مش مهم المؤهل

مش مهم انت مؤهلك الدراسى ايه ؟؟؟
مش مهم كفائتك ؟؟؟
مش مهم عدد سنوات خبرتك كام ؟؟؟
المهم انك عندك واااااااااااااااااااااااااااااو
الواسطة .....هى المؤهل الأساسي لشغل اى وظيفة
تحولت هذه الظاهرة السيئة إلى عادة و مرض اجتماعي انتشر في مجتمعنا
بل انها اصبحت عائق كبير امام كل صاحب كفائه وخبرة .... اصبح كارت التوصية هو جواز المرور لاى مكان لك واااااو فيه
عندك وااااو .. تقدر تتجاوز النظام والقوانين وتحقق مصالحك الشخصية اللى بالطبع بتكون على حساب الغير .. تتعين فى مكان اكبر حاجه بتعملها انك بتوقع حضور وانصراف ولو مش جيت مش مهم المهم انك ابن اخت المدير او حد من عيلته وده لوحده كفاية اوى ... فى الوقت نفسه فى غيرك كفء يستحق المكان ده وهيعمل شيئ اجابى فى المجتمع لكن معندهوش كارت توصية ولا حد قريبه فى منصب مرموق يعينه فيه وفى الحالة دى القهوة اولى بيه ...
بسبب الواو اتلغت الكفائه واتلغى النظام واتلغى الالتزام وحل مكانهم
الاتكالية و الجهل و انعدام المبادئ والقيم و انعدام الانتماء والوطنية و انعدام العدل والمساواة و الانانية و انعدام الأخلاق
وتنتشر الواو فى المجتمع من حوالينا بصور مختلفة وفى الادارات الحكومية والخاصة ... لو ليك ورقة عايزها تخلص يبقى عليك بالواسطة لو عايز تتعين او طالب ترقيه يبقى مفيش غيرها الواسطة ... لو بتشتغل فى مكان مش عاجبك وعايز تتنقل فى مكان تانى ما خلاص عرفنا الحل السحرى هو الواسطة .... حتى فى المتشفيات لو عندك مريض وعايز حد يتابعه لازم واسطة ... ياترى مين السبب الاساسى فى انتشار الواسطة والرشوة ... طيب هو مش ينفع نعالج نفسنا ولا فى دى كمان لازم واسطة ؟؟!!
***********************************************************
سؤال جديد على مدونة برنامج انت تسال والكمبيوتر يجيب
الذى يذاع يوميا الساعه 9.10 صباحاً على اذاعه البرنامج العام ما عدا يوم الجمعه والسؤال هو
كلنا نعرف ان الشغل الشاغل لصناع الكمبيوتر هو مايحدث للميكروبروسيسور من سخونه وتستحدم المراوح لتبريده ولكن شركة.... آى بى إم .... توصلت الى حل آخر جديد للتبريد ...اختار واحد من ثلاثه اشعة الليزر غاز الفريون المستخدم فى الثلاجات الماء مستنياكو هناك فى انتظار اراء الجميع

Comments

اه يااااني حنقول ايه بس
لأ مش ينفع يا قطقوطه لاااازم واسطه
و مش ينفع تحلى أي مشكله
لاااازم واسطه
احنا مش بقينا بلد شهدات
احنا بقينا بلد وسااااايط
السلام عليكم
...........
حتى العيش بقى بالوسطة !

تحياتى
ketchup said…


انا خايف بعد كدا اللي معاه واسطه
يروح يثبت انه ينت مش ولد عشان ميدخلش الجيش


nody_1987 said…
ايه ياقطه
اغيب شهر الامتحانات ارجع الاقيكى بتكلمى فى كلام غريب
واسطه ايه الى انتى بتكلمى عنها
دى الهرم الرابع فى مصر
فى واسطه فى مصر
مافيش واسطه مافيش مصر
عزيزتى الجميله
انا والله لسانى دلدل من كتر الكلام فى الموضوع دا ان بلدنا دى مبتمشيش غير لما حد يزق لك الموضوع بتاعك ودا تعبير غير مباشر عن معنى كلمة وسطااا فى الكوره وسطه حتى لو مش بتعرف تلعب كوره مش مهم الهم انك تكون تبع حد يعرفه المدرب فى الاكل فى المياه فى اى مصلحه حتى انك تشتغل فى جريده بالوسطاء فين وفين لما تلاقى حد بيشجع الشباب بجد
وانا عارف السبب فى انتشار الوسطاء
ان مفيش التعبير اللى بتقال دايما
شــفـــافــيــه
وان كل واحد بيجرى وراء مصلحه الاول
نفسى ثم نفسى ثم الاخرين
كل بيفضل نفسه عن البلد ويتحرق الاخرين
تحياتى
ايوية said…
والنبى يا قطة معندكيش كارت توصية كدة لدكتور كويس يمكن يعالجنا من الواسطة
ayman badr said…
زى ما قالوا فى المثل الوسطة بسطة وهى بسطة فعلا للى بيستخدمها ودلوقتى ناقص نسمى اولادنا وسطة عشان يعدوا فى أى حاجة
تحياتى
اعوذ بالله من دى كله

انا قريت في كتاب البحث عن الذات بتاع انور السادات انهم كانوا بيندهوا الواحد في الحربيه بالواسطه بتاعته
فلان بن فلان والواسطه بتاعته فلان
هكذا يعني

يبقي احنا عندنا الناس اتلموا شويه وبقت في الخباثه

الواسطه بقت حاجه اساسيه في البلد
لو مش عندك واسطه ممكن دلوقتي تشتري واسطه

تحياتي
فعلا عندك حق كل شئ بقي بلوسطه


حتي تخليص الاوراق علشان تروحي تخلصي ورق لازم يكون معاكي يا كارت او تعرفي حد في المصلحه او تدفعي رشوه

تسلم ايدك يا قطيتي
blue-wave said…
يا بنتى انتى ليه ضد التقدم؟ العالم دلوقت )
بيستخدم (الوسائط المتعددة
مشكله مالهاش حل وهاتخرب بيت البلد انشاء الله
تحياتى
اتاثرت جدا بكلامك الواسطة والمحسوبية والرشوه والتوريث وتفتيح المخ والتظبيط والتصرفات الغريبه على مجتمعنا ودينا كلها مرفوضه اولها فساد واخرها هلاك
جزاكى الله كل خير على كل كلمة وكل حرف
بالتوفيق يارب دايما
والله انا بدعى ربنا يفك اسر الحصار الرئاسى الى عملو الى ميتسماش والناس دى ربنا يهديهم ويحولو يصححو الى خربوه اتمنالك المزيد

على فكره انا نزلت الجزاء التالت من اميره بكل النساء يارب يعجبك
و=كوسه=قرع=واحد عاوز ياخد حق غيره
تحياتى ليكى سومه_87
rara said…
مساء الخير

والله معاكى حق دلوقتى اى حاجة بقت بالوسطة ولو مفيش وسايط يبقى مفيش شغل ربنا يتولنا برحمته

تقبلى مرورى
متهيألى من كتر وجود الكوسة فى حياتنا
هنحتاجها فى علاج نفسنا
مهو الدواء لا يأتى الا من الداء
amal said…
مشكلة الوسايط دى مشكله بجد
جميل الموضوع اللى اتكلمتى فيه
انا عجبتنى مدونتك
جميله فعلا
وحلو اوى المثل بتاع رب قطه خير من الف اسد
rovy said…
السلام عليكم
ازيك يا قطه ..
الحقيقه الواوووو اللى بتقولى عليه ده هو المصيبه الكبرى فى مجتمعنا وهو السبب الرئيسى لكل المشاكل بعد كده من اول التعليم و الدروس الخصوصيه اللى بتكون وسطة التلميذ للنجاح ولغاية التوظيف و كل حاجه بقى تتخيليها ..
حتى الموظفين مش متعودين يتعبوا لوجه الله ولا علشان ده حقك عليهم لا لا
المهم وسطتك ايه ..
يااارب يجى اليوم اللى كل واحد يعامل فيه ربنا ويحكم ضميره فى معاملة وتخليص مصالح الناس ..
دمتى بخير
خالص تقديرى وتحياتى
rovy
كارثه ..
طول ما فى واسطه ومحسوبيه فى البلد ى عمرها ما هتنفع ابدا ..
تحياتى ..
أسامة أمين
قطتنا العسل

صباح الفل ياجميله

تخيلي ياقطه اني كنت مفكره ان الواسطه دي بس عندنا طلعت موجوده برضه في بلاد بره
اصل خالي كان لسه راجع من امريكا و في وسط كلامه معايا بيقولي علي الجامعات هناك و شغل من تحت الترابيزه قلتله هناك كمان قاللي اه
الظاهر انها بقت ظاهره عالميه زي ارتفاع الأسعار

للأسف وجوده فئات غير مؤهله لا علميا و لا عمليا و كل مؤهلاتها ان واسطتها جامده ده كله بيؤدي لأنهيار في مستوي تقديم اي خدمه
زي قبل كده واحد زميلي كان بيحكيلي انه دخل امتحان الشفوي عند دكتور و جاوب كويس و بعد كده اتفاجأ ان الدكتور مادالوش النمره النهائيه في الشفوي مع انه جاوب علي كل حاجه صح زي ماقاله الأستاذ المهم واحد تاني معاه مادخلش الامتحان اصلا و خد الدرجه النهائيه و تفوت السنين و يقابل زميلي الدكتور ده في عمره و سأله عن الموقف ده فرد بكل برود و قاله اصل الولد ده ابن استاذ زميلنا وفيه بروتوكول متبع ان ولاد الأساتذه لازم ياخده الفوول مارك حتي و لو ماحضروش شوفتي المهزله

:(

موضوع مميز ياقطتنا
تحياتي و محبتي ليكي ياقمرايه
سنووايت said…
حلوة مش ينفع نعالج نفسنا ولا في دي كمان واسطة
ههههههه
السبب الانانية اللي بقينا فيها ومصلحتك اولا الشعار اللي كل الناس دلوقتي بتطبقه
مش مهم المؤهل المهم انت ابن مين
كل شيء بقي بالواسطة
فين بقا مبدأ تكافؤ الفرص اللي الثورة الميمونة رفعته كشعار....طبعا كل الكلام بتاع الضباط الاخيار اتلحس لانهم عمرهم ما امنوا به و بالتالي سادت الواسطة و المحسوبية و شيلني و اشيلك و ابجني تجدني و ما الى ذلك من صور الفساد. المحصلة ان الثورة لا كانت ميمونة و لا عبد الصبور..احنا اللي بقينا زي القرد ميمون و هو بيتنطط علشان اكل عيشه...صباح التكافؤ و مساء الوطن

دمت بخير يا صديقتي العزيزة
CAIROCOMPUTER said…
هذه سمة مجتمع ما قبل المجتمع الحديث ...بعباره اسهل هى احدى سمات الرجوع عن المجتمع الحديث الذى تحقق فى مصر منذ محمد على...فى المجتمع الحديث الكفاءه هى المعيار فى المجتمع العشائرى القرابه او التبعيه لشخص مهم ...لتسهيل الأمور
وكنا اثناء الدراسه فى الولايات المتحده نطلق على هذه الظاهره طاهرة الراعى والتابع
كل واحد يبحث عن سند لتسهيل اموره
والمصطلح هو
PATRON-CLIENT
وليست هذه للأسف السمه الوحيده للرجوع الى الوراء
والتشبه بمجتمعات لم تمر بمراحل التطور الذى مر بها المجتمع المصرى
وكاننا مثل سياره مرسيدس مربوطه بعربه كارو
برنامج الأذاعه انت تسال والكمبيوتر يجيب
http://dear.to/cairo
كاميليا said…
عادل امام كان بيقول زمان
فى مسرحية جملة
بلد شهادات صحيح

دلوقت بقت
بلد واسطات صحيح

حتى العلاج ياقطقوطة
لازم له واسطة

واسطة تكون ضمير
واسطة تكون ارادة قوية
واسطة جماعية
عشان مش ينفع واحد لوحده
يقول مش هاستعمل الواسطة

بس احنا اللي عملنا فى نفسنا كده
يعنى لما يكون واحد فى منصب كبير
يقول لكل اللى يعرفهم
ابقى تعالى لى وانا اعملك اللى انت عايزه
نوع من التباهى والمنظرة
قلب بمرض
وتفشت الواسطة


تحياتى لارق قطة
Misrdream said…
فعلا ظاهرة مقززة منتهي الظلم
بيتفرض علينا لمجرد اننا من غير واسطه
بس ارجع واقولك احنا السبب
احنا فى ابسط امور حياتنا بقينا بندور على الواسطه علشان نخلص مصلحتنا
احنا السبب
Desert cat said…
اسكندراني اوي
استاذ اسكندرانى عندنا
يا مرحبا يا مرحبا
هنقول ربنا يهدى الناس
تحياتى يا فندم
Desert cat said…
واحدة مفروسة
شهارادات ايه بقى يا مفروسة يا حبيبتى
انتى دلوقتى تلاقى خريج ثانوية رئيس لواحد خريج كلية من كليات القمة
تحياتى
Desert cat said…
YHYيــوســف الـمصـرى
ده العيش بالذات لازم يكون بالواطسة هو حد لاقيه اصلا
ده المخدرات متوفرة والعيش لاء
تحياتى
Desert cat said…
ketchup
لاء يا كيشو الله معاه واسطة مش محتاج يثبت انه بنت ولا ولد ولا حتى متوفى
هو مجرد ما الكارت بيظهر بقولوا اعفاء يابنى روح
شرفتنى يا كيشو
Desert cat said…
nody_1987
انتى فين يا بنوتة من زمان
على فكرة وحشانى جدا
طمنينى بقى اخبار امتحناتك ايه
طيب مش عندك واسطة ترفع لك الدرجات وتجيبى امتياز
هههههههههههه
وحياتك بتحصل
تعرفى انا جوز خالتى دكتور فى جامعه لالالالا بلاش اسم الجامعه
المهم كنت عندهم من قريب جدا والاقى موبايله عمال كل شوية يرن وياخد بيانات على ارقام جلوس .... الوضع مريب سالته فى ايه يا عمو الاقيه بيقولى ده صاحبى وبنت اخته عندنا فى الكلية وبيوصينى عليها اصل البنت مسواتها مش اد كدا
الله يسامحك يا نود خليتنى افتن على قرايبى ولو شاف الكومنت ده مش بعيد خالتى تتطلق فيها والاقيه عاملى زى حسن حسنى فى غبى منه فيه وجاى يقولى وخالتك طالق يا اختى
Desert cat said…
ده كان تعليق بلال عندى فى جروب أخلاق للبيع على الفيسبوك
http://www.facebook.com/group.php?gid=16124942799
الواسطه او الكوسه بالمعنى المنتشر ده نوع من انواع اغتصاب حقوق الناس
الكوسه اللى دمرت مجتمعنا ودنينا
اللى ممكن تخلى واحد ملتزم على انه يدفع رشوه علشان يشغل اابنه او يخلص مصلحه
الواسطه اللى قديت انى نسبة البطاله اصبحت نسبه عاليه فى مجتمعنا سواء انى ابن البيه يشتغل او البيه الكبير ما يثبشى منصبه والكرسى غير لما يموت وسن المعاش ده للناس العاديه الناس اللى بيعيطوا لما يشوفوا ابنهم اللى ذاكر وتعبوا فيه قاعد على القهوه وابنه الجزار او ابن رئيس الحى اللى معا دبلوم بقى مدير فى كذا
ده حتى كليات الشرطه والحربيه والحاجات ديه بالواسطه والرشوه
حاجات غريبه
ده شكلنا كمان اللى هيمسكنا بعد السيد الحاكم هيبقى ابنه بالكوسه برضه
عاوز اسال سوال بقى

امتى هيتغير القانون ويستطيع الفرد انى يعيش بسلام ويرجع له حقه بعيدا عن المحسوبيات والاعتبارات الاخرى
ياترى هنعيش لما نشوف اليوم ده
ولا احاول ادور على وسطه علشان اعرف امتى هيتغير القانون اللى مشين بقى ده؟
CAIROCOMPUTER said…
تعالو نحلل ليه الواسطه
ممكن تكون لأسراع حركة اوراق فى مصلحه ودى اهون الشكال لأن هنا المشكله خلل ادارى قد يرجع الى الموظف او تعقيد اللوائح او الأثنين معا
ثانيا
محاولة اخذ ماليس لنا فيه حق او تخطى صاحب الحق
وهذا اخطر الأشكال
وهو نوع من البلطجه وينمو طبعا مع سيادة البلطجه فى المجتمع على مختلف المستويات وعدم احترام القانون حتى ممن يعهد اليهم بالمحافظه والسهر على تطبيقه
وهو ما يعرف بالتحايل على القانون حتى من موظفى الدوله الخاضعين للقانون والمكلفين بتطبيقه
واذا لم يخترم المسؤول القانون عمت البلطجه والفوضى واضطر المواطن للبحث عمن يعطيه خقه
كل هذه الظاهر تختفى لو طبق القانون على الكل
وشاهدنا كيف ان رجال اعمال كبار يقبض عليهم ويحاكمون والحديد فى ايديهم على التيلفزيون عندما تلاعبوا فى ميزانيات شركاتهم ...هذا فى اميركا لأن الراسماليه اذا لم تطبق فغيها القوانين على الكل تحول المجتمع الى غابه ياكل فيها القوى بالمال الضعيف
CAIROCOMPUTER said…
يجب الا نخلط بين الواسطه فى مجتمعنا وما يسمى خطابات التوصيه فى مجتمع مثل المجتمع الأميركى مثلا لدخول الجامعه
فهذه الخطابات مطلوبه من اشخاص عرفوا المتقدم عن قرب ويزكوه للألتحاق
مثل مدرسين فى المرحله الثانويه او رئيس عمل سابق....الخ
CAIROCOMPUTER said…
خطابات التوصيه بالمناسبه هى ما يسمىletters of recommendation
CAIROCOMPUTER said…
وتقدم هذه الخطابات طبعا بالأضافه لكشف الدرجات
مع إنى زعلان منك لأنك ماسألتيش عنى..
بس ما اقدرش اكون جنبكم وما افوتش على بوستكم..
عموما فيه مؤهلات تانية غير الواسطة..
وده مش بس مع البنات...أبدا....ده مع الولاد برضه..
يعنى مثلا فى السياحة والفنادق..
طالما الواد وسيم و مسبسب وشبه ليوناردو دى كابريو..
لو حتى معاه إعدادية مش مشكلة المهم إنه يعرف أصناف الأكل كويس و يعرف الفرق بين الأسكالوب بانيه و الأسكالوب ناتيور و الأسكالوب ميزون..
وبعد كده الشهادة مش مهم..
عارفة ليه..؟؟
علشان المفتش بتاع وزارة السياحة لما بييجى يفتش على الفندق و بيسأل عن سجلات الموظفيين..
بياخد المعلوم برضه..
شفتى بقى ..دى منظومة يا قطة ..
وللأسف هى منظومة متينة جدا و يصعب تفكيكها..
ربنا يوعدهم بهيروشيما أو نجازاكى تاخد أجلهم المرتشين دوول..
قولى معايا يالا
آمين آمين
تحياتى ليكى
Sharm said…
انا اترفضت في شغل عشان مفيش واسطة
و اتسألت بصراحة عنها و مجاوبتش مع ان والله عندي واسطتين

اهو درس و اتعلمته
alexandrany said…
متهيألي ان كان كلامك الاساسي عن الواسطه بالنسبة للشغل
انا شايف ان الشغل دلوقتي في مصر فعلا في شركات كتير اجنبية او الخاص عموما يعني واقصد بالخاص الخاص النضيف يعني ولما بتعين حد فعلا بتعينه عشان كفائته

الا طبعا اللي بيدور عن الشغل الحكومي فده هو اللي لازمله واسطه
بس الشغل الحكومي دلوقتي مش بياكل عيش
لكن فعلا بالنسبة لاي حاجه في البلد لازم تكوني تعرفي ح جوه عشان يمشيلك الموضوع وفتح عينيك تاكل ملبن
اول زيارة تحياتي
عندك حق الوسطه مضيعه حقوق شباب كتير فى وظائف هما ممكن يكونوا احق بيها وده لو هنتكلم على الوظائف فقط لكن الوسطه دلوقت بقت فى كل حاجه بقت زى المياه والهواء بنتنفسها كل يوم مع أى حاجه بنعملها بس ارجع واقول احنا السبب احنا إلى وافقنا على ده ورضينا بيه مع اننا رافضينه بس بنتعامل به ربنا يرحمنا برحمته علشان نقدر نعيش
يااااااااااااااااه
بجد انتى نازله مواضيع سخنة جدا
ورا بعض

الوساطة دى اسوء شئ فى الوجود
انتى عارفة انها مش فى مصر بس

مثلا امريكا

عشان الرئيس ينجح فى الانتخابات
لازم لازم يثبت ولاءه لاسرائيل
عشان اللوبى الصهيونى يتوسط له
و يساعده انه ينجح
زى باراك اوباما كده ما عمل
و حينجح
بالطريقة دى

سلامى ليكى
funckydoctor said…
فعلا
بلدنا ده نزرع القمح فى سنين تتطلع الكوسة فى ثوانى
صلطح said…
السلام عليكم
===============
على راى واحد بلدياتنا يقولك ايه


معاك وسطه خش وسلم معكش وسطه حتبات على السلم

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
وصلطح صلطح ياعم الحاج
enjy said…
مين السبب فى انتشار الرشوة والواسطة؟؟؟ مش عارفة بس اكيد الظروف هى اللى خلت شعارنا طريها الناس لبعضيها
نور said…
اه يا قطه ما تفكرنيش بالواسطه وسنينها
بقت فى كل حته دا بعد كده الواحد هياخد واسطه معاه عشان يكلم ابوه ولا كمان عشان يكلم نفسه
دى حاجه بقت تقرف
انا نفسى بس اشتغل خلينى اخلع من هنا بس اعمل ايه محتاجه واسطه على التقدير اللى معايا الله المستعان بقى
تحياتى ليكى يا قمر
نهر الحب said…
هى دى مصر يا قطة
للاسف هى كدة بلدنا حتى نحن فينا
شوية كوسة كمان احيانا تظهر فى المواقف وانتى عارفة بتنونوى فى وش مين ؟

الله يرحمنا من الواسطة وسنينها
كل الاحترام
Desert cat said…
محمد صالح
وطبعا كل الكلام اللى بتقوله ده يا محمد يتلخص فى الانانية
اللى هى انا ومن بعدى الطوفان
مش مهم غيرى ياخد ياخد فرصته ما يخدش المهم انا واولادى نوصل لمناصب ونحقق اهدافنا الشخصية
حتى لو احنا اقل فى الكفاءة
تحياتى
Desert cat said…
ايوية
تقريبا احنا الاتنين هدفنا واحد يا يويو يبقى احنا الاتنين ندور واللى توصل لكارت دكتور الاول تبلغ التانية
Desert cat said…
ayman badr
الواسطة بسطة وكلمة السر والحل السحرى لكل حاجه متقفله
تحياتى
Desert cat said…
GeHaD-----(male)
تعرف يا جهاد ان الموضوع ده لسه موجود فى وقتنا هذا
يعنى واحدة صحبتى كانت رايحه تقدم فى شغل تعاقد والله مش تعيين كمان المهم بعد ما قدمت اوراقها اتصلوا بيها ولما راحت شافت الكشف بتاع اللى اور اقخم اتقبلت فكان كل واحد مكتوب اسمه وقصاده الواسطة بتاعته
ولا عزاء للكفاءات
تحياتى
Desert cat said…
بنوته مصرية
اااااه يا رودى موضوع تخليص الاوراق ده اسالينى انا عليه ده انا قبل لما بدخل اى مصلحة لازم ادور على واسطه هناك الاول
ههههههههه
نورتينى يا جميله
Desert cat said…
blue-wave
هى لسه البلد هتخرب
ده من كتر السلبيات اللى فيها بقى الشخص الايجابى مش عارف يعيش
تحياتى
Desert cat said…
المستنصر بالله
اشكرك جدا عى التعقيب
وربنا يسترها علينا وعلى الاجيال اللى جاية
تحياتى
Desert cat said…
ادم المصرى
المشكلة لا تكمن فى الحصار الرئاسى المشكلة كمان تكمن فينا احنا
لان فى حاجات الحكومة لهاش علاقة بيها دى بتكون نابعه من البنى ادم نفسه
تحياتى
Desert cat said…
سومه...مجنونه فى بلد عاقل
ماهو سكوت غيره على حق هو اللى خلا الدنيا تخرب كدا
وكل واحد ياخد حق التانى
" ما ضاع حق وراءه مطالب "
تحياتى
Desert cat said…
rara
مفيش وسايط
مفيش شغل
مفيش اكل
مفيش حتى عيش
تحياتى
Desert cat said…
هيثم الدهشان
اه على ر اى ابو نواس
وداوينى بالتى كانت هى الداء
طبعا هنا القصد مختلف تماما
Desert cat said…
amal
اهلا وسهلا بيكى يا امل
شرفتى المدونة
وسعيدة اوى انها عجبتك
اتمنى دوام التواصل
تحياتى
كوارث said…
والله العلاج كمان بقه بالواسطه فعلاً
بقت حاجه تشل
ناس مستنية عند دكتور بالساعتين والتلاته البيه ييجي ويدخل
عادي يعني
بالمناسبة
لغة البلاد الرسمية بقت الواسطة
البلد ما بتقبلش اللي من غير وسايط دلوقتي
خالص !
ربنا عالظلمة !
والله عندك حق يا قطه
انتى عارفه ساعات كمان الواسطه ف بلدنا ممكن تنقذ واحد نصاب من السجن
هنقول ايه بس
ياللا لنا الله
بوست جميل يا بوسى احييكى
Desert cat said…
rovy
ماهو بسبب الواوا دى يا روفى
ممكن تلاقى واحد اهله صارفين عليه دم قلبهم وناجح وبتقدير وقاعد جنبهم فى البيت وواحد تانى طالع بماده ومتعين فى منصب مرموق ماهو داخل بواسطة بقى حد يعرف يكلمه
ربنا يسمع منك ويجى اليوم اللى تنتهى فيه الواسطة
تحياتى
Desert cat said…
شـمو نشـادر
طيب هو مش المفروض يكون لينا دور إيجابى علشان نخليها تنفع
Desert cat said…
اجندا حمرا
صديقتى الجميلة ارق اجندة
الواسطة شكلها آفه منتشرة زى الغلاء كدا فى كل الامكان
بس اللى ضايقنى بجد موقف الدكتور اللى ادى طالب الدرجة النهائية وكل مؤلاته انه ابن زميله ايه المواقف دى اللى بتولد الحقد والكره فى المجتمع
ربنا يتولانا
محبتى يا جميله
Desert cat said…
سنووايت
الجمي يا دكتور ة انك شرفتينى بالرد
فعلا دلوقتى معاك كارت واسطة يبقى اضمن ان مصالحك هتتقضى ومش مهم ده مكان مين او دور مين المهم انا ومن بعدى الطوفان
منتهى الانانية
نورتينى يا جميله
Desert cat said…
واحد مصرى
صديقى العزيز ايهاب
الثورة الميمونة بهدلت الشعب وعملت فوارق اجتماعية اكتر من اللى كانت موجودة قبلها
الظباط الاخيار كان همهم مصلحتهم مش مصلحة حالشعب زى ما البعض كان يتغنى
بدليل الانقسام اللى حصل بينهم لما ناصر مسك الحكم
وادينا لحد النهارده بندفع التمن
الله يرحمه بقى البيكباشى ناصر
تحياتى يا صديقى العزيز
Desert cat said…
CAIROCOMPUTER
استاذى العزيز
اولا اشكر حضرتك جدا على تشريفك البلوج
بالنسبة لما حضرتك ذكرت اننا بنعود للخلف ففعلا هذا ما يحدث وخصوصا فى هذه الايام
فنلاحظ ان الشخص مجرد ما يدخل للمكان لقضاء مصلحة خاصه به وبمجرد ابراز كارت التوصية او ذكر اسم المتوسط له تلبى طلباته
وزمان فى العشائر كان لا يقال الا فلان ابن فلان من سلالة علان
ومن يوجد به الكفائه ولكن ليس له نسب ينحى جانبا وكانه مخلوق شيطانى مهما كانت كفائته
ويكفى المهازل التى نراها فى يومنا هذا عندما نرى اثنين مختلفين على اى شيئ يسارع احدهم بالكلمة المعتاده انت مش عارف انا ابن ؟؟؟؟؟ ويكفى ذكر تلك الكلمة حتى يغفر له خطأه مهما كانت فداحته والطرف الاخر يبقى هو الغلطان حتى وان كان مظلوما

احترامى وتقديرى
لاسرة برنامج الكمبيوتر يجيب
Desert cat said…
مدحت محمد
مش انا سبقت وقولت لك بصرة بالكوسة كمان
ههههههههه
:)
Desert cat said…
كاميليا
لاء يا كامى مبقاش ينفع الشهادات
فى البلد اهم حاجه الواسطة دلوقتى
تعرفى يا كامى والدى كان فى مستشفى خاااص .... خاص يعنى بفلوسنا واليوم فيه بمبلغ وقدره والمفروض ان الرعاية متوفرة والنظافة وكل حاجه ... الممرضات كل شوية رايحين جايين الف سلامة ... واول ما يشوفوا اى حد من قرايبنا جاى يزوره ... نفس الموال ... الملايات مش تتغير الا لو ماما فتحت عنيها تاكل ملبن وحطت حاجه فى ايد الممرضة .... المفروض ان فى دوا فى مواعيد وحقن ومتابعه الحاجات دى كانت بتحصل لما احنا نتصل ونقلب عليهم الدنيا ... الكام يوم اللى والدى قعدهم هناك شوفنا فيهم العجب ربنا ما يكتبها على حد
تحياتى ليكى يا جميله والف مبروك يا عروستنا يا قمر
Desert cat said…
Misrdream
صح يا احمد احنا السبب
احنا اللى عملنا فى نفسنا كل ده
لو كل واحد اتمسك بحقه من غير ما يدور على واسطة او يدفع جنيه واحد لكل اللى يفتح له الدرج
مكناش وصلنا للحال اللى احنا فيه ده
ما ضاع حق وراءه مطالب
لكن احنا ضيعنا حقوقنا بتخاذلنا عن طلبها
تحياتى
Desert cat said…
CAIROCOMPUTER
طبعا وجهة نظر حضرتك صحيحة
وده اللى بيحصل فعلا فى المصالح الحكومية والخاصة كمان
وان مش كان فى واسطة يبقى بدفع الرشوة
بالنسبة ان المفروض حماة القانون نفسهم يكون عندهم مبدأ فى تطبيق القانون وعدم الاعتداد بالواسطة لكن للاسف فى المواقف الكتير والكتير على عكس ذلك تماما ولا داعى لذكرها لان جميعنا ان لم نكن راينا فاكيد سمعنا
سعيدة جدا باراء حضرتك
مودتى
Desert cat said…
CAIROCOMPUTER

طبعا يا فندم خطاب التوصية او
letters of recommendation
معروف انه لمن يملك الكفاءة وكمان الرغبة والاستعداد الذاتى وبذلك خطاب التوصية بيكون من باب التذكية
اما الواسطة
او المجاملة فهى معروفة للجميع
واعتقد ان الاخيرة اى الواسطة هى السائدة فى مجتمعنا اسال الله ان تنقرض
دمت بكل خير
مودتى
ليه الواسطة اسمها كوسة
عشان الكوسه سهله الهضم
والوااااو اسهل طريق للشغل
__________________________________
ميفوتكش البوست الجديد (عدنا من الامتحانات)
__________________________________
للى عاوز يزور لوحه شرف يدخل مدونتى وهتلاقو لينك لوحة شرف فيها
لوحة شرف هى لوحه شرف لكل من دون فابدع وينشر بها افضل بوستات كتبها البلوجرية
Desert cat said…
واحد من البلد دى
ازاى بس يا فندم هو انا اقدر مش اعدى عندكو انا بعدى كتير بس حضرتك اللى من زمان مش نزلت جديد
عموما انا روحت عندكو وسبت كومنت كمان
هو للاسف كلنا عارفين الخطأ وعارفين ان اللى بيلجأ لواسطة بياخد حق حدتانى وبالرغم من كدا برضه بنعملها
المفروض نبدأ احنا نتغير من جوانا علشان لا ليوناردوا ولا جوليا روبرتس حتى ياخدوا مكان حد تانى
تحياتى يا فندم
Desert cat said…
Sharm
انا حصلت معايا مرة واحده
وبعدها قررت ما اشتغلش عند حد تانى
الف مبروك لنورة يا احمد
تحياتى
Desert cat said…
alexandrany
اولا اهلا وسهلا بحضرتك شرفت البلوج
ثانيا الواسطة مش مقصورة على الشغل الحكومى بس
للاسف القطاع الخاص كمان والشركات الاجنبية اللى حضرتك ذكرتها فيها واسطة كمان والكوسة فيها للركب
والمواقف كتير جدا
بتتقدم وتملا الابلكيشن والسكرتيرة الامورة تبلغك انهم هيتصلوا بيك وممكن تروح تدخل الاختبار وتجتازه
وفى النهاية معلشى حظ سعيد فى المرة الجاية ان شاء الله
تحياتى
Desert cat said…
فى حب الله
وعلشان الواسطة بقت الطريق الاسهل لاى حاجه اصبحت زى الميه والهوا
واحد داخل اى مكان بدال ما يقول انا اسمى كذا بيقول انا جاى من طرف فلان
تحياتى
Desert cat said…
مواطن مصرى نايم
الصيف بقى يا اسلام
ولازم نواكب الموجه الحارة علشان نعرف نعيش
هههههه
ده شكل امر يكا اتعدت مننا
هما برضه عندهم حزب وطنى علشان يكون جاهز وقت الانتخابات ولا ايه النظام ؟؟؟
تحياتى
Desert cat said…
funckydoctor
وعلشان الكوسة ملت البلد مبقاش فى طماطم ولا صلصه حتى
ربنا يستر
نورتنى يا دكتور
Desert cat said…
صلطح
ده حيبات على السلم وفى اشلارع كمان لو مش عرف يتصرف
تحياتى
Desert cat said…
enjy
واحنا برضه يا انجى السبب فى انتشارها لو كل واحد اتمسك بحقه من غير ما يستسهل الامور ويدور على واسطة او يدفع مكناش هنوصل للحال ده
مودتى يا جميله
Desert cat said…
نور
هما اهالينا يا نور فعلا هنبقى محتاجين واسطة بعد كدا علشان نعرف نكلمهم لانهم مطحونين فى دوامة الحياة
يمكن يلاقوا واسطة علشان يستريحوا ويعرفوا يقعدوا معانا شوية من الوقت
ربنا يكرمك وتشتغلى بسرعه يارب ومن غير واسطة
نورتينى يا جميل
Desert cat said…
نهر الحب
يا عزيزتى اللى بيظهر مش شوية كوسة بس ده بيظهر فدان من الكوسة وساعتها الواحد اللى اتظلم بيحس بخيبة الامل
وانا عن نفسى اتعرضت لموقف وبسبب الكوسة حقى ضاع ولحد النهارده لسه بدعى على اللى ظلمنى
حسبى الله ونعم الوكيل
تحياتى ليكى
Desert cat said…
كوارث
والله بتحصل انت بتقول فيها الواحد بيستنى عند الدكتور ب3 ساعات ولما يجى الدكتور اللى يدفع للمرضة فلوس علشان يدخل الاول وياخد دور حد ممكن يكون فى حالة حرجه مش مهم يموت المهم ان حد دفع لها او قريب الدكتور
تحياتى
Desert cat said…
بنت مصريه
اه يا انجى بتنقذ انصاب والمرتشى علشان يطلع يكمل على باقى الناس الغلابة
اشكرك جدا يا جميله
محبتى ليكى
Desert cat said…
صحفية رشوة
مبروك انك خلصتى الامتحانات على خير
عقبال التخرج
HANY YASSIN said…
الشلام عليكم
الموضوع جميل لكنه شائك فالواسطة فى بعض الاحوال تكون الطريق الوحيد
خاصة اذا كانت الاشياء الاخرى غير موجودة
وسؤالى كيف اعمل ويكون لي خبرات وانا بدون واسطة فى هذه البلد
تحياتى لك
هانى يس
secret-love said…
الواسطه والكوسه حاجه بجد سيئه
واهم حاجه والله والله ان الانسان تكون وسطته ربنا لانها وسطه جامده جدا
Geo Amr said…
الموضوع دة اصبح اساى فى حياتنا موضوع الوسطة مش فى الشغل بس لا دة اصبح فى كل مكان علشان تعمل اى حاجة لازم وسطة تصدقى انك علشان تروحى تجيبى عيش من الفرن لازم وسطة علشان تمشى بسرعة
وعلى فكرة احنا السبب فى وجود الرشوة مش حد تانى
واتمنى انك تزورينى فى مدونتى
لا ياقطة
صدقينى المؤهل والواسطة مع بعض ودة عن تجربة انا رحت مرة وانا معايا وسطة عشان اشتغل بس كان فى غيرى اعلى فى التقدير خدوة وانا لا.

ودلوقتى انا معايا وسطة وتقديرى ينفع اشتغلت. واهى دنيا ولازم نعيشها.

وسلام ياقطة
ريمان said…
السلام عليكم

اهلا يا قطه يا مقطقطه

دى اول زياره ليا فى مدونتك

بجد جميله

استمرى

تحياتى

ريمان
أنا حر said…
الواسطة من رموز مصر زي الهرم ماينفعش نتخلى عنها
تحياتي
الربان said…
تحياتي


طبعا عندك حق في كل كلمة...و الادهي و الامر ان الواسطة اصبحت رسمية في بعض
الوزارات...يعني وزارة العدل مثلا...
التي يفترض من اسمها تحقيق العدالة...تعين
ابناء المستشارين و القضاة...بمعدل اقل
من الاخرين من المتقدمين...و طبعا المقابلات اولاد المستشارين ناجحين ناجحين.

الموضوع انتقل الي الخارجية...و يكفي ان
يعترف وزير التنمية الادارية بوجود
الواسطة في التعيين في بعض الجهات الحكومية....

رحم الله العدل و المساواة...و لعن الله
قوما ضاع الحق بينهم.

تحياتي و تقديري
Desert cat said…
HANY YASSIN
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
هو اجابة السؤال مش صعبة يا هانى بس هو مطلوب ان كدل واحد يقعد مع نفسه شوية ويعرف اد ايه هو بياذى ناس كفائه وبياخد مكانهم او بيدى حق لحد تانى اذا كان هو الوسيط وبالتالى لو كل واحد بدا من جواه بالتغيير فى انه لا يعاخد ولا يعطى حد حق مش حقه
مش هتكون صعبه
ان اله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم
محتاجين فعلا شوية تغيير
تحياتى
Desert cat said…
secret-love
من توكل على الله فهو حسبه

للاسف كلنا عارفين ان مفيش احن علينا من ربنا وهو احسن واسطة لكن كل واحد عايز اسرع حل للتخليص حاجه ممكن تكون مش حقه
تحياتى
Desert cat said…
Geo Amr
ماهو طبعا احنا اللى السبب فى السلبيات دى
اصل محدش بياخد حد من ايده ويقوله يروح اتصل بحد يتوسط لك
طبعا يشرفنى زيارة مدونتك
تحياتى
Desert cat said…
دعوة للحب
طيب مش يمكن هو كمان كان معاه واسطة
دى مبقتش بلد شهادات يا جميل
دى بقت بلد اللى معاه واسطة اعلى من التانى
تحياتى
Desert cat said…
ريمان
ميرسى جدا يا ريمان
اسعدتنى زيارك
تحياتى
Desert cat said…
أنا حر
زيها زى سلبيات كتير منعرفش نتخلى عنها
لكن ربنا مقلب القلوب يمكن نقدر نعمل حاجه
تحياتى
Desert cat said…
الربان
استاذى العزيز
حضرتك فعلا ذكرت نموذج حى
نشاهده جميعنا على مراى ومسمع ولن يجرؤ احد للتصدى
ربنا يهدى الجميع للخير
احترامى وتقديرى
الواسطة والكوسة بقت سمة اساسية في بلدنا حاجة منقدرش نستغني عنها زي مابيقولوا بتمشي المراكب العطلانه ادينا اهه اعدنا ندح في الثانوي لما عيننا مققت في الكتب علشان ندخل اعلام ودحينا ايام الكلية ودخلنا شعبة صحافة وفي نهاية المطاف
منعرفناش نشتغل الا في جريدة معارضة صحيح هي جريدة يومية وليها اسمها بس الواسطة برضوا كانت واقفة حائل بينا وبين اننا نتشغل في اي جريدة قومية
لو عايزن بقي نشتغل في جريدة قومية ندفع 10الاف جنية رشوة يابلاش
انا اعرف واحد شغال في جريدة قومية اقسم بالله معهوش غير ثانوية عامة وكان طالع ب50% وعلشان خاطر عيون البيه الولد ابوه اشتغل بس ماعتقدتش ان في حل لان العيب في افكار الناس اللي بقت تدور علي اقصر الطرق وتلجأ للواسطة حتي في الجيش اللي بيقولوا عليه انضباط اللي معاه واسطة ينزل اجازة او يروح القسم المالي او يعد علي الكمبيوتر بدل بهدلة الجيش وحنقووووووول اييييييييييية
موضوعك هايل ياقطة تسلم ايديكي

تحياتنا الغالية لكي
اسعدنى المرور بمدونتك وأتمنى لك التقدم والمزيد من الاهداف النبيلة


كما أدعوك لزيارة مدونتى والتى محتواها


تعالوا نسافر المسافات الى زمن من المحبة لاينتهى


كما أدعوك لقرأة قصتى


(بكل لغات العالم أحبك)

Popular posts from this blog

مـصـــــر هـبـــة النيـــل

الدنيا مش بتدى محتاج .. بتدى عايز