Desert Cat Search
قطه الصحراء: 10/1/12 - 11/1/12

Wednesday, October 31, 2012

ساندى ابهرت العالم


لكل شخص فاكر انه انسان شمتان و مش فاهم ان العالم أنبهر بأمريكا أكتر و اثبتت قوتها على تحدى الطبيعه :
--------------------------
1- تمكن خبراء الأرصاد بأمريكا من تحديد اليوم والساعة والمكان إللي هيجي منه الإعصار .

2- تمكن قوات الدفاع المدني من تأمين الثلاثة ولايات المعرضة للإعصار .


3- توفير الدولة أماكن سكنية لكل من أخلي منزلة قبل الإعصار .

4- وزارة الكهرباء فصلت التيار الكهربي عن ولايات بأكملها

مشتبه أن يؤثر الإعصار عليها ، حماية للأرواح .

5- عدد القتلى حتى الان نتيجه اقوى اعصار فى تاريخ امريكا لا يتعدى ال 17 اى اقل من عدد شهداء حوادث الطرق فى مصر فى خلال يوم واحد

6- فى وسط الاعصار والكارثه .. امريكا حددت رقم ساخن لمعالجه الاثار النفسيه عن الاعصار !!!
..................
و انتو عايشيين هنا وسط طفح المجارى و مقالب النهضه و عمالين تشمتوا في خلق الله

Saturday, October 27, 2012

تامين موكب المورصى دائما لا يخلو من الدم

حد يقول للمورصى يصلى فى القصر الجمهورى مش لازم كل لما ينزل من بيته يقتل حد فى طريقة الاول طفل كفر صقر وفى صلاة العيد اللواء اسامة عطوة ولا انتوا مش تعرفوا غير لغة الدم ... المورصى عرف ان الراجل اللى واقف يامن موكبة مات تحت عربية وكانه سمع خبر خروف تم التضحية بيه فى يوم العيد ... لزومه ايه كل قوات الامن وعربيات الامن المركزى اللى بتقف بيها الشوارع امال فين فتحة الصدر اللى كانت فى التحرير ولا اهلك وعشيرتك ناويين يغدروا بيك ؟! اتقى الله يا مورصى وسيب مصر فى حالها  الراجل اتقتل وهو بيامنه وبدل ما يحضر جنازته راح يحضر الغدا مع اهله وعشيرته فعلا اللى عنده دم احسن من اللى عنده مال 

Friday, October 26, 2012

عيد بلا تحرش .. لا يصح

طبعا العادى وكالعادة مينفش العيد يمر من غير تحرش .. يوم الوقفة الناس صايمة والتقوى والورع مالى الشوارع وبعد المغرب كل شيئ راح وانقضى اللى راح يشرب حشيش واللى بيدور على مزة  واول ما يطلع نهار جديد ساحات الصلاة مليانة بالبشر وبعد الصلاة يبتدى الفرج يا للهول نساء كثيرات وعلى كل شكل ولون يلا يا شباب يا متحرشين هجووووووو م ورغم تكرر الظاهره وتفاقمها لكن  لاحياة لمن تنادى ... طبعا الظاهره الوسخة دى موجودة طول السنة وعرض مستمر لكن  برضه مش ننسى العيد فرحة وكل واحد نازل من بيته ومبيت النية واللى بيستعد من قبل العيد باسبوع وبيظبط لنفسه موقع استراتيجى بيمشى منه اكبر عدد من البنات والستات ومش مهم بقى محجبة ولا منقبة ولا حتى ماشية جوة صندوق المهم انها تاء تأنيث ... هو ده الدين يا مؤمنين ياللى بتصوموا وبتملوا المساجد .. هى دى الشهامة والرجولة ياللى بتقولوا المصريين مفيش منهم والستات بره بيتهبلوا عليهم رغم انه بيروح بره بيمشى جنب الحيط زى الكلب الجربان وان فكر مجرد التفكير انه يبص لاى واحدة بيترمى فى السجن ... فين الرئيس الاخوانى من مشكلة التحرش .. فين القضاء من تفعيل  قانون التحرش ... ولا ده عيد وموسم للمتحرشين واصبح التحرش عادة وربنا ما يقطع لكو عادة ؟! 







Thursday, October 25, 2012

يخربيت الحرمان أجدع

وصدق المثل اللى قال كانوا فى جره وطلعوا لبره 
هما الجماعة المحظورة لما كانوا فى الجحور كانوا بيقضوها ازاى ؟ اذا كانت فضايحهم من 100 يوم بس غطت على كل الاخبار ولا يكونشى هو ده مشروع النهضة اللى قالوا للشعب المصرى عليه ؟! 
واحد فى الزراعى والتانى فى الدائرى والتالت فى النادشى


ضبط شاب بشبكة دعارة بالهرم يدعى أنه نجل قيادي إخواني

اسقطت الإدارة العامة  للآداب بالجيزة نادي صحي بمنطقة فيصل يديره صاحبة للأعمال المنافية للآداب وكانت المفاجأة أن أحد المتهمين المضبوطين أدعى بأنه نجل عضوًا بارزًا بالإخوان المسلمين وأخرج صورة تجمع والده بالرئيس مرسي.
كما القى القبض على 4 آخرين بينهم فتاتين متلبسين حرر محضرا  رقم 28362 لسنة 2012 الهرم بالواقعة واحيل الى المستشار وائل خشبة رئيس نيابة الهرم وباشر التحقيق مصطفى عبد اللطيف مدير النيابة وأمرت النيابة بإخلاء سبيل نجل عضو جماعة الإخوان بعد اعتباره شاهدًا في القضية كما أمرت بحبس المتهمين الأربعة الآخرين بتهمة ممارسة الدعارة وإدارة نادي صحي لممارسة الأعمال المنافية للآداب.
وآثار القبض على نجل عضو الجماعة بلبلة حيث تردد انه نجل حسن مالك القيادي بالجماعة لتشابه اسمه مع اسم نجل مالك إلا ان تحقيقات النيابة كشفت عن اسم المتهم كاملا الذي تبين انه يدعى معاذ محمد عبد الرحمن 25 مهندس بشركة اتصالات وانه تم القاء القبض عليه أثناء الاستحمام داخل النادي، وترددت أنباء انه أثناء قيام فحص هاتف المتهم ومشاهدة الصور عليه تم العثور على صورة تجمعه ووالده برفقة الدكتور محمد مرسي مما يؤكد علاقة والد المتهم بجماعة الإخوان المسلمين.

عيد اضحى سعيد

مش عارفة ازاى عيد وازاى سعيد فى وسط كم البلاوى والكوارث اللى مصر عايشة فيها دى عموما مش هنقل لكو احباطى وفى كل الاحوال كل سنة وانتم طيبين وفى احسن واسعد حال 
ويارب السنة الجاية نكون خلصنا من الكابوس الاخوانى ونعيش بجد فرحة العيد 

حوش عننا اهلك وعشيرتك يا مرسى

مش كفاية الارهاب اللى انتشر فى سينا كمان وصولا لنا لحد بيوتنا  مش معقول دى البلد اللى تعب فيها الرئيس مبارك والعادلى للقضاء على الارهاب والارهابيين ... مرسى اللى كان مسجون بتهمة التجسس وهرب من السجن فى احداث جمعة الغضب مش هاين عليه يسيب البلد من غير ما يدمرها ويرجع بؤر الارهاب واضح ان جاى ينتقم من مصر والمصريين اهله وعشيرته متقسمين ناس بتظبط على الزراعى والدائرى وناس بتصنع قنابل وتضيع البلد 
شهدت منطقة مدينة نصر بالقاهرة انفجار عبوة ناسفة، خلال مداهمة الشرطة لإحدى الشقق السكنية، أثناء بحثها عن مطلوبين، طبقا لمصدر مسئول بجهاز الشرطة.

وقالت مصدر أمنية: "إن الانفجار حدث أثناء مداهمة الشرطة منزل مشتبه به بالحي العاشر في مدينة نصر، موضحًا أن: "المنزل كانت بداخله كميات كبيرة من مادة «تي إن تي» شديدة الانفجار".

-------------------
الظريف فى الموضوع بقى ان الارهابيين اللى ماتوا فى الانفجار ده الاخوانجية بيقولوا عليهم شهداء ... زغرطى يا انشراح ------------------
مطلوب للعدالة فورا 



هارب من سجن وادي النطرون بتاريخ 29يناير2011 بواسطة عناصر من حماس والمخابرات القطرية !!!

تم أيداعه السجن قبل مظاهرات جمعة الغضب 28 يناير بتهمة ( التخابر مع عناصر للسي أي أيه موجودة فى تركيا ) بواسطة هواتف ستلايت ثريا !!!!!!!!

Wednesday, October 24, 2012

خلصنا على المصريين ازدراء نشوف الدول التانية




النائب العام يحيل بلاغًا يتهم فرانسوا أولاند رئيس فرنسا ووزير خارجيته بازدراء الأديان إلي نيابة أمن الدولة‏
قرر النائب العام المستشار عبدالمجيد محمود، فتح التحقيق في البلاغ رقم 3530 لسنة 2012، والمقدم من فتحى جاد الرب المحامى، الذي يتهم فيه فرانسوا أولاند، رئيس دولة فرنسا، ولوران فابيوس وزير خارجية فرنسا، بازدراء الإسلام من خلال السماح بنشر رسوم مسيئة للنبي محمد صلى الله عليه وسلم، على مجلة فرنسية تتداول في الأسواق، وأحال البلاغ إلى المحامي العام الأول لنيابة أمن الدولة.

وأشار البيان إلى أن ما تم نشره من رسوم مسيئة للرسول، يشكل جريمة منصوص عليها فى قانون العقوبات المصرى، مطالباً النائب العام بمحاكمة المتهمين فى نشر الرسوم جنائيا ومدنيا لارتكابهم جريمة تعاقب عليها جميع الأديان السماوية.

Tuesday, October 23, 2012

القصة الكاملة لتغيير نتيجة الانتخابات الرئاسية.. لإنجاح مرسي.. وإسقاط شفيق


القصة الكاملة لتغيير نتيجة الانتخابات الرئاسية.. لإنجاح مرسي.. وإسقاط شفيق
شفيق كان يتهيئ لخطاب النصر.. وفوجئ بإعلان فوز مرسي!
اجتماع مغلق بين العسكرى والشاطر والكتاتنى للاتفاق على تفاصيل الصفقة
طنطاوى يكره شفيق وسليمان.. منع اللواء من الترشيح.. ولم يكن يتخيل وصول الفريق لمرحلة الإعادة
المجلس العسكرى دعم عمرو موسى فى الجولة الأولى.. وفشل فى التوصل لاتفاق مع صباحى ليصبح نائبا له
طنطاوى قال لمساعديه: شفيق عارف كل حاجة.. لكن مرسى ممكن التعامل معه
فى الثالثة والنصف من بعد ظهر يوم إعلان نتيجة انتخابات إعادة رئاسة الجمهورية، كان الفريق أحمد شفيق يجلس فى منزله ومعه بناته الثلاث، ولواء طيار صديق مقرب منه، ينتظر إعلان فوزه برئاسة الجمهورية، لكنه فوجئ بالمستشار فاروق سلطان رئيس المحكمة الدستورية العليا فاروق سلطان يعلن فوز مرشح الإخوان الدكتور محمد مرسي.. ومع أن خبرا مثل هذا نزل كالصاعقة على شفيق ومن معه، لكن المرشح الذى خسر للتو منصبه، ضرب كفا بكف.. وكان هذا هو مشهد الختام لأكثر أسبوع عصيب لم تعشه حملتا شفيق ومرسي فقط، وإنما كل الشعب المصري، الذى لم يكن يعلم ما يدور فى الخفاء، وكيف تحول فوز شفيق إلى خسارة.. وبدلا من أن يذهب إلى القصر الجمهورى سافر إلى أبو ظبي بينما حل مرسي فى قصر العروبة.
مشهد الأسبوع الانتخابي الساخن والمتوتر جدا بدأ صباح الاثنين، اليوم التالى للانتخابات، بطلب نائب المرشد العام لجماعة الإخوان المسلمين خيرت الشاطر، ورئيس مجلس الشعب المنحل سعد الكتاتنى للقاء مغلق مع قيادات عسكرية بارزة.. خلال اللقاء تم إبلاغ المسئوليين الإخوانيين، أن نتائج فرز أصوات الناخبين فى جولة الإعادة تشير إلى فوز محمد مرسي، مع إضافة مهمة أن هناك طعون يمكن أن تغير النتيجة وتحول مرسي من فائز إلى خاسر، وبالتالى تم عرض صفقة سرية على الإخوان: إعلان نجاح محمد مرسي فى مقابل أن يكون من حق المجلس الأعلى للقوات المسلحة تعيين وزراء الدفاع والداخلية والخارجية، وتنتقل كافة ملفات الأمن القومى إلى المؤسسة العسكرية، وألا يأخذ الرئيس أية قرار دون الرجوع إلى المجلس العسكرى.

رفض الشاطر والكتاتنى الصفقة وخرجا إلى مكتب الإرشاد حيث تمت الموافقة على رفض الصفقة، واتخاذ عدد من الخطوات التصعيدية فى مقدمتها النزول إلى ميدان التحرير وكافة ميادين مصر، للضغط على المجلس العسكرى، لإعلان فوز مرسي، وشملت المطالب إلغاء الإعلان الدستورى المكمل، وتسليم الرئيس المنتخب كافة صلاحياته، وحل ثلث مجلس الشعب فقط، وعودة المجلس للعمل بثلثى النواب، وإلغاء قرار وزير العدل بمنح الضبطية القضائية لرجال الشرطة العسكرية والمخابرات الحربية، ومن ثم تصاعدت لهجة التصعيد، عبر ثلاث حوارات أجراها خيرت الشاطر مع صحف أجنبية يهدد فيها باستخدام القوة فى حالة عدم إعلان فوز مرسي.

فى مقابل التصعيد الإخوانى صعد المجلس الأعلى للقوات المسلحة الإجراءات، وشملت بدء تحريات وتحقيقات فى قضية تسويد بطاقات الاقتراع لصالح محمد مرسي فى 15 محافظة، وتسريب أنباء لعدد من المصادر الإعلامية عن اتهام قيادات إخوانية بالضلوع فى هذا التزوير وعلى رأسهم خيرت الشاطر نفسه.

ووصل الأمر إلى إصدار قرار بمنع أربعة من قيادات الإخوان من السفر لتورطهم فى قضية تسويد البطاقات الانتخابية فى المطابع الأميرية، وهم خيرت الشاطر نائب المرشد العام، وعصام العريان، ومحمد البلتاجى وصفوت حجازى.. وهو القرار الذى صدر مساء اليوم السابق لإعلان نتيجة جولة الإعادة فى الانتخابات الرئاسية.. وتم إلغاؤه بعد إعلان النتيجة.

فى ذات التوقيت شرعت لجنة الانتخابات الرئاسية فى التعامل الجدى مع الطعون المقدمة على نتائج الانتخابات، وتداول أعضاء اللجنة خيارين الأول هو بطلان انتخابات الرئاسة، نتيجة ما شابها من تزوير، أو حذف جميع الصناديق المشكوك فى صحتها، وتم التصويت السرى على القرارين داخل لجنة الانتخابات الرئاسية، فرفض ثلاثة من أعضائها، إعادة الانتخابات، ووافق أعضاء اللجنة على حذف الأصوات المشكوك فيها، وبذلك وصلت النتيجة إلى فوز الفريق أحمد شفيق بنحو 50.7% مقابل 49.3%، وكان هذا هو القرار الذى استقرت عليه اللجنة العليا للانتخابات.

بعد ذلك وضع المجلس الأعلى لقوات المسلحة المعلومات المتوافرة لديه لدى عدد من الصحفيين والإعلاميين، وبدأت وسائل الإعلام تتحدث عن عمليات تزوير شابت الانتخابات وعن إعلان الإخوان بشكل مسبق نتائج الانتخابات لفرض أمر واقع على الجميع والتشكيك فى نزاهة الانتخابات.

تواصلت اللقاءات والاتصالات السرية بين الإخوان وقادة من المجلس العسكرى، لكنها لم تسفر عن أي تقدم، وبات شفيق هو الرئيس الفائز فعلا، وطلب منه الخروج فى مؤتمر صحفى الخميس لإعلان أنه الفائز فى الانتخابات الرئاسية وفقا للآرقام التى رصدتها حملته.. فى نفس اليوم بدأت طلائع القوات الخاصة المصرية فى الانتشار فى المدن، ووضعت القوات المسلحة والشرطة فى حالة تأهب قصوى فى حالة إقدام الإخوان على اى أعمال عنف اعتراضا على النتيجة.

وصل التصعيد إلى ذروته مساء الجمعة بالدعوة إلى مليونية فى مدينة نصر، لأنصار شفيق، ولدعم المجلس الأعلى للقوات المسلحة، وحين اجتمع مليونا شخص فى هذه المظاهرة الأضخم مساء السبت، وصلت الرسالة التى أرادها المجلس العسكرى أن تصل إلى الإخوان: إذا كنتم تهددون بالنزول إلى الشارع فنحن أيضا لدينا شارع.

مساء السبت وبعد انصراف المتظاهرين من العباسية كانت كل الأجهزة فى الدولة، وكافة المسئولين على علم بفوز شفيق، وأعلن عدد من الإعلاميين فى الفضائيات المختلفة فوز شفيق استنادا إلى تأكيدات من مسئوليين عسكريين، وتم إبلاغ شفيق بالإعداد لمؤتمر صحفى ظهر الأحد ليعلن شفيق بعد إعلان النتيجة مباشرة فوزه ويوجه خطابا إلى الشعب.

صباح الأحد تم اتخاذ كافة الإجراءات الأمنية تحسبا لأى عنف من عناصر الإخوان، أو أجانب متحالفون معهم، انتشرت القوات وأمنت كافة المنشأت الحيوية، وجرى سحب الأموال من البنوك ووضعها فى البنك المركزى، وأخليت جميع المصالح الحكومية من العاملين فيها اعتبارا من الحادية عشر صباحا، بحيث أصبحت شوارع مصر خالية اعتبارا من الساعة الواحدة ظهرا.. استعدادا لإعلان النتيجة.

فى الساعة الثانية عشر ظهر يوم الأحد أبلغت حملة شفيق الصحفيين بعقد مؤتمر صحفى الثالثة ظهرا، بفندق جي دبليو ماريوت، وتم نشر قوات الحرس الجمهورى حول منزل شفيق فى التجمع الخامس باعتباره الرئيس الفائز، وحضرت صديقات ابنة شفيق إلى منزله لكن الحرس الجمهورى منعهن.. فأبلغهن شفيق أنه سيحتفل معهن فى مقر المؤتمر الصحفى.

فى الثانية ظهرا كان مقررا أن يغادر شفيق منزله إلى مقر المؤتمر الصحفى، لكنه أبلغ بعدم الذهاب فى هذا التوقيت، انتظارا لما بعد المؤتمر الصحفى لرئيس اللجنة العليا للانتخابات.. وفى الثالثة إلا الربع من ظهر نفس اليوم اتصل خيرت الشاطر بالمجلس العسكرى وأبلغهم بموافقة الإخوان على الصفقة.. بينما جلس شفيق فى منزله ينتظر إعلان فوزه ومعه كافة المسئولين فى الدولة الذين فوجئوا بتأخير المؤتمر الصحفى للجنة الانتخابات وإعلان فوز محمد مرسي.

مرشح المجلس العسكرى

وفقا لعدة مصادر مختلفة أكدت نفس المعلومات، لم يكن الفريق أحمد شفيق هو مرشح المجلس العسكرى، المفاجأة التى لا يعلمها كثيرون أن الأمين العام السابق للجامعة العربية عمرو موسى كان المرشح الرسمى للمجلس الأعلى للقوات المسلحة لرئاسة الجمهورية، وتفيد المصادر أن عدة لقاءات جرت بين قادة المجلس وموسى للاتفاق على ترشيحه للرئاسة، ولم يبد موسى أى اعتراض على الترشيح، ووفقا للمصادر، لم يكن موسى يريد سوى أن يصبح رئيسا فقط، وبأية صلاحيات، وهو ما جعل المجلس الأعلى للقوات المسلحة يرضى عنه ويدعمه لانتخابات الرئاسة.

وفى مرحلة لاحقة حاول أعضاء المجلس التوصل لاتفاق مع حمدين صباحى ليكون نائبا للرئيس، ويدخل فى حملة انتخابية واحدة مشتركة مع عمرو موسى، لكن صباحى رفض الاقتراح، بعدما رأى شعبيته فى الشارع فى إزدياد، وأن فرصه فى الفوز قد تكون كبيرة هذه المرة، أو فى الانتخابات التى تليها.

لم يكن المشير طنطاوى راضيا عن ترشيح الفريق أحمد شفيق، ووفقا للمصادر فهو لا يرتاح لشفيق، ولا لنائب رئيس الجمهورية السابق اللواء عمر سلميان، وفوجئ طنطاوى بترشيح سليمان للرئاسة، دون استئذان المشير، لذلك تمت الإطاحة بسليمان بحجة عدم اكتمال توكيلاته فى محافظة أسيوط، رغم أنه وفقا لقاعدة بيانات الناخبين قدم سليمان نحو ألفى توكيل من محافظة أسيوط بزيادة نحو ألف توكيل على المطلوب لصحة الترشيح.. وبهذا تم إقصاء عمر سليمان من الترشيح لرئاسة الجمهورية، رغم أنه كان المرشح الأبرز، وذهبت بعض التقديرات واستطلاعات الرأى إلى أنه قد يفوز من الجولة الأولى.

لا توجد معلومات دقيقة عن أسباب كراهية المشير لشفيق، لكن المؤكد وفقا للمصادر أنه لم يعارض ترشيحه استنادا إلى أن فرص شفيق فى الوصول إلى مرحلة الإعادة فى الجولة الأولى من الانتخابات تكاد تكون منعدمة، ولم يبذل العسكريون جهودا فى عزل شفيق من الانتخابات بموجب تعديلات قانون مباشرة الحقوق السياسية، استنادا إلى أنه لن يفوز فى الانتخابات وحسب المصادر أيضا فإن قادة فى المجلس الأعلى للقوات المسلحة فوجئوا يوصول شفيق إلى جولة الإعادة وحصوله على نحو خمسة ملايين وخمسمائة ألف صوت.. وهو ما أدى إلى قلق القيادة العسكرية.

فى الجولة الثانية من الانتخابات بدا واضحا أن هناك حربا دينية تشن ضد الفريق أحمد شفيق، وقد جرى تكفيره فى معظم المساجد التابعة لوزارة الأوقاف، لكن الوزارة التزمت الصمت، ولم تعاقب أيا من أئمة المساجد، ولم تتحرك اللجنة العليا للانتخابات لوضع حد لهذه الحرب الدينية ضد شفيق، لأن أجهزة الدولة، وحتى اللجنة العليا للانتخابات الرئاسية لم تتلق ما يدعوها للتحرك بجدية لوقف الانتهاكات الجسيمة التى تعرضت لها العملية الانتخابية قبل أن تبدأ.

خلال اليومين الانتخابين رصدت أجهزة الدولة قضية تزوير بطاقات الاقتراع لصالح مرشح الإخوان محمد مرسي، وتدخل عدد غير قليل من القضاة المشرفين على العملية الانتخابية لصالح محمد مرسي، وكذلك منع الأقباط من التصويت فى صعيد مصر، ووصل الأمر إلى تهديدهم بالسلاح، وصدرت تعليمات لكافة أجهزة الدولة بإجراء تحريات وتحقيقات دقيقة فى كل تجاوزات العملية الانتخابية، وانتهت التحقيقات إلى التوصل للمتورطين فى قضية تسويد البطاقات سواء من داخل المطابع الأميرية، أو من حرضهم، ودفع لهم، وكذلك المشرفين على اللجان الانتخابية الذين وصلت إليهم هذه البطاقات.

وبينما تصور المواطنون أننا أمام أكبر واضخم قضية لتزوير الانتخابات، فإن الهدف الحقيقي من هذه التحقيقات كان التوصل إلى صفقة مع الإخوان، إنجاح محمد مرسي وفقا لنتائج التصويت وعدم الالتفات إلى نتائج الطعون.. مقابل حزمة من التنازلات المتبادلة فى مقدمتها أن يكون من حق المجلس تعيين وزراء الدفاع والخارجية والداخلية، وبقاء المجلس الأعلى للقوات المسلحة فى المشهد السياسي بعد منحه وضعا استثنائيا فى الدستور، بحيث يصح وضع المؤسسة العسكرية المصرية، مثل تركيا قبل أن يتم تعديل الدستور فى عهد رجب طيب أردوغان، ويعود العسكريون إلى ثكناتهم فقط.

المصادر قالت أن المشير رفض إعلان فوز شفيق، وظل يراهن على قبول الإخوان للصفقة حتى اللحظات الأخيرة، معتبرا أن شفيق عارف كل حاجة، بينما مرسي رئيس يسهل التعامل معه والسيطرة عليه، وهو ما تحقق فى النهاية حينما اتصل النائب الأول لمرشد جماعة الإخوان خيرت الشاطر، بالمجلس العسكرى فى الثالثة إلا ربعا من ظهر الأحد وقبل إعلان نتيجة الانتخابات موافقا على الصفقة.. ليتغير تاريخ مصر.

Thursday, October 18, 2012

هو المورصى مش عارف يشوف للسكرتير بتاعه موكنة بدل ما يتقفش على الدائرى ؟!

احنا مش هنخلص من هيجان الاخوانجية ده ؟ وبعدين فى الفضايح وقلة القيمة دى ؟! يعنى الاول البلكيمى وسما المصرى وونيس والبت نسرين ودلوقتى السوكرتير وواحدة مسجلة اداب ... يعنى الستات المصريين يمشوا فى الشوارع ازاى وانتوا محتلينها وعاملينها غرف نوم ناس فى الزراعى وناس فى الدائرى والله اعلم بالصحراوى تلاقى الحجز فيه بالساعه .. امال لما كنتوا محبوسين فى الجحور بتاعتكو كل المدة اللى فاتت كنتوا بتعملوا ايه ؟ ولا كنت بتاخدوا النسوان الجحور طالعين هايجين على روحكوا ليه ؟؟ مرض ده يا مورصى ؟! ما هو اذا كان رب البيت متحرش فشيمة اهل البيت ممارسة الفحشاء فى الشوارع 

واليكم نص الخبر يا حضرات 

نيابة قليوب تحبس سكرتير رئاسة الجمهورية وعشيقته 4 أيام على ذمة التحقيقات لاتهامهما بممارسة فعل فاضح

18-10-2012 - 1:22 PM
ona

أمرت نيابة قليوب بحبس سكرتير برئاسة الجمهورية وربة منزل 4 أيام على ذمة التحقيق لضبطهما بإرتكاب فعل فاضح فى الطريق العام داخل سيارة ملاكى أعلى الطريق الدائرى أمام نزلة ميت نما ، بعد أن وجهت لهما تهمة الفعل الفاضح فى الطريق العام، وطلبت تحريات المباحث حول الواقعة.
كانت أجهزة الأمن القت القبض علي السكرتير أثناء إرتكابه فعلا ً فاضحاً  داخل سيارة ملاكي علي الطريق الدائري بدائرة قسم قليوب ، وتم تحرير محضر بالواقعة رقم 16258 إداري قسم قليوب .
وكان اللواء احمد سالم جاد مدير امن القليوبية تلقى إخطارا بضبط سكرتير برئاسة الجمهورية داخل سيارة ملاكي وبصبحته إحدي الساقطات ،  توصلت التحريات ان المتهم يدعي إيهاب محمد احمد 30 سنة مقيم بالمرج بالقاهرة تم ضبطه في وضع مخل داخل سيارة فيرنا هيونداي رقم ط ط ر 627 باسم ع.أ تبين أنها زوجته كما تبين ان السيدة التي ضبطت معه تدعي نواره سيد 40 سنة مسجلة أداب وعلي علاقة بها وان دورية امنية ضبطهما في وضع مخل للأداب .

 

صديقى العزيز .. صديقكم الوفى

امل فين خيبر خيبر يا يهود جيش محمد سوف يعود
وفين مظاهرات طرد السفير الاسرائيلى و فين كل الدوشة اللى كنتوا قارفينا بيها عن اسرائيل والصهاينة اليهود .. فين حق اخواتكو فى غزة  ودم اطفالها اللى كل يوم يسيل على ايد اليهود ؟! ده مبارك العميل الخاين اللى باع ارضنا وبحرنا وجونا وغازنا وكهربتنا وميتنا وكل الكلام اللى كنتوا بتقولوه عليه ده عمره ما بعت جواب وقال صديقى العزيز وصديقك الوفى يا وولف  





وإليكم نص الخطاب

بسم الله الرحمن الرحيم
محمد مرسي رئيس الجمهورية
صاحب الفخامة السيد شيمون بيريز رئيس دولة إسرائيل
عزيزي وصديقي العظيم..

لما لي من شديد الرغبة في أن أطور علاقات المحبة التي تربط لحسن الحظ بلدينا، قد اخترت السيد السفير عاطف محمد سالم سيد الأهل، ليكون سفيرا فوق العادة، ومفوضا من قبلي لدي فخامتكم، وإن ما خبرته من إخلاصه وهمته، وما رأيته من مقدرته في المناصب العليا التي تقلدها، مما يجعل لي وطيد الرجاء في أن يكون النجاح نصيبه في تأدية المهمة التي عهدت إليه فيها.

ولاعتمادي على غيرته، وعلى ما سيبذل من صادق الجهد، ليكون أهل لعطف فخامتكم وحسن تقديرها، أرجو من فخامتكم أن تتفضلوا فتحوطوه بتأييدكم، وتولوه رعايتكم، وتتلقوا منه بالقبول وتمام الثقة، ما يبلغه إليكم من جانبي، ولا سيما إن كان لي الشرف بأن أعرب لفخامتكم عما أتمناه لشخصكم من السعادة، ولبلادكم من الرغد.

صديقكم الوفي
محمد مرسي

تحريرا بقصر الجمهورية بالقاهرة
في 29 شعبان 1433
19 يوليو 2012

رئيس ديوان رئيس الجمهورية

وزير الخارجية
كامل عمرو




Tuesday, October 16, 2012

مدرسة دى ولا حلاق ؟!


.

أحال وكيل الوزراة المدرسة للتحقيق، بعد أن تقدم والد التلميذتين بشكوى إلي وكيل وزارة التربية والتعليم ومثلها إلى النيابة ضد المُدرسة.


وتعود تفاصيل الواقعة، إلى الأربعاء الماضي، عندما ذهبت التلميذتان، علا منصور قاسم، ومنى بربش الراوي طالبتان بالصف السادس الابتدائي، إلى المُدرسة بدون غطاء للرأس، وبمجرد دخول المٌدرسة إيمان (.أ.ك) لإلقاء درس مادة العلوم بالحصة الخامسة، تبين لها عدم التزام الطالبتين بتعليماتها بارتداء الحجاب، فأخرجت مقصا كان بحوزتها وقامت بقص شعرهما عقابا لهما على عدم ارتداء الحجاب، وكانت قد أصدرت تعليمات إلى جميع الطالبات بارتداء الحجاب وإلا سيكون العقاب قص الشعر.

مين اللى قالك يا حلوة ان شغلتك هى  حلاقة الشعر ؟! لو شغلك كمدرسة ومربية اجيال مش عاجبك  البنك الاهلى ممكن يمولك مشروع صالون حلاقة محترم تحلقى فيه للحمير اللى يشبهوكى ... مين اللى قالك انك ظل الله على الارض وتحاسبى الناس بمزاجك ؟! مين اللى قالك ان اللى بتعمليه ده من الاسلام فى حاجه ؟! مين اللى فهمك ان ارهاب الاطفال وقص شعرهم تطبيق للفروض ؟!  والله وماليكى عليا يمين انا لو ولية امر واحدة منهم لكنت اروح اقلعك الهباب اللى انتى متكفنة بيه ده الصبح فى حوش المدرسة واحلق لك شعرك وحواجبك .. مستنين حكم رادع للجاهلة دى علشان تبقى عبره لامثالها  
من الحمير

Monday, October 15, 2012

النفاق وصل حتى لكرة القدم ؟!

فى تصريح غريب من نوعه  يدل على النفاق والانحطاط الاعلامى احتفل ياسر ايوب بعيد ميلاد حسن البنا مؤسس ج الجماعة المحظورة ووصل النفاق ذروته بان قال ياسر ان 
أنه يجب الأحتفال بمؤسس جماعة الإخوان المسلمين الامام حسن البنا وذلك بسبب ميلاده يوم 14 اكتوبر عام 1906, مشيراً إلى انه يحتفل بالمواطن المصرى الذى له تأثير كبير فى الحياة السياسية.
 
وأكد ياسر أيوب إلى ان الامام حسن البنا كان له دور كبير فى المجال السياسي والديني والكروى, موضحاً ان البنا ادرك قيمة كرة القدم فكان من اوائل من اهتم بالرياضة فى  اطار محاولته زيادة الدعوة.
 
وأشار أيوب إلى ان حسن البنا قام بإنشاء 99 فريق كروى فى مختلف المحافظات والمدن يحملون اسم جماعة الإخوان المسلمين, وقام باطلاق دورى بينهما من اجل المنافسة الشريفة والمتعة, مضيفاً "وحرص الامام على ان يُقدم الجوائز للفريق الفائز بنفسه".
لو قعدت تهز فى ديلك العمر كله لمرسى يا ياسر مش هيديلك اى منصب احترم نفسك وسنك يا راجل عيب عليك 
يخربيت النفاق اللى هيودى البلد فى داهيه  ده انت كان ناقص تقول ان البنا نبى مرسل يمكن المورصى يحن عليك باى شغله ... بس الظريف حتى وانت بتنافق اهبل وعبيط اصل حسن البنا اتولد 1904 مش 1906 ... الجدية بالذكر ان النادى الاهلى اللى اسسسه عمر بك لطفى  سنه 1907 وحسن البنا مولولد 1904 واضح ان حسن البنا نازل من بطن امه بيلعب كورة ... فين الاهلاوية المحترمين ؟ فين الاهلوية الشرفاء يرحموا ناديهم من النفاق والتطبيل اللى بيشوه النادى ده ؟!


Friday, October 12, 2012

ونعم واكرم باحترام المعارضة

اعلن الشباب انهم نازلين يوم 12 اكتوبر لمحاسبة المورصى عن الـ 100 يوم اللى قال انه فى خلال 100 يوم هيخلى مصر باريس التانية قوم ايه راح اقال النائب العام علشان يعنى كدا الناس هتتبسط وتنسى قبل العيال ما تنزل بيوم واحد راح برضه نزلوا قوم ايه المليشيات الاخوانجية نزلت لهم وبقى الدم سايح فى ميدان التحريض .. لسه فى حد معترض على ان الهوجة اللى حصلت فى 25 يناير دى كانت اخوانية؟ لسه فى حد معترض على ان الطرف الثالث هما الاخوانجية ؟! لسه فى حد معترض على ان مرسى سرق الكرسى بالبلطجة وقلة الادب والتهديد بحرق مصر ؟! لسه فى حد بيقول عليه رئيس منتخب ؟! 
الغريب والمدهش ان بعد ضرب الثوار وقتل واحد فى محمد محمود وفقع عيون وضرب الخرطوش طلعت القيادات الاخوانجية تقول اللى فى الميدان دول مش الاخوان .. راح الشباب الطاهر مولع فى اتوبيسات الاخوان اللى فى طلعت حرب سبحان الله الاخوان مش فى الميدان لكن اتوبيساتهم هناك .. طبعا موقعة الجمل اللى ملفاتها كلها عند النائب العام وتدين الاخوان لازم تتحرق ويتولع فيها طالما قولنا لعبدالمجيد محمود امشى قالهم مش ماشى راح الكابتن العريان واخدالعيال وطالعين على دار القضاء وربنا يستر من اللى جاى




Thursday, October 11, 2012

اخر خدمة الاخوان ... الفاتيكان



وهكذا ومثلما راينا ونرى كل يوم من الحركام الكت مش بس النص كوم من الاخوان تمت اقالة عبدالمجيد محمود النائب العام من منصبه وتعيينه سفيراً للفاتيكان .... طبعا كان فى حشد من الاخوان ضد الاخوان لمظاهرة بكره فى التحرير علشان البراءة الجماعية لمتهمى موقعة الجمل اللى هما فى الاساس مش متهمين ... وطبعا كان فى حساب وعقاب على الـ 100 اللى فاتوا من غير اى تقدم بل كل اللى بيحصل تأخر ورا تأخر يتبعه تأخر .. وبما اننا شعب عملى جدا اوى خالص ومش بينسى اى حاجه وفى الشدة شديد وفى القوة قوى فالمظاهرات انقلبت لافراح وحفلات وليالى ملاح مش بقول شعب هااايل بقى بالذمة حد يلاقى شعب زى ده ومش يستموت علشان يحكمه ؟!!!! طبعا عبدالمجيد محمود انا مش زعلانة عليه خالص اه والنعمة لانه  ياما قدم ناس محترمة للمحاكمة بناء على رغبة الاخوان وياما حول بلاغات كيدية ومعروف انها كيدية للمحاكمة حتى اسالوه عن البلاغات التافهه اللى بيقدمها عصام سلطان ضد الفريق شفيق لحد دلوقتى .. ده ناقص  عصام سلطان يعمل بلاغ فى احمد شفيق يقول عليه بيطلع له فى المنام ... بس فى نفس الوقت فى رسالة برضه قوية من اقالة عبمجيد محمود بصرف النظر عن اخوانة الدولة قبلا وقالبا وانه غير قانونى ان مرسى يقيل النائب العام .. بس ده العادى واحد سارق كرسى الحكم وواخده بالبلطجة وتهديد بحرق البلد يبقى قانون ايه ده اللى بنتكلم فيه .. لازم بعد كدا اللى يجى اما احكام القضاء تبقى كلها بتاعتنا وعلى مزاجنا والا هيبقى مصيرك الفاتيكان

موقعة الجمل ... برااااااااااءة

ده الطبيعى أن جميع المتهمين فى موقعة الجمل براااءة لأن معروف مين اللى مقدم البلاغات الكيدية ومين اللى يهمه صرف الانظار عنه لأن هو القاتل الحقيقى .. هو الرئيس مبارك كان محتاج يبعت جمال وخيول لميدان التحريض اذا كان 90 % من اللى كانوا موجودين فى الميدان بعد الخطاب الثانى لمبارك قالوا خلاص احنا نرجع بيوتنا وندى الراجل فرصه 4 شهور وبعدها تتسلم البلد فى أمان .. لكن امان ايه اللى انت جاى تقول عليه انت لازم تمشى دلوقتى علشان مش تتفتح الدفاتر السودة ويطلع الغسيل الوسخ .. اتحضرت موقعه الجمل اللى مش مات فيها ولا بنى آدم .. الناس اللى بتعيط وتقول شهداء موقعة الجمل يجيبوا اسم واحد بس مات تحت جمل ولا تحت حصان .. حالات القتل يا حضرات حصلت بالليل بايد القناصة اللى الاخوان عارفينهم حتى أسألوهم 
وكالعادة يقولوا الكلمة ويرجعوا فيها فى اليوم عشر مرات البلتاجى من يومين قالك خلاص مفيش تانى مظاهرات ولا ميدان تحرير مصر دولة مؤسسات .. وسبحانه يغير ولا يتغير  امبارح قالك الغزية لازم تنزل  ... ياترى التهريج وقلة الادب والإنحطاط ده هتفضل مصر عايشة فيه لحد امتا من امتا فى دولة محترمة بتعترض على حكم قضاء .. هو مش القاضى اللى مش عاجبكو حكمه ده هو برضه اللى حكم على احمد عز وعمرو عسل وكنتوا طايرين من الفرح هو القضاء اللى مش عاجبكو النهاردة ده هو برضه اللى جاب لنا الاستبن قعده فى وشنا وعلى قلبنا ؟! هو لازم الأحكام تكون فى صالحكو والايبقى فى فساد والله ما فى فاسد اكتر منكو فى الحياة وقريبا ان شاء الله سوف يبتر العضو الفاسد فاستعدوا يا اخوان الشوم 


Tuesday, October 9, 2012

ابو اسلام ده ولا ابو جهل ؟!



طبعاً كلنا عارفين الشيخ ابو اسلام بطل تمزيق الانجيل امام السفارة الامريكية  وحلف مليون يمين انه المرة الجاية هيعمل عليه بيبى فى ميدان التحريض 
كلنا  عارفين ابو اسلام البطل الهمام اللى طرد زوجة ابنه فى الشارع ومعاها طفلها من غير سكن ونفقة وبعد كدا جرجرها فى اقسام البوليس  وفى النهاية خطف منها الولد 3 شهور وكان طالق عليها كلابه فى كل مكان تروحه او تشتغل فيه علشان تنطرد منه 
النهاردة فى واقعة تانية وغير غريبة ولا جديدة على ابو اسلام اعتدى على صحفيين من البديل ضرب سارة رمضان وحسن البنا وزمايلهم وشد من على راس سارة الحجاب وجاب مجموعة مصورين بيشتغلوا عنده فى قناة الأمة وقالهم صوروا العيال دى وقولوا عليهم بلطجية وبعد كدا طلب لهم الشرطة 
يعنى ضربنى وبكى وسبقنى واشتكى
هو مش الشيخ ده المفروض انه عارف كلام ربنا وحافظة عن ظهر قلب ؟!
هو احنا لما يتقال علينا دولة راعية للارهاب يبقى كدا فى حد غلطان فى حاجه ؟! 
طيب هو حد يقدر يعترض على اللى بيحصل فى مصر ده مش عصرتوا على نفسكوا لمونة وقولتوا هنجيب اللى نقدر نحاسبه ؟! 
طيب اتفضلوا حسابوا اللى بيقتلوا فى ولادكو ليل ونهار 
واتفضلوا حاسبوا اللى بيتجاروا بالدين وفى نفس الوقت بيضربوا ولادكو ويسجنوهم 
واتفضلوا حاسبوا اللى بيفتشوا فى الضماير علشان يسجنوكو بتهم واهيه اسمها ازدراء اديان ده لو قدرتوا اصلا تتكلموا



حسن البنا واثار الاعتداء على وجهه من ابو اسلام

Monday, October 8, 2012

اه يا بلد ارخص حاجه فيكى دم اللى بيحميكى


يوم ٥ أغسطس ٢٠١٢ قُتل ١٦ جندياً مصريا بنيران الغدر و إلى الأن بعد أكثر من شهرين لم يخرج علينا أحد ممن يحكمون البلاد ليقل لنا من هم المتهمين فى هذا الحادث البشع رغما عن مرور أكثر من شهرين ،،، لماذا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ملحوظة : من المهاجمين من هو مصاب فى الحادث فلم يقتلوا كلهم فهناك واحد يدعى عبد الله محمود .. و يقال أنه ممن أفرج عنهم مرسى العياط فى الدفعة الأولى و رقمه ١١١ من المُفرج عنهم و التى أفرج فيها عن ستمائة محكوم عليه غالبيتهم متهمون بحيازة و إحراز أسلحة نارية بعد الثورة بشمال سيناء !!!!!
النهاردة وعلى غيار الريق اتقتل من ولادنا 21 واصيب 40 الاعلام المصرى اللى عنده اصرار قوى انه يثبت للعالم كله انه اعلام غير محترم بيقول حادث سير .. وهل فى حادث سير ينتج
عنه كل هؤلاء الضحايا والجرحى .. مكسوفين تقولوا ان ولادنا اتقتلوا على ايد الارهابيين اللى افرج عنهم مرسى  يوم 6 اكتوبر ؟! كان لازم القناة العاشرة الاسرائيلية تفضحكو وتكدبكو وتقول الحقيقة ان قبل انقلاب السيارة كان فى انفجارات وضرب نار ؟! هل هى صدفة مرسى يفرج عن الارهابيين فى اغسطس  فيقتل 16 ضابط ومجند ويفرج عن مجموعة اخرى من الارهابيين فى اكتوبر  فيقتل اليوم 21 من خيرة شباب مصر ؟!
لسه مستنين ايه علشان تتاكدوا ان مرسى جاى يصفى الحسابات ويصفى الجيش والشرطة
طيب شوفوا الفديو ده كدا وشوفوا الرصاص اللى فى اجسام الشهداء اللى اتقتلوا غدر النهاردة على ايد اهل وعشيرة المرسى .. شوفو الرصاص اللى فى اجسام ولادنا وقولوا للمرسى بحور الدم اللى بينا وبينك دى مش هنسيبها تروح هدر

اه يا بلد ارخص حاجه فيكى دم اللى بيحميكى


يوم ٥ أغسطس ٢٠١٢ قُتل ١٦ جندياً مصريا بنيران الغدر و إلى الأن بعد أكثر من شهرين لم يخرج علينا أحد ممن يحكمون البلاد ليقل لنا من هم المتهمين فى هذا الحادث البشع رغما عن مرور أكثر من شهرين ،،، لماذا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ملحوظة : من المهاجمين من هو مصاب فى الحادث فلم يقتلوا كلهم فهناك واحد يدعى عبد الله محمود .. و يقال أنه ممن أفرج عنهم مرسى العياط فى الدفعة الأولى و رقمه ١١١ من المُفرج عنهم و التى أفرج فيها عن ستمائة محكوم عليه غالبيتهم متهمون بحيازة و إحراز أسلحة نارية بعد الثورة بشمال سيناء !!!!!
النهاردة وعلى غيار الريق اتقتل من ولادنا 21 واصيب 36 الاعلام المصرى اللى عنده اصرار قوى انه يثبت للعالم كله انه اعلام غير محترم بيقول حادث سير .. وهل فى حادث سير ينتج
عنه كل هؤلاء الضحايا والجرحى .. مكسوفين تقولوا ان ولادنا اتقتلوا على ايد الارهابيين اللى افرج عنهم مرسى  يوم 6 اكتوبر ؟! كان لازم القناة العاشرة الاسرائيلية تفضحكو وتكدبكو وتقول الحقيقة ان قبل انقلاب السيارة كان فى انفجارات وضرب نار ؟! هل هى صدفة مرسى يفرج عن الارهابيين فى اغسطس  فيقتل 16 ضابط ومجند ويفرج عن مجموعة اخرى من الارهابيين فى اكتوبر  فيقتل اليوم 21 من خيرة شباب مصر ؟!
لسه مستنين ايه علشان تتاكدوا ان مرسى جاى يصفى الحسابات ويصفى الجيش والشرطة
طيب شوفوا الفديو ده كدا وشوفوا الرصاص اللى فى اجسام الشهداء اللى اتقتلوا غدر النهاردة على ايد اهل وعشيرة المرسى .. شوفو الرصاص اللى فى اجسام ولادنا وقولوا للمرسى بحور الدم اللى بينا وبينك دى مش هنسيبها تروح هدر

اه يا بلد ارخص حاجه فيكى دم اللى بيحميكى


يوم ٥ أغسطس ٢٠١٢ قُتل ١٦ جندياً مصريا بنيران الغدر و إلى الأن بعد أكثر من شهرين لم يخرج علينا أحد ممن يحكمون البلاد ليقل لنا من هم المتهمين فى هذا الحادث البشع رغما عن مرور أكثر من شهرين ،،، لماذا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ملحوظة : من المهاجمين من هو مصاب فى الحادث فلم يقتلوا كلهم فهناك واحد يدعى عبد الله محمود .. و يقال أنه ممن أفرج عنهم مرسى العياط فى الدفعة الأولى و رقمه ١١١ من المُفرج عنهم و التى أفرج فيها عن ستمائة محكوم عليه غالبيتهم متهمون بحيازة و إحراز أسلحة نارية بعد الثورة بشمال سيناء !!!!!
النهاردة وعلى غيار الريق اتقتل من ولادنا 21 واصيب 36 الاعلام المصرى اللى عنده اصرار قوى انه يثبت للعالم كله انه اعلام غير محترم بيقول حادث سير .. وهل فى حادث سير ينتج
عنه كل هؤلاء الضحايا والجرحى .. مكسوفين تقولوا ان ولادنا اتقتلوا على ايد الارهابيين اللى افرج عنهم مرسى  يوم 6 اكتوبر ؟! كان لازم القناة العاشرة الاسرائيلية تفضحكو وتكدبكو وتقول الحقيقة ان قبل انقلاب السيارة كان فى انفجارات وضرب نار ؟! هل هى صدفة مرسى يفرج عن الارهابيين فى اغسطس  فيقتل 16 ضابط ومجند ويفرج عن مجموعة اخرى من الارهابيين فى اكتوبر  فيقتل اليوم 21 من خيرة شباب مصر ؟!
لسه مستنين ايه علشان تتاكدوا ان مرسى جاى يصفى الحسابات ويصفى الجيش والشرطة
طيب شوفوا الفديو ده كدا وشوفوا الرصاص اللى فى اجسام الشهداء اللى اتقتلوا غدر النهاردة على ايد اهل وعشيرة المرسى .. شوفو الرصاص اللى فى اجسام ولادنا وقولوا للمرسى بحور الدم اللى بينا وبينك دى مش هنسيبها تروح هدر