Desert Cat Search
قطه الصحراء: ده الموضوع طلع كبير ؟؟ إهداء لكل المخدوعين

Sunday, June 6, 2010

ده الموضوع طلع كبير ؟؟ إهداء لكل المخدوعين

الإخوة الحلوين اللى بيلبسوا طرحة بيضة وجلابية ودقن مترين لزوم عدة الشغل طلعوا كلهم اكبر نصابين .. ياريت الجماعة المخدوعين يقروا المقال ده علشان يعرفوا بجد مين اكتر حد بيشوه صورة الاسلام والمسلمين .. علشان لما الناس المحترمة تمشيكوا من بلادها بسبب الغباء المستعصى وانتوا مركزين اوى مع بتوع التمويل البترودولارى مش تيجو تعيطوا وتقولوا اصلنا مضطهدين .. اذا كانوا بيطلعوا على بعض اشاعات وبيدوا اسافين فى بعض والاسم قال ايه رجال دين

القنوات الدينية باعت الشيخ حسان بعد إغلاق "الرحمة"



كشفت أزمة قناة الرحمة النقاب عن أسرار عالم شيوخ السلفية، والانشقاقات العميقة بينهم فى مصر، وعن الصراع الخفى بين القنوات السلفية، حيث تعد الأزمة مثالا حيا لاحتدام الخلاف الذى يصل إلى حد القطيعة بينهم، فعندما أصدرت إدارة النايل سات قرارا بحجب قناة الرحمة من على قمرها بسبب معاداتها للسامية. لم تتحرك أى من القنوات السلفية، والدينية لدعم الرحمة.

ولم يكن موقف القنوات الدينية يختلف كثيرا عن موقف قناة الرحمة من إغلاق بعض القنوات الدينية مثل الأمة، والبركة، والحكمة. حيث أغلقت قناة الأمة لأسباب مادية، والتى كانت تتصدى للشبهات التى تثار حول الإسلام، ولم يسجل الشيخ محمد حسان موقفا تجاه تلك القناة، بل لم يقدم يد العون يوما لقناة الأمة التى أسسها أبو إسلام أحمد عبد الله وكانت تبث من خارج مصر على القمر الصناعى نور سات.

و كانت قناة البركة قد أغلقت فى مطلع العام 2008 دون أن تسجل الرحمة، أى موقف من قريب أو من بعيد للتعاطف مع قناة البركة.

وجاء إغلاق قناة الحكمة فى 27 فبراير 2008 مفاجأة للجميع، ومع ذلك لم يكن لقناة الرحمة أى موقف لمساندة «الحكمة»، التى كان الشيخ حسان أحد أعمدتها ونجماً من نجومها قبل الإغلاق مباشرةً.

بل إن شريط الرسائل الذى يوجد أسفل شاشة «الرحمة» لم يمرر أى رسائل كان يكتب بها اسم الحكمة. كما يؤكد الإعلامى هانى الديبانى، مشيرا إلى أن هذه المواقف تكشف عن صراع خفى بين تلك القنوات.

وقال الديبانى «هذا ليس تنافسا، فالتنافس أحيانا يكون شريفا ومطلوبا ولكن هذا صراع».
وأرجع الديبانى هذا الصراع إلى أهواء شخصية ومصالح خاصة وبيزنس خاص لبعض الشيوخ الذين تربعوا على عرش الفضائيات السلفية.

وقبل أن يؤسس الشيخ محمد حسان قناة الرحمة، طلب أن يكون شريكا بحصة كبيرة فى قناة الحكمة، مع وسام عبدالوارث رئيس مجلس إدارة القناة ويكون هو المشرف العام ورئيس اللجنة العلمية عليها.

وبعد رفض عبدالوارث لهذه الشراكة، بدأ فى التأسيس لقناة الرحمة التى انطلقت فى يوليو 2007.

وسبق ذلك انسحاب الشيخ حسان من قناة الناس، التى كانت سبباً فى شهرته، ونجوميته من خلال برنامج أحداث النهاية وبرنامج فضفضة.

وكانت الذريعة التى ترك الشيخ حسان بها قناة الناس هى ظهور الداعية عمرو خالد على القناة أثناء حملته ضد المخدرات. وهو صاحب منهج منحرف عن الإسلام ويظهر فى قنوات تظهر بها النساء وبها موسيقى كما يرى الشيخ حسان.

واللافت فى الأمر أنه فى نفس العام ظهر الشيخ حسان على شاشة «اقرأ»، التى كانت من أدلة اتهامه لعمرو خالد.

وفى العام التالى ظهر الشيخان حسان ومحمد حسين يعقوب على شاشة قناة الرسالة، التى كانت تعد أيضا من القنوات التى يتم التحذير منها، وأبرزها التحذير الصريح للشيخ من الدكتور طارق سويدان، الذى قال عنه بالحرف (نحذر من فتنة جديدة اسمها طارق سويدان).

ويتساءل الديبانى كيف للشيخين يعقوب وحسان أن يظهرا على قناة وصف رئيسها على أنه فتنة وعلى شاشات قنوات بها نساء وموسيقى وهى معقل ومركز عمرو خالد؟ مشيرا إلى أنه من هنا يأتى التشويش على البسطاء من المسلمين وفتنتهم بحق من يصدقون وإلى من يسمعون. والغريب أن قناة الرحمة كانت تبث عبر ثلاثة أقمار، هى النور سات والعرب سات والنايل سات. فى حين أن أى قناة تنفق على قمر واحد ترهق مالياً، رغم وجود إعلانات بها، فكيف لقناة الرحمة أن تنفق على ثلاثة أقمار الآن، وليس بها إعلانات بالمرة.

ومن الأمور الملفتة للنظر فى هذا الصراع، غياب الشيخ يعقوب عن مسرح الأحداث فى أزمة قناة الرحمة، رغم أنه كان أحد نجومها، بالإضافة إلى أن الشيخ يعقوب أيضا كان له موقف سلبى من إغلاق قناة الحكمة.

ولم يكن صراع شيوخ السلفية على كعكة الفضائيات هو الأول من نوعه، بل سبقه صراعات أخرى، كثيرة، من بينها صراعات للسيطرة على المساجد بين أتباع شيوخ السلفية، وصلت إلى حد التراشق بين أنصار الشيوخ وتطورت إلى المشاجرات فى بعض الأوقات.

ثم تأتى مرحلة الكاسيت التى شهدت أيضا صراعا خفيا بين شيوخ السلفية محمد حسان ويعقوب وإسحق الحوينى وغيرهم، وهناك كثير من الخلافات التى حدثت أثناء هذه المرحلة، وبدلا من أن تتكامل هذه الشركات فيما بينها لتبليغ الدعوة التى يتبناها التيار السلفى، اتخذت أشكالا متعددة من المنافسة التى وصلت إلى الحرب فى بعض الأوقات حتى أنه تم إغلاق العديد من الشركات التى كانت تنتج الكاسيت لهؤلاء الشيوخ، خاصة التى كانت تنافس شركة الشيخ حسان. كما أن هناك قصصا من سرقة عناوين الشرائط التى كان يتم إنتاجها حيث يقوم شيخ ما بعمل إصدار بعنوان ما، وبعد التسجيل وهو ينتظر نزول الشريط الأسواق يفاجأ بنفس العنوان يصدر لأحد الشيوخ الآخرين، بالإضافة إلى المضايقات التى كانت تحدث للبائعين لو قام بعرض شريط لأحد الشيوخ فى درس الشيخ يعقوب أو حسان من أنصار الشيوخ واتهام الآخرين بأنهم مبتدعون.

وتأخذ المنافسة ذروتها بعد ظهور نجم جديد فى عالم السلفية وهو الشيخ محمود المصرى أبوعمار الذى كان إصدار شريط (أختاه وقفة مع النفس) . الذى كان يدعو فيه إلى الحجاب، وكان هذا الإصدار فتحا ً على الشيخ المصرى حيث أصبح الشيخ مشهوراً بالأوساط السلفية، مما أثار الشيخ حسان وشركته من أن إصدارا يتفوق فى الأسواق على شركتهم، وبدأت الحرب الخفية غير المعلنة بين الشيوخ التى مازالت رحاها دائرة إلى الآن ولا تعلمها ولا تشعر بها الجماهير العريضة لهؤلاء الشيوخ.

وانطلق الشيخ محمود المصرى بعد هذا الإصدار لشريط أختاه وقفة مع النفس وشق طريقه فى عالم الكاسيت وفى عالم الشهرة.

وظلت مرحلة شريط الكاسيت مرحلة من رحلة الصعود لهؤلاء الشيوخ وهذا التيار السلفى حتى كانت النقلة الكبرى التى كانت فاتحة الخير على هؤلاء الشيوخ جميعا وهى مرحلة الفضائيات.

22 comments:

Tears said...

على فكرة فيه قنوات كتيرة اوى على النايل سات مش عارفه مين بيشوف كل ده و لا ازاى بيلحقوا اساسا

كل القنوات اللى ذكرتى اسمها تقريبا ماكنتش اعلم بوجودها اصلا

بجد لولا اختلاف الاذواق لبارت السلع

اسئله غير بريئه said...

الى كل شاب طموح
هل تريد ان تصبح مليونيرا فى اسرع وقت؟
اعمل داعيه سلفى وهابى وروج لعادات الصحراء
وهاجم رموز الأستناره والنهضه فى مصر
واذا اردت التفاصيل راجع قصة حياة شيوخ الفضائيات الذين يلعبون فى الملايين
وبفضلهم ظهر نموذج الداعيه-رجل البيزينز
فمثلا محمد حسان يدفع حوالى 9 مليون جنيه سنويا للأقمار الصناعيه ليبث عليها دعوته للوهابيه
والسؤال طيب منين؟
ومجدى غنيم يرسل لمصر 40 مليون جنيه من مكانه فى لندن لتمويل التيار السلفى...برده منين ياشطار؟

آخر أيام الخريف said...

تيرز لخصت اللى كنت عايزة اقوله كالعادة

تحياتى

khalil said...

القنوات الدينية تجاره رابحه ورابحه جدا ،والمحزن ان نسبة المشاهده عاليه وتلك قصه اخرى.ولاننا مع دعم الحريات لايمكن ان يكون ضمن مطالبنا الغاء او تحجيم هذة القنوات.المهم ان يكون هناك قول اخر مضاد لفضح هذة القنوات،وهذا ما تقومين انت به،ولكن امام هذا السيل من القنوات الظلاميةذو تأثير محدود .هل سيوجد في يوم من الايام قناة قناه واحده مستنيرة تقف امام هذا السيل من الخداع والكذب .
اعتقد ان تطور المجتمع واطلاق الجريات سيعمل على ابقاظ العقول

أم الخلود said...

عشان كدا ضمير الأمة نائم ومش راضي يصحى

Tarkieb said...

اللي مسخرة بجد بقى الشيخ الزغبي...وربنا اجهل من دابة وتحسي انه راجل بتاع تلات ورقات...كله دلوقتي سبوبة ومشي حالك...

Kontiki said...

زى راقصة التعرى ما بتعمل كدة عشان الفلوس
برضة ابو دقن بيعمل كدة عشان الفلوس
كل واحد بطريقتة بس الهدف فى النهاية الفلوس
تفتكرى هى دعوة لمجرد الدعوة
مين عديم العقل اللى فكر كدة !!
هل ثواب الله و جزاءة فقط حيملأ التلاجات و يدفع مصاريف الجوازات باربعه و يدفع تمن بنزين العربية ولا الخدم
لأ طبعا
كلة بيزنس وفلوس وعجلة لازم تدور على حساب المغيبيين من ابناء الشعب الاهطل
بيزنس الفضائيات خلى كل واحد مالوش سعر بقى له اسم وبرنامج
بلا قرف جتهم البلا هم واتباعهم

مطلع said...

قناة ازهرى تتلقى تهديدات بالتفجير
قناة ازهرى التى اقامها الأزهر منذ نحو عام لمقاومة
مرتزقة الدعاه المشوهين لوجه الأسلام فى العالم
ستذيع باربع لغات غير العربيه
وهى الأنجليزيه والفرنسيه والأردو والباشتو
فهل يتركها المرتزقه وتجار الدين واعداء الحياه
لقد تلقت تهديدات بالنسف
كما تقول وكالة رويترز
فهى ستقضى على تجارتهم المربحه جدا
على حساب السذج والبلهاء
The channel, called Azhari, aims to counter "confrontational and aggressive" interpretations of Islam that have damaged the image of the Muslim world, a statement from the channel said.

Since its June 2009 launch, Azhari has faced some threats from what it calls "extremist elements", including a bomb threat to Azhari studios in February and other warnings to staff.

مفكر said...

قطه
من اخطر ما فعله تجار الدين والدعاه المرتزقه
اصحاب البيزنس
هو ارجاعنا او محاولات ارجاعنا لقضايا
حسمت من زمن وشغل الناس بها من جديد
مثل وضع المراه مثلا
والهدف من ذلك هو صرف الناس عن قضاياهم الحقيقيه مثل العيش بحريه وكرامه ومقاومة الأستبداد تحت اى مسمى ولو كان باسم فهم عقل بدائى للدين
ولأنه لا يمكن ارجاع الساعه الى الوراء
يلجا اتباعهم للعنف او التطاول والسب باحقر الألفاظ لمن يخالفهم او يكشفهم ويفضحهم
وهذا هو المصدر الأول للأرهاب

مطلع said...

فى بولندا
......
وفق القانون الجديد، يجبر السجناء عند انتهاء عقوبتهم وقبل فترة من خروجهم من السجن على تناول علاج يخفف الى حد كبير جدا نشاطهم الجنسي، ولكن القانون يحتم على المحاكم مراجعة طبيب نفسي في ما يتعلق بكل حالة.

مطلع said...

كيف تعاملوا فى بولندا مع جرائم الأعتداء الجنسى
وفق القانون الجديد، يجبر السجناء عند انتهاء عقوبتهم وقبل فترة من خروجهم من السجن على تناول علاج يخفف الى حد كبير جدا نشاطهم الجنسي، ولكن القانون يحتم على المحاكم مراجعة طبيب نفسي في ما يتعلق بكل حالة.

elmasryeffendi said...

دول كلهم ملوك السبوبة و على فكرة انا شفت اكثر من كده بنفسى و اتنصب على كثير من الناس دول و الادهى انى مرة عملت سايت لواحد كان مخرج اعلانات و بتاع ترلملم و فجاة بقى منتج سى ديهات دينية لزوم السبوبة و كان كل ما يدينى جزء من الفلوس يقول لى اتفضل فلوس حلال اهى كاننا اول مرة نشتغل فى الحلال مع اللى خلفوهم و فى الاخر نصب على فى جزء من الفلوس برضه

Desert cat said...

@ Tears
وانا كمان صدقينى فى قنوات كتير مش سمعت عنها قبل كدا
مش عارفه النايل سات ده مش ولع ليه لحد دلوقتى من كتر قنوات الفتنة والكراهيه اللى عليه دى

Desert cat said...

آخر أيام الخريف
انتوا الاتنين مشرفين المدونة

Desert cat said...

اسئله غير بريئه
فكرتنى بالست اللى كانت قاعدة تدعى لابنها اللى عمرة لم يتجاوز عامان فى الباص يارب يابنى تطلع داعية اسلامى
رد عليها واحد من اخر الباص قالها او لعيب كورة

Desert cat said...

khalil
انت حر مالم تضر
وطالما القنوات دى لا تدعى الا للارهاب والعنف ونبذ الاخر يبقى قفلها هو الحل

Desert cat said...

أم الخلود
علشان ايه بالظبط ؟
قصدك قنوات الارهاب دى يعنى

Desert cat said...

Tarkieb
صدقنى كلهم اجهل من بعض حتى المشاهدين اللى بيتصلوا بيهم واسئلتهم ولو انى اشك اصلا ان دول مشاهدين يعنى مش لعب فى الكنترول

Desert cat said...

Kontiki
المشكلة بقى فى اللى بيصدقوهم ويقولوا عليهم علماء
ده انتى لو شوفتى التعليقات اللى على المقال حتتصدمى

Desert cat said...

مطلع
اذا كانوا قاعدين يشرشحوا لبعض فى الفضائيات وكل لما مرتزق جديد يطلع ويسحب الاضواء اللى قبله يقعدوا يقولوا عليه الفاشل الزنديق بتاع البنات
ههههههههههههههه

بقى دى اخلاق مسلمين

Desert cat said...

مفكر
وليه ميقدروش يتكلموا فى البطالة وفى غلاس الاسعار وفى الفساد اللى مالى الدولة ؟
اشمعنا المرأة اللى كل اللى عايز يعمنل فيها شيخ وداعيه يتكلم عليها ؟؟؟
لانها اسهل حاجه ممكن يسترزقوا منها ومن غير ما يتسحلوا ويترتمط بكرامة اللى جابوهم الارض

Desert cat said...

elmasryeffendi
هههههههههههه
عجبتنى اوى نكتة انت بتاخد فلوس حلال
طيب ايه رايك فى المحلات اللى كلها فتحت فجاة تحت مسمى اسلامى ولما تيجى تراجع حساسابتك تلاقيه ناصب عليك او سارقك او بايع لك حاجه مضروبة ؟
دو كلهم شوية زبالة واخدين من الدين وسيلة للنصب بس مين يفكر