الكلاب المصابة بالجرب أي رجال الدين الإسلامي

مش عايزة اضيع فرحتكو بنصر اكتوبر اللى مفكرتش اكتب عنه الحقيقة رغم فخرى وزهوى بكل محارب كان كل همه تحرير الوطن ولو كانوا موجودين لحد النهارده وشافوا الوطن اللى حاربوا من اجل تحريره وتقدمه ورقيه بعد ما احتلهم الوهابيين والسلفيين يمكن كانوا تراجعوا .. وبالرغم من زعلى من فؤاد الهاشم لكن مقاله النهارده انهى حادث الزعل خلاص
وعلشان المقال بجد مقال عجب مش هضيف فيه ولا حرف لانه فى الحقيقة كافى ووافى ويبين حقائق كتير وفضايح للعرب اكتر

فؤاد الهاشم


الكلاب المصابة بالجرب أي رجال الدين الإسلامي


.. طرحت قناة «العربية» - مساء امس الاول - موضوعا هاما للنقاش على شاشتها حين تساءلت عن عدم وجود «علماء عرب» لتصنيع دواء مضاد لإنفلونزا الخنازير، وبأنهم - حاليا - يقفون في الطابور - ومعهم اكياس اموالهم - امام مصانع الدواء الاوروبية والامريكية انتظارا للشراء.. وهذا فقط كل ما يستطيعون فعله! لو كنت كاتبا صحافيا «نصرانيا، صليبيا، علمانيا» واسمي «ريتشارد بن جورج بن سانشيز» لكتبت مقالا في جريدتي - «الاوروبية أو الامريكية» - اطالب فيه «العالم الحر المسيحي» بعدم بيع أي دواء للعرب والمسلمين وسأقول لقادة اوروبا وامريكا دعوهم يموتوا بهذا المرض، لأن الفرق بين علمائنا وعلمائهم هو الفرق بين الحياة والموت، علماؤنا يجهدون عقولهم في المختبرات لانقاذ البشر من ويلاتهم، وعلماؤهم يجهدون اصابعهم وألسنتهم في كتابة فتاوى تكفيرنا - نحن الغرب - ويدعون الشباب الى قتلنا حتى يدخلوا الجنة، فاتركوهم للظواهري وبن لادن والقرضاوي والقرني والمودودي.. خلهم ينفعونهم الحين»! ايضا، تحدث الزميل والمفكر الاسلامي «خليل حيدر» - وكتب - حول هذا الموضوع - قبل قناة العربية بيوم واحد - في جريدة «الوطن» وتساءل عن حجم الاموال «العربية» المخصصة للبحوث العلمية - «البحوث العلمية في المختبرات وليس البحوث العلمية في كيفية نتف شعر الابط والعانة وحكم ابتلاع البصاق في نهار رمضان وجواز أو عدم جواز المسح بالعظام عقب التغوط» - الى.. آخره!! كانت مؤسسة الكويت للتقدم العلمي تقوم بتحصيل % 2 من صافي ارباح الشركات المساهمة طيلة عشرين عاما، ثم جرى خفضها الى % 1 فقط بعد ان اتخمت خزائنه بالاموال، والى اليوم، وحتى هذه اللحظة، لم اعرف ان المعهد استطاع اختراع دواء لـ.. «بو زليغة» أو نجح في تطوير.. «الديرم» - وهو لغير الناطقين باللهجة الكويتية - «احمر شفايف للنساء ايام زمان»!! المحطات الفضائية العربية التي تملأ السماء من «مسقط» الى «مراكش» تعج بـ «العلماء المطاوعة» الذين يشتمون الغرب «الكافر - النصراني - الصليبي - اليهودي»، وما إن تظهر بوادر «المرض الخنازيري» الجديد عليهم حتى يطيروا الى هؤلاء الكفار يتوسلونهم العلاج والدواء، لينالوا الشفاء على ايديهم، فيعودون الى بلدانهم - مرة اخرى - ليعيدوا مسلسل التكفير والشتم والدعوات الى.. قتلهم! المرحوم - بإذنه تعالى - الشيخ «متولي الشعراوي» كان له رأي مضحك في هذا الامر نشرته الصحافة المصرية - وقتها - ونقلته الصحف العربية ومنها «الكويتية» اذ يقول.. «لماذا نجهد انفسنا وعقولنا في الاختراعات من دواء واجهزة ومعدات؟ لقد سخر الله لنا هؤلاء الكفار ليصنعوا ما نريده، ورزقنا بالمال الوفير حتى.. نشتريه منهم»!! فذلكة عجيبة لا يمكن لعقل ان يستوعبها، ولو كان العمر قد طال بالراحل «الشعراوي» ورأى كيف تتساقط الطائرات المدنية الايرانية بركابها كالذباب لأن امريكا والغرب يمنعان تصدير قطع غيار لهذه «الخردة» التي اكل الدهر عليها وشرب، وكيف ان «المال الايراني النظيف» - على كثرته - لا يستطيع ان يشتري «برغي طائرة واحد» حتى ينقذ بها ارواح مواطنيه الارخص من قشر.. البصل لتراجع عن.. فتواه!!! ايضا، لن انسى ان اختم مقالتي - لو كنت «ريتشارد بن جورج بن سانشيز»- بتوجيه نداء الى العرب والمسلمين اقول لهم فيه.. «اذا اصابتكم انفلونزا الخنازير، فاذهبوا الى علمائكم وملاليكم ومطاوعتكم ومع كل واحد منكم كأس من الماء حتى.. يملؤنه لكم.. ببصاقهم الطاهر ثم اشربوه.. بالهناء والشفاء فإن شفيتم من المرض، فمن الله، وان توفيتم، فمن الله.. ايضا، فلماذا تطلبون مساعدتنا - نحن الكفار - اذن»؟!

Comments

Lucifer said…
يا ريت بهايم الغرب يسيبونا للحوينى و اخواته الاقزام السبعة يكش ينفعونا
Anonymous said…
من حيل الفهلوه المتاسلمه
اختراع مستشرقين
وادعاء انهم يحضون على اغراء المسلمين بشتى انواع الفتن ختى يلهوهم عن عاداتهم وفضائلهم وعدم تغطية نسائهم حتى لا يظهر منها الا عين واحده حتى لا ينهضوا
وللأسف يمارس هذه اللعبه الساذجه من يحملون شهادات كان أخرهم من يسمى دكتور قاعود اذا اخترع مستشرق كل همه هو ان يترك المسلمون دينهم
ولما طلبت منه ان يذكر لى اين هذا المستشرق واين فال هذا الكلام لم يرد على بالطبع
Anonymous said…
كنت اود ان احى المعلقه على التدوبنه السابقه زمالكاويه
بمناسبة مقالها فى مدونتنها عن نصر اكتوبر وهزيمة مجتمع تحت وطاةالتخلف المستورد
والمسلح بالمال السهل واشد القراءات تصلبا للنصوص الدينيه
ولكن التعليقات فى مدونتها لا تعمل
Sahran said…
قطتي العزيزة :
أنا حابب أنونو معاك شوية وأذكرك بحديث ينسبوه للرسول ويقول فيه : إن الله يؤيد هذا الدين بالرجل الفاجر.........حديث صحيح
وبالتالي فهم مقتنعون بأنهم قد بلغوا من رضا الله ما جعله يسخر الغرب الكافر لخدمتهم والقيام بتدليلهم
جميع أولئك المشايخ من أصحاب الكروش والعروش نسوا كل المآسي التي يعيشها المسلمون من داء الجهل والتخلف , فأكبر همهم الدراهم وركوب النساء
أنا رأيي أن يخترع الغرب دواءا جديدا لأنفلونزا التدين التي سحقت البلاد والعباد وأهلكت العقول وأزهقت الطفولة ووأدت روح الصبا في نسائنا وجعلت من رجالنا وحوشا بهيمية لا ينشغلون إلا بتوافه القول
عمو عصام said…
أنفلونزا خنازير إيه ومصل ولقاح إيه اللى سيادتك بتتكلم عنه...المهم الآن أن نصل لرأى فاصل فى النقاب وهل هو فرض أم لا وهل يحق للمرأه الخروج من المنزل أم لا وهل لعب كرة القدم بشورت قصير فوق الركبه حلال ولا حرام وعندما ننتهى من هذه القضايا المهمه نلتفت للتوافه التى يهتمون بها فى أوروبا وبالمناسبه صرح الدكتور أحمد عمر هاشم تليفزيونيا أن هناك ثلاثة علماء ألمان يجرون أبحاثا على حديث الذبابه وأنهم توصلوا لنتائج مبدئيه تؤكد أن الذبابه التى غرقت فى المياه بالكامل لاتضر من يشربها أما التى سقطت فى الكوب بحناح واحد فقد أثبتت الأبحاث أنهأصابت الماء بعدة فيروسات ولاأعرف إن كان ذلك صحيحا أم لا حيث لم يحدد سيادته أسماء العلماء أو الجامعات التى ينتمون إليها وأقسم بالله أنى لاأقصد السخريه ولكنى أريد أن أتأكد إن كان ذلك صحيحا أم لا وهل توصل العلماء الألمان لنتائج نهائيه أم لا فمن لديه معلومات فليتفضل بالإفاده وله كل الشكر والتقدير
Anonymous said…
قطه
من هو فؤاد الهاشم وما قصة حادث الزعل؟ ليس من المفترض ان كل الناس تعرف
مهندس حر said…
كل ماذكره كاتب المقال صحيح و لكنه فقط جزء من الصورة..

سأذكرك بمثال بسيط .. فى رمضان الماضى أنفقت جهات إنتاج مختلفة 700 مليون جنيه لإنتاج مسلسلات درامية للعرض خلال شهر رمضان وحده .. بالطبع لا يوجد فى الخطاب الدينى السائد ما يحث على إستهلاك الأعمال الدرامية بتلك الكثافة و لكن بغض النظر عن ذلك فإن وجود الطلب على هذه السلعة أدى إلى تخصيص هذا القدر الهائل من الإستثمارات لإنتاجها..

الدواء طبعا سلعة مطلوبة و لذلك يوجد بالفعل شركات دوائية فى مصر و عدد آخر من الدول العربية و لكن لا يوجد إستثمارات موجهة إلى البحث العلمى المطلوب لإنتاج أدوية جديدة لأن جدوى الإستثمار فى هذه الأبحاث منخفضة بحيث لا يمكن للقطاع الخاص أن يقبل عليها و فى الوقت نفسه إنسحبت الدولة من تمويل مثل تلك الأبحاث خاصة و أن نصيب البحث العلمى من الموازنة العامة لا يكفى حتى لسداد رواتب الموظفين فى هيئات البحث العلمى الديكورية..

مرة أخرى كلام الكاتب صحيح .. لكن دائما هناك تفاصيل أكثر فى أى صورة إذا قررت رؤيتها من منظور أوسع و لم تحتبسى نظرتك فى إطار بعينه هو الهاجس الدائم الذى يشغلك
malika said…
ليس لحياتنا ثمن في عالمنا العربي يعم الجهل و التخلف عقول كل ساكني هذه المنطقة و اذا اصيب احدهم داء العقل حاربوه و تعاملوا معه على انه كافر او مجنون و البركه في المشايخ و فتاويهم العجيبة مش عارفة امتى الناس دي هاتفوق
صباح الجمال يا قمر
بعد اجتماع يوم السبت هابعتلك كل التفاصيل بخصوص موقع مصرين ضد التمييز
مع دوام التواصل
Starred said…
وانا كمان أضم صوتي لصوت فؤش و انونو معاكوا للصبح.

بالمناسبه, التلوث اللي ب"ننتجه" (بما اننا مش بننتج غيره و بما اننا رائدين في المجال ده) أكيد بيساهم في انتشار الاوبئه و ضمان حفظها لأجيال قادمه من "الكفره"..يعني المعامل و الابحاث بتاعتهم دي هاتفضل مفتوحه ببركة جهلناو كسلنا, شوفي بقه بنوفّر لهم كام فرصة عمل!! و كمان بنشتري الادويه دي: "بفنوسي يا كناب"!!

ربنا مايحرمهمش مننا :)
Anonymous said…
قطه اسمحيلى ارد على عمو عصام من خلالك
واقول اقرا التعليق رقم 2 بعنوان
من حيل الفهلوه المتاسلمه
حتى لا تنتظر طويلا دون جدوى ان يجيب احد عن اسئلتك عن اين هؤلاء العلماء بالضبط وما اسماءهم واين نشروا ابحاثهم
واصحح معلومة مهندس حر
المسلسلات تكلفت مليار جنيه
واضيف
خبر سراء اثرياء العرب لنوادى رياضيه فى الغرب
واحد زعلان من اللى وصلنا ليه said…
هههههههه
ثلاثة هلماء فى المانيا-وخدوا بالكم تلاته مش واحد والا اتنين
سابوا كل اللى فى ايديهم
وتحمسوا
جدا لمشاركة شيوختا المتخلفين
فى مناقشة موضوع جناحى الذبابه
ومن يستمع الى مثل هذا الهراء يسال وما صلحتهم فى كل هذا التعب
الا اذا كانوا اعضاء فى طالبان او جماعة جماس او التكفير والهجره
مش عيب هذا الأستخفاف بالعقول بهذه الطريقه الغبيه
ام انه مباح وحلال
مثل غيره من اعمال التحايل والنصب والدجل
المهم النسوان تتغطى-
برج المراقبه said…
كيف ضاعت من ايدينابسبب هؤلاء المتخلفين اللحظة الباهره ؟
يقول وحيد حامد فى الشروق
انت الإذاعة فى حالة طوارئ.. وكانت تذيع الأناشيد الحماسية وبين كل نشيد ونشيد ينطق المذيع «هنا القاهرة» ولأن الكل موجود فإن جملة «هنا القاهرة» هذه كان يتصارع على النطق بها أمام الميكروفون كبار المذيعين والمذيعات على أمل أن يذهب صوت الواحد منهم إلى جبهة القتال. وعندما خرجت من المبنى ومشيت فى الشوارع رأيت أن الناس قد أصبحوا غير الناس.. رأيتهم وقد أصبحوا طوال القامة بعد أن كانوا قصارا، والوجوه نضرة بعد أن كانت شاحبة وعليها بشاشة وكأن المصريين قد عادوا إلى الطبيعة التى خلقهم الله عليها.. نشوة الانتصار أحدثت تغييرات فورية وجذرية، عادت صلابة الإرادة وحالة التماسك والتآلف اللتان جمعتا الشعب المصرى كله فى بوتقة واحدة.
برج المراقبه said…
كيف ضاعت من ايدينااللخظة الباهره بفضل خفافيش الظلام من ناحيه والفساد من ناحية اخرى
يقول وحيد حامد2
كانت مصر فى حالة حرب سواء حرب الاستنزاف أو حرب أكتوبر والاقتصاد مرهق للغاية وكل موارد الدولة كانت موجهة لتوفير احتياجات القوات المسلحة العسكرية وغير العسكرية.. إلا أن مصر رغم هذه الظروف الصعبة كان بلدا نظيفا بلا زبالة على الإطلاق وكان الخبز متوفرا وكانت النفوس صافية ونقية والمحبة تشمل الجميع وأهم من كل هذا كان القانون نافذا.. ولما كانت القاعدة الذهبية لمن يريد أن ينتصر فى الحرب أن يتقدم ويتقدم فإنها ذات القاعدة التى تفرض نفسها على المنتصر والمهزوم بعد الحرب..

وبعد الحرب كنت أنا وغيرى من أبناء هذا الوطن نحلم بأن يأخذنا الانتصار ويطير بنا محلقا إلى أعلى حيث الدولة القوية الفتية ولاسيما وأننى رأيت دول أوروبا كلها المنتصرة أو المهزومة كيف أصبحت بعد أن سحقتها حرب ضروس.. تقدم علمى وحضارى واقتصادى وفنى وإنسانى.. أما نحن وبعد ستة وثلاثين عاما من النصر يكون حالنا هذا الحال وكأن الهزيمة لم تصنع لنا شيئا، وكأن النصر أيضا لم يصنع لنا شيئا.. وها نحن فى موقف بائس حزين أمام ما يجرى علينا الآن.. تحية إلى أبناء مصر الشجعان الذين أعطوا ومنحوا وصبروا وصنعوا نصرا لا مثيل له....... ورحم الله الشهداء الذين رفعوا هاماتنا بدمائهم.. والله نسأل أن يهبنا نصرا جديدا يجمعنا ويمنحنا روحا فتية وعزيمة قوية تحقق لنا ما نرجوه.. والله المستعان.
Anonymous said…
ههههههههه
نواب الأخوان يبداون حملة وحربا مقدسه ضد المايوهات فى حمامات السباحه
ويعهمون من يعارض النقاب بانه يعرقل بذلك تحرير
الأقصى
ولم يشرحوا لنا حطتهم لأستخدام النقاب فى تحرير الأقصى المبارك
الم نقل لكم انه ليس لديهم لحل مشاكل العالم سوى اطالة فساتين النسوان وتغطيتهم بالكامل
Nah·det Masr said…
كلام في الصميم والله، ويذكرني بواحد صاحبي من ايام الكلية، كان بيقوللي ان العلماء المكرمين في القرآن هم فقط علماء الدين، اما علماء الدنيا فدول يبلوا العلم بتاعهم ويشربوا من ميته لانه ليس له قيمة عند الله! هذا الصديق من الذي اعرفة منذ كنا اطفال في الجيزويت انتهى به الحال الي الموت في قفار أفغانستان عام 1987 بيحارب الروس هناك وكان رايح بكالوريوس عمارة وقهر باباه ومامته عليه!!!
لماذا نكيل الاتهامات علي غيرنا فالعلماء كالزعماء وغيرهم هم افراز الشعوب ولو كانت الشعوب واعية ناضجه لكن العلماء كذلك...واعجب من كل من يحاول الغمز واللمز بالاسلام والاسلام منا برئ فهل حضنا الاسلام علي اللهو وعدم العلم وهل منع علماء الدين علماء العلوم التطبيقية او الانسانية من العمل والاجتهاد فكل عالم اسلامي يقول فتوي سوف يحاسب عليها امام الله...
ارايت ماذا قال احد قادة اسرائيل علي العرب .
قال" ان العرب لا يقرأون واذا قرأوا لا يفهمون واذا فهموا لا يعملون " فكفانا بان نلقي بعجزنا علي علماء الدين او الدين ذاته...فهل تمنعني فتوي من ان افعل ما اعتقد انه صحيح صاحب الفتوي يقولها وهي قي عنقه وانا اعمل وانا موقن اني سوف احاسب امام ربي علي عملي
مفكر said…
لسنا فى حاجه لأستيرادافكار ما انزل الله بها من سلطان
لذا لزم التنويه
كلنا مع الفضيله باوسع معانيها وليس بالمعنى الجنسى فقط
واقراوا ماكتبه المصرى قبل ألاف السنين
كلنا مع الأحتشام والأدب
واقراوا وثائق التاريخ المصرى القديم
كلنا مع الدين كسمو للأنسان واقامة اتصال دائم مع السماء والخضوع لرقابة رب السماء
ولا ينكر الا جاهل ان المصرى القديم عو من اعتدى الى الأله الواحد قبل ظهور الأديان
اذا اين يكمن الأختلاف
نختلف مع من يستورد لنا اقبح اطار يحبس فيه فهمه القاصر للتدين
فيسىء للدين ويحوله الى معوق للتقدم وازدهار الخياه وهو ما يتنافى مع اسس الدين نفسه وغاياته فى تعمير الكون
نختلف مع من يفهم الأحتشام على انه اخفاء لأنسان وحبسه وراء قضبان من حرير باى حجه وتحت اى مسمى
ولنا فى احتشام الفلاحه المصريه القديم خير درس لمعنى الأحتشام الذى جسده المثال المصرى العظيم مختار فى تمثال نهضة مصر
نحتلف مع من يجلب للمعانى الروحيه اسوا اطار بينما من مصر كانت اعذب الأصوات التى
قرات القرآ،ن
لسنا فى حاجه لأستيراد التناقض الوهمى بين الدين والفن لأن فى مصر اروع نماذج العماره الأسلاميه
لسنا فى حاجه لمن يستورد لنا دعوات مصادرة الفكر بالقوه
لأن تقدم الأمم كما يعلمنا التاريخ مرهون بمواجهة الفكر بالفكر
ومصر غنيه بعراقتها التى لا يمكن شراؤها باموال الدنيا وزرعها فى مكان أخر
فتنبهوا ايها المصريون للكنوز التى بين ايديكم ولا يغرنكم مظاهر الثراء العشوائى السطحى وليد الصدف المغترب حتى عن ارضه
برج المراقبه said…
قطه
هل يعنى هذا الخبر اى شىء لأى فحل من مرتزقة الفتاوى عن نتف شعر العانه؟الذى يتبجح ويقول العلم للرجال
هذه ثالث جائزه لنوبل تمنح لفريق من ثلاثة علماء بينهم سيده
لبحاثهم ليس فى حديث الذبابه ولكن فى اسرار الخليه التى تفيد فى مقاومة اخطر الأمراض
بخوثهم فى شىء اسمه ريبوسوم الخليه وهو بالطبع غير علم هذا الفحل المقتصر على حكم اتيان المراه
وحكم نزولها حمامات السباحه بكامل ملابسها
والشورت الرياضى الشرعى وغير ذلك من موضوعات الحياه او الموت
واخيرا هذه السيده من اسرائيل
هل يصمت بعد ذلك المتاسلمون الذين يحاولون بغبائهم المستفز فرض الجهل والتخلف على بلدهم وكانهم طابور خامس يعمل لمصلحة الأعداء
عزيزتي قطة الصحراء

انتي ليش تاعبة قلبك كل هالقد

و حياتك ما راح يتغير شي
المبارح مثل اليوم و يمكن يكون اسوء كمان

ليس ثمة المزيد من الانتصارات
و كل شي بحياة العرب بشكل خاص يعتمد على ما يقدمه الغرب

و كل يلي بيقدمه ما يسمى العلماء العرب كلام ... مجرد كلام و تفاهات سخيفة و مملة


تحياتي
Anonymous said…
قطه انا عايز احى ابطال مصر الحقيقيين انقى من انجبت هذه البلد
من استشهد منهم ومن ظل على قيد الحياه فى ملحمة

73
والدرس كيف ورث اسوا من انجبت مصر امور هذا البلد بعد هذا
من استورد المسطرطنات ومن نهب ومن هرب الأموال ومن تقاضى العمولات ومن اغرق العباره ومن ... ومن...
وانقل هذا التعليق من اليوم السابع
انا ابنة ضابط مصرى ممن حاربوا فى هذه الحرب ممن تربوا على اننا انتصرنا و حاربنا و ان اد ايه فيه ناس استشهدت من اصدقاء والدى الى درجة انه مرة اخدنى شاور لى على بيت واحد فيهم بابايا اللى الدبابة بتاعته العدو ضرب عليه نار و انصهرت بالجندى اللى داخلها , ما ينفعش ناس تيجى بعد ما كبرنا كدة علشان تقول ان احنا ما انتصرناش على فكرة بابا من الناس اللى اتحاصروا فى الثغرة و قدر انه يرجع الى القاهرة فى اول يوم ما العدو هاجم و مشيوا على رجليهم 40 كيلو فى طريق السويس ما ينفعش بعد التضحيات دى ان اى حد كان قاعد فى بيتهم او هرب من تادية الخدمة العسكرية و سافر لندن و اوروبا زى اللى سافروا انه يرجع دلوقتى و يقول ما انتصرناش, على فكرة انا بس عندى ملاحظة بابا بيقولها ان كل الناس اللى معاها ملايين و مليارات دلوقتى و لا واحد فيهم حارب و لا بتاع لكن اللى حاربوا هما اللى معاشتهم 1500 جنيه بالكتير و بيستنوا كرتونة رمضان من الجيش كل سنة على فكرة انا باتكلم على ناس رتب من عقيد الى و انت طالع , و الله لما باروح مع والدتى مستشفى من مستشفيات الجيش بيصعب على الكافر حالة الضباط اللى فعلا حاربواو ما حدش يقول اصلهم بيركبوا الاوتوبيس ببلاش,
عمو عصام said…
شكراعزيزىanonymous
مفكر said…
علاقتنا
بالماضى غير سويه ومريضه
الذين يندهشون فى سذاجه وهل هؤلاء الشيوخ مسكوكم من ان تبتكروا وتبدعوا
نقول نعم مسكونا من ايدينا ويقفون حجر عثره امام اى نهضه كبقية شعوب العالم التى كنا افضل منها ...الصين تشترى مصانع اميركا
واثرياء العرب يشترون نوادى رياضيه فى الغرب ويمولون فى بلادهم قنوات فتاوى هؤلاء المرتزقه
او مجاهدين طالبان
وهؤلاء المرتزقه يدعمون بحكاياتهم المعاده المكرره علاقتنا المريضه المتشبثه بالماضى
بينما العالم الحى وليس من مات حاضرهم ومستقبلهم يحلمون بالمستقبل
58000 طفل فى بريطانيا يشتركون بافكار لمخترعات لعام 2020
ونحن لا زلنا نخى معارك وخلافات عمرها 14 قرنا
ونبحث فى كتب السلف عن حلول مشاكل اليوم
Anonymous said…
اتفرجي علشان مش عايزه اتشل لوحدي لازم حد يتشل معايا
http://www.facebook.com/video/video.php?v=1038470337555&ref=nf
Anonymous said…
وبصي ده كمان
«الإخوان» يطالبون باستقالة شيخ الأزهر بسبب واقعة «النقاب» ونائب كويتى يصف تصريحات «طنطاوى» بـ«المخجلة»

طيب و النبي البتاع الكويتي مال اهله بينا مش ده برده يعتبر شأن داخلي خاص بينا
والله وربنا شاهد علي كلامي واحد من اصحابي سفر الكويت من كام شهر رجع يقولي البنات هناك _تعليقه طبعا _ فاجرين اخر فجر في اللبس و الميك اب و المعامله
وبيحلف ان في بنات بيخطفوا شباب وحلفلي اكتر من مره ان في اكتر من حادثه مجموعه بنات بيخطفوا شباب وبيعتدوا عليهم و المسأله مش بتتعرض في الميديا هناك علشان منظرهم شفتي بنات الكويت وصلت لحد ايه
وجاي البتاع الكويتي ده يدخل في حياتنا
صحيح مقدرش علي البتاع يقدر علي البتاعه :D
Desert cat said…
Lucifer
الا محدش سمع لهم صوت بشان الانفلونزا ولا دول هيروحوا يتعالجو فى دول الغرب الكافر لو جرالهم حاجه
وينصحوا الغلابة ببول الابل وخره الحمير
Desert cat said…
Anonymous
هيذكر ازاى وهو فى حد اصلا قال الكلام الفاضى ده
Desert cat said…
Anonymous
اتمنى تكون زملكاوية شافت تعليق حضرتك لان برضه نفس المشكل بتواجهنى عندها فى التعليقات
Desert cat said…
Sahran
الجميل يا عزيزى ان هؤلاءاصحاب الكروش ارصدتهم فى بنوك اوربا الكافرة وعيالهم بيتعلموا فى جامعات اوربا الكافرة ولما واحد فيهم بيحس بسخونة بيجرى على مستشفيات اوربا الكافرة تفتكر الناس اللى بتصدقهم دى عقولها فييين
هو فى سذاجة كدا فى الدنيا
Desert cat said…
بابا عصام
يا بابى يا حبيبى
الواضح من هؤلاء المشاخخ انهم عندهم حالة اثارة دائمة لذلك يتفنون فى اخفاء المرأة والعجيب انهم بعد ما اخفوها بيغتصبوا الاطفال تفتكر الاطفال دول كمان هنداريهم ازاى ياريت انفلونزا الخنازير تيجى هم زى الطفوان تخلص عليهم ونخلص من مرضهم اللى بينشروه فى العقول
ولو ناقشت فحل فيهم تقوله هات دليلك ان العلماء قالوا او عادوا يقولك اتجادل فى ادين مع انهم اتحدى اذا كانوا عارفين مين العالم اذا كان بيقولوا على بتاع بولا الابل عالم .. هو اينعم عالم بس من بتوع الرقصات

تحياتى يا بابى
Desert cat said…
Anonymous
فؤاد الهاشم ده صحفى كويتى ومن حوالى 3سنين كان اتعرض مصريين للتعذيب فى الكويت وعندما طالبوا بحقوقهم قال المصريين جايين يطالبوا بحقوقهم فى الكويت مع انهم مشلاقيين ياكوا فى بلدهم وسعر المصرى فى بلده لا يتعدى سعر غسالة كورية .. ولما الصحفيين المصريين ردوا على مقالة نشر مقال تانى قال فيه دمامل الشراشيح انفجرت وقعد يردح للمصريين من تانى
Desert cat said…
مهندس حر
متفقة تماما مع كل ما ذكرت
Desert cat said…
malika
يا قلبى انا اكتر حاجه بتغيظنى البهايم اللى بيسلموا لهم عقلهم ويمشوا وراهم

فى انتظارك بعد الاجتماع يا جميله

تحياتى
Desert cat said…
Starred
اهم دول بالظبط بيطبقوا المثل الشعبى اللى بيقول اللى يشوف عبيط ومش يستغله حرام عليه عيشته
:))
تحياتى
Desert cat said…
Anonymous
ياباشا رد براحتك المدونة مدونتك
Desert cat said…
واحد زعلان من اللى وصلنا ليه

اه بالظبط زى اللى عامل زقن معفنة ومليانة قمل ولابس جلابية مبقعة لفوق الركبة وتحتها بنطول تحت الركبة بشوية وكل اللى بيعمله يلف فى الشوارع طول النهار وتلاقيه بيقولك الغرب الكافر بيحقد علينا على ايه بيحقد اغرب عليه متفهمش يمكن متغاظين من الجلابية المبقعة
Desert cat said…
برج المراقبه
تخيل لو حص ده دلوقتى وطلع مذيع يقول هنا القاهره مش بعيد الاخوانجية يطالبوا فى مجلس الشعب باقالته اصه مش قال هنا ارض المسلمين
Desert cat said…
برج المراقبه
الحرب الوهابية يا عزيزى انتصرت عى حروب اسرائيل ودمرت الاخضرواليابس
Desert cat said…
Anonymous
المفاجأة انهم قاطعوا المظاهره التى دعى لها القرضاوى لتحرير الاقصى وتفرغوا للطلبات باقالة شيخ الازهر لحظره النقاب واضح ان النقاب فعلا هو اللى هيحرر الاقصى
Desert cat said…
Nah·det Masr
عقبال باقى العقول المصدية لما يحصلوه خلى الدنيا تنضف منهم

تحياتى
Desert cat said…
قيس بن الملووووح
الا هما فين علماء الدين دول ؟؟؟
هما بتوع شعر المرأة عورة وبول الإبل دول علماء ؟؟
ولما المرتزقة دول علماء امال زويل والباز يبقوا ايه ؟؟
مش تفتح عقلك شوية كدا وتفهم الدنيا ماشية ازاى يمكن تقدر تفيد نفسك ومجتمعك
Desert cat said…
مفكر
اين مرتزقة الفضائيات من كلامك يا استاذى فقد استخموا الدن للتجارة والتربح الله لا يربحهم ولا يكسبهم قادر يا كريم
Desert cat said…
برج المراقبة
بعد فوز 3سيدات بجائزة نوبل لو حد سالهم حكمها هيقوله حرام ثم حرام ثم حرام حيث ان نوبل هذا رجل كافر وبالتالى جائزته كافرة اما طبعا لو الشيخ للى فاز بيها وده بعيد عن دقنه المقملة كان زمانه قاعد يتفشخر فشاخير فاز بجايزة على عمه الوفير بس طبعا نوبل لا تمنح لبتوع بول الابل لسه مزبلتش
Desert cat said…
مثلية فقط
عزيزتى صدقينى فى أمل وانظرى للتعليقات تلاقى عقول مثقفة وجميلة جدا تفرح

تحياتى يا جميلة وشرفتينى
Desert cat said…
Anonymous
انا ايضاً احيي شهداء اكتوبر وتحيتى الخاصة لصاحبة التعليق ووالدها العظيم
Desert cat said…
مفكر
بماذا يدافعون يا عزيزى عن مغيبين العقول الذين اطلقوا عليهم زوراً لفظة علماء والعلماء منهم يتبرأون
Desert cat said…
Anonymous
حرام عليكى بجد ده فيديو مسخرة
Desert cat said…
Anonymous
لاء والشيخ تامى بيقلك عايز يهدى البنات هيهيهيي
يا خراشى على البراءة
Desert cat said…
Anonymous
الاخوان دول عاملين زى الطالب الفاشل اللى ساقط فى اولى ابتدائى ومش عارف يطلع منها مش عارفة الحكومة ساكته لهم ليه المفروض يجمعوهم فى تقفصية فراخ ويولعوا فيهم ويخلصونا بقى من الارف ده

Popular posts from this blog

مـصـــــر هـبـــة النيـــل

الدنيا مش بتدى محتاج .. بتدى عايز