ضد غزة.
وفي كلمة له بمناسبة حلول شهر محرم الحرام، دعا نصر الله الشعب المصري وكل النخب الدينية والسياسية والقيادات العسكرية في مصر والعالم العربي والاسلامي الى مطالبة مصر بفك الحصار، متهماً بعض الانظمة العربية بالتواطؤ مع الاحتلال الاسرائيلي لتمرير مشاريع التسوية الاميركية والقضاء على المقاومة
.


حسن نصر الله فض الله فاك الناس مش ساذجة وعارف ان سيادتك اللى عميل لإيران لإن ايران طول عمرها بتكره مصر مطلوب من مصر ايه ؟؟ انها تحارب .. وأنت فين ؟؟ وايران فين والامارات فين وكل الدول العربية اتحذفت مواقعها من الخريطة ولا غيرت الجنسية ؟؟
الخونة الفلسطينين سايبين اللى محتلينهم واجيين يقتلوا فى حرس حدود مصر وكل يوم قتيل على ايديهم القذرة سايبين ارضهم وجايين يحتلوا ارض سيناء ياريت كل المصريين يتكاتفوا والنظام يقوى فى صد هؤلاء الاوغاد احنا مش هنسلم سيناء للفلسطينين واى عربى يشتم مصر ويقعد يحرض على الحرب وهو قاعد فى التكييف ياريت يورينا هو شطارته ومهاراته القتالية ويبعت جيش من عنده يحارب ويثبت انه مش عميل خاين ومتواطئ غزة مش ضحية لمصر علشان تقلوا ادبكو على مصر وسيادتها غزة ضحية لحكومة حماس الغبية فإما يسيبوا السلطة للى يعرف يدير شئون بلادهم ويجيد الحنكة السياسية يا اما يتكتموا هما واى عربى جبان بدل مايرموا بلاويهم على مصر نصر طلع يلقى بيان صدر مصر فى المقدمة وكأنه هندى مش عربى عملت انت ايه للقضية وخدمتها فى ايه ؟؟ عايز ايه من مصر ؟؟ مصر مش عجباك ابعت انت اللى يحارب مع فتح وحماس اللى ضيعوا اسم فلسطين وبدل ما القضية احتلال صهيونى اتحولت لصراع على السلطة .. عنجهية حماس وغبائها هى اللى وصلت غزة للوضع الحالى يبقى حماس والاخوان والجهاد إلى اسفل السافلين ... نصر الله اللى طالع يجعجع وفى الاخر بيطالب العرب بالاتحاد علشان يطالبوا مصر بفك الحصار عن غزة حد يقوله ان اسرائيل اللى محتلاهم مش مصر علشان يطلب مننا نفك الحصار .. نصر الله اللى جاى يحرض على الحرب يورينا همته وعزيمته وينزل يحارب بجيشه وشعبه .. والآن أتسائل يا سيد نصر الله وياريت اللى عنده اجابة يرد .. أين صواريخ سيادتك المزعومة لضرب اسرائيل ؟؟ أين نجاد الذى صور للعالم انه القوة الخارقه والذى سيمحو اسرائيل وامريكا عن ظهر الارض ؟؟؟ أين بشار ولا هما محتلين الجولان فالقلق برضه محاصره ؟؟ واين عاهر السعودية ؟؟ ما يحدث فى غزة هذا بفعل حماس وإدارتها الفاشله ، هنية يصرح من جحره بان قتاله لن يتوقف الا بعد ابادة غزة .. إذن اين أنت من غزة وماذا فعلت للإبادة مستخبى كالفأر الاذعر .. والضعفاء اللى بيردوا عليهم بالبمب هما اللى بيدفعوا التمن

Comments

انت انسانه و اعية لما يحدث حولك

حســـــن نصـــر الله
اخـــــرس


رايك سديد

تحياتي
Zika said…
قطة ازيك
ايه الاخبار
يا قطه حسن نصر الله مش بيشتم مصر
حسن نصر الله بيتكلم علي حكومة مصر ومبارك اللي مش عايزين يتخلوا عن مواقفهم الغبيه تجاه القضيه الفلسطينيه
حسن نصر الله و غيره حتي المعارضه المصريه قالت ان مصر متواطئه قدام اللي بيحصل
ماحدش بيشتم الشعب المصري لان بكل بساطه موقف الشعب المصري مش محتاج حد يدافع عنه
لكن فعلا اللي هيجنني وهيجنن العرب وهيجنن حسن نصر الله موقف الحكومات العربيه وطبعا اهمها موقف مصر
بكل بساطه
ليه موقف مصر ؟
اقولك
مصر لو فتحت المعبر هتسمع بتدفق ماسعدات عسكريه كبيره من عرب سينا لغزه
هتسمح بمرور اسهل للمساعدات الانسانيه لغزه
هتسمح للفلسطينيين انهم يلجاوا بسينا بدل ما ياخدهم وابل من الصواريخ الاسرائيليه
مش بس حكومة مصر متواطئه لا .. حماس وفتح والحكومات العربيه
لكن الناس مهتمه برد فعل مصر
لان اهم رد فعل
لان زي مانتي عارفه " غزه كانت لحد وقت قريب تحت السياده المصريه " يعني غزه
شبه مسؤليه مصريه
ازاي يطلع الرئيس مبارك ويقول
مش هنفتح المعبر الا باذن القوانين والمراقبين الاوروبيين
ما ده تصريح مستفز منه
طب وانهي قوانين دوليه تسمح باللي بتعمله الكيان الصهيوني في غزه
ماحدش قال ان الحل هو اعلان حرب علي اسرائيل
لان اسرائيل مش بتستم دوقتها من قوة جيشها لكن بتستمد قوتها من تعاطف الغرب معاها
لكن علي الاقل
كان خد موقف نحس فيه انه بيتقي ربنا في الناس اللي بتموت
او في حرقة دمنا واحنا بنتفرج علي اخواتنا في غزه وهم بيموتوا
حاجه اخيره يا قطه
مش معني فتح المعبر ان الفلسطينيين يحتلوا سينا
لكن ده انقاذ ليهم ومش صعب اننا ندخلهم تحت حماية من الجيش
نحمي اخواتنا
يعني لو الشقه اللي قصادنا بتتحرق وجم جيراننا لقوني قافل الباب ولا علي بالي
وهم لو فضلوا في مكانهم هيتحرقوا
.. تفتكري هيتصرفوا ازاي
اسف علي الرغي يا قطه
انتي عارفه الطبع غلاب
" انا رغاي بطبعي "
تحياتي يا قطه
soaad fakoory said…
اسمحيلى بالاختلاف هذه المره فهذا الرجل
الذى وقف ثلاثه وثلاثين يوما فى وجه آلة الحرب الاسرائيليه هو ومقاومته لايقال له اخرس انه العربى الوحيد منذ ستين عاما الذى انتصر على اسرائيل باعتراف جنرالات الحرب اليهود ورغم كل الخسائر التى منى بها فهو الامل الوحيد لهذه الامه وهو الزعيم الجليل رغم السباب والبذاات..
Anonymous said…
حسن قطران ده كلب كبير بعد خطابه المشؤم سفارتنا فى اليوم اتبهدلت
محتجون على هجمات غزة يقتحمون قنصلية مصر باليمن

بعد يوم من دعوة أمين عام "حزب الله" حسن نصرالله إلى "انتفاضات" في العالم العربي والإسلامي لدعم قطاع غزة، ومهاجمته الموقف المصري، احتل متظاهرون، لفترة وجيزة، الثلاثاء 30-12-2008، القنصلية المصرية في عدن باليمن في اشارة استياء حيال الموقف المصري.

وقال المسؤول الامني طالبا عدم كشف اسمه ان المتظاهرين ومعظمهم من طلاب جامعة عدن في جنوب اليمن "خربوا معدات (..) قبل ان يتم ايخراجهم بهدوء". كما احرقت سيارتان.


وذكر مسؤول يمني اخر ان 3 موظفين كانوا في القنصلية عند وقوع الحادث ولم يصب احد منهم باذى. واصيب احد المتظاهرين بعد ان اطلق افراد الامن الذين يتولون حماية القنصلية النار على الذين حاولوا اقتحام المبنى. وذكر المصدر نفسه ان اكثر من 20 متظاهرا قد اعتقلوا.

وذكر شهود ان المتظاهرين الذين وصل عددهم الى عدة مئات قاموا باحراق العلمين المصري والاسرائيلي، ثم رفعوا العلم الفلسطني على مبنى القنصلية المصرية قبل اخلائها.

وكان اعتصام قد نظم الاحد امام السفارة المصرية في بيروت حيث قذف مئات من المتظاهرين مبنى السفارة بالحجارة مما ادى الى تدخل قوات الامن.


في المقابل، اتهمت مصر أمين عام "حزب الله" اللبناني حسن نصرالله بـ"إهانة الشعب المصري"، معتبرة أنه "يريد أن يخلق متاعب في مصر لخدمة مصالح خارجية"، في إشارة واضحة إلى الدعم الإيراني للحزب الشيعي.

وردّ وزير الخارجية المصري أحمد أبو الغيط، في مؤتمر صحف، على اتهامات لمصر بالتواطؤ مع اسرائيل ضد غزة، ودعوات للحكومة المصرية بانهاء سياسة وصفت بانها "تعاون مع الحصار".

وقال أبو الغيط "القوات المسلحة المصرية هي قوات شريفة للدفاع عن مصر، وان كان (نصر الله) لا يعي ذلك فإنني أقول له هيهات، لأن هذه قوات مسلحة شريفة وقادرة على الدفاع عن هذا الوطن ضد أمثالك. انت ترغب في الفوضى في هذا الإقليم خدمة لأهداف ليست في مصلحة أهل الاقليم".

وفي وقت لاحق قال أبو الغيط في تعليقات أدلى بها للتلفزيون المصري الحكومي "هناك حرب ضروس تشن على مصر من قبل قوى اقليمية". وشرح "عندما نرى بالامس حسن نصر الله الامين العام لحزب الله يتحدث عن مصر.. فنقول له لا.. وقفة هنا مع صديق، فأنت رجل كان لك احترامك لكنك أهنت الشعب المصري".

ومضى يقول: "الذين طلبوا منك أو أقنعوك بأن تتكلم هذا الكلام اغتروا بقيمتك ووضعك في 2006 ..من وجهة نظر البعض.. فأنا لا أرى انه حقق الكثير للبنان بل على العكس هدم لبنان .. لكن أنت كيف تطلب من الشعب المصري ان يخرج في مظاهرات مليونية".

وفي تعقيبه على دعوة نصر الله للقوات المسلحة المصرية للتوقف عما اسماه حراسة حدود اسرائيل، قال ابو الغيط "منذ متى كانت القوات المسلحة المصرية تستمع لأي شخص خارج قيادتها الشرعية ودولتها والحكم فيها...".

واضاف ان حديث نصر الله يهدف الى "اختطاف القوات المسلحة المصرية لكي تعمل في خدمة الآخرين الذين تحدثوا صباح امس من طهران"، في تلميح الى دعوة الزعيم الاعلى الايراني علي خامنئي للمسلمين في شتى أنحاء العالم أن يهبوا للدفاع عن الفلسطينيين في غزة في مواجهة الهجمات الاسرائيلية "بأي وسيلة ممكنة"، وانتقاده بعض الحكومات العربية "لصمتها المشجع" للهجمات الاسرائيلية على غزة.

وقال ابو الغيط ان هناك "دوافع ايرانية تدفع أطرفا عربية لأن تلعب لصالح ايران". واتهم "قنوات تلفزيونية فضائية وافرادا" بإعلان الحرب على مصر، معتبراً أن ذلك "يمثل اعلانا للحرب على الشعب المصري، والشعب المصري سيتصدى لهذه الحرب".
Anonymous said…
تعليق احد المعلقين على الخبر
115 - ..... إسماعيل هنية .. ( لن نتراجع ولو أبيدت غزة بالكامل
صائد الأحلام (عضو مسجل) |30/12/2008 م، 12:49 مساءً (السعودية) 09:49 صباحاً (جرينتش)
.... إن ما يحدث من اعتداءات وتحريض ضد مصر في بعض الدول العربية هي أساليب همجية في التعبير عن الرأي تعبر عن الجهل والتخلف والغيبوبة التي يعيش فيها كثير من العرب .. أنهم لا يفهمون ولا يعقلون ولا يعرفون ولا يميزون بين الحق والباطل وهم أنفسهم الذين وقفوا مع صدام حسين عندما احتل الكويت وقتل وشرد شعبا عربيا .. لا عقل ولا منطق ولا تميز ولا غرابة في ذلك إنها شعوب عربية تسير كالقطيع .. و إذا كان للتخلف من دليل فهو ما يحدث في العالم العربي ... أين كانوا والفلسطينيين من فتح وحماس يتقاتلون ويكيدون لبعضهما .. كانوا يتقاسمون التأييد لكل طرف من الطرفين .. إن الخلافات الفلسطينية و الانقسام هي السبب الرئيسي فيما حدث .. إن حماس كانت تسعى لما حدث لكب تحقق أهداف و سياسيات إيران وسوريا .. ولا يهمها دماء شعباها أبدا .. لقد صرح إسماعيل هنية .. ( أنه لن يتراجع ولو أبيدت غزة بالكامل ) .. إنها عقليات عربية تسعى لدمار أنفسها وغيرها بلا عقل ولا منطق ولا رحمة بأبناء شعبها .. ويا ليتهم يتقدمون الصفوف إنهم جميعا في المخابئ أين إسماعيل هنيه و أين محمود الزهار وأين باقي قيادات حماس .. إنهم يستخدمون الشعب الفلسطيني وقودا للحرب وطريقا لأحلامهم و أهدافهم و اتفاقاتهم المخزية وعمالتهم .. إن مصر سمحت بدخول كل المساعدات من جميع البلاد والتي كانت تمنعها حماس بحجة عمل ترتيبات وتنسيق و رغم اعترافهم بذلك إلا أن كثير من العرب العميان يصر على أن مصر هي التي تمنعها .. ولا عجب في ذلك إنها شعوب مقهورة مغلوبة تسير كالقطيع .. من السخرية أن بعض الحكام العرب أمس يقولون أين الموقف العربي .. ولعلهم نسوا أنهم قادة و أنهم عرب .. إن ما يحدث يؤكد للجميع إن العرب بدون مصر لاشيء نهائيا .. الجميع يطالب مصر .. ويتهم مصر .. والجميع ينتظر كلمة مصر وموافقة مصر ودور مصر وتحرك مصر والجميع ينظر تجاه مصر ... ويحمل مصر كل شيء وكأنهم غثاء وهوام لا قيمة لهم ولا منظر ولا دور ولا وزن .. يريدون مؤتمر قمة عربية .. حتى يدخل الجميع للجعجعة والمنظرة والعنتريات فقط .. ولتحقق كل دولة أجندتها وتتكلم عن مصالحها وما تريده من القمة .. وليس ما يريده الفلسطينيين ولا ما تريده غزة ... لقد سبق لعميل إيران حسن نصر الله أن رفض عقد قمة عربية لمناقشة اعتداء إسرائيل على لبنان عام 2006 .. بحجة انه هو الذي يحدد ما يتم وهو ما يقرر وليس أي طرف عربي .. واليوم ينادى ويطالب بقمة عربية لمناقشة أوضاع غزة لكي تدخل سوريا وقطر وغيرهم للحديث باسم إيران وتحقيق مطالبهم وليس مطالب الفلسطينيين .. منتهى التناقض الذي يؤكد أنهم كاذبين ومنافقين وأنهم يبحثون عن مصالحهم فقط وليس مصالح الفلسطينيين .. فهنيئا للشعوب العربية بتخلفها وجهلها .. وهنيئا للفلسطينيين بحلفائهم الفاسدين والعملاء الذين يسيرون نحو مصالحهم وأهدافهم على جثث ودماء الفلسطينيين حاليا .. بعد أن صاروا بالأمس على جثث ودماء اللبنانيين بمعاونة حزب الله ... ولينم شعب الجولان سعيدا هنيئا في نعيم السلام المقنع بين سوريا و إسرائيل .. في انتظار انتهاء وتصفية جميع الدماء العربية بعد الدماء اللبنانية والفلسطينية........
tamer.sala7 said…
موقف حسن نصر الله فكرني بمشهد الارهابي مع عادل امام في فيلم السفارة في العمارة لما كان بيحرضه علي نسف السفارة الاسرائيلية

الارهابي: انتي مكانك فوق
عادل امام : فوق فين ؟؟
الارهابي : مع الصديقين والشهداء
عادل امام : طيب هو انا حطلع فوق لوحدي ؟؟

هم عايزنا كلنا نطلع فوق
كلنا العرب مصريين و غير مصريين معندناش غير نقد فى بعض و كلام

و الناس الى بتموت دى ليها ربنا
انا حرة said…
قلهاله عمرو اديب احنا خونة روح انت حارب اسرائيل
اسمها حسن نصر الله..اتوكس عشان الموضوع مش طالبك خالص

مش وقت تصفية حسابات ولا لوم و رمى اتهامات ان دلت على شيء فهى بتدل على جهل و خيبة اللى بيقولها..السياسة دى مجال قذر حقيقي

ربنا يصبر الامهات و الاطفال اللى عايشين فى جحيم سلطة غبية و عدوان وحشى
مبارك قال كلام صح النهاردة و دة مخطط اسرائيلي لحشد الراي العام ضد مصر لجعل مصر تع في الفخ

امن مصر فوق الجميع
انتي قولتي الي عاوز اقولة

مصر اولا و اخيرا
اهلا يا قطة

الجميع ينظر الي مصر يا قطة لان دور مصر في العالم العربي هو الزعامة ولا ادري لم يثير هذا الغضب في نفوس البعض

والسيد حسن نصر الله بيكلم الحكومة المصرية اللي هي عايشة في وادي وشعبها في وادي ..ولا انت دونتي التدوين ده وانت في اجازة برة

اما بقي عن السيادة علي سيناء يا عزيزتي فأحب ان ابشرك اني معك في عد تسليم سيناء لاحد .. لا فلسطينيين ولا اسرائيليين ..لكن لما يتمنع منها الفلسطينيين والقنابل نازلة ترف علي اولادهم والاسرائيليين لسه لحد دلوقتي بييجوا ويسترخوا في شرم الشيخ يبقي المعادلة مختلة

ويبقي لازم نفتح مخنا اكتر من كده
ابو احمد said…
وجدت هذه القصيده على الإيميل
وجدت أنها تعبر أصدق تعبير عن ما فى صدرى
الصمت .. للشاعر باسم حمودة
يسألونك عن غزة ..
قل هي أرضُ الموت ..
يحكمها جرذانٌ
،تقصفُ خُطَباً رنَّاناتٍ يوم الجمعة ..
فيردُّ الوحشُ الكاسرُ في السبت ..
يسألونك ما يفعلون ؟..
قل الصمت ..
bluestone said…
هو انتي ما تعرفيش ولا ايه
النضال العربي من اجل فلسطين
هو ببساطة بيعتمد على مبدأ
ضحي بالجندي المصري
حطوه في المقدمة
والباقي وراه
يدعي ويشجع
حياة said…
والله كلام زين اين عصابة حماس اسماعيا هنية والزهار ومشعل لماذا الاختباء اذا كنتم تريدون الشهادة ولا السبوبة خلصت على الشعب الفلسطينى ان يحاكموا هولاء القاتلة من اجل كراسى الحكم وبعض الصواريخ الصفيح يتم جعل شعب غزة وقود لكم حسبى الله ونعم الوكيل فيهم
amunraa said…
المفروض نقول لحسن نصرالله وكل اللي زيو مش اخرس لا بل يتقطع لسانك ولسان اهلك
هو وعاكف وكل االاخوان المظلمين
الهي نرتاح منهم بقى و،تفوق لمصر لشعبها
Anonymous said…
المصيبة مش في نصر الله
المصيبة في المتخلفين اللي انقادو وراه زي ما انقادو وراء خذاء الصحفي وزي ما انقادو ورى شعبولا

مش بعيد ييجي احمد النجاد يقعد في مجلس الشعب ويقول للشعب اطردو الحكومة
او شعبولا يعمل حكومة

احنا اللي متخلفين ومعندناش شخصية ومستاهلين يضربونا بالجزمة

بقينا مرتزقة بدون مقابل

انا لا احارب الحكومة في الاوقات الصعبة ولا اسمح لاي كلب يستغل معارضتي لسياسة الحكومة في بعض المواقف في انه يهين الحكومة او يهين مصر
... amr said…
مش احسن برضة
اقصوصه said…
اممممممممممم

اول شي احب اقول اني صدمت من العنوان

في رايي ان

الاولى ان مبارك هو اللي يخرس

مش حسن نصر الله

ع الاقل حسن نصر الله حارب الاسرائيلين

وقدر انه يقاومهم

ويدافع عن ارضه وشعبه

ويحرر الاسرى اللبنانين اللي فالسجون الاسرائيليه

يا ترى حسني مبارك عنده علم

عن اي سجين اء مصريين في اسرائيل

او حتى يطالب فيهم؟

اعتقد الموضوع واضح وضوح الشمس

بغض النظر عن الاختلاف

بس الحق حق اكيد

وما يصح الا الصحيح

اللي يموتون بغزه كل يوم اهلنا

اخواننا بالدم وبالدين

ومعنى ان احنا ما نوقف معاهم

يعني احنا واقفين مع اعدائهم اكيد

يمكن الدور عليهم اليوم

بس احنا لو سكتنا

الدور بيوصلنا..وها شي ما في شك فيه

يا ترى لو كانت مصر هي المحتله

والفلسطينين ما ساعدوها

شو ممكن يكون شعورج ساعتها؟

هل بيكون لك نفس الراي بالحالتين؟
Desert cat said…
أحــوال الهـوي
ميرسى جدا يا فندم
تحياتى
Desert cat said…
Zika
انا كويسه جدا الحمد لله
أولاً مصر دولة ليها سيادة ومش من اى حد يتدخل فى سياسة مصر .. مش كل عاجز يقعد فى مكانه يلقى اللوم على مصر .. حضرتك لو دارس جغرافيا هتعرف ان فى حدود مشتركة بين سوريا وفلسطين وفى حدود مشتركة بين الاردن وفلسطين .. مصر بتاخد المصابين تعالجهم ومش مجبرن على كدا كتر الف خير الحكومة المصرية مش يكون جزائها قلة ادب الفلسطينين وبدال مهاجمتهم للى بيضربوهم يهاجمونا احنا ويجوا يحتلونا ويقتلوا فى حرس حدودنا جارى لو بيموت انا مش مجبرة اساعده لكن بالرغم من كدا الحكومة المصرية اللى رمز مصر كلها بما فيها الشعب اللى انت بتقول الحكومة حاجه والشعب حاجه تانية على اساس ان الحكومة بس هما اللى مصريين والشعب اندونسينى مصر بتساعدهم وبتدخل المصابين وبتعدى مساعدات وبالرغم من المساندة الفلسطينين قلالات الادب جارى اسانده دى حاجه انسانية من عندى انما يجى يعتدى على ولادى يبقى ياخد بالجزمة
Desert cat said…
soaad fakoory
اولا هذا الرجل ليس معنى انه وقف فى وجه المقاومة 33 يوم وانتصر على فلسطين لايعطيه الحق فى التدخل فى سيادة دولة تانية .. هذا الرجل جلب الخراب والدمار للبنان كما تفعل اليوم حماس فى غزة .. اذن هذا الرجل ومن على شاكلته يتقاله اتكتم اصل اخرس كلمة زوق شوية
Desert cat said…
Anonymous
حسن قطران مش خسران حاجه لا يختلف عن نظيره هنيه فى الخطابات الرنانة ووقت الفعل يستخبوا فى الجحور
Desert cat said…
Anonymous
لا فض الله فاه
Desert cat said…
tamer.sala7
المفروض ان الرجال افعال لا اقوال كان الاولى بحسن نصر الله بدال خطاب التحريض والتطاول على سيادة مصر يجيب جيوشه واسلحته هو اقرانه ويورينا شطارته
Desert cat said…
عاليا حليم
الناس اللى بتموت دى حكومته بتعلن انها عندها استعداد تضحى باخر واحد فيها بس ميسبيوش السلطة يعنى الوزر حكومتها اللى تتحمله مش العرب
Desert cat said…
انا حرة
حسن نصر الله شكله جاهل فى التاريخ اصله لو قراه كان عرف ان مصر ساندت جميع الدول العربية قبل كدا
مصر جيشها وولادها مبقوش للمخاطرة مش حماس تغلط ومصر تروح تحارب لها
حسن نصر الله اتكتم
:)
Desert cat said…
مواطن مصري
مبارك بموقفه السياسى الحالى اثبت فعلا انه رجل سياسى بارع جدا جدا جدا
Desert cat said…
تايه في وسط البلد
لما تكون مصرى وتفرق بين الشعب والحكومة يبقى ده حقك انما اى واحد غير مصرى لما يتكلم على اى مصرى حتى لو طفل يبقى كدا بيهين مصر كلها شعب وحكومة ودى معلومة يعرفها مادون الجهلاء يعنى الأميين .. حسن نصر الله اللى قاعد يجعيجع ويشحذ الهمم ضد مصر كان الاجدر يجيب جيشه واسلحته ويورينا همته مبارك بموقفه السياسى الحالى يستحق وسام رجل الأمن والسلام على مستوى العالم اجمع ودى معلومات تستاهل اللى يفهما واحد عنده عقل وبيفهم
السياسة مش فيها مجال للعواطف والمشاعر الانسانية احترام سيادة دولة وشعبها وابنائها مش الاعتداء عليهم واجبارهم على مساعدتهم بالرغم من عدم تقصيرهم ده اسمه انحلال اخلاقى ومنتهى قلة الادب
Desert cat said…
ابو احمد
وبالرغم من ان الموت يحصد الشعب الا ان الجرذان متمسكة بالسلطة ويتعاملوا بغباء سياسى منقطع النظير وعايزين احنا اللى نضحى بارواحنا وجيشنا لتصليح اخطائهم
Desert cat said…
bluestone
ده على اعتبار ان الجندى المصرى فداء للوطن العربى كله
هما يغلطوا والمصريين يدفعوا تمن غلطهم ومش محرجين يا بلو يا حبيبتى من تصريحاتهم البلهاء والقاء اللوم على مصر
Desert cat said…
حياة
هؤلاء لا يملكون الاابواق فاذا كان حماس لا يهمها شعب فلسطين ويصرون على العند والكبر رغم فشلهم الذريع فماذا يريدون منا ؟؟ نضحى بشعبنا ام يحتلوا ارضنا .. مصر وحدها لن تحارب واصحاب الابواق فى انتظار خروجهم من جحورهم ويورونا همتهم
Desert cat said…
amunraa
اللهم آمين ربنا يستجاب دعائك
Desert cat said…
Anonymous
ازاى ده انت عندك قناة الجزيرة فاتحة مصراعيها لمهاجمة مصر وشحذ الهمم ضد مصر قناة الجزيرة التى يعمل بها ويديرها لبنانيون يروجون لفكر نصر الله عميل ايران
Desert cat said…
... amr
اه طبعا هو يخرس افضل بكتير ما يتكلم
Desert cat said…
اقصوصه

الاولى ان حسن نصر الله ومن على شاكلته هما اللى يخرسوا الاولى ان كل جعجاع لا يملك سوى الكلام التافه والقاء اللوم على غيره لعجزة هو اللى يخرس
معنى ان نصر الله حارب الاسرائليين ده يديه الحق يتطاول على اسياده واسياد العرب كلهم المصريين .. حسن نصر الله لا يختلف كثيرا عن هنيه فقد جلب الدمار للبنان بعد ان كانت عروس فى وسط العرب اصبحت مدمرة ومنهاره واقتصادها فى التراب ... يعنى بلده تموت بسبب مجونه ونزواته
الرئيس حسنى مبارك رجل سياسى بارع لا يهمه فى المقام الأول سوى أمن وأمان بلده وشعبه .. مش صاحب نزوات وهفوات تجلب الدمار
واللى واضح فعلا وضوح الشمس هو مدى الكره الذى يتمتع به بعض العرب للمصريين لذلك مجزرة غزة والتى تحدث بسبب غباء حماس وعجزها على عدم المواجهه واختباء القادة فى جحورهم وعايزين المصريين يروحوا يصلحوا لهم اخطائهم .. انتى مش من الامارات تقريبا فين دورك انتى عملتى ايه ؟؟ ما تبعتى برقيه للحاكم بتاعك تطالبيه بالتدخل السريع لحل الازمة ولا هى مصر بس اللى باينه فى عنيكى
مصر ياما ساعدت دول عربية كتير وعلى فكرة منهم الامارات يعنى مصر جمايلها مغرقه كل العرب واولهم الامارات لكن فى ناس من كتر ما بتساعديهم بيفتكروا ان ده حق مكتسب
لكل من يهاجم مصر كفاية غباء وجهل وحقد على مصر وانظر إلى بلدك ماذا قدمت لفلسطين

الرئيس مبارك يستحق كل اجلال وتقدير لحفاظه على أمن وأمان بلده
وحسن نصر الله يحط شوز قديمة فى بؤه ويتكتم
ريماس said…
وهو مبيورلناش همته ليه هاد الاذعر
سيبك منه الارعن
انا مبسوطة كتير هشوفك النهارده مش قادرة اصدق نفسى
امتا الوقت يعدى بسرعه
Desert cat said…
ريماس
ما انا سيبانى منه هو لا يختلف عن هنيه ولا عن عاكف كلهم فى الغباء سواء

انا هخرج حالا على فكرة 3 ساعات وهشوفك يا قمر
:)
myprecious1 said…
"الرئيس مبارك يستحق كل اجلال وتقدير لحفاظه على أمن وأمان بلده
"
http://www.aljazeera.net/mritems/images/2007/5/10/1_691644_1_34.jpg


هالكلام معناه انه انتي مع اسرائيل !!!

لأنه حسني مبارك استقبل الاسرائيلية وصافحها وشوي ورح يبوس راسها !!!


ولو انتي مستعدة تبيعين كرامتج وما اتضحين بدمج فدا لأرضج فالسيد واللبنانيين ضحوا بأولادهم ودمائهم فداء لوطنهم وما استسلموا واكنوا راضيين وحتى الأم اللي قدمت ولدها كانت مستعدة تقدم الثاني والثالث وهذا اللي اسمه جهاد في سبيل الله اذا كان عندج فكرة عن الاسلام ومنهجه!!!

أما الاستسلام لإسرائيل هذي هي الخيانة بعينها ..


ولو انتي تحترمين حسني مبارك اللي صافح عدوة الله معناة انتي مع اسرائيل !!!!
Joel said…
Interesting blog you got. Excuse me for not writing in Arabic because I know very little. I hope you know English. How can I follow your blog not via Twitter?
Thanks, Joel
Zika said…
ماينفعش نقول ان الشعب المصري مش مختلف عن الحكومه
اه انا مصر علي ان الشعوب حاجه والحكومات حاجه
لان الانظمه العربيه لا تعبر باي شكل من الاشكال عن راي شعوبها
يعني اه دول بلد ودول بلد تانيه
هل معني كلامك يا قطه انك
موافقه علي قفل المعبر؟
علي عدم تقديم مساعدات عسكريه ؟
علي عدم طرد السفير ؟
علي اجهاض مظاهرات التضامن؟
علي عدم وقف تصدير الغاز لاسرائيل؟
اومال فين تعاطفك كعربيه وكمسلمه
او حتي كانسانه
للي بيحصل في غزه
بلاش يا ستي جيرانك
خلينا نقول
اخواتك
لان اللي بيننا وبين غزه وبين الفلسطينيين وبين العرب ككل
مش مجرد جيره
احنا بيننا دم ودين
ماينفعش اقول اصل حكومتهم وحشه او حماس بيتعاملوا مع الموقف بغباء
انا لو ابن اخويا بيعيا مش هستني اذن من اخويا عشان اساعده
او مثلا اخويا وحش فانا هاقول لا ده اخويا وحش يبقي يغور ابنه
احنا عرب
يعني بتربطنا حاجات كتير اوي
ثم بالنسبه لحكاية الظابط
انا للاسف ماعرفش موقفه
وماظنش ان موقفه اذا كان اتقتل من جانب الفلسطينيين موقفه كويس
اكيد فتح نار علي الفلسطينيين عشان ما يدخلوش رفح ( مجرد تخمين ) مش اكتر
ولو كانت حكومتنا , فتحت المعبر من الاساس ماكانش هيبقي فيه مشاكل علي المعبر
ولا ايه ؟
bluestone said…
وصلني تعليق على مدونتي من حد شاف تعليقي هنا
اسمه احساس لسه حي
واتهمني بالآتي:

قبل ما نتكلم على مواقف غيرنا
نشوف احنا بنعمل ايه وساكتين على ايه
مدونة قطة الصحراء
فى عز ضرب حماس وغزه
والشهداء اللى بتبكى عليهم
بتقول
يبقى حماس والاخوان والجهاد إلى اسفل السافلين
ربنا ينتقم من الحمساوية ومن الاخوان ومن الجهاد
طبعا مفيش اسرائيل ولا امريكا
انا بعتبرها سافله وخايبه وبقول
ربنا ينتقم منها بدم الشهداء
حضرتك بتخش عندها وشايفها ايه
وبلاش نتكلم عن حكامنا وضعفهم
لانكم اضعف من حكامكم بسكتكم وترحبكم بالقذره دى
مستنى رائيك
وموقفك الواضح والحاسم
التدويين راى وموقف
مش صحبة ولمه وتبادل زيارات
بالذات فى موضوع خطير كده
وبلاش تقولى ده راى
دى عمالة وخيانة وقذراة وزبالة
وشوفوا ده فى مصراوى
شاهد عيان: حماس لم تقتل الضابط المصري

http://www.masrawy.com/News/Egypt/Politics/2009/january/1/rafah.aspx
وده لينك الموضوع
http://mshmuwafk.blogspot.com/
انا شوفت تعليقك عندها
وفيه ناس نحاورها
وناس نعارضها
وناس نهاجمها
وناس سافله لازم نشتمها

وده كان ردي على تدوينته وشايفة ان النقاش لازم يكون هنا لان التعليق الاساسي كان هنا :

انت سبت لي تعليق على تدوينة مالهاش اي علاقة بالموضوع وده سخيف انا مابحبوش ابدا وبعتبره زي السبام
المهم ما علينا
انت اتهمتني تماما بنفس اللي انت بتعمله
وهو تحويل الامور لمسائل شخصية
انا لا اعرف قطة الصحراء ولا شفتها قبل كده ولا فيه بيننا اي معرفة من اي نوع لا على الانترنت ولا براه

انا علقت على الموضوع اللي كتب على مدونتها وبس
ثانيا:: الشهادة اللي سيادتك بعتها للدكتور العبيط شاهد العيان
بالذمة ده هبل ولا مش هبل؟؟
دي محاولة هابلة ومفضوحة للدفاع الاهبل عن حماس

وعشان ما نتكلمش كتير اقرا شوية تعليقات على الخبر عشان تشوف الناس رأيها ايه في التلفيقة العبيطة دي
assafo anaroze said…
الاحداث الاخيرة في غزة و التي تقع دائما في فلسطين سببها المباشر الغطرسة و التدخل الهمجي للعدو الصهيوني الغاشم.

كلنا متفقين على ان الكيان الصهيوني يسعى للسيطرة على المنطقة باعتباره الشعب المختار كما يقول و استنادا الى اسطورة ارض الميعاد من الفرات الى النيل يعني ان اسرائيل تسعى بجميع الوسائل الى تحقيق هذا الحلم.

لكن السبب الاكبر في ما يحصل و ما سيحصل هم حكامنا العرب الذين باعوا ارض فلسطين الى اليهود بحكم اتفاقيات السلام بل اتفاقيات العار و الذل

السبب هو التحالف الواضح للقوى الخائنة في فلسطين و اعني بها فتح مع العدو الصهيوني

السبب في ان كل هذا يحصل هو خوف المسؤولين العرب على كراسييهم الوثيرة من ان يفقدوها اذا كانت منهم اي بادرة تعاون مع شعبنا الباسل في غزة

ربما قد اكون مخطئا لكن كيف يمكن تفسير الصمت العربي على حصار غزة كيف يمكن ان نفهم السكوت على محاصرة الشرعية و التعامل مع القوى اللاشرعية-فتح-والتفاوض معها باسم الشعب الفلسطيني وهي ابعد بكثير من ان تمثله

كيف يمكن ان نفسر مصافحة شيخ الازهر لرئيس الكيان الصهيوني و ابناء غزة تحت وطاة حصاره.

كل هذه الاسئلة تحيلنا الى ان دماء شهداء الامة في محرقة السبت الاسود في اعناق ساسة بلداننا العربية

و سياتي يوم ليس ببعيد سيرد الصاع صاعين و يعود الحق لاصحابه
Desert cat said…
myprecious1
انت رايح جايب لى لنك من قناة الجزيرة
قناة الجزيرة اللى مفضيه نفسها فى اهانة المصريين علشان تدارى على خيبة قطر .. قناة الجزيرة اللى كل شوية تستضيف ناس يشتموا فى مصر وفى المقابل ناس تانية تمجد فى امير قطر اللى عنده فى بلده 3 قواعد امريكية عسكرية وقاعده جوية وقاعدة بحرية
عرفت مين اللى عميل وخاين
طبعا مصر سيدة العالم اجمع
والرئيس مبارك اعظم رئيس جمهورية على الاقل يهمه امن وامان شعبه مش بيقول هحارب لحد ما بيدهم زى قاده حماس الارهابيين
Desert cat said…
Joel
Mercy Joel my blog Honored in your presence and I hope to repeat visit
Desert cat said…
Zika
يعنى انت مثلا مصرى واللى بيحكمك هندى ؟؟
الحكومة مش اللى بيمثلها اعتقد مصريين
انا موافقه طبعا على كل ما ذكرت
اذا كان اخوك قليل الادب وارهابى وبيجى يضرب امك وقتل ابنك اعتقد انك اول واحد هتمسك سلاح وترد له الضربه
حماس حكومة اثبتت فشلها
وعندها استعداد تضحى بارواح شعبها
وسايبين اللى بيقتلوهم وبيدوا تعليمات يقتلوا فى المصريين دول يستحقوا التعاطف ازاى
ويستحقوا مساندة بناء على ايه
العنف لا يقابله الا العنف بدال ما يتهجموا على ارضنا وعلى ولادنا يروحوا يردوا الضرب للى بيقتلوا فيهم
Desert cat said…
bluestone
ده حد فاضى يا حبيبتى
ومش وراه غيرى عموما انا مش بدخل هناك وسيباه زى الكلب يهوهو مع نفسه من اول ما فتح البلوج الردح دى
انتى ليه تتنازلى وتنزلى للمستوى ده وتشرفيه بكتابه اسم مدونتك هناك
مش كنتى تعبريه
Desert cat said…
assafo anaroze
اعتقد ان حكومة فتح هى اللى كانت محافظة على كرامتكو على الاقل مطلعش منها واحد يقول انا هحارب واقاتل حتى لو ابيدت غزة
على الاقل مطلعش منها ارهابى سايب اللى بيقتلوا فى شعبه ورايح يقتل فى شعوب تانية
على الاقل مطلعش منها عاجز فاشل يغلط وبيدور على غيره من العرب يصلح له غلطة
مستنين مين يحرركوا ؟؟
مستنين مين يضحى بجشه وبشعبه علشانكو
خلو القادة بتوعكوا
يتحملوا المسؤلية ويواجهوا بدل ماهما مستخبيين فى جحورهم وبيرموا اتهامات على غيرهم
ألِف said…
أنت عملت بالضبط زي ال بيتحمقوا لما تتنشر أخبار عن بلاوي في البلد فيقولوا أن دي إساءة "لسمعة مصر" يعني لخصوا مصر في سلوك موظف فاسد أو شركي منحرف أو مواطن جاهل!

الحكومة مش هي مصر..و أظن واضح من أحداث أيام ال فاتت أن أفعال الحكومة مش معبّرة عن إرادة المصريين و لا رغبتهم..إيه بقى مبرر الدفاع عن الحكومة و مبارك! و زي ما زيكا كتب، حسن نصرالله ما شتمش مصر.

ممكن طبعا يكون لك رأي في ليه لازم المصريين ما يفتحوش المعابر و لا يساعدوا الفلسطينيين و لا ياخدوا موقف من إسرائيل، سواء لأنك شايفة أن مصلحتنا تقتضي كدا أو لأنك عارفة أن الحكومة ما تقدرش غير على كدا، و دا ممكن نتناقش فيه. لكن تحويل الموضوع لمسألة كرامة وطنية و مش عارف مين قال إيه عن مصر، فدا في رأيي أي كلام فاضي.

مع الاحترام لك.

Popular posts from this blog

قميص دهشور

كل تحرش وانتوا طيبين