Desert Cat Search
قطه الصحراء: من داخل ميدان الجرابيع

Friday, April 15, 2011

من داخل ميدان الجرابيع

بما إننا كل التعليمات بناخدها من ماما أمريكا اللى حققت الهدف المنشود وبقى الشرق الاوسط جوا جيبها
فقد قامت ماما امريكا مشكورة بتكريم الجرابيع على جهودهم الرائعة فى قلب نظام الحكم فى مصر أهلا هى اسراء رجعت من واشنطن ولا لسه التدريبات والتعليمات الجديدة هتستمر لآخر الشهر ؟ وبعد ما كانت المطالب تتمثل فى تنحى السيد الرئيس الذى أثبت مواقف بطولية حتى فى أشد المحن وقف كالأسد الجاسور صامد لا يهاب من اى شيئ لكنى لا اعفيه من الغلط فى حق نفسه وأولاده قبل اى حد تانى خالص بأنه ساب الحبل على الغارب للزبالين واللى فاكرين نفسهم اعلاميين ومهنيين الا عمرنا ما سمعنا عن صحفى اتسجن فى عصر الرئيس مبارك حتى ابراهيم عيسى لما قل ادبه السيد الرئيس بنفسه عفا عنه لكن لأن الغل والحقد متمكن من الشوارعية وتربية الأرصفة وفاكرين أنهم لما يناموا فوق بعض والصورة تتحدث عن نفسها بكدا حققوا كل الأغراض
مبروك عليكو تكريم امريكا لما فعلتوه من مجهود جبار من خراب ودمار مصر يا شعب مصر 2011يا اوسخ واقذر شعوب الارض على وجه البسيطة

شعب مصر 2011 || وصل القمة فى كل شىء - قمة الجحود والغل والسواد -- قمة النفاق - ق...مة الفساد - قمة الاهانة - قمة الديكتاتوريه - قمة التزييف - قمة الفتنه - قمة الغدر - قمة الاستفزاز - قمة البلطجه - قمة التحرش - قمة السرقه - قمة الهبل - قمة الاستظراف - قمة الخوف وعدم الامان - قمة أنعدام الاخلاق والقيم - قمة الخداع ولبس توب الوطنيه - قمة الجهل - قمه فى كل حاجه بس قمة داخل القاع
لأن صناعها واحدة تتدعى البطولة وهى اللى لما اتسجنت يومين طلعت تعيط وتقول حقى برقبتى واتعاملت احسن معاملة وبرضه اللى عفا عناه سيدها الرئيس والنهاردة بتتكرم وبترجع بتعليمات وتمويلات جديدة للخراب القادم
التانية ابوها أراجوز معروف أوى وحشاش كبير فى مصر باعترافه على قناة الجزيرة انه راجل حشاش والست الوالدة اللى عليها ألف ألف علامة إستفهام ولو كانت النهاردة حاجه فالدفاتر القديمة لسه موجودة وممكن وسهل جدا اوى خالص يتم فتحها علشان تنقرى للعادى والغادى .. التالتة مذيعة ارجوك افهمنى وإعترافات ليلة .. وفاكرة ان سفالتها على الجيش المصرى فى ميدان التحرير الجمعة اللى فاتت على الجميع مخفية ... النهاردة بس اتاكتدوا وعرفتوا انها ثورة على الحقد الطبقى ؟


شكر وعرفان وإمتنان لإنسانة من أشجع الشجعان

إنسانة مصرية أصيلة عظيمة واقفه لوحدها وبطولها ضد التيار
الدكتور المحترمة الجميلة لميس جابر
بجد إنسانة هايلة ورائعة وصامدة وواقفة بطولك حتى فى اشد المحن
قلبى معاكى وعليكى
معاكى لأنك انسانة محترمة فى مواجهة مجموعة من اللصوص والبلطجية والجرابيع وتربية الشوارع اللى للأسف مهما طلعوا عليكى غل وحقد عمرك ما نزلتى ولا هتنزلى لده مستوى
وعليكى لأنك الإنسانة الصح فى الزمن الغلط .. معناه ايه الاغلبية الصامتة اللى خايفة تفتح بؤها رغم رفضها .. ارفع لك الف الف قبعة يا اشجع ما انجبت مصر

26 comments:

مصرية بالخارج said...

انا زعلانة منك
علشان ازاى هانت عليكى الدكتورة لميس جابر تذكرى اسمها مع ناس ولاد ناس مبيستحموش فى موضوع واحد

واحد معدى said...

وهى الشرشوحة اللى فاتحة بلاعة للردح وليست مدونة دى لو بتتكلم عن الفساد تروح تستقيل من شغلها لانها داخلاه بالواسطة ولا الواسطة لما تيجى عندها هى واهال متبقاش فساد

mag said...

لا يا حنون كله الا ابو الليل بتاع الحشيش حرام عليكى ده بيكيفنا بالشقلبظات اللى بيعملها والكلام الردح اللى بيقوله

marwa said...

اذا كان الاهل شراشيح هيخلفوا ايه يا نونو ؟

mohammed said...

بوسبوس عايزة تبقى رئيسة جمهورية علشان تحكمنا بالاعترافات الليلية وان عملنا لها مظاهرات تقول للشعب ارجوك افهمنى
ماهى خلاص بقت سايبة بعد ما سابهم لهم الزعيم ناقص يحكمنا العاهرات والجرابيع

Anonymous said...

هما الحثالة كمان بيتكلموا على تاج راسهم
صدق المثل اللى قال العين ما تحب تشوف اللى اعلى منها

nor said...

الدكتورة لميس جابر مش لوحدها يا حنان
كلنا معاها وجنبها وبنحبها

Anonymous said...

جريدة الصحوة - العدد رقم 362 لسنة 2012





الانتهاء من بناء مسجد ابي الدرداء رضي الله عنه بالزاوية الحمراء لتصبح عدد المساجد بالقاهرة مليوني مسجد


افتتاح الدورة السنوية للسباحة والرماية وركوب الخيل تحت رعاية جمعية الشبان المسلمين

وزير الدعوة ( الاعلام سابقا ) الناطق باسم الله فضيلة الشيخ محمد حسان يأمر بحجب قناة الضحى الكويتية بعد ان ظهرت على شاشتها امرأة سافرة ترتدي الحجاب

ترشيح انشودة مزقيهم يا كتائب الاحرار لتصبح النشيد الرسمي للبلاد

جولة عسكرية لقائد الجيش الحامي بأمر الله عبود الزمر للاطمئنان على الحدود ولشحذ همم المرابطين على الثغور



لقاء جمع بين امير المؤمنين محمد بديع و الرئيس الايراني احمدي نجاد لبحث سبل توطيد العلاقات بين البلدين الشقيقين

وصول جثث واشلاء بضع و سبعون الف مصري استشهدوا في الانتفاضة الفلسطينية الاخيرة


قام وزير التعليم العالي والبحث العلمي الامام زغلول النجار بتكريم الباحث الشاب وحشي بن صعصعة لاثباته ان لله بطنا

اصدر مفتي الديار المصرية فضيلة الامام الاكبر الناكح بأمر الله الشيخ القرضاوي فتوى اجاز فيها لعق شرج المرأة اذا ارتضت ذلك


مقتل العلماني الكافر سعد الدين ابراهيم اثناء تجوله في احد المعارض الفنية بباريس على يد مجاهد مصري يدعى فضل بن خرعمه وكتيبة جند مصر تعلن مسؤليتها عن الحادث

مناظرة شرسة على قناة الموعظة الحسنة بين الامام ياسر برهامي والامام احمد حطيبة حول هل السنة في تحريك السبابة اثناء التشهد او سكونها .

اعرب وزير الصناعة الهادم بأمر الله الشيخ سالم ابو الفتوح عن سعادته بقرب الانتهاء من هدم الاهرامات وابي الهول توطئة لتحويل الهضبة الى مصنع كبير لانتاج البان وابوال الابل ومشتقاتها

ندوة علمية في فوائد الحجامة تقام اليوم في دار الصحابة ( المتحف المصري سابقا )التاسعة مساءا

حشد جماهيري غير مسبوق امام قصر الخليفة الباطش بأمر الله محمد بديع لتأييد قراره الحكيم برفع سن الزواج للبنين الى تسعة سنوات بدلا من ستة, وللنساء الى ستة سنوات بدلا من ثلاثة ... وتم ذلك بعد موافقة سبعمائة فقيه من مختلف انحاء الدولة

بتهمة اثارة الفتنة بين الناس والخروج على الحاكم , اصدر مفتي الديار المصرية الامام الاكبر الناكح بأمر الله الشيخ القرضاوي الحكم بالسجن عشر سنوات على عشرين عضو من حركة كفاية

فرض الحداد ثلاثة ايام لوفاة ديدمونة احدى جواري امير المؤمنين وخليفة رسول الله محمد بديع والتي اهداها اياه الملا وجدي غنيم منذ ثلاث سنوات

معركة دموية بالاحذية نشبت بين اعضاء مجلس الرعية ( مجلس الشعب سابقا) لاعتراض احد الاعضاء على قرار اباحة ارتداء القساوسة للصليب في الشوارع

سارية سعد بن ابي وقاص تواصل فتوحاتها المقدسة في تركيا بعد حرب ضارية استمرت خمسة ايام على حدودها , وبلغت قيمة الغنائم والانفال : عشرة آلاف جارية , وبضع وثلاثين الف اسير , وما قيمته مائتين مليون جنيه مصريا , وقد القى امير المؤمنين الباطش بأمر الله محمد بديع كلمة تشجيعية على قناة رباط الخيل يحث فيها المجاهدين على الثبات والصبر في مقاتلة الاعداء حتى يفتح الله على ايديهم البلاد

اليوم تنفيذ احكام جلد ورجم في ثلاثمائة و اثنين وخمسين زاني وزانية في ميدان رمسيس , والعسكر ينبهون الرعية على ضرورة الحضور بعدد كافي من الاحجار والحصى

وضع وزير التعليم العالي والبحث العلمي الامام زغلول النجار حجر الاساس لكلية دراسات القرآن الكريم التابعة لجامعة الارقم بن الارقم ,, والتي ستحوي خمسة عشر قسما يتخصص كل قسم منهم في ركن من اركان القرآن : قسم مفردات القرآن , قسم غريب القرآن , قسم تفسير القرآن , قسم اعراب القرآن , قسم الاعجاز العلمي للقرآن , قسم فقه القرآن , قسم اصول العقيدة في القرآن , قسم القصص في القرآن , قسم القسم في القرآن , قسم اهل الكتاب في القرآن , قسم احكام القرآن , قسم البلاغة في القرآن , قسم المثلات والمتشابه في القرآن , قسم الرقية في القرآن , قسم المثاني في القرآن

بقلوب لا تخشى في الله لومة لائم , قام رجال الحسبة اثابهم الله برئاسة فضيلة الشيخ محمد حسين يعقوب بمداهمة منزل احد العصاة بعد بلاغ صدر من احد عيونهم شاهده وهو يهذب لحيته

امر قاضي المحلة الكبرى الصارم بأمر الله ابو اسحاق الحويني بجلد احد الزنادقة خمسين جلدة لتطويله الجلباب بمقدار بوصة واحدة عن الطول الشرعي

افتتاح فرع آخر لشركة مكة كولا في الصعيد ويقص الشريط المجاهد الاكبر طارق الزمر حفظه الله

الحكم بالاعدام على نصراني تأفف من تضييق احد المسلمين عليه اثناء مروره في الشارع

وزير الاسكان والتعمير المهندس المبتسم بأمر الله محمود المصري يؤكد انتهاءه من هدم دير سانت كاترين ويبدأ مشروعه المرتقب في تحويله الى مقابر عامة للمسلمين

Boneta said...

هي الحكايه وصلت لكده؟
فين اهالي العيال دول؟ هو احنا فين هنا ؟
الحكايه افورت كده وبقت ماسخه
عليه العوض ومنه العوض فيكي يابلدي
:((

ELVIRA said...

شو فى يا قطة كلنا عارفين أن الكيدان بقى مكان سهل لتجمع كل من هو بلا شغلة و لا مشغلة و عايز يعمل فيها مناضل و لو بقلة الأدب

أخطاء مبارك لا ننكرها
1 تدمير أى إمكانية لصف ثانى من القيادات
2 عدم تعيين نائب لرئيس الجمهورية
3 جمال مبارك و دوره المرفوض فى الحياة السياسية
4
طريقة تعامله مع الإخوان و الإسلاميين مرة شد و مرة جذب حتى أصبحوا من أقوى التيارات السياسية فى البلد
5 تدمير أى معارضة محترمة
دة غير إستغلال النفوذ و نهب المال العام و التى من الممكن كشفها
لذا لا مانع عندى من محاكمة مبارك و لكن بأدب و بدون غل و هو مهما كان كان رئيس جمهورية سلم قيادة البلد للجيش و لم يتركها و يهرب زى بن على
أو دبح شعبه بهمجية زى القذافى
و لا جاب جيش أجنبى يوقف المظاهرات زى البحرين

و عذراً على الإطالة

من شباب 25 يناير said...

واحد من شباب الثوره
كيف بدا بن لادن يامن لكم عقول
السبت 16 ابريل 2011 12:56 م

بن لادن بدا كعميل للمخابرات المركزيه الأميركيه لمقاومة السوفيت وعندما انتهت مهمته وتوقف الدعم انقلب عليهم والمشكله فى البلهاء الجهله المغيبين فى عالمنا العربى والأسلامى الذين لا يستوعبون بعقولهم القاصره مثل هذه الأمور المعقده فالدنيا عندهم اسود وابيض مؤمنون وكفار وكاننا لم نتجاوز عصر ابو لهب ....وهاهو القذافى يستخدم القنابل العنقوديه ضد شعبه وهى الموجوده لدى اسرائيل واستخدمتها ضد الفلسطينيين وحصل عليها بعد ان استعان باسرائيل لأخماد الثوره

Desert cat said...

مصرية بالخارج

والله ما هانت عليا ولا اقدر ان ميمى تهون عليا بس كان لازم اذكر اسمها علشان يبان الفرق والجميع يعرف ان ليس كل ما يلمع ذهب

Desert cat said...

واحد معدى

وجهة نظرك صح جدا
دى لو واحدة محترمة وبتحارب الفساد فعلا كان زمانها اول اللى استقالوا وتقعد فى بيتها تقشر بصل وتسيب وظيفتها لحد يستاهلها ويكون كفؤ ليها

Desert cat said...

mag

اه يا ميجو الردح دلوقتى بقى بيكيف ؟
عندك حق ممكن مرة واحد صاحبى قالى كلام شبيه كدا لحوارات كانت بتحصل فى القهوة ودار ميريت

Desert cat said...

marwa

شرشوحة اكيد يا ميرو

Desert cat said...

mohammed

بس يا ترى هتجيب لنا مين فى اعترافات ليلية لما تحكم الشعب ؟ ولا هى اللى تفضل تعترف لنا كل يوم ؟
الجرابيع والعاهرات كلمتى المعتادة يا محمد
لوووووول

Desert cat said...

Anonymous

شوفت بقى الحثالة وصلوا بينا لفين وازاى
منه له اللى كان السبب

Desert cat said...

nor

انا معاكى يا نور ان فى ناس كتير متفقة مع رايها بس خايفين ينطقوا
علشان كدا الدكتورة لميس لوحدها فى المواجهات

Desert cat said...

Anonymous

طبعا مصر هتبقى كلها مساجد ده انا فى طريق بيتى بيتبنى مسجدين والطريق كله على بعضه 10 دقايق تقدر تقيس المسافة بين كل مسجد والتانى غير اللى موجودين منذ قديم الازل
الا هى لسه مبقتش اسلامية ؟

Desert cat said...

Boneta

العيال دول مش ليهم اهالى
العيال دول تربية شوارع

Desert cat said...

ELVIRA

انتى كل مشكلة فى انه مش عين له نائب وابنه جمال ؟
يعنى كل مشاكلك مثلا مع باباكى ممكن تكون انه مش عارف يربيكى ومش بيصرف عليكى وبيضربك كل يوم ومبعزق كرامتك بس كل مشاكلك معاه تلخيصها انه مش عنده مساعد فى الشغل بتاعه واخوكى الكبير اللى مميز عنك ؟ ده ايه التفاهه دى ؟
طيب انتى مش عندك مانع ان مبارك يتحاكم وانا مش عندى مانع برضه انى احاكم ابوكى اشوفه ارتشى كام مرة وكذب كام مرة وسرق كام مرة ماعو اللى مش ليه خير فى اهله هيجيب منين الخير فى رمز بلده اللى هو ضفره بكل اهلك

Desert cat said...

من شباب 25 يناير

وانت مالك بالقذافى ما يحكم بلده بالطريقة اللى يعجبها انت بقى مبسوط ببن لادن ؟
ربنا يحشرك معاه

ELVIRA said...

لا يا ستى المثالين دول مختلفين
أنا كلامى واضح و كان على سياسات مبارك فى الحكم
مبارك رئيس جمهورية مش أبويا و أبوياإذا فعل ما فعله مبارك لكنت أول من قدمه للمحاكمة
هى مش قبلية يا حنان وعندك قبل كدة دول حاكمت رؤسائها و حكامها
محدش منهم قال أبويا ليه زى اللى هنا

و كان الأفضل ان الحوار يبقى فى
النطاق دة يا حنان
ولائى فى الموضوع دة يبقى للبلد و ليس للفرد إحنا مش بنعبد أصنام

Desert cat said...

ELVIRA

انا مش قولت لك اعبديه انا بقول لو مش ليكى خير فى رمز بلدك واحد خدمك وعيشك فى سلام 30 سنة وفى الاخر تهينيه بالشكل ده ؟
اسالى باباكى اللى مش عايزه تحاسبيه هو ارتشى فى شغله ولا لاء ؟ كداب كام مرة فى حياته ؟ اخواتك عملوا مشاكل كام مرة وجه فى صفهم لانهم ولاده ؟ من 20 او 15 سنة لما كان بيقدم على تليفون ارضى كان بيوصله بعد كام سنة والنهاردة بيوصله بعد كام يوم ؟ الانترنت اللى انتى معينه نفسك عليه حاكم وجلاد النهاردة ده لو بارخص الاسعار والدورات المدعمة من الدولة اللى حاكمها هو مبارك كنتى هتقدرى تدخليه او حتى تتعلميه ولا لاء ؟ انتى مين علشان تحاكمى رمز لبلد بحجم مصر ؟ محدش بيتكلم على السرقة والفلوس غير المعفنين والجرابيع فلوس ايه اللى بتدوروا عليها اشتغلتوا وحوشتوا فلوس ونط من البلكونة سرقها ؟ ولا عايزين تناموا فى بيوتكو واخر كل شهر يوصلكو ظرف فيه فلوس وهو دى مش تبقى فلوس حرام وفساد ؟

ELVIRA said...

شوفى يا حنان أنا على فكرة الموضوع دة عامل معايا قفلة فى البيت برضه علشان اللى ممانعين محاكمة مبارك بس أنا شايفة الموضوع من ناحية تانية

لو أحنا ماحاكمناش مبارك أيه اللى ممكن يحصل فى المناخ اللى أحنا عايشينه دلوقتى
فى كراهية عامة لمبارك و فى حملات تشويه له كحاكم و كشخص
و إذا مرت كام سنة على الحال دة الشائعة هتبقى حقيقة
لكن إذا أتحاكم النهاردة و عرفنا الحقيقة يبقى قطعنا كل الألسنة
و برضه أنا ضد أى شتيمة أو تجريح فى مبارك و أسمه أو عائلته بأى شكل
أنا مع القانون فقط
و قبل كدة دولة زى البرتغال حاكمت رئيس الدولة و رئيس الوزراء محدش قال رمز و لا أتكلم كدة ليه

و مازلت يا عزيزتى مختلفة معاكى فى موضوع الرمز
أنا أفضل أن رئيس الجمهورية يكون منصب و وظيفة لخدمة البلد و ليس لرفع شخص فوق القانون
أما والدى فسأقول ثانية لو أن أبى فعل شيئأ لكن أول من يقدمه للمحاكمة و إلا حينها أكون منافقة
و دة هو اللى ربانى عليه
علشان كدة أحنا كعلمانيين لسه واقفين أقلية و ماطاطيناش للريح

Desert cat said...

ماهو اللى بتقوليه ده برضه نفاق
روحتى سالتى والدك كدب كام مرة ؟
روحتى قولتى له كام مرة نصف اخوكى وهو ظالم ؟
روحتى سالتيه ارتشى كام مرة فى شغله ؟
مش هيحصل عارفه ليه لانك متخيلة ان والدك اللى رباكى ده ملاك
انا مش بشكك فيه لسبب بسيط انى معرفوش لكن لا استثنى مواطن مصرى لم يتسلق على اكتاف ف\غيره بالرشوة والمحسوبية والواسطة
لم استنثى مواطن مصرى لم يداهم وينصر ابنه او اى حد من عيلته ظالما وليس مظلوما
انتى بتقلدى الدول التانية فى الانحطاط ما تشوفى الدول المحترمة وتقلديها مش احسن لك ؟
مبارك هيفضل طول عمره رمز غصب عن عين التخبن انتى مش كل الشعب المصرى علشان تقولىمنصب وظيفى ولا بتاع اصل كل الشرفاء من الشعب المصرى عارفين مين هو مبارك وبيحترموه ويقدره كرمز
يبقى لما تتكلمى اتكلمى عن نفسك
لان اللى بيكرهه الجرابيع بتةوع عايزين فلوسنا اللى هما اصلا شحاتين والعشرة جنيه بالنسبة لهم حلم صعب المنال فاكرين انهم بقلة الادب والسفالة ومحاكمة سيدهم وسيد اللى خلفوهم هيلعبوا بالفلوس
خلى الجرايع تحلم لكن بكره يفوقوا على واقع اوسخ من اللى عايشينه الف مرة
وبالمناسبة كل العلمانيين المحترمين عارفين معنى كلمة رمز لدولة واللى مش عارف يروح يذاكر وبلاش يتلزق فى العلمانيين