ناس .. ذوق .. ذوق .. ذوق

كنت على موعد بصديقتى والتى تتسم بالنشاط والحركة الدائمة حتى من قبل التحاقها بالعمل الصحفى ... ولكن حينما جاء الموعد لم تأتى وهذا على غير عادتها .... فقمت بالأتصال بها لأطمئن على أحوالها ... فوجدتها تطمأننى وأخبرتنى انها تقوم بعمل تحقيق صحفى فى قسم الشرطة وستأتى بعد ساعه ومن خلال صوتها علمت ان هناك أمر ما ... فأخبرتها أنى سأنتظرها ... فأجابتنى هى ساعة بالكتير وهكون عندك ؟؟؟ وبالفعل جاءت هذه المرة فى موعدها ... واثناء دردشتنا سالتها عن ماهية التحقق ... فاجابتنى هحكى لك بس مش بالتفصيل علشان محرقش الموضوع ... قولت لها موضوع ووصل لقسم الشرطة يعنى اتحرق من اول ما الاحداث حصلت اصل اكيد كان فى شهود عيان ... ابتسمت واجابتنى هو انتى مش بيعدى عليكى حاجه كدا ... عموما هحكى لك .. اتفضلى يا ستى وكلى آذان صاغيه ... الموضوع بين طفل وست جارتهم ؟؟؟ نعم طفل وست ... قالت لى اوعى الفار يلعب فى حجرك دى مشكلة مش حاجه تانيه ... قولت لها اااااه كدا الموضوع يتظبط شوية .. لكن ازاى ؟؟؟
قالت لى الست دى عايشه لوحدها بعد ما زوجها توفى وهى ما انجبتش الطفل ده عنده 12 سنة وكان بيلعب كورة وهو وصاحبه فى الشارع وهى ماشية .. فالواد شاط الكورة جت فيها ... بتقوله عيب الولد شتمها ... ومش بس كدا ده اخد صحابه وراحوا وقفوا يردحوا لها قدام البيت ويقولوا لها الفاظ نابيه ... راحت تشتكى لاهله لأنهم ساكنين فى شارع واحد .. قابلت مامته وقتها مامته اعتذرت لها وضربته بالقلم قدامها ... قولت لها طيب كويس الموضوع على كدا خلص ؟؟ قالت لى لاء استنى لما جه ابو الواد .. طبعا مخلصوش ابنه ينضرب بالقلم قدام الاغراب ومسك مامته هزأها وأخد إبنه الكبير وراحوا للست ... انتى ازاى تشتمى ابننا فى الشارع وكمان ليكى عين تروحى تشتكى ده احنا حنبهدلك النهارده ... لما جت الست تتكلم وتقوله انت جاى تتهجم عليا فى بيتى ضربها بالقلم وقالها علشان يبقى تهجم بتهجم بقى ...... ده ايه موضوع الاقلام اللى نازل يرف ده .. طبعا الجيران اتلموا والست راحت تعمل لهم محضر فى القسم ... لقيتهم سبقوها على هناك رايحين يقولوا انها اعتدت على ابنهم الصغير .... فى الوقت نفسه كان موجود مع الست المعتدى عليها كل جيرانها اللى شهدوا على الواقعه وقالوا ان الر اجل ده كداب وكان فى واحد موجود جاب السى فى بتاعه كله واللى هو يبقى تاريخه الاسود ... ان الراجل البلطجى وطفله موظف فى احد المصالح الحكومية ومش من البلد اساسا ده علشان ملفه اسود من قرن الخروب جاى منقول من احدى قرى الصعيد وملفه مفيهوش ولا حسنة تسر عدو ولا حبيب ومعروف انه سيئ السمعه ومرتشى وبالرغم من كدا بجح كمااااان ... يعنى ناقلينه عندنا علشان يعقابونا بسيادته ..
انا مش مشكلتى كل اللى فات ده ... انا مشكلتى حاجه واحده بس هى دى التربية الحديثة اللى الراجل ده بيربها لابنه؟؟؟
الراجل ده مش خايف ابنه اللى بياخده يبلطج بيه على الناس يبلطج عليه هو شخصيا .. ماهو احيانا بينقلب السحر على الساحر
مش المفروض الناس دى بتخرج لنا اجيال تقرفنا فى الحياة ...
يعنى القانون السائد دلوقتى حد يشتكى لى من ابنى اضرب اللى جاى يشتكى لى وادخله اقسام كمان ؟؟؟؟
طبعا كان اخر كلامى مع صديقتى لو قابلتى الست دى تانى قولى لها اوعى تتنازلى عن حقك خلى المجتمع ينضف بقى من اشباه الرجال وتربيتهم لبلطجية

Comments

Heart Beat said…
الصديقة العزيزة جدا

Desert Cat

كان في مسرحية زمان لفؤاد المهندس اللي فيها مدرس و كان بيعلم التلميذ ان الارض كروية تلف حول نفسها

جه الولد قال لابوه الغير متعلم بلاش جاهل دي عشان في ناس عندها حساسية من الجهل

و ابوه جه المدرسة يزعق للمدرس انه بيقول كلام غلط

بدل ما يقول لابنه اسمع كلام استاذك راح يتخانق معاه

تبقى برضه دي تربية هايله بس ده جاهل يعني مسئوليته مش زي اللي بيفهم بعض الشيء زي الاب في حكاية القسم دي

الاب الهمام ده ماتشطرش ليه على اللي رموه بعيد عن شغله ... عشان جبان مايقدرش ... انما راح عند الست الغلبانة و عمل فيها راجل اودام العيل ابنه

قال يعني كرامته اتهانت ... طيب ما هو اتمسح بيها الارض في حتى تانية لكن بقى يطلع غلبه على الست دي

طبعا لازم تاخد حقها و تودي الراجل ده في ستين داهية خلي بقى القلم ينفعه

في ناس بتربي اولادها على انهم ياخدوا حقهم بقلة الادب ... و في ناس بتربي اولادهم على انهم ياخدوا حقهم اذا كان ليهم حق بس دول مش كتير

مش زي اللي عاملين فيها رجالة و هم و لا حاجه

يطلع ابنه زيه اكيد لا تربية و لا اخلاق يعني حتى اصحابه زيه لانهم وقفوا يزعقوا للست ... يبقى الطيور على اشكالها تتلم على بعضها

و الزبالة ما بتجبش غير زبالة حواليها

عندنا كده يتشطروا على الغلابة اما الكبار مايقدروش يقولوا كلمة اودامهم

و بجاحة مافيش بعدها يضربوها في بيتها و يجروا يشتكوا ... شغل بلطجية و عصابات

ربنا مع الست الغلبانة دي و ان شاء الله حقها هايرجع لها
nody_1987 said…
قططتى العزيزه
هو الرجل موهزء
لا زم يخلف واد سافل
يعنى ها يطلع لينا ايه
زويل؟
A.SAMIR said…
في الزمن دة كل شيء ممكن...كل شيء جايز
عادي
اذا كان الراجل نفسه مش متربي الواد هيطلع متربي ازاي
ربنا يستر ع البلد دي
تحيااتي
دة فعلا ناس ذوق ذوق اوى
لا بجد دى حاجة تشل
طب اللى ضرب الواد مش مامته كان يضرب مامته لكن يروح يضرب واحد من برة خالص
تحياتى لكى
الراجل ده عايز يضرب بال....في ميدان عام عشان يبقى عبره للي زيه
بس انتي مقولتيش ايه نهاية القصه ؟
Son of Egypt said…
هو فين الزوق يا كات
قال على رأى المثل
ضربنى وبكى وسبقنى وإشتكى
تحياتى ليكى يا كات
سمراء said…
الموضوع قديم قوي
المثل بيقول ضربني وبكي وسبقني واشتكي
يعني دي حاجة معروفة من اول ما المثل ده طلع
اما عن ان الست متسبش حقها اتمني انها تحصل عليه والقسم يعتبر الموضوع كبير مش موضوع تافه وصغير وميستهلش السلطات تزعج نفسها
اشكرك
سمراء
عندك حق
الولد دة اول حاجة هايعملها لما يكبر انه يبلطج على ابوه ومش بعيد يمد ايده عليه
ماهو مالقاش اللى يربيه
و الله يا قطه انا اتفرست الصراحه و دمي غلي
والله الواحد مش عارف يقول ايه؟؟؟
احنا قربنا اوي من يوم القيامه
هي البلد دي مش هاتنضف غير لما الأشكال دي تولع بجاز

قرأت مواضيعك القديمه اللي بالنسبه لي جديده و خاصة بالنسبه لموضوع المعاكسات و الصورة اللي مفروض تبقى للكبار فقط .. عشان ما نفتحش عنين الصغار أكتر ماهي مفنجله

المعاكسات شئ رخم أكيد أنا شايف إني من يوم ما دخلت الكليه كل ما اشوف عيل بيعاكس باحس إن عمري بقى 100 سنه من احتقاري لعالم الطفوله و الأمومه اللي بقيت فيه

عموما سعيد إني لقيت وقت الفراغ اللي خلاني أعلق لك عشان تتأكدي بس إني متابعك

سؤال رفيع يا ريت تجاوبي عليه عندي في المدونه

إنتي صحفيه بجد ؟

سلام عليكم
السلام عليكم

اول زياره

بصى يا اختى ما بنيا على باطل فهو باطل وكما تدين تودان والموضوع مش موضوع الراجل قليل الحيااء لا دى موعظه من الله اكيد عشان النوعيه دى معصيها كتير معكسه بنات تريقه على عباد الله وهكذا وكل ده طلع فى ابنو احييكى على البوست الرائع واتمنا ذيارتك مدونتى
انا بجد اتنرفزت من الراجل القبيح دا
دا ديته مخبر من بتوع القسم يديله الواجب

ومسيره فعلا ابنه دا يديله في يوم من الايام علشان معرفش يربيه كويس
ههههههههه تربية ايه انتى لسه فاكرة من ساعة ما كل الابهات والامهات علمو ولادهم اوعى تسيب حقك اللى بصلك بعين افقعهاله موضوع التربية دا اتلغى من القاموس ياريت تعملى تحديث لقاموسك تحل فيه البلطجة مكان التربية
mostafa rayan said…
اولا دة مش راجل لأنه مافهوش ولا صفة من صفات الرجولة
ثانيا الست دي محترمة قوي لأنها اكتفت بعمل محضر في القسم انا لو منها كنت هلجأ لأربعة خمسة من البلطجية الحلوين ولتذهب كل القيم والأعراف للجحيم فالأسف نحن لا يحكمنا إلا قانون الغابة
قطتنا العسل عامله ايه؟صباحك فل ياجميله

تصدقي ياقطه و انتي بتحكي انا قولت ممكن االبلطجي ده يعمل اكتر من الشتيمه اصلو وارد ف يالزمن الأغبر اللي عايشين فيه ده
انا بستغرب الحقيقه من الأهالي اللي بتربي ولادها انها تاخد حقها بأيدها و تلاقي الواد من دول في اولي ابتدائي و ابوه يقوله ان حد ضربك اضربه تربيه عجيبه
ربنا يستر علي الجميع و تحياتي ياقمرايه علي موضوعاتك اللي في الصميم دايما
:)
أنا حر said…
مش عارف ليه الاوضاع عندنا مقلوبة
يعني الطبيعي اننا نتعلم الشغل وبعدين نشتغل ونتعلم السواقة وبعدين نسوق والمفروض برده اننا نتعلم ازاي تكون التربية وبعد كده نخلف ونربي
احنا بنربي اولادنا في مجتمعنا بشكل فوضوي وعشوائي وده واضح في المجتمع بشكل كبير
دي مش اول حادثة هتكون بالشكل ده ولا اخرها وانت لو مشيتي في مكان ولقيتي اطفال بيلعبوا هتسمعي منهم اقذار الفاظ موجوده ف الدنيا لأننا ببساطة مبقيناش بنربي
تحياتي
أنا حر said…
مش عارف ليه الاوضاع عندنا مقلوبة
يعني الطبيعي اننا نتعلم الشغل وبعدين نشتغل ونتعلم السواقة وبعدين نسوق والمفروض برده اننا نتعلم ازاي تكون التربية وبعد كده نخلف ونربي
احنا بنربي اولادنا في مجتمعنا بشكل فوضوي وعشوائي وده واضح في المجتمع بشكل كبير
دي مش اول حادثة هتكون بالشكل ده ولا اخرها وانت لو مشيتي في مكان ولقيتي اطفال بيلعبوا هتسمعي منهم اقذار الفاظ موجوده ف الدنيا لأننا ببساطة مبقيناش بنربي
تحياتي
ايه قلة الذووووق دي ناس عايزة الحرق بجد
بقى هي دي التربيه اللي يربيها الاب لأبنه
غالبا الاب هو اللي محتاج تربيه
واكيد هيجي يوم وابنه هو اللي يربيه وهيدوق نتيجة تربيته الفاشله

دمتي في حفظ الله ياقمر
نونو said…
والله احزنتينى جدااااا
لو فى 100راجل زى الراجل دة البلد هتخرب وهى مش ناقصة
فعلا يبقى احنا اكييد فى مصر
محدش يسمع الحاجات اللى بتحصل غير فعلا فى مصر استحالة فى اى بلد تانية
enjy said…
لو اتنازلت عن حقها عشان تتقى شرهم يبقى مش هيسيبوها فى حالها ابدا ولو عملت كدة واتنازلت تبقى تستاهل كل اللى يجرى لها
ها انا اعود بعد كبوة من الامتحانات باحلى تعليقات وخلصت متحانات ومستنين ناخد العلقه التمام لما نعرف النتيجه ما علينا نيجى لموضوعنا
عجبنى اوى رد ابب مصر
ضربنى وبكى وسبقنى واشتكى ودا لخص الموضوع كله فى الكلمتين دول اما بالنسبه لموضوع التربيه الخاصه بالطفل
الاب بيربى ابنه حسب ما الاب اتعود انه يشوف ابوه بيعمل معه ايه والبيئه اللى حوليه بتاثر فى التربيه دى وعجبنى اوى ردك فى الاخر ان البلد لازم تنضف بس دا شئ صعب بس مش مستحيل
بس لازم نبدء نتلقى الثقافات اللى مش موجوده فى مصر
اولها الشفافيه اللى موجوده اسميا فى مصر ثانيا تقبل الراى الاخر
يعنى بلدنا محتاجه تتعدل فى حاجات
وهتتعدل على ايدينا ان شاء الله
تحياتى قطتى الجميله
ازيك يا قطة عارفة اية الحل للمشكلة وكمان ان الدولة عايزة تقلل عدد السكان انها تعمل اخيبارات لاى اتنين عايزين يتجوزا ويشوفوا هما قادرين يربوا الناس ازاىولو مش عندهم خبرة تعلمهم وساعتها لما يعرفوا التربية على اصولها وانها متعبة لانها ساعتها هتبقى اللى على حق هيخلفوا بحساب مش عيال تخلف عيال ومش عارفين مين فيهم اللى عايز يتربى
ويبقى عالم عيال عيال عيال

وسلام يا قمر
بصراحة انا الدم غلي في عروقي و دماغي...تصدقي لو حاجة زي دي حصلت في دولة فيها ذرة من قانون كان الراجل اللي عايش دور البلطجي ده اتحبس لحد ما يبان له صاحب و بالقانون برضه
Desert cat said…
اغلى صديقة على قلبى واحلى اخت فى الدنيا
Heart Beat
تعرفى ان مشهد المسرحية ده بقى منتشر اوى فى مدارسنا وصدقينى منناس المفروض انهم متعلمين ده المفروض يعنى .. تلاقى ابنه يروح يشتكى له من المدرس اللى ضربه فى المدرسة او زعق فيه علشان معملش واجب او مش مذاكر بدال ما الاب يخلى ابنه يذاكر او ينتبه لاداء واجباته يروح تانى للمدرس يحاسبه على اللى هو عمله وممكن كمان يروح يكتب فه شكوى فى الادارة التابع ليها
بالنسبة للاب البلطجى فده فعلا انسان سيئ وسمعته مش كويسه وكمان مترشى يعنى اللى عمله مع الست ده شيئ متوقع من شخصية بالشكل ده
المفروض يكون فى قانون رادع للناس دى
تحياتى ليكى يا جميله وشرفتينى جدااا
Desert cat said…
nody_1987
لاء يانودى للاسف مش طلع زويل
طلع لنا شخصية نبتلى بيها
تحياتى
Desert cat said…
A.SAMIR
ماهى المشكلة يا احمد ان المفروض الناس اللى مش متربية دى متتجوزش اصلا اصل المجتمع مش ناقص بلطجية
تحياتى
Desert cat said…
رئـــــيسـة حزب الأحلام
ماهى مامته اتهزأت وحب يكمل عمله البطولى راح للست كمل بقى
ناس متخلفة
تحياتى
Desert cat said…
محمد فوزي
عندك حق فعلا
عايز ينضرب الجزم لحد ما يموت اصل لو انضرب بالنار هيستريح على طول وانا نفسى انه يتعذب فى الاول
تحياتى
Desert cat said…
Son of Egypt
ماهو علشان عارف ان الست مش هتسكت او لانه انسان قليل الادب جرى يسبقها هو
تحياتى
Desert cat said…
سمراء
تعرفى يا سمراء لو فعلا القسم استهان بالموضوع
ده وقتها يبقى كملت
اصل الراجل ده هيبلطج على اد ما يقدر
ربنا يستر
تحياتى
Desert cat said…
سبهللة عالاخر
والله انا نفسى اتمنى كدا علشان الراجل يعرف مدى خطأة ويحس باللى كان بيعمله فى غيره
تحياتى
Desert cat said…
واحدة مفروسة
هى فعلا حاجه تفرس يا مفروسة
تحياتى
Desert cat said…
واحدة مفروسة
هى فعلا حاجه تفرس يا مفروسة
تحياتى
Desert cat said…
الإتربي اللولبي
ربنا يريحنا من البلطجية واللى بيعاكسو واللى يسرقوا واللى بيعملوا اى حاجه مش كويسه فى القريب العاجل ان شاء الله
بالنسبة لسؤالك انا مش صحفية ولا عمرى قولت كدا حتى
تحياتى
Desert cat said…
ادم المصرى
يعنى ازاى معصية وذنوب كتير وطلعت فى ابنه
طيب والست اللى اعتدوا عليها ذنبها ايه
تحياتى
Desert cat said…
GeHaD-----(male)
والله انا نفسى ابنه يبلطج عليها علشان يجنى ما زرع
تحياتى
Desert cat said…
خالتى بمبة
على رايك يا خالتى
البيت من الاساس بقى فاسد علشان كدا بيطلع فى المجتمع الاشكال دى
تحياتى
Desert cat said…
mostafa rayan
بالظبط يا مصطفى لان اللى يعتدى على الناس حتى لو راجل مش ست بدون فهم ووعى للامور بيكون بنى ادم سطحى
والست لجات للشرطة لان اعتقد انها الحل اللى قدامها
ربنا ينصرها عليه
تحياتى
Desert cat said…
صديقتى الحبيبة
اجندا حمرا
صباحك جورى وياسمين يا قلبى
للاسف الناس بتخرج للمجتمع بلطجية
بدون ما يدركو الخطأ الفادح اللى بيرتكبوه فى حق انفسهم قبل غيرهم
لان ابنه اتعود على البجاحه وقلة الادب وبالتالى الاب والام اللى بيقولوا لولادهم مش تسيبوا حقكو هما نفسهم اول ناس حيتاذوا منهم
وساعاتها لا يلمون الا انفسهم
نورتينى يا ارق اجندة
Desert cat said…
أنا حر
ياه يا احمد على الاطفال اللى بتحكى عنهم ده الواحد بيستغرب من اللى بيشوفه ازاى طفل زى ده بيقول الالفاظ دى
وتلاقيهم ماليين الشوارع وعمال يشتموا فى بعض وتفتكرهم بيتحانقوا وفى الاخر يطلعوا بيهزروا وحتى لو بيهزر ازاى الولد ده اتربى على الكلام الزبالة والالفاظ اللى مش بينطقها المجنون حتى
ده كله بسبب اب وام فوضويين معرفوش يربوا لانهم فى الاساس محتاجين تربيه
تحياتى
Desert cat said…
حبيبـــــــة القمـــــر
مهو ده رائي برضه يا بيبه
ان الاب ده ابنه هيجى يوم وهو اللى يربيه لانه محتج تربيه بجد
نورتينى يا جميله
Desert cat said…
نونو
وده معناه ان النظام متسيب يا نونو
والمفروض يكون فى رادع وكل واحد يتعدى حدوده هتكون العاقبه وخيمة
تحياتى
Desert cat said…
enjy
ومش شرط هى يا انجى
يعنى لو اتنازلت عن حقها هيبلطجوا على غيرها وغيرها
ربنا ينصرها عليهم
تحياتى
Desert cat said…
محمد صالح
الحمد لله انك خلصت امتحانات عقبال النتيجة يارب وتكون مشرفه
بلنسبة للموضوع واحد مترباش يا محمد عايزة يربى ابنه احسن ما هو اتربى ازاى
ازاكان قاموس حياته خالى من الكلمة دى
احنا محتاجين رادع وقانون يتنفذ بجد فى البلد
تحياتى
Desert cat said…
دعوة للحب
هو حل وكمان انه يكون فى بجال امن موجودين فى كل الشوارع لاى فعل خطأ ويكون فى عقاب رادع لمرتكبه حتى لو طفل يتحمل ولى امره الذنب علشان الناس تربى ولادها كويس
Desert cat said…
واحد مصرى
ده لو يا ايهاب
لكن احنا هنا عايشين فى قانون الغاب والبقاء للاقوى حتى لو بلطجى
تحياتى
سنووايت said…
للأسف يا قطة هي دي التربية الحديثة
انا كتير بشوف خناقات بين بنات صغيرة وسيدات كبار في سن امهاتنا وبشمه شتايم في منتهي الانحطاط وقلة الادب
ما بقاش فيه العفو عند المقدرة والتراحم والتسامح
كل واحد عايز ياخد حقه وغير حقه بدراعه
ناس ذوق ذوق ذوق فعلا
funckydoctor said…
فعلا ناس زبالة.......زبالة اخر حاجة
البهبهات دول يستاهلوا الحرق أنا شايف انهم مايستخقوش يبقوا أولياء أمور
أنا مش فاهم احنا رايحين على فين ربنا يستر
Misrdream said…
كنت اتكلمت عن الناس اللى زي دول قبل كده وقلت اساس كل الشرور
اللى هما بينخروا فى اصل مجتمعنا زي السوس لحد ما هيجي يوم المجتمع كله يسوس
حسبي اللى ونعم الوكيل
تحياتي لطرحك يا قطه
blackcairorose said…
هوه ليه محدش رد على الموضوع الأول؟؟!!

شعورى هيكون ولا حاجة

اللمبات عندى هتنور وتطفى

والاقى اوتوماتيكيا هناك رسالة صادرة منى بتوجيه الشكر للروبوت وابلاغه بسعادتى بالمعلومة الجديدة عنه بأنه روبوت

ثم اضافة ان هذه الرسالة الصادرة منى بشكل اوتوماتيكى لأنى أيضا روبوت

يعنى فى الحقيقة همه اتنين روبوت اتعرفوا واعجبوا ببعض
Tamer Nabil said…
حاجة غريبة

دة بقى الانتاج القادم ولا اية

بدل ما يكون قدوة حسنة بقى العكس

ربنا معانا

تحياتى
Desert cat said…
سنووايت
هما هيجيبوا منين بس يا دكتورة العفو عند المقدرة والتراحم
وهما اتربوا ان اللى يقلع لك عين اقلع له عنيه الاتنين
التربية عليها عامل كبير
تحياتى
Desert cat said…
funckydoctor
احنا رايحين على سكة اللى يروح ميرجعش
لو فضلنا على الحالة دى
هنغرق قريب جدا
تحياتى
Desert cat said…
Misrdream
انا فعلا كنت قريت البوست عندك يا احمد
الحل ان يكون فى رادع
للناس دى علشان السوس مش ينتشر اكتر من كدا فى المجتمع
تحياتى
Desert cat said…
blackcairorose
علشان يا جميل بيجاوبوه فى مدونة البرنامج
وانا نقلت ردك هناك
http://netradio.blogspot.com

تحياتى ليكى
Desert cat said…
Tamer Nabil
تقريبا يا تامر واحد بالاخلاق دى مينفعش يكون قدوة حتى لكلب جربان
تحياتى
Zika said…
اه دول بقي
فريق الناشئين في منتخب البلطجيه
دول اللي لسه عضمهم طري وان شاء الله بكره يكبر ويدي ابوه بالجزمه عشان خلاه يفتري علي الناي وبكره هيفتري عليه
ماهو مش متربي
هيعرف منين الاحترام وابوه اساسا مش محترم
Desert cat said…
Zika
تعرف بما انى معرفش الراجل ده
بس بتمنى انه لما ابنه يكبر يديله بالجزمة ويبلطج عليه
علشان يجنى اللى زرعه
تحياتى
ايوية said…
عزيزتى قطة
تفتكرى اب باالاخلاق دة ممكن يربى ابنة ازاى اكيد دة التربية المثالية من وجة نظرة
blue-wave said…
كلامك مظبوط جدا بس على فكرة احنا كمان بنعمل كدا لما التليفون يرن ونقول للطفل الصغير رد ولو حد عايزنى قلو مش موجود
للأسف دى زى دى
ازيك يا قطة ..

عادى جدا .. العدوانه والبلطجه بقت حاجه عاديه خالص على فكره .. فى زمننا ده مين هيستحمل مين .. هى هتبقى الحكومه والجيران عليه كمان ..

مبقاش فى الروح الحلوه خلاص .. ماتت جوانا .. رغيف العيش الممتنع و الاتوبيس المخربأ اللى عامل زى علبة السردين مخليين الناس مش طايقين نفسها مش كمان هيطيقو جيرانهم .. ولا عزاء للعلاقات الانسانيه !!

تحياتى ليكي ..

أسامة أمين
rovy said…
السلام عليكم
يعنى يا قطه حتنتظرى ايه من بلطجى غير كده و بعدين الناس دى متعرفش يعنى ايه تربيه ..
الموضوع مش موضوع تعليم او جهل الموضوع اكبر بكثير الموضوع موضوع اخلاق و للاسف مبقتش موجوده فى ناس كثير ..
ربنا يرحمنا و يكون فى عون الاجيال اللى بتنشأ فى البيئات دى .
دمتى بخير فى حفظ الله
تحياتى
rovy
الربان said…
تحياتي

نموذج سيء جدا لاشياء كثيرة اصبحت تتم
في حياتنا اليومية...

الجيرة...و حقوقها اولي هذه الفوضي العارمة في حياتنا...قليلا ما نجد من
يحترم حقوق الجار التي اوصي بها جبريل عليه السلام سيدي رسول الله...و الذي بدوره اوصانا بهذه الحقوق...

التربية علي ( التبجح ) و البلطجة...
اصبح هو النموذج...يمكن لاسباب كثيرة
اهمها بالتأكيد غياب دور الامن الفاعل
و الوقائي....ننتظر وقوع الجريمة و بعدين نبقي نحقق من الجاني و من المجني عليه....ثم اجراءات طويلة من التقاضي
ثم بعد سنوات حكم محكم لا يجد من ينفذه...

يا ريت جيران هذه السيدة يقفوا الي جوارها...يحموها من بطش انسان تجرد
من الضمير...فأصبح انسانا بلا معني او قيمة....

تحياتي و تقديري
عارفة انا كنت حعلق زى اول تعليق خالص على البوست
بس اللى سبق
المهم ان هنا الام مشتركة فى الخطأ
قلتى لى ليه ؟
اقولت
لانها سلبيه
لو كان ليها وقفة مع الراجل ده
من الاول
اول الجواز يعنى
ما كنش بقى هو المتحكم بالاسرة
غالبا الست هى اللى بتربى مش الراجل
لانها بتقضى اطول وقت مع الطفل فى البيت
و الا ايه رايك ؟
انا لعب الفار فى دماغى فى الاول زى ما لعب فى دماغك
بس ربنا ستر

تحياتى
eslam
مش عارفه ليه دلوقتى كل اللى عنده ولد فى الطبقه المتوسطه خصوصا بيبقى مش طايق نفسه و عامل نفسه فله
انا فى واحد جارنا عنده ابن فى تانيه ابتدائى و علمه سواقه العربيهو من ساعتها الواد برضه ممروع على العيال و كل شويه يسأل ابنى اللى زيه فى السن انت بتعرف تسوق
رحت انا رديت قلت له هوا بيصلى 5 مرات فى اليوم انت بتعمل زيه
طب حقوله ايه غير كده عشان اسكته و انصف ابنى
مش حاجه تقرف و النبى
Desert cat said…
ايوية
والله يا ايوية المفروض ان اى حد بالاخلاق دى مينفعش يكون اب اساسا لانه بيصدر لنا عاهات فى المجتمع
تحياتى
Desert cat said…
blue-wave
انا الحمد لله مبعملش كدا
لانى مبردش على تليفون اساسا غير موبايلى وده مستحيل حد يرد عليه غيرى
كمان انا معنديش اطفال
تحياتى
:)
Desert cat said…
شـمو نشـادر
وده كله ماله يا اسامة بالتربية والتنشئة
يعنى انا علشان مش لاقيه رغيف العيش اعلم ولادى البلطجة
طبعا مش عذر ولا حجه
تحياتى
Desert cat said…
rovy
صح يا روفى
حطيتى ايدك على موطن الداء
فعلا الاخلاق مبقتش موجودة
تحياتى
Desert cat said…
الربان
استاذى العزيز اهلا وسهلا بحضرتك بعد طول غياب
بالفعل يا فندم غياب الامن تسبب فى تسيب واضح جدا فى المجتمع وعدم لا مبالاة ولا اكتراث
وتخيل لو حصلت مشكلة بين شخصين واحد الطرفين هدد الاخر بانه سيشتكيه فى الشرطة الاخر يسخر وكانه يسمع نكتة بايخة
تحياتى
Desert cat said…
مواطن مصرى نايم
طيب هى مراته هتعمل ايه
وقفة ازاى حتى لو وقفت على شعر راسها
ممكن يمثل انه اتغير لكن فى النهاية الطبع يغلب التطبع
تحياتى
Desert cat said…
صيدلانيه طالعه نازله
الناس دى اغلب الاحيان بيكونوا محدثين نعمة
وعلشان كدا بيعلم ابنه قلة الادب والبلطجة
تحياتى
Migo Mishmish said…
اغيب شوية الاقي حكاوي عن اقسام وبوليس وبلاوي من ديه
عموماً يا ستي هو ده السوستوم اللي ماشي دلوقتي العقلاء والمثقفين واواخر الرجال المحترمين سابوا البلد وهاجروا ياما ماتوا بالانفجار في المخ من الغيظ. وفضلنا دود الارض والعائدون من بلاد الجاز بثقافتهم القالحة
بصي يا ستي بما اننا قاعدين هنا ومش هانمشي يبقى الحل في ايدينا لو كل واحد مننا عمل زي الست ديه هنقدر نقف قدام الغوغائية .
مش ممكن تبقى البلطجه هي الحل. زي ما هما فاكرين ان الدنيا ليهم لازم يعرفوا نها مش سايبه ولسه في ناس بتفهم
وكلامي للي شغال في مجال فيه تعامل مع الاولاد الصغيرين او الشباب او حتى عنده طفل او طفله لازم قبل ما يعلمهم ياخدوا حقهم ازاي يعلمهم يوفوا حقوق اللي حواليهم الاول علشان يبقى لهم عين يطالبوا بحقهم. البلطجة ممكن تكسب جولة لكن عمرها ما تنتصر في معركة
Love,
MishMish

Popular posts from this blog

قميص دهشور

كل تحرش وانتوا طيبين