فى فرق بين انك تبقى متهم ومجنى عليك

الموضوع اللى هتكلم فيه ده انا اتكلمت فه من زمان اوى اول ما حصل وهو حصلى تقريبا يوم 9/4/2007 التاريخ ده لن انساه طالما حييت .... مش علشان كان يوم شم النسيم ... لانى من الطبيعى اليوم ده بيكون يوم عادى جدا بالنسبة لى مش من هواه الاحتفال او الخروج فيه ... انما اتسرقت فيه وانا فى الشارع ...
اه والله الحرامى اللى معندوش دم سرقنى وانا واقفه فى وسط 10 اشخاص واكتر
كان بالليل وكنت راجعه بيتنا وواقفه بركب الميكروباص ولسه هدخل لاقيت توكتك جاى من وروانا كلنا داخل فينا زى الحيوان الضال بالظبط انا وقعتى جت تحت الميكروباص وكان جنبى راجل كبير التوكتوك عدى على رجله كسرها وده اللى عرفته فيما بعد ... وجرى ... انا لحد دلوقتى مش عارفه ان شنطتى اتسرقت لان الوقعه كانت جامده عليا وكنت حاسه فى ضهرى بالم رهيب ... لاقيت شاب جاى يقولى انا اسف ملحقتوش وبعدين هو دخل جنينة وانا خفت ادخل وراه لانه اكيد مسلح ... ولما سالته هو اصلا بيجرى وراه ليه لاقيته بيقولى ما هو سرق شنطتك ... الناس اللى كانت واقفه جنبى ونالهم ما نالهم كل واحد متلخبط فى نفسه والراجل اللى رجله اتكسرت مش قادر يقف من شدة الالم ... كام من الوقت عدى عليا بالشكل ده الله اعلم بس كنت حاسه انى عايشه فى عالم تانى بس اول ما استوعبت الموقف دخلت اقرب مكتب اتصالات واتصلت باخويا جالى هو وخالو ووقتها مش معايا ولا مليم لان كل فلوسى وحاجتى كانت فى الشنطة ... فضلت واقفه فى مكتب الاتصالات لما اخويا وخالو وصلوا وعلشان بطاقتى وكان فى اوراق خاصة بالسيبر بتاعى فى الشنطة فكان لازم اعمل محضر علشان اعرف اطلعها تانى ... رحنا القسم علشان نعمل محضر ... طلعنا مباشرة عند رئيس المباحث واللى سمع لى بكل هدوء واتكلم معايا بمنتهى البساطة ... فى نفس الوقت دخلت ست تانية علشان تعمل محضر لانها اتسرقت وبنفس الطريقة ... واحنا قاعدين هناك جه امين شرطة بيقول لرئيس المباحث ان فى بنت جايه تعمل محضر بخصوص سرقه شنطتها بتوكتوك ... كدا بقينا 3 فى وقت واحد ... وقتها راح منزل مخبرين فى كل المنطقة اللى احنا اتسرقنا فيها ... بعد يومين بالظبط مسكو الحرامى .... طبعا فلوس مفيش اوراق اترمت فى البحر بالشنطة .. بس القسم اتصل بيا فى البيت لانى كنت كاتبه رقم البيت فى المحضر علشان اروح اتعرف على موبايلى ... لان الحاجه الوحيدة اللى رجعت من شنطنا كلنا كانت الموبيلات بس لان الحرامى مكانش لحق يتصرف فيهم ... بالمناسبة نسيت اقول ان الحرامى بتاع التوكتوك ده من اول ما بدأ يسرق لحد يوم ما اتمسك كان سارق 25 شنطة ... واللى عرفته انهم كانوا اكتر من واحد .... طبعا لما رئيس المباحث سالنى انتى لو شوفتى الحرامى هتعرفيه قولت له لاء لانى مشفتوش انا كنت واقعه فى الارض ... فى ناس تانية اتعرفت عليه ... لما واحد زى ده يلف فى البلد يسرق بالاكراه ويكسر فى رجلين الناس و يكدر الامن العام ويرتكب كل البلاوى دى فى يومين المفروض يتقدم له عصير فريش فى القسم ولا يكافؤه ... انا دخلت القسم كنت باتعامل بمنتهى الذوق والاحترام بالمناسبة رئيس المباحث مش قريبى ولا من عيلتى ... ولا فى بينى وبينه سابق معرفه .... بس فى فرق بين انك تكون داخل القسم متهم وبين انك تكون مجنى عليك
المسروقات اتعرضت على النيابة واتصلوا بينا تانى علشان نروح نستلم موبيلاتنا ... وقتها كانت معانا بنت بتعيط كانها فى جنازة ... عارفين ليه لان شنطتها كان فيها الف وخمسمية جنيه ومرجعوش ... قالت انا مش عايزه الشنطة ومش عايزه الموبايل انما الفلوس دى ربنا وحده عالم انا جايباهم ازاى وهقعد كام سنة تانية لحد ما احوشهم ... لفيت السبع لفات على ما طلعت بطاقتى واوراقى من تانى مع ان كان معايا صورة المحضر .... بس كلنا عارفين الروتين ... كانت عندى مشكلة فى الضرايب بخصوص السيبر ومش عرفت اخلصها لان مكانش معايا بطاقة ودفعت 150 جنيه بدون وجه حق ... حاسه بألام محدش يقدر يتحملها فى ضهرى وطالعه نازلة القسم وكل شوية استدعاء شوية علشان اتعرف على موبايلى وشوية علشان اتعرف على الحرامى اللى مشفتوش وشوية علشان استلم الموبايل ... انا لو كانوا حكمونى على الحرامى ده كنت فجرته... لانى تعبى الجسمانى مكانش يجى صفر على الشمال قد تعبى النفسى ... 20 يوم اعمل علاج طبيعى اكتر من شهرين حاسه ان كل الناس اللى بتقابلنى حتأذينى اللى جاى من ورايا هيخبطنى بحاجه اللى جاى من قدامى اللى جاى من جنبى المهم ان كل الناس دى مؤذية
الراجل اللى رجله اتكسرت جنبى وقت حادثة السرقة طلع عامل بسيط فى جراج
وفضلت حاسه بذنبه وما استريحتش غير لما اخويا اخدنى ورحنا زورناه ...
احنا مش عايشين فى غابة ... انا معملتش للحرامى ده حاجه علشان اتأذى بالشكل ده ولا اى واحده من اللى سرقهم عملوا له حاجه الراجل البسيط اللى رجله اتكسرت مش عمله حاجه ... يبقى لازم يكون فى قانون ولازم يكون فى ظابط شرطه علشان يحميك ...
هنا احنا لما اتسرقنا روحنا فين ؟؟؟
مش روحنا لهم
مين اللى قبض على الحرامى ... اللى أذانى وأذاى غيرى ولو كان أستمر فى المجتمع أكتر من كدا يا ترى كان حيأذى كام واحد
الناس اللى بتشتم فيهم كل شوية والتانية وهاجمونى بشدة انا مش حشتم ظابط ولا امين شرطة ولا حتى مخبر لان محدش فيهم أذانى .. بالعكس دول رجعوا لى حقى وقبضوا على اللى أذانى ... يبقى اكرههم ليه ... انت بتكرههم حد فيهم أذاك .. والله شوف نفسك خالفت القانون فى أيه أو غلطت فى أيه ... او أذيت مين وراح عمل فيك محضر وبناء عليه جرى لك ما جرى لك ...
انا مش حالة شاذة فى المجتمع .. اتسرقت والحرامى اتقبض عليه ... لاء بتحصل كتير .... مش حاله شاذة إنى أتعامل فى القسم باحترام وبكل ذوق .. لاء كلنا كنا بنتعامل هناك معاملة واحده .. لاننا مش متهمين ..
لما اغلط فى حد يبقى اغلط فى حد غلط فيا مش عاملنى باحترام
لما اعادى حد يبقى اعادى اللى أذانى مش اللى رجع لى حقى
لما احب افضح .. يبقا افضح الحرامى اللى سرقنى .. مش اللى قبض عليه
زى ما المجتمع فيه حرامية وفيه مهندسين وفيه تجار مخدرات وفيه علماء ومثقفين
جهاز الشرطة كمان فيه ظباط كتير جدا محترمين ... مينفعش اساوى بين اسلام نبيه والمتناوىومينفعش اساوى بين الظابط اللى قتل المواطن وبين رئيس المباحث اللى قابلنى فى القسم
ومينفعش اساوى بين الحرامى اللى سرقنى وبين احمد زويل ...

Comments

راسي
لكن برضه لاننكر ان فيه ماشي كلامك صح وعلى عيني وعلى راسي

لكن لما تشوفي خبر زي اللي نزل على مصراوي من كام يوم
تحسي بأيه

وغيره وغيره وغيره

عارف ان الصوابع مش زي بعضها

عموما الف سلامه عليكي
وربنا يعوض على اللي راح
Desert cat said…
الله يسلمك يا استاذ اسكندرانى
لما اشوف خبر زى اللى نزل على مصراوى من كام يوم اتاكد من حقيقة الواقعة
الموضوع ده كان فى شقه والظابط ده مجهول الهوية المسدس اللى كان فى ظهره لا يعنى بالضرورة انه ظابط شرطه
هو من امتا ظباط الشرطة بيعذبوا فى شقق
على اساس انه القسم مفيهوش مكان يقلعها فيه ؟

مودتى
بصي يا بنتي كل كلامك مضبوط
بس فيه 3 أراء دلوقتي
رأي بيقول ان أغلبية ضباط الشرطة صيع و بلطجية و بيفتروا على خلق الله الغلابة
و ده رأي غلط
و رأي بيقول انهم ناس محترمين و كل البلاوي اللي بنسمع عنها منهم دي حوادث فردية و تعبر عن أفراد و لا تعبر عن جهاز الشرطة
و ده برضه غلط

و الرأي التالت الصحيح بيقول إن أغلبية ضباط الشرطة كويسين بس فيهم نسبة مخيفة بالنسبة لجهاز حيوي زي ده فيهم نسبة بتتجاوز سلطاتها
الأغلبية كويسين ماشي
بس عدد اللي بينتهكوا القانون فيهم زاد عن المعدلات الطبيعية القديمة من 20 سنة مثلاً
و الرقابة عليهم سواء من تفتيش الداخلية أو من النيابة العامة و القضاء متراخية
بدرجة تخلي اللي عايز منهم يتجاوز القانون يتجاوز و محدش رقيب عليه غير ضميره
و ده غلط
لأننا مش ملايكة
و السلطة الطلقة مفسدة مطلقة
لابد من تدريبهم على إحترام القانون و تشديد الرقابة عليهم و توفير الظروف الملائمة لحياتهم بشكل طبيعي و أداؤهم واجبهم على أكمل وجه
راجعي بوست العميد قطري الأولاني عندي
و أهوا ده كان عميد شرطة و كان مفتش في تفتيش الداخلية
coca said…
في 2007 حصل هجوم جامد علي الشرطه واتحطت تحت الميكروسكوب فبان التجاوزات والاهانات اللي بتحصل
ودي قاعده عامه ان اي مجال في الدينا فيه الكويس وفيه الوحش مفيش حاجه وحشه خالصه ولاالعكس
لان اللي بيدخل كليه شرطه مش بالضروره يكون انسان سادي وعنيف وبيستغل كونه في الشرطه لفرض عافيته عليالناس اكيد اكيد في منهم المحترم
وفي فيهم اللي فاهم انه لحمايه الشعب مش لترهيبهم ولا ايه
تعرفي بقي انا البوست دا اثر فيا جدا
واللي حصلك وحاجه كمان سرحت فيها البنت اللي ضاع منها ال 1500 جنيه اللي هتاخد كاااااااااام سنه علشان تحوشهم تاني
يالا ربنا يرحمنا بوست جامد يا قطه كالعاده
القطة الأليفة:
تحياتى اولا
وثانيا
هناك فارق شاسع بين الشخصية الحقيقية او الانسانية لضابط الشرطة كأنسان خارج عمله وداخل عمله فهو داخل عمله ينفذ اوامر سواء كانت تتفق مع ذاتيته ام لا
لذا فقد تجدى اكثرهم من مرتادى الطبيب النفسى بعد الخدمة وبمجرد خلعه البدله الميرى تجديه اسرع من يصاب بالاكتئاب
فهو متلقى لاوامر ينفذها سواء كانت تتفق مع ادميته ام لا
طبعا الناس بتختلف عن بعضهم
ومفيش زى اسلام بيه كعب الغزال
لان ده حاله لوحده
سيبك انتى
من الموبايل والشنطه والفلوس
اهم حاجه ضهرك كويس
يبقى كل حاجه تتعوض
undertaker said…
ربنا رحيم على ديما على عباده
ومزى مخلق الانسان الضعيف قدام الشيطان
برده خلق الانسان القوى الى يقدر يقوله لا
مهما كانت المغربات الى قدامه
متنسيش ان رجال الشرطة بشر
ومحدش معصوم من الخطاء
وزى مبيقوللوا الشيطان شاطر
بس زى مبيعرف يضحك على شوية ناس معندهم عقل ولا دين وسود من جوه
برده فيه ناس لسة ايمانها هو الى بيماشيها
ناس بيضة من جوه
ومش مستعدة انها تبيع ضميرها ولا انسانيتها ولا رحمتها
مهما بلغت الاغرات
لسة الدنيا فيها خير
وخير كتير كمان
بس احنا نبص عليه
وسلامة ضهرك ياقطة
وربنا ينتقم من عمونا الروتين دة الى وجعلك دماغك
عااااا

انا بجد هعيط

مش عارف ليه البوست ده أثر فيا اوى كدة

عااااااااا

انا مش عايز اعيط

وصعبت عليا اوى البنت بتاعة الالف وخمسميت جنيه عاااااا

بس بقى انا همشى

عشان بدأت ادمع بجد


ومش قايل تحياتى
الربان said…
تحياتي

أحييك انك كتبت هذا البوست الايجابي ، لان جهاز الشرطة به من الشرفاء الكثيرين...و ايضا به من هم دون ذلك و لكنهم قله...اقول هذا لان لي من الزملاء و الجيران من يعمل بالشرطة...و معرفتي بهم من زمن طويل من ايام الدراسة بالابتدائي...

لكننا اعتدنا علي ان نتذكر السء و نتجاهل الحسن... و المثل يقول كلما كان الثوب ابيض كلما ظهرت به البقعة و إن صغرت ...

تحياتي... و الف سلامة لك...و ربنا يعوض علي الجميع.

مع خالص التقدير
appy said…
ايه ده ايه الكلام الكبير ده لا بجد دا انا هجيلك لغاية عندك لازم بجد واديكى بوسه كبيررررررررة قوى بجد مش علشان بتدافعى الناس دى مش محتاجه حد يدافع عنها اصلا وكل مهنه فى الدنيا فيها الحلو والوحش ومش عاوزة اسمع حد يقولى انهم المفروض يبقوا حدوة اقصد قدوة لانهم مينفعش يكونوا قدوة اولا لانهم بشر زيينا بالظبط مش فياكين فضائيه ثانيا النوعيات الغالبه اللى بيتعملوا معاه والحوادث والقتل والاغتصاب بتغير فى حياتهم شويه بس مش معنى كده انهم قتاليت ولا فامبير لا دول بش والناس اللى غاويه فرقعه هى اللى دايما تعادى النجاح وانتى وضحتى والله يا بنتى انا دخلت القسم اكتر من مرة ومرة منهم علشان شقتى كانت هتتسرق والظابط قعد ليه امين شرطة كل يوم تحت البيت من الساعه10 بالليل للساعه8 الصبح لانه كان حاسس انى خايفه والشقه متسرقتش بس انا رحت اشتكيت ليه ان مفيش عربيات دوريات ولا حد واحنا فى القاهرة الجديدة يعنى مدينه لسه جديدة وبرضه علشان محدش يفهم غلط مكنش علشان جمال عنيه لان له مهمه تانيه غير القبض كمان يمنعوا الجريمه والامين ده وواحد تانى اللى كانوا بيقعدوا عند البيت او فى المنطقه كلها كانوا بيأمنوها فعلا لغايه لما زودوا الدوريات يعنى لما بيكون فيه شكوى الناس دى بتسمع مش لازم نهجم وبس عليها
Heart Beat said…
زي ما قلنا قبل كده كل مهنة و فيها الكويس و فيها الوحش

عندنا بس مبدأ السيئة بتعم و الحسنة بتخص من المبادىء الاساسية

عشان كده بعض الحوادث اللي اتكشفت و كانت على ايدي ظباط للاسف طبعا

الحوادث دي خلت يكون في عندنا شك ان الجهاز الكبير ده و اللي هو جهاز الشرطة يعني في ناس بتتصرف بالسادية و التحقير ده

و تبدأ صور افلام زمان زي الكرنك مثلا و غروب و شروق و ربطها بين الصور و الحوادث بتاعت الايام دي نقول دي الحكاية مش بس اليومين دول و لا حاجه

اعتقد بس الفرق بيكون زي ما بنقول كده ان اللي اتعرض لموقف سيء مع ظابط اكيد الموقف جه هايفضل صورة في باله على طول و بالتالي هاياثر على فكرته بالنسبة لكل الظباط

و اللي اتعرض لموقف كويس اكيد الفكرة هاتكون كويسه

بس في المواقف اللي زي دي الاعتدال بيكون الاختيار الصحيح يعني مش معنى ان في ظابط تسبب في اذى لشخص يبقى كل الظباط وحشين و برضه مش معنى ان ظابط تعامل بإنسانية مع شخص تاني يبقى كل الظباط كويسين و مواطن زي عماد الكبير ده مفتري و بيتبلى عليهم

اعتقد ان من الافضل هو الحكم على الشخص بافعاله هو مش بأفعال غيره

المهم ان ضهرك يكون خف خلاص و الموبايل يكون رجع لك سليم

اما بقى البنت اللي اتسرق منها الف و خمسمية جنيه فربنا يتولاه برحمته و ان شاء الله يكون رزقها المبلغ ده

و يكون الرجل اللي اصيب بكسر في رجله حالته اتحسنت دلوقتي
Amy,me?? said…
عزيزتي
حمد الله على سلمتك وربنا لطف
كلامك مزبوط وانتي اكيد عارفة انه اي جهة عمل او اي شغلانة
يبقا فيه الكويس والوحش والمعروف ايضا انه في ناس مهما كانت نوع شغلها بتستغل ده عشان تحقق مصالح ليها
وانا معاكي انه مش محتاجين وسطة ولا معرفة عشان ناخد حقنا ونتعامل كويس
بس الناس بقت كارهة الحكومة واللي بيمثل الحكومة اللي هما زي رجال الشرطة

ربنا يهدي الجميع

تحياتي
الف سلامة علييكي يا نانا وربنا ما يوريكي تانى الى شفتيه

وما نقدرش ننكر ان وجود جهاز الشرطة هام فى حياتنا .. بس للاسف الى انتى حكيتيه يعتبر وبشكل حاد حالات فردية .. لان الاسواء كتير ومن غير ما نفترى عليهم .. وده عنيينا وفى الشارع وفى كل مكان الى ماديين اديهم للخلق والا هيازونا

بس تعرفى انا حاسة ان امريكا هى الى ورا الموضوع ده

وربنا يعوض عليكي .. وما تشليش شنط بعد كده .. لان الى حصل اكيد مش هيبقى اخر مرة طول ما احنا زى ما احنا

والله يلعن ابو الظروف الى جابتلنا التوك توك ببلاويه

تحيياتى واعتذر للاطالة
Mohamed_sobhy84 said…
السرقه بقت عادية جدا و في كل حته لأن خلاص الحرامية مش لاقيين ياكلوا
لما توصل ان الحرامي يسرق غطى البلاعه يبقى فيه حاجه غلط في البلد
MerMaid said…
قطة الصحراء
ايه ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انتي من فاقوووووووووووووووس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مش معقول ...فاقوس فيها مدونين يا ولاد
لولولولولولولولووللول لللللللللي

انا حاسة انك زعلتي مني والله....بس انا كمان حاسة اننا هنكون صحاب

لاني انا كمان يبعد عني مركز فاقوس خمس دقايق بس يالتكتك و انا مخدتش بالي من النقطة دي الا دلوقتي
--------------------------------
انا عارفة و متاكدة ان فيه ظباط كويسن وكل حاجة ..بس انا بيصعب علية قوي الناس اللي بتتعب مع ظباط الشرطة أكيد في معاملة تانية غير دي
كل انسان بيغلط و كل انسان ممكن يرتكب جريمة و طبعا لازم يتعاقب
بس مش احنا اللي نعاقبه...مش ظابط الشرطة ولا انا ولا انتي اللي نعاقبه
القانون اللي بيحكم عليه انه يدخل السجن مدة قد كذا مناسبة للجريمة اللي ارتكبها..يبقي الظابط يسلم الشخص ده للمحكمة سليم ..ولا يضربه ولا يشتمه علشان يعترف ولا اي وسيلة تانية.
ظابط الشرطة فقط للقبض علي المتهم و التحقيق و استقبال الحالات اللي بتدخل المركز زيك كدة لما دخلتي تقدمي بلاغ
لكن كون ان ظابط يضرب واحد ولا يعتدي عليه حتي بالسباب ده مش من حقه
و مش من حق اي حد انه يعمل كدة مهما كانت سلطته.لان كلنا بني ادميين و لنا حقوق وواجبات و علينا برضه حقوق وواجبات
-----------------------------------
نقطة تانية : طبعا مش حاجة كويسة انه ياخد ميكروباص و يطلع بيه بدون وجه حق الا انه ظابط شرطة
الميكروباص ده عليه اقساط و فاتح بيوت
لكن لو كان بيديله اجرة ...يبقي مفيش مانع...وده اصلا مبيحصلش .

طبعا انا مش عاوزة البلد تبقي سوق ولا حاجة ..بالعكس والله انا نفسي البلد دي تبقي كويسة بس هي اصلا مش هتتغير ....

==================================
اتمني برضه انك تشرفيني في مدونتي حالة سعادة و شوية كلام
و متزعليش مني
و اتمني نتقابل في مرة
قوليلي بس السيبر فين وانا هاعدي عليكي
:)))
بجد والله يشرفني مقابلتك
Desert cat said…
مهندس مصري
طبعا رايك احترمه جدا
وفى نقطة قولتها محتاجه اركز عليها
اللى هى المفروض انهم يتوفر لهم ظروف ملائمه لحياتهم
مش شغل 18 ساعه فى الـ 24
دمت بود
Desert cat said…
coca
الطبيعى يا كوكا ان كل مكان فيه الحلو والوحش بس الناس فى بلدنا ام الدنيا الناس بتلغى عقلها
عايزين يخترقوا القوانين من غير حساب ولا عقاب
اصل الظباط وحشين
انا البنت دى معرفش عنها حاجه دلوقتى الله اعلم بيها
قدر الله وما شاء فعل
محبتى يا ساسو
Desert cat said…
newborn@mail2me.com
ههههههههههههه
مش للدرجة دى يعنى
هما مش بياخدوا اوامر ينفذوا فيها حكم الاعدام فى الناس
ولا هما وحوش آدمية متحركة للدرجة دى
دول مهما كان بشر زينا يعنى

احتراماتى
Desert cat said…
فرنسا هانم
حبيبتى انا الحمد لله دلوقتى كويسه جدا كمان
وطبعا كل حاجه بتتعوض
محبتى
Desert cat said…
undertaker
ما هو ربنا خلق لنا عقل نميز بيه برضه وفى كلمة اسمها اعوذ بالله من الشيطان الرجيم لو قولناها بيتكسف على دمه وبيبعد
بس شخص الجريمة بتجرى فى دمه اكيد لازم يكون له رادع
ولازم يكون فى عقاب
الله يسلمك يا زعيم
دمت بود
Desert cat said…
Ahmed Al-Sabbagh

كنت قربت تصعب عليا واسلف ربع جنيه تشترى كلنكس
لكن اسلوبك يخلينى ارجع فى كلامى
من غير شرفت البلوج
Desert cat said…
الربان
طالما موجود الخير فاكيد موجود الشر
لكن للاسف البعض طبيعته ترفض النظر لنصف الكوب المليان
وتفضل البقاء على النصف الفارغ
دائما ما تسعدنى ردودك
واتشرف دائما بحضور حضرتك
احترامى وتقديرى
osama said…
اختي الكريمة / قطة الصحراء
الأمر ليس مع من او ضد من ...

الانسان من المفترض ان يكون ضد اي شر أياً كان المسؤول عنه ....
وهناك فرق بين الشخصية المعنوية (كجهاز شرطة) وبين ضباط الشرطة كأفراد
قطعا ليس كل فرد من افراد الشرطة سيء .. لكن الذي نتساءل عنه هل التعذيب في اقسام الشرطة ممنهج ومتعمد لارهاب الشعب ... كنا زمان نحتمي في الضباط ونسمع في الأفلام يا شويش يا بوليس الذي يهرول ليحميك...
الآن وبصدق ودون ان نجتي اثما كما قلتي في موضوعك شوف انت عملت ايه لا معملناش يخشى اي شاب ان يقترب من البوكس لأنه سيصفع على وجه اثناء اخراجه للبطاقة دون وجه حق... هذا ما يحدث دون ان نتشدق بمن ولمن.. نحن نقول لا للتعذيب من قبل اي فرد او اي جهه...

ثم وليكن هذا اللص فعل ما فعل السؤال القانون هو المسؤول ام الشرطي الشرطي مسؤول عن ضبه لا عن تعذيبه .. والقانون مسؤول عن العقوبة.. هذا في اسوء الفروض... ستقولين يطبطبوا عليه يعني أقول لا لكن على اقل تقدر لا يعذبوه لان قانون التعذيب قانون بربي سادي اقصي من اي تشريع انساني رشيد....
ناهيك عن العذابات المتواصلة من قبل رجالات امن الدولة لكل من يشتم فيه رائحة معارضة من اي نوع ولا دا كمان مش ارهاب للبشر ...

عزيزتي ان آهات وعذابات الناس في اقسام الشرطة اصدائها في كل الآذان فأرجوك راجعي نفسك في هذا الرأي ...

ولك مني خالص الود والتقدير والتحية
...
Desert cat said…
appy
والله انا اللى نفسى اشوفك
وابوسك بوسه اكبر
يا حبيبتى فى حاجه اعرفيها كدا
اللى يهاجم واحد ويحقد عليه اوى كدا اكيد انسان وجودهم بيسبب عائق فى حياته او انه اتمسك فى مصيبة قبل كدا
او لو بيكرههم كدا من غير اى اسباب يبقى ده بقى مريض نفسى المفروض يشوف حل لمشكلته
الطبيعى ان اى بلاغ بيتقدم لهم طبعا بيعملوا تحرياتهم و بيتحركوا لمنع الجريمة
ذى اللى حصل معاكى واللى حصل معايا ولو حصل مع اى واحد فى الدنيا

مستنياكى قريب اوى
ومش هقبل اى اعذار
محبتى يا قمر
Desert cat said…
Heart Beat
تعرف ان ردك المختصر ده لخص ما اعنيه تماما
بالنسبة لضهرى الحمد لله كويس وبتنطط براحتى كمان
البنت معرفش عنها حاجه ولا اى حد اعرف عنه حاجه لان حالتى النفسية مكنتش تسمح لى بالتعرف على حد
الراجل اظن انه بقى كويس

دمتى بود يا جميل
Desert cat said…
Amy,me??
الله يسلمك
الحمد لله على كل شئ
الناس بقت بتكره نفسها
علشان كدا بقت بتكره اى حاجه تمثل الحكومة
ربنا يشفيهم

دمتى بود
Desert cat said…
بنوتة من وسط البلد
الاول حمد الله على سلامتك
وحشانى
بالنسبة لامريكا هى اللى سلطت الحرامى عليا فعلا اصل بوش حس انى عايزه ارشح مكانه
ههههههههههههه
هو ايه اللى بيحصل منهم فى الشارع يا اختى
بيحافظوا على الامن العام
بينضفوا الشوارع من البلطجية
بيلموا المشتبه فيهم
يمكن غلطانين علشان بيعملوا كدا
الله اعلم
مش ينفع مش اشيل شنطة تانى
لانى صاحبة شغل وفى حاجات كتير بحتاجها ولازم تكون معايا على طول
متغبيش علينا تانى بقى
نورتينى يا جميل
Desert cat said…
Mohamed_sobhy84
هى بتحصل عندكو برضه موضوع غطا البلاعه ده
اصلها حصلت عندنا كتير
وبرضه كابلات التليفون
بس لما الشرطة تقبض على الناس دى بيبقوا غلطانين فى نظر الناس
والله غريبه
Desert cat said…
MerMaid
وفاقوس ميبقاش فيها مدونين ليه وهى مليانه مثقفين وعقول نامية
اصلها مدينة كبيرة وفيها ناس محترمين اوى ومن الطبيعى ان الناس دى يكون فيها مميزات كتير
ثم انا مش زعلانه من حضرتك ولا حاجه
طالما بتتناقشى فى حدود الموضوع وبذوق يبقى الف اهلا وسهلا بحضرتك فى اى وقت
بالنسبة للظباط بقى
من الواضح ان حضرتك برضه واقفه عند نقطة معينة وهى التعذيب
لو كنتى قريتى البوست بالكامل ووصلتى لاخره كنتى هتعرفى انه ضد التعذيب بكل انواعه لانى قارنت بين شخصيات محترمة وبين شخصيات عايزه الحرق
بالنسبة للظابط اللى بياخد ميكروباص ويطلع يعمل حملة تنفيذ احكام .. عرفتى ازاى حضرتك انهم مش بيدفعوا فلوس للسواق ... اتعمل معاكى موقف قبل كدا زى ده ولا حاجه ...
ممكن فى الحال دى اصدق ... اصل اللى اعرفه من خلال سواقين انهم بياخدوا حقهم واكتر بل بالعكس بينتهزوها فرصة ويوقولوا دى فلوس حكومة ناخد براحتنا
ولعلمك حملة تنفيذ الاحكام مبتطلعش غير بالليل وفى اوقات متاخره جدا والسواق بيفضل معاهم للصبح وفى الحالة دى بياخد فلوسه الضعف .. اللى اعرفه ان فى ناس بتسترزق كويس اوى من خلال الموضوع ده ...
فى نهاية رد حضرتك بتقولى انك مش عايزه البلد تبقى سوق بس مش هتتغير
طيب وهى هتتغير ازاى اذا كنا احنا بنهاجم اللى عايزين يغيروها
وكل حاجه بيعملوها هما بطلجية وصيع حتى لو الحاجه دى لمصلحتنا
للاسف
الناس اتعودت على الهرجلة
ومخالفة القانون فى كل حاجه
علشان كدا على حد قولك مبقاش ينفع تصليح

دمتى بود
Desert cat said…
osama
طيب كويس ان حضرتك مش بتقول كلهم زى بعض
بس اى شاب يخشى يقترب منهم فدى صعبه شوية اصل عندنا مجمع الشرطة فى مكان حيوى والناس رايحه جاية من قدامه
ومحدش بينضرب على قفاه او بيتاخد ولا حاجه... وكمان مجمع المحاكم برضه فى مكان حيوى اكتر منه وبرضه الناس رايحه جاية ومفيش اى انتهاكات من دى بتحصل ... يمكن علشان بلدنا مش بشوف فيها كدا
طيب ما انا بنزل القاهره كتير وبشوف بوكس دايما واقف فى رمسيس والناس رايحه جاية من جنبه طبيعى جدا
وسواء امين الشرطة او الظابط او غيره هو مش عفريت او بعبع ده انسان وبنى ادم وعنده احساس ولو اتعور حينزل منه دم زينا بالظبط اه والله ... هما ناس مش جايين من كوكب تانى علشان يشتغلوا فى الشرطة .. بالنسبة للى بيحصل فى امن الدولة ما فى ليبراليين وفى وفد وواخدين راحتهم انما لو قصدك الارهاب الارهاب اللى بجد بقى .. فانا مستناش لما واحد يجى يفجر نفسه فى وسط شارع ويقتل فى الابرياء ويخرب فى البلد وافضل ادعى على الشرطة .. لو كنت ناسى افكرك بحادث الازهر وعبدالمنعم رياض .. وخليج نعمه ليس ببعيد ... اراجع نفسى فى راى ... يعنى اقف اسقف لبلطجى او حرامى او تاجر مخدرات والعن فى الشرطة باللى فيها
دلوقتى التعذيب انا ضده بكل المقاييس إنما مش ضد امن البلد بصراحة ..
مش بدل ما نحارب الناس اللى بتحمينا
نحارب البلطجية اللى بيسرقوا بالاكراه وبيغتصبوا فى عز الضهر
نحارب الفساد الادارى
مش احارب اللى اى مصيبه بتحصل بيكون هو اول واحد بيجرى عليها علشان يشوفها ويعمل تحرياته على الواقعه
لا يحدف بالطوب غير الشجرة المثمرة
والهجوم القوى ده خير دليل

تحياتى
MerMaid said…
خلاص يا سيدتي الفاضلة

------------------
كل سنة وانتي طيبة

و دمتي بود :))

كان نفسي نتعرف و نتقابل
:)
انا حستدل بايه من القران بسيطه جدا فى تحريم الخمر والميسر
( يسلونك عن الخمر والميسر قل فيهما اثم كبير ومنفع للناس واثمهما اكبر من نفعهما ويسلونك ماذا ينفقون قل العفو كذلك يبين الله لكم الايت لعلكم تتفكرون )
صدق الله العظيم
بالقياس نتدبر الحاجه الى احنا عايزين ننقده دى نشوفها منافعها اكتر وا ضررها لو نفعها اكبر من ضررها يبقى خلاص محدش يتكلم لو العكس نلغيها
بمعنى مش علشان اسلام نبيه والف زى اسلام نبيه اهدر دور الشرطه فى المجتمع المصرى وااقول انى كل الشرطه كده
نقيس كل حاجه بنسبتها علشان نكون موضعين فى حكمنا
الشرطه موجوده فى مصر من 100 سنه ظهرت حالات فرديه فى التعذيب ننسى دورها فى المجتمع لا طبعا بس نكون حيادين فى احكامنا
oceaneyes said…
ازيك يا قطقوطة ؟؟؟

عاملة ايه يا جميل ؟؟

يارب تكونى بخير وبصحة وسلامة يارب

معلش يا جميل مش هاقدر ارد على البوستات اللى فاتت ولا اللى هاتيجى بعد كدة لمدة 3 اسابيع

اصلى بعيد عنك عندى امتحانات

اهق اهق اهق اهق


بس اول ما اخلصها هاجى ارد على كل اللى فاتنى ان شاء الله


هاتوحشينى كتير اوى


وابقى طمنينى عليكى يا قمر


تحياتى

:)
osama said…
اختي الكريمة/ قطة الصحراء
لا اظن ان من وضع اللينكات لا للتعذيب ووو في مدونتك انا
اظن انه انت...

سعيد بالتواجد هنا وان اختلفت الآراء...
عزيزتي قطة الصحراء

كل سنةوانتي طيبة ياقمر والسنة اللى جاية بقى تريحيني من القطة دي ابوس ايديك يعني هههههه

ان شاء الله السنة اللى جاية تبقى احلى واجمل وتكوني محققة فيها كل اللى بتحلمي بيه يارب وقلي لكل اللى تعرفيهم بقى كل سنة وهما طبيبن يالا بقى لو تعرفي كتير انتي اللى حتتعبي بقى انا ماليش دعوة هههههههههههه

تحياتي ياجميل
و الله يا أخت هريرة أنا أختلف معاكى .. خصوصا إن أنا عيشت تجربة حصلت لواحدة قريبتى بنتها اتخطفت .. و لما ولاد الحلال رجعوها لأمها ... الشرطة تدخلت بشكل يخلو تماما من الإنسانية .. لا مجال إنى أحكى الحكاية دلوقتى

المهم ... عندى ليكى جواب

إحضر حالا لاستلام جايزتك فى استراحة الكاشفة

الهيئة المصرية العامة للبريد
Desert cat said…
رئيس جمهوريه نفسى
كلنا عارفين دور الشرطة فى المجتمع يا محمود واولهم الناس اللى بتهاجم دى
واتحدى لو واحد منهم بيته اتسرق او اتهجم عليه بلطجى فى الشارع مش هيكون اول مكان يجرى عليه اقرب قسم
كلامك منطقى جدا
دمت بود
Desert cat said…
oceaneyes
ازيك انتى
اخبارك ايه
انا كويسه يا حبيبتى
المهم انتى ابقى طمنينى على اخبار امتحاناتك
ربنا يوفقك
Desert cat said…
osama
طيب يا فندم ما كدا حضرتك المفروض تكون اتاكدت انى ضد التعذيب وده انا نوهت عنه فى البوست وكمان فى ردى بالاعلى على حضرتك
طيب افكرك تانى انى قولت انى ضد التعذيب ...............
دلوقتى التعذيب انا ضده بكل المقاييس إنما مش ضد امن البلد بصراحة
....................
الجملة دى كانت فى ردى الاول على حضرتك

كويس اوى انك اخدت بالك من اللينكات اللى فى المدونة

يا استاذ اسامه انا مؤمنة جدا بان من عذب يُعذب ومن قتل يُقتل
بس جهاز الشرطة مش كله سلبيات ومش كلهم بيعذبوا انام انا فى ايجابيات كتير جدا بس يمكن علشان الالام سلط عليهم الاضواء فالناس خلاص ثبتت فى عقلهم السلبيات وبس
انا بتكلم هنا عن الايجابيات والحاجات اللى انا شوفتها من الجهاز اللى حضراتكوا بتهاجموه وبشده

سعيدة بتواجدك
دمت بود
Desert cat said…
كلام من القلب
حاضر انا السنة اللى جاية هيريحك من القطة واحط لك مكانها اسد
كل سنة وانتى بالف خير يا جميل
انا هقول لكل معارفى كل سنة واهما طيبين
وانتى كمان تعملى كدا

happy new year
محبتى يا جميلة
Desert cat said…
ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى
اتخطفت وتدخل الشرطة كان يخلو من الانسانية
طيب ازاى اذا كانت هى كانت مجنى عليها
الا اذا كانت البنت مش مخطوفة بقى والموضوع كان حاجه تانية
عموما حتى لو حاجه تانية غير الخطف مينفعش تدخلهم الخالى من الانسانية

وبما انا ليا عندك جايزة مش جبتها هنا معاك ليه
لازم اتكلف مصاريف مواصلات واروح انا
عموما جاية حالا اصلا
كل شوية كنت باقول لنفسي هي دي قطة الصحرا، اللي جت عملت خناقة عشان باقول مصر مش زفت، ولا واحدة تانية
طب ما انت أهو بتقولي زي إن لسة فيها ناس محترمين، سواء كانوا من الشرطة ولا من غيرهم، المهم إنك بتقولي نفس الكلام، وبتردي الحقوق للناس، وبتطلبي من الناس إن ما حدش يلوث سمعة المجموع بذنب الأفراد، أومال كنت بتتخانقي ليه بقى

ده مش عتاب ده دعوة مني إنك تزوريني يوم الخميس الجاي عشان بأقفل المدونة وانت اول واحدة تعرفي
جدعة يا اطؤطة
بوست جامد وبيخلينا نشوف اللى حوالينا صح
كل سنة وانتى طيبة
اختك خيخة
Desert cat said…
يوميات عيل مصري
انا فاكرة الخلاف ده وتقريبا كنا مختلفين حول النظام المصرى عموما
ووقتها انا مكانش وجه خلافى على التعميم من عدمه .. انما كان وجه خلافى على ان مصر المدينة الفاضلة
حتى وان اختلفنا فى الرأى فدائما وأبداً احترامى لحضرتك كشخص
بس ليه حضرتك تقفل المدونة
عموما اشكرك على الدعوة وساكون اول الحاضرين كما كنت اول المدعوين
احترامى وتقديرى
وعام سعيد على حضرتك
Desert cat said…
بت خيخة وأى كلام
ام شريف القمراية
كل سنة وانتى اسعد من السنة اللى قبلها
عام سعيد عليكى ان شاء الله
اولا الحمد لله على سلامتك
ثانيا انتى لية حطة فى دماغك ان الناس بتكرة الشرطة وضباط البوليس الناس بتكرة الظلم والافترة محدش يقدر يقول ان كل الظباط وحشين ولا ظلمة بس محدش يقدر ينكر ان فى مشاكل كتير بتحصل فى الاقسام
انتى قولتى انك لو اتحكمتى فى الحرامى دة هتفجرية ودة عشان اللى عامله فيكى
بس بالنسبة للظابط مش من حقة يعمل فيه اى حاجة مهما كان اذى الناس هو شغلته يقبض عليه ويسلمة للنيابة ودة يتم بكل ادب واحترام وذى ما اتعامل معاكى يتعامل معاه وهو ده العدل

Popular posts from this blog

مـصـــــر هـبـــة النيـــل

الدنيا مش بتدى محتاج .. بتدى عايز