Desert Cat Search
قطه الصحراء: أسف ياريس ترصد سقطات خطاب محمد مرسى فى أحتفال نصر أكتوبر

Sunday, October 7, 2012

أسف ياريس ترصد سقطات خطاب محمد مرسى فى أحتفال نصر أكتوبر



أسف ياريس ترصد سقطات خطاب محمد مرسى فى أحتفال نصر أكتوبر
-------------------------------------------
1-لأول مرة في التاريخ منذ نصر أكتوبر يقام احتفال أكتوبر في إستاد القاهرة .فهل هذا على أساس أننا هزمنا إسرائيل 2- صفر في النهائي..!

2-محمد مرسى قام بأطول خطاب رئاسي في تاريخ مصر فقد قاربت مدة الخطاب على الساعتين متواصلين ..قامت على أثرة القناة المصرية بإلغاء إذاعة أذان العشاء واكتفت بتنويه على
الشاشة..وطبعاً بما لا يخالف شرع الله ..!!

3- محمد مرسى كرم زوجة السادات جيهان السادات في الصباح ليكرم قاتل السادات الزمر بحضور حفل انتصار أكتوبر فالقائد مقتول في التربة والقاتل يحتفل في الإستاد ..وهذا يدل على أن محمد مرسى رئيس توافقي ..!!
4-محمد مرسى على مدار ساعتين مدة خطابة لم يذكر أسم الرئيس الراحل أنور السادات ولو لمر واحدة ..جلي من لا يسهو..!

5- لم يتم تكريم أسر الشهداء والمصابين من حرب أكتوبر مثلما كان يحدث كل عام ..الدنيا أشغال ..!

6-ركوب محمد مرسى نفس السيارة التي كان يستقلها السادات في احتفال بنصر أكتوبر ..فهل شارك مرسى في حرب أكتوبر حتى يركب سيارة قائد حرب أكتوبر..أصلها مريحة ..!!

7-محمد مرسى بصفته قائد القوات المسلحة لم يحدثنا طوال خطابة عن حرب أكتوبر أو عن خطة الهجوم والردع أو عن نوع الأسلحة المستخدمة في حرب أكتوبر أو عن ادوار الجنود والصف ونوعية الأسلحة والتدريبات التي تدرب عليها القوات المسلحة ..بما أنه قائد القوات المسلحة ..أكيد خاف من الحسد ..!

8-عدم حضور المشير "طنطاوي" و"سامي عنان" أبطال حرب أكتوبر الاحتفال بعيد أكتوبر مع أنهم مستشارين الرئيس..أكيد كان عندهم عذر ..!!
9-تحدث مرسى عن سفرة للخارج لتقوية العلاقات المصرية الخارجية..على أساس أنك استلمت مصر معزولة عن العالم..!!؟


10- قال محمد مرسى ذكرى أكتوبر لن تموت..بدليل عدم ذكر أسم قائد الحرب وحضور قاتلة الاحتفال..!

11-محمد مرسى يذكر أن العبور الثاني كان في 25 يناير..ولم يذكر أن العبور الأول كان ضد العدو الصهيوني أم العبور الثاني كان ضد قوات الشرطة المصرية وقوات الجيش المصري أمام وزارة الدفاع ..!!

12-محمد مرسى شكل لجنة لتقصى الحقائق بأدلة جديدة لقتلة الشهداء..ولماذا لم يشكل لجنة أيضاً لبحث وكشف سر فتح السجون وتهريب قيادات الإخوان وحماس الذي كان منهم محمد مرسى وقتلة شهداء الشرطة..!!

13-محمد مرسى يتكلم عن أن من انجازات النهضة في الأمن ..إن تم تحقيق 70% من مشروع النهضة بالأمن من خلال تنفيذ أحكام التعدي على الاراضى والقبض على سارقي السيارات والقبض على التشكيلات العصابية..فهل أنجاز الشرطة هي أن تقوم بعملها ..على أساس أن الشرطة في السابق كانت بتلعب بلاى ستيشن..!!

14-محمد مرسى تكلم عن انه تم توفير 85 % من احتياجات الشعب لأنبوبة البوتاجاز ..بدليل وصول سعر أنبوبة البوتاجاز إلى 90 جنية ..!!

15-قال محمد مرسى أن بعد ثورة 25 يناير لا يملك أحداً ان يملى علينا أرادتنا...بدليل مليونية نصرة الرسول التي دعت أليها الإخوان المسلمين والقيادات السلفية ..وبعد مكالمة أوباما لمرسى تم إلغاء مليونية نصرة الرسول ..!!

16-قال محمد مرسى أحنا نجوع ومناكلش ربا..طب وبالنسبة لقرض البنك الدولي دة فوتو شوب..!

17-ذكر بأن مصر تدعم فلسطين وتؤمن لهم كل ما يحتاجونه من غذاء ومأكل وملبس وأن المعابر مفتوحة لهم دائماً..ولم يتكلم عن إغلاق الإنفاق التي تقتل أبنائنا ..!

18-تكلم عن أن ضباط الجيش والشرطة كانوا يستطيعوا أن يقتلوا كل منفذي عملية سيناء وقتل جنودنا ولكن خافوا أن يكون بينهم أبرياء...عشان كده نسبهم مافيش مشكلة

19-وأخيراً خطأ وفضيحة تاريخية عندما قال محمد مرسى بعظمة وبفخر أن قائد الجيش الثاني الميداني هو "فؤاد عزيز غالى" والتصحيح أن قائد الجيش الثاني هو "اللواء سعد الدين مأمون" وأن فؤاد عزيز غالى هو قائد الفرقة 18 مشاه ..!!
 

10 comments:

Ayman Moussa said...

كلام رائع وهذا صحيح مليون بالمائة لا اعرف بماذا احتفل مرسي امس وكل الاكاذيب التي اختلقها ولماذا لم يحدثنا عن حرب اكتوبر واذا كانت لديه الرغبة في الحديث عن الــ100 يوم السودا كان في يوم تاني وكان يقول لنا ما هو المخطط له وما الذي تحقق

mohammed_nasr said...

بس مين اللي يفهم

ed777 said...

اهم انتصار هو عبور الاخوان من الحظر الى الكراسى

بصراحة تامه said...

حسبى الله ونعم الوكيل فى مرسى وكل اللى انتخب مرسى

سيد شهاب said...

رطاط ورغاى مطلعناش منه الا بصداع نصفى

Anonymous said...

لك الله يا مصر

سيف said...

ياريت نعرف ليه مكانشى بيدخل الاستاد غير اللى معاهم كارنية الحرية والعدالة ؟ ولا لازم يعرف كان ماجرين له كام واحد علشان يسقف ويهيص له على التافهات اللى قالها والك>ب على الناس

أنور حرفوش said...

هيصوا له
سقفوا له
قولوا يا ولاد هيييييه
كله تمام يا رجالة
قبضتوا كل واحد 100 جنيه فى مشوار الاستاد
واخدتو الوجبة
والاتوبيسات اللى جابتكو روحتكو تانى
طيب مبروك وعقبال المرة الجاية

فاطمة said...

للاسف الشعب مغيب ومش حيفوق الا على كارثة محققة
مرسى قال كلمتين الناس صدقتهم وقاعدين يغنوا له الشعب ده يستاهل اى حاجه وكل حاجه

zyzy_muzik said...

قوم يا مصرى وفوق
بكرة حنسرق من بعض الاكل اصل يا خسارة الاسعار بقت نار وكل حاجه من مرسى ما مسك بقت دمار
ربنا معانا ويعينا