Desert Cat Search
قطه الصحراء: 3/1/09 - 4/1/09

Monday, March 30, 2009

ماذا تريد المرأة من المجتمع ؟؟

ماذا تريد المرأة من المجتمع ؟؟ هل تريد الكرامة ؟ أو تريد الحب ؟ أو تريد السيطرة والقوة ؟
الرد بسيط جداً أن المرأة تريد الحب مع الكرامة والإحترام ... فهل هذا كثير مقابل ما تعطيه للرجل من التضحيات ؟
فالرجل يريد أن يشبع غرورة ويبنى شخصية على هذا النمط الغريزى المتخلف .. إذاً دعونا ندق ناقوس الخطر فإذا كان هذا هو تفكير الرجال فيجب أن نتصدا له بكل قوة ونقول .. لا .. لن نسمح ببناء شخصية الرجل على حساب كرامتنا .. فيا فتاة النيل أرفعى رأسك عالياً نحن فى عصر الحرية والاستقلال .. الإستقلال من الرجل .. انتى حرة طليقة غير مستعبدة فقد انكسرت شوكتهم بعد تغلبنا عليهم فى جميع المجالات .. وعلى كل فتاة مستضعفه ان تعلم جيدا ان صورة سى السيد تلك الشخصية المبتكرة اختفت من على الشاشة وظهرت أمينة قوية محت من الذاكرات صورة امينة الضعيفة المغلوبة على امرها ويجب ان يستقبل الجميع وبالخصوص الرجل هذه الحقيقة وهى انه لايوجد فرق بين الرجل والمرأة سواء برضاءهم او رغم عن انوفيهم جميعاً
بعد إذنكو بقى اروح اغسل واكوى واحضر العشا لسى السيد

Saturday, March 28, 2009

تعالى فى الجلابية واتصدر

عندما يرشح نائب نفسه فى الانتخابات ويذهب اهل دائرته لاختيار الاصلح وخير من يمثلهم ويتحدث بلسانهم عن مشاكلهم وطبعا ده مش بيحصل لان اى نائب بيعمل خده مداس ايام الانتخابات ورايح جاى يسلم ويبوس الناس على اختلاف درجاتهم حتى لو مش بيستحموا عملاً بمبدأ ان كان لك حاجه عند اللى مش بيستحمى ويلاعب الاطفال الصغيرين ويمثل بقى انه منهم واليهم .. بس اهو على الاقل بيدخل المجلس يتكلم عن المشاكل اللى بتحصل فى البلد عموما وحتى لو كان من هواة التصفيق ورفع الايد للموافقه فقط برضه اسمه بيعمل حاجه .. إنما لما يدخل نائب مجلس الشعب .. وبدل ما يتكلم فى مشاكل البطالة او التعليم او الصحة او الطرق او رغيف العيش اوووووو لانى لو قعدت اقول او مش هيكفينى مدونات بلوجر كلها حصر للمشاكل اللى فى البلد .. لما يسيب كل ده ويقولك احنا عايزين الجلابية تبقى الزى الرسمى للمصريين لأنها الاصل يبقى ده اسمه ايه ؟؟؟

استخفاف بعقول الناس اللى اديته صوتها امانة وانتخبته علشان يتكلم بلسانها ؟؟ ولا استهبال ؟؟ ولا مش لاقى حاجه يقولها قام حب يكون له دور راح قايل الاتى :-
تقدم عضو مجلس الشعب مصطفي الجندي بمشروع قانون يطالب فيه باعتماد "الجلابية" زياً رسمياً باعتباره ثقافة مصرية خالصة وعودة الي الجذور فهو زيا تراثيا ينتشر في محافظات مصر وقراها سواء في الوجه البحري او القبلي او السيناوي او البدوي او النوبي لذا يجب المحافظة عليه فنحن اسبق من دول الخليج في ارتداء الجلباب ورغم ذلك فالشعوب الخليجية حافظت علي الجلباب بينما أهمله المصريون .
وياريته قال كدا وسكت ألا طالب كمان من الرئيس مبارك انه يبتدى ويلبس الجلابية ويحضر بيها المؤتمرات والاجتماعات علشان يبقى قدوة للشعب ومثال قوم ايه بقى يا حضرات الشعب يقلده ويروح لابس الجلابية على طول وكله ايمان ان الرئيس هيقبل دعوته
فى الوقت ذات نفسه اللى السيد النائب بيدعو فيه المصريين للبس الجلابية كان قاعد فى مجلس الشعب بكامل آيافته

مش المفروض كان سيادته يبتدى بنفسه وهو بينادى بهذا المطلب العبقرى

حقيقى يا جدعان صدق اللى قال الكلام نوعان كلام فارغ وكلام مليان كلام فارغ

وانا بقى تيمناً بهذا العضو العبقرى صاحب الحل الجذرى لجميع مشاكل المصريين وهى الجلابية اللى كانت تايهه عن خاطرنا طول السنين اللى فاتت اطالب بعودة الاندر وير اللى هو شبه البنتاكور ( راجع اى مسلسل صعيدى وانت تعرف شكله ) .. والحمد لله انه اتكلم على الزى الرجالى وهو الجلابية البارتى اما النساء ينعمون بما يحلو لهم بشتى انواع الموضه

Friday, March 27, 2009

الإخوان يقاطعون إضراب 6 إبريل

من كام يوم بشوف الأخبار لفت نظرى ان مهدى عاكف مش محدد موقفه من الاضراب بعد ما توجهت عدة احزاب تدعوه هو وجماعته لمشاركتهم فى الاضراب فكان رده .. لم نحد موقف حتى الآن وسيتم الرد خلال ايام .. وامبارح بقى تفاجأنا نفس الصحف بخبرين اولهم مش غريب لانه كما هو الحال أى حاجه تصب فى مصلحة مصر غير مشاركين فيها وهى تطلع ايه مصر دى يعنى انشاء الله طز فى مصر وشعبها .. المهم هو حماس وكيفية شحن المواطن المصرى علشان يسيب اكل عيشه ويطلع يصوت ويلطم على وشه فى الشوارع ويقفلوها من شرقها لغربها من اجل حماس وصب اللعنات والويلات على الحكومة المصرية العميلة الخاينة اللى بتحافظ على الحدود المصرية .. مصر مين دى اللى يساهموا فى حل مشكالها .. وبالطبع كان القرار المتوقع لن نشارك فى اضراب ابريل .. اولا لم تتم دعوتهم .. نفس السبب الواهى بتاع السنة اللى فاتت .. على اساس انهم رايحين فرح عايزين حد يبعت لهم كرت دعوة .. ثم تقريبا عاكف الزهايمر عامل معاه شغل تمام لان هو بنفسه اللى صرح قبل كدا وقال لم نحدد موقفنا بعد من اضراب ابريل ردا على الاحزاب اللى دعته .. السبب التانى ان السادة الاخوانجية القواد متنبأين بفشل الإضراب وعلشان كدا هما مش بيشاركو فى حاجه فاشلة .. ولحفظ ماء الوجه ان كان فيه نقطة لسه هو هيسيب شباب الجامعات يشاركو فى الاضراب .. لا كتر الف خيرك وفرهم فى الصويت واللطم وتقطيع الهدوم على غزة اصلها لسه محتلة ..
الخبر التانى بقى وده اللى اغرب من الغريبة ان مهدى خلاص قرر يتنحى ويستقيل من منصبه بالسلامة والقلب داعى لك .. بس افلح ان صدق مش بعد كام يوم يرجع فى كلامه كالعادة عمره ما قال كلمه وثبت عليها كانه بيلعب حلق حوش .. اللذيذ كمان ان الخبر بيقول انهم يدرسوا اختيار المرشد القادم ويؤكدوا انه سوف يتم اختياره من خارج مصر .. وان شاء المخبر اللى هيتم اختياره من خارج مصر ده هينفذ سياسات مين ؟؟ وال88كرسى اللى فى مجلس الشعب هيتكلموا على اى اساس ده اذا كانوا بيتكلموا اصلا دلوقتى اكبر انجاز عملوه من يوم دخولهم المجلس هو رفع الجزم .. انا مش معترضة على اختياره من خارج مصر بس ياريت يبقى يكمل جميله وياخدهم عنده .. ولاول مرة احترم لمهدى عاكف تصريح بس على الله يكون صادق

Thursday, March 26, 2009

الناس دى مية ميه

٥٣ رجل دين سعودياً يطالبون بمنع ظهور المرأة فى التليفزيون والصحف
هما رجال الدين السعوديين دول سايبين كل المصايب اللى بتحصل وقاعدين علشان يتفننوا فى تشيئ المرأة وكأنها لم تخلق إنسان .. سايبين الكفيل ياكل مال اللى بيشتغل عنده بكل سهولة ويسر والاطفال اللى يتم اغتصابهم بواسطة السواقين اللى عند اللى جابوهم ولا الخدامات اللى يتم انتهاك جميع حقوقهم بما فيها كرامتهم ونهاية الليل اغتصابهم
زين والله رجال الدين بتوع السعودية دول .. الا هما شغلتهم ايه بالظبط وتم اختيارهم بناء على ايه ؟؟ .. اصل الشريعة الاسلامية مش فيها مهنة اسمها راجل دين ده حتى الرسول اللى هو ربنا اصطفاه كان راعى غنم واشتغل برضه تاجر .. برضه اللى عرفناه من الاسلام ان السيدات كانوا بيخرجوا للحرب والسيدة عائشة كانت تبلغ احاديث عن الرسول .. ورفيدة اول طبيبة فى الاسلام كانت تخرج فى الحروب لعلاج المصابين .. ولا هما قصدهم شريعة انسان الغاب طويل الناب ؟؟
وبعد رجال الدين اللى مش عارفين حاجه من الحياة غير المرأة يصدق على كلامهم
وزير الداخلية السعودى، الأمير نايف بن عبدالعزيز، أن بلاده لا تحتاج إلى تمثيل للمرأة فى البرلمان
بس ده كمان جه بالطامة الكبرى يعنى هى ملهاش اى لزوم خالص فى الحياة هى تاكل وتشرب وتضاجع مولاها الراجل اخر الليل وان خلفت له ولد تبقى الزوجة الصالحة وان خلفت بنت يبقى جابت له العار
إذن الوأد هو الحل .. هى دى تقريبا الفتوى الجاية يعنى .. هما بدأوا بمنعها من القيادة ثم يطالبوا بإخفائها وعدم ظهور اى صور ليها يبقى اى بنت تتولد فى السعودية بعد كدا يلفها ابوها ويخرج فى الفجر يحفر لها فى الصحراء الجرداء ويدارى عاره
بعدها يعود للقبيلة مرفوع الراس وفى الغروب ياخد الربع ويطلعوا على الصحراء يشربوا درينك وفى الصبح يروحوا سوق الجوارى اصل الجوارى اللى فى بيوتهم عفا عليهم الزمن وأهو التجديد مطلوب
ويا أهلاً وسهلاً بالجاهلية الأولى

Tuesday, March 24, 2009

الجلسة اتأجلت

موعد جلسة قضية أسوور كانت النهاردة

وتم تأجيل الجلسة ليوم 7/4/2009

لإطلاع محامى المتهمين
ان شاء الله ربنا معاكى

Monday, March 23, 2009

سيبوها تصحح ما أفسدتوه

اثار اعتراض السفيرة مشيرة خطاب وزيرة الأسرة والسكان أزمة لرفضها التعديلات التى أدخلها قانون الطفل فى الدورة البرلمانية السابقة طبعاً أول من أفتعل الأزمة نواب المحظورة وقاموا بتوجيه أتهام للوزيرة بأنها تحاول الاعتداء على قوامة الزوج على زوجته وولايته على أسرته ... هى الآية القرآنية مش بتقول " الرجال قوامون على النساء بما أنفقوا " ؟؟ طيب لو الراجل اللى الست مسئولة منه عواطلى وهى اللى بتشتغل وبتصرف على أولادها وعليه بالمرة معاهم مش يبقى كدا هى القوامة ؟؟ فين بقى يا متعلمين يا بتوع المدارس اعتداء الوزيرة على قوامة الزوج يعنى لو هو راجل محترم وبيشتغل وبيصرف عليها وشايف واجبات اسرته طبعا مش هيفرق ولا حد فيهم هيفكر غير فى رعاية الاسرة وسعادتها .. اما بقى بالنسبة لحضانة الطفل وهو فى سن15 سنة كدا بالفعل أصابت لأن الطفل فى سن 7سنين لازال محتاج رعاية ودفئ الأم ، هو الأب اصلاً فاضى لرعايته ومشاركته تفاصيل يومه اذا كان موظف فبيرجع من شغله ينزل القهوة وان كان رجل اعمال يبقى الطفل اقرب له يشوف حلمة ودنه ولا يشوف باباه مرتين على بعض فى الشهر وان كان عواطلى يبقى اكيد عند اقرب ميكانيكى علشان يرجع اخر النهار بالفلوس اللى هيعمل بيها مزاج طبعا ده مش تعميم لكن بالفعل معروف ان الراجل ليست لديه القدرة على الرعاية الكاملة .. السخيف فى الأمر ان السادة نواب الجزم تقدموا بطلب احاطة عاجل يطالبوا فيه الوزيرة بعدم اثارة القاضايا الساخنة .. امال عايزينها تعمل ايه يا حضرات ؟؟ ان مش كانت تهتم بالاسرة المصرية وحمايتها عايزينها تهتم باطفال غزة ؟؟ اللى رفضتوا مناقشة قضايا فساد التعليم فى المجلس ورفعتوا الجزم فيه لعدم غلق ملف غزة ؟؟ على اساس انكو نواب عن غزة ولستوا نواب عن المصريين اللى حملوكوا امانة قضياهم واختاركو تتكلموا بلسانهم ؟؟ وكالعادة لم ينسوا ان يبرروا فى طلب الاحاطة اللى اتقدمو بيه ضد الوزيرة مشيرة خطاب بانه اعتداء على الشريعة ..
السيدة الوزيرة المحترمة ثبت الله خطاكى وأعانكى على مواجهة هؤلاء الغوغائيين الذين يرفعون شعار المعارضة الدائم ضد المصريين عامة والمرأة خاصة .. فالمجتمع بحاجة إلى القوانين المدنية التى ستخرج به من هذا المستنقع العفن ، وكما هم يتحججون بالتعدى على الشريعة الاسلامية دون اى سند .. فالرسول الكريم قال " أنتم اعلم بشئون دنياكم "

Saturday, March 21, 2009

منافسة الحركات الإسلامية

يعنى انا طول عمرى بسمع كلمة منافسة دى مثلا بين الطلبة مين فيهم يجتهد ويجيب تقدير اكبر من التانى او فى الشغل المنافسة بين الموظفين للحصول على ترقية او حوافز اكتر او ما شابه .. انما برضه رجعت قولت ومالوا لما الجماعات الاسلامية تتنافس مثلا مين فيهم يصوم اكتر او يخرج زكاة اكتر او يقوم الليل للصلاة او يحج وهكذا
واقوم أيه بقى روحت ضاغطة على اللنك وبعدها قعدت اسمع هانى شاكر غلطة وندمان عليها .. !!!
الجماعات الاسلامية بتتنافس على ايه بقى يا شوباب
حركة إسلامية صومالية تقطع رأسي شيخين من حركة إسلامية منافسة وتذبح 3 سيدات عجائز
واتهم شهود عيان مسلحين من حركة الشباب الإسلامية بقطع رقاب 3 نساء كبيرات في السن مطلع الأسبوع الماضي. ووقع الحادث في اليوم الذي دعا فيه أسامة بن لادن، زعيم تنظيم القاعدة، أتباعه في الصومال للإطاحة بالرئيس الصومالي الجديد
ألا هو مش بن لادن ده بتاع برج التجارة العالمى اللى قتل مدنيين واطفال ونساء وشيوخ ؟؟
اظرف حاجه ان الناس المتخلفة عملت منه بطل واللى يعمل صورة البطل الارهابى خلفية على موبايله .. واللى يعلقها فى صالة بيته واللى يسمى ابنه اسامه تيمنا بالارهابى الاكبر .. والأظرف بقى ان رمضان اللى جه بعد تفجير برجى التجارة كان فى بلح اسمه بلح اسامه بن لادن اه والله شوفته .. زى بلح حسن نصر الله كدا برضه كان ليه بلح ... وطالما بقى كل ارهابى بيتعمل له بلحه رمز فالطبيعى ان بن لادن ينشط ويحرض على العنف والقتل من جحره والشباب المتخلف يتنافس فى القتل بيجاهد لان البلحة اللى مستخبى فى جحره قاله كدا اقتل الشيوخ والستات يا حبيبى وانت هتدخل الجنة من اوسع ابوبها ومش بعيد انت كمان قريب يتعملك بلح باسمك وقاتل ورا التانى يبقى عندهم نخلة كاملة باسمهم واهو حافز اكبر لتوسيع دائرة الإرهاب وقتل الشيوخ والنساء وكل اللى مش على هواهم

Thursday, March 19, 2009

ضبط وفد من عصابة حماس

تمكنت السلطات المصرية من ضبط 260 الف دولار و454 الف يورو مع وفد حركة حماس خلال عودتهم الي قطاع غزة بمنفذ رفح البري كما ضبطت بعض الاجهزة المخالفة للعبور بحوزة مرافقين
طبعا دى المرة التانية اللى يتم فيها ضبط تهريب مبالغ من مصر بواسطة افراد من عصابة حماس .. فقد تم سابقا ضبط ايمن طه وبحوزته9مليون دولار و2مليون يورو وكأن مصر دى وسية اللى جابوهم .. مهدى عاكف كل يومين تلاتة يجمع شلته ويشحنهم ضد مصر ويصرخوا ويقطعوا هدومهم فى الشوارع من اجل غزة وبعدها ينزل المخضرمين فى تهريب الملايين .. اللى كانوا بيهربوها عبر الانفاق لكن للاسف اسرائيل كبست على نفسهم وحطمت اغلبها عقبال الباقى .. وبالرغم من حكومة حماس المقالة وعدم حيائهم من ابتزاز العالم باسم غزة الا انهم ايضا دللوا لنا على فكيرهم العفن واحتيالهم .. فاعضاء الوفد الغير محترمين مهربين الفلوس فى علب حلوى كتجار المخدرات كيف لهذه العصابة ان تحكم شعب وهى لا تعلم شئ عن قوانين دولية فالطرق الشرعية لخروج الاموال من بلد الى بلد تكون عبر البنوك وليست فى علب الحلوى يا محتالين

Wednesday, March 18, 2009

ما وجه الاثارة فى طفلة عمرها9 سنوات


تم اليوم الحكم بالاعدام على انسان لا ينتمى للأدمية ارتكب جريمته البشعة فى حق طفلة تبلغ من العمر9سنوات والبغل اللى ارتكب الجريمة دى يبلغ من العمر31سنة والمدهش ان الطفلة التى تم اغتصابها وكمل فعلته الشنعاء بعدها بان ادخلها احد المقابر لدفنها حية ليست ابنة احد اعدائه ولكنها ابنة شقيقه ... بصرف النظر عن بشاعة الجريمة التى يندى لها الجبين .. دائما مع اثارة كل جريمة تحرش او اغتصاب .. نجد السنة تتعالى لتقذف بالمراة فى آتون من الأخطاء .. وتحت مبررات واهية تشجع المتحرش على التمادى فى إرتكاب بذائته فى حق الآخرين .. تتبارى الالسن لتعلن ان ملابسها فاضحة او مشيتها مثيرة او انها تتغنج فى الكلام .. او ان البنات هى اللى بتحب تتعاكس .. ايه وجه الاثارة فى طفلة عمرها 9سنوات حتى يحتال عليها هذا الحيوان الذكرى لينتظرها اثناء خروجها من المدرسة ويوهمها انه حضر لايصالها لمنزل جدها ويصطحبها للمقابر ويقوم بفعلته التى تستحى منها الخنازير

لكل من يبرر التحرش الجنسى ويلقى بكل اللوم على عاتق الفتاة .. تمتعوا بالسيئ فالأسوء قادم لا محالة طالما تبررون دائما الخطأ وتقلبون المعايير لتصبح المجنى عليها هى الجانى

Tuesday, March 17, 2009

عيد الام خزعبلات

أكدت الجماعة الإسلامية أن الاحتفال بعيد الأم بدعة محدثة، ونهت عن الاحتفال به أو شراء الهدايا للأم فى ذلك اليوم، وأن فكرة عيد الأم بدأت على اعتقادات خرافية وخزعبلات باطلة عند غير المسلمين، والشريعة جاءت بمخالفة غير المسلمين فى العقائد والعادات والعبادات


كما هى العادة ميفوتوش فرصة غير لما يحشروا مناخيرهم فيها ويفسدوا على الناس حياتهم ولا دجل ولا شعوذة كله باسم الدين الاسلامى .. الدين الاسلامى .. اللى وصى فى القرآن الكريم بالابوين ( ولا تقل لهما اف ولا تنهرهما وقل لهما قولاً كريماً )
الدين الاسلامى اللى الرسول فى حديثه عن الام قال ( الجنة تحت اقدام الامهات )
(امك ثم امك ثم امك ثم ابوك(
وفى يوم عيد الام جاى رجب عبدالله يستند لكلام ابن بااااااظ الوهابى اللى كل فتواة تكفر وتحرم كل شيئ طبعا ماعدا اى شيئ يخص العائلة المالكة ... ابن باااااااااااظ اللى من فرط جهله يقر ان الارض مسطحة ويكفر كل من يقر بقروية الارض رغم جميع الابحاث العلمية اللى اثبتت كرويتها الا انه المؤمن الحق الوحيد هو بس فى العالم اللى عارف ان الارض مسطحة .. جاى النهاردة رجب بعرور يستشهد بكلامه ويقول عيد الام بدعة وخزعبلات .. اذا كان ابن بااااظ والجمعات الاسلامية بيكرهو امهاتهم يمكن علشان يحملوا تاء التانيث ومن وجهة نظرهم ان كل من تحمل تاء التانيث عورة ووجب وأدها ليعودا بينا لعصور الجاهلية الاولى .. فده شأنهم ومع تخلفهم يعمهون .. إنما مش من حقهم يصادروا حق الغير فى الاعتراف بفضل الامهات والتعبير ليهم ولو بوردة تبهج نفوسهم وتفرحهم
ورغماً عن أنف الحاقدين
كل سنة يا ماما وانتى ستى وتاج راسى .. كل سنة وأنتى منورة الكون كله وغمرانا انا واخواتى بعطفك وحنانك ومحبتك لينا .. يكفينى يا ماما من الحياة والدنيا كلها انى كل يوم الصبح افتح عنيا على بوسة منك فوق جبينى تصحينى بيها .. ده كفاية بس قلقك علينا واحساسك بينا حتى لو احنا بعيد عنك فى افراحنا واحزانا .. ربنا يخليكى لينا يا ست الكل ولا يحرمناش منك ابداً
كل سنة وكل أمهاااااااااات الكون بألف خير

Sunday, March 15, 2009

احدث وسائل الربح دون جهد

جميعنا يعلم أن العمل عبادة، لذلك فعلينا بالسعى لجلب الرزق، وأن الله بصير بعبادة ويرزق كل المخلوقات على قدر سعيها سواًء انسان أو حيوان أو طائر.. ولكن هذه الايام تبدلت كلمة السعى فى الرزق إلى تجارة وربح باسم الدين، فنرى كل من ليست له مهنة وقد إمتهن الدين، لا يهم دراسته ولا يهم مؤهله، الاهم انه يتقن جيداً فن عملهفالموضوع سهل وبسيط جداً.. رسم تكشيره على الوجه وحفظ آية وحديث للإستشهاد بهم وقت اللزوم والباقى على المشاهد! فبعد أن أصبح الناس لا يلقون السلام إلا بفتوى من أحدهم، تتسابق الفضائيات على إنشاء القنوات الدينية، وكل ما يحتاجه مالك القناة هم عمة وجلابية وخلفية اسلامية! وبالطبع من يرتدى العمة هو المشاهد اولاً ثم الشيخ الذى يلقى على مسامعه فتواه الرنانة التى تحرم وتجرم كل ماهو عقلى وتدعو وتبتهل الى الله بالدعاء لكل من يحمل سلاح ويرهب به الآخرين تحت مسمى الدين.. فجماعة الجهاد الاسلامى لا تختلف عن حماس، والاثنتين لا تختلفتان كثيراً عن الإخوان ، وإن أختلفت المسميات ، فالويلات كل الويلات والتكفير لكل من يفكر ويبتكر ويخترع لإفادة مجتمعه، ووجب الدعاء عليه بكل من يملكون من طاقة! فهؤلاء المخترعون والمبتكرون هم أزلام الغرب الكافر، والذين يقضون اوقاتهم فى عمل الابحاث والدراسات العلمية للوصول إلى مبتغاهم والنهوض بمجتمعهم هم مجرد مهرجون يقلدون الغرب الكافر وهم أتباع أحفاد القردة والخنازير والدعاء عليهم بالهلاك وعلى اطفالهم باليتم ونسائهم بالترمل هو الحل!أما من يجلس ليفكر فى كيفية تغطية المرأة من رأسها حتى أخمص قدميها ويضربها حتى يضاجعها ويسجنها خلف أربع جدران لأن خروجها للعمل حرام حرام حرام فهنيئا له. فذلك المخلوق المسمى بالمرأة لا يستحق الحياة الآدمية، فقد خلقها الله مجرد إناء لإفراغ شهوات الرجل الذى تم تنصيبه من قبل شيوخ الفضائيات كنصف إله على الأرض، من حقه أن يفعل ما يحلو له وقتما يحلو له.. أما المرأة، فهي لا تستحق الحياة.. هى سبب الفتنة وهى العورة، وهى التى وإن جالسها رجل فحتماً الشيطان ثالثهما. بهذه الصورة وبعد هذا الكم الهائل من الفتاوى يمتليء عقل الرجل بأن من تجلس امامه فى العمل أو فى المواصلات أو فى اى مكان يراها فيه ما هى الا "فرج" خلق لمجرد اشباع رغباته! ولا عجب فى ان يردد كلام الله وكلام الرسول وفي ذات الوقت يلهث خلف أنثى بالكيلو مترات، فشيوخ البزنس قد افتوا بأنها عورة وبأنها مجرد متاع وأن الشيطان لابد وأن يكون دائما الثالث بينها وبين الرجل.ففضلاً أيها العقلاء، تفكروا جيداً فى حال المجتمع الذى أصبح التدهور فيه من أهم سماته. هل توجد مهنة تسمى رجل دين؟ فأى هراء هذا الذى تطالعنا به الشاشات؟ مفتى لكل مواطن يفتيه على حسب مزاجه وهواه الشخصى.. ومفسر للأحلام بالقرآن، وسبحان الله جميع المتصلين دائماً رأوا الرسول فى المنام!.. وأخر يصرف الجن.. لدرجة أن بعض العامة ممن لا يجيدون فك الخط اتخذوا من الدين بزنس للتربح دون بذل أدنى مجهود، فالموضوع غير مكلف والربح صافي. فهل كان الرسول يتربح من الرسالة السماوية التى بعث بها؟أخيرا.. رفقاً بعقول العامة، فما يطالعنا به الاعلام اليوم اصبح: كلام فارغ في كلام فارغ

مقالى فى مجلة مصر الجديدة
http://masrelgedeeda.blogspot.com/2009/03/blog-post.html

Friday, March 13, 2009

البدايــــــة


أفتح نافذتى .. يدفعنى شعاع الشمس نحو المرآة .. أنظر فى عينى وأحدق بشدة
فأرى نفسى وأرى حولى عالم مجنون أحمق
الصبح بريق والليل سكون
وغداً متخفياً خلف غيوم
أسمع صوت يشبه صوتى وبكل الحكمة يسألنى
هلى أنتى جزء من هذا العالم ؟؟
فالإنسان يهرب دائماً من نفسه .. من صدقة .. من شبح النور
يلعن آهات الظلم وفى نفس الوقت يحتضنه
كائن منكوب .. لا يثور على الطغيان .. على العصيان
حتى يملك .. حتى يحكم
فيصير العدل إسماً مجهولاً ويصير الظلم دواء
نعــــــم
هذه هى حياتنا الكل سواء .. لا يوجد ظالم أو مظلوم
الظالم طاغ أو مقهور
عالم أحمق .. عالم مجنون
يتعالى الصوت الذى يسألنى .. يمزقنى .. يقهرنى
ولكنى أفيق على أننى جزء من هذا العالم
أغلق نافذتى بيد كلها خوف .. أجلس مرتجفة .. لا أرى شيئاً
لكن قلبى ينطق شيئاً ينبض فى صدرى ويقول
لكنى جزء من هذا العالم و من هذا الكون

Thursday, March 12, 2009

حد يسكت الست دى

الست الداعية سعاد صالح تربعت على عرش الفضائيات وقعدت تفت هى كمان فى اكبر طبق فتة صنعه المسمين بشيوخ العصر فتوى الست الداعية العلامة ان المفروض الناس تتصدق باموالها لترقيع غشاء البكارة للفتيات اللى فقدوه بس بشرط انهم يكونوا تائبات او مغتصبات هل الحاجه مدركة لمدى الخطر اللى بتعمله بترجيعها الكلام المقرف ده فى طبق الفتى اللى كل واحد فاضى مش لاقى حاجه يعملها يجى يرجع لنا فيه وكان اللى بيسمعوا دول مش بنى ادمين قطيع يساق اينما يوجهوه يعنى فتاة تم اغتصابها تعمل عملية ترقيع لغشاء البكارة ليه ؟؟ وهى ذنبها ايه فى اللى جرى لها ؟؟ ده اسمه اغتصاب يعنى حاجه حصلت غصب عنها .. والله اللى متقدم لها ده عاجبه اهلا وسهلا مش عابجه يبقى السكة اللى تودى لكن علشان ايه تدارى على شيئ لم يكن ليا يد فيه .. وفتاة الليل بقى تروح تتوب والناس يتصدقوا لها بفلوس لعملية الترقيع اى هذيان ده يا ست الضاكتورة ؟؟ اذا كان الله تواب يغفر الذنوب جميعا ولو كانت مثل زبد البحر .. يبقى بشر مش هيغفر لها يبقى برضه السكة اللى تودى .. إنما علشان ايه الكذب والتدليس .. المفروض الانسان لما بيتجوز بيبدأ حياة جديدة مع شريك حياته بعيد عن اى كدب او اضمار لاى سوء نيه .. والست الداعية الضاكتورة تقول نتصدق للبنات لترقيع غشاء البكارة المغتصبة والتائبة .. طيب وسبع الرجال بقى اللى جاى مش قابل توبتها ورافض يغفر لها من غير غشاء بكارة ايه اللى يضمنلك ياست الضاكتورة انه مش بتاع نسوان ولا ليه نزوات .. ده كمان هتطلبى الناس تتصدق له علشان ايه ؟؟ ولا هو مالوش غشاء بكارة اختزل شرف الأنثى بين رجليها ؟؟ طيب وياترى الراجل شرفه فين بقى ؟؟ واحد بيسرق ويرتشى وينصب وكداب ومنافق . تفتكرى ده شريف ؟؟ارحمونا بقى من فتاويكو اللى خلت العرب مهزلة العالم كله .. قال يتبرعوا لترقيع غشاء البكارة قال .. يا ختى اطلبى منهم يتبرعوا لاطفال الشوارع اللى نايمين يونسوا الفيران وكلاب السكك تحت الكبارى .

Wednesday, March 11, 2009

ونعم وأكرم بالعدالة

تابعنا على مدار 3سنوات قضية عبارة الموت السلام 98وتم الحكم مسبقا بالحكم الذى كان بمثابة الطامة الكبرى على اهالى شهداء العبارة الذين راحوا ضحية الاهمال وعدم توافر وسائل الامان والسلامة بالعبارة .. وبالرغم من ذلك جاء الحكم بالبراءة ولولا تدخل النائب العام عبدالمجيد محمود وطلب النقض الفورى لكان اهالى الغرقى ماتوا بالحسرة والندامة على ارواح ذويهم التى راحت هباءاً ومنذ بدأ النقض فى اتخاذ المجرى القانونى والجميع ينتظر يوم الحكم .. إلا ان يفاجأنا القاضى اليوم بحكم اقرب من النكتة للعرض الساخر فقد تم الحكم بالسجن7سنوات اى بمعدل يوم ونصف عن كل شهيد يا بلاش .. روح إنسان تزهق بسبب الإهمال والفوضى والجانى يكلف خاطرة فى الحبس يوم ونصف اليوم ليكفر عن خطأه وجشعه وطمعه



ابعد هذه المناظر التى يندى لها الجبين يسجن الجانى يوم ونصف على هذه الروح التى ذهبت الى بارئها بهذه البشاعه دون أى ذنب اقترفته ؟؟
والمثير ان الحكم تم غيابياً فالجانى ينعم بحريته فى لندن .. فهل الاتفاقات الامنية التى بين مصر والاتحاد الاوروبى ستسمح بتسليم ممدوح اسماعيل ليقضى فترة العقوبة ام انه سيقضيها فى ارقى احياء لندن

سؤال ياترى .. ال7سنين دول عن لحظات الموت اللى عاشوهم الضحايا وهما يصارعوا الغرق ؟؟ ولا لعذاب اهاليهم وحسرتهم عليهم ؟؟

Monday, March 9, 2009

من تدخل فيما لا يعنيه

لو جارك مضايقك تقدر تخرب بيته وتفرقه عن زوجته بمنتهى السهولة وبكدا تشفى غليلك منه .. ما أنت خربت بيته بقى .. هذا الكلام ده ليس كلامى .. ده كلام العالم العلامة المتعلم العبقرى الرئيس الأسبق للجنة الفتوى بالأزهر الشيخ جمال قطب .. فتوة سيادته تنص على ايه بقى كدا تعالوا نركز سوا ...

يجوز للجيران والأهل أن يطلبوا من القاضي تطليق الزوجين حتى في حالة عدم رغبة أحدهما أو كلاهما، إذا رأوا استحالة العيش بينهما نتيجة لما يشاهدونه باستمرار من مشاكل وشجار بينهما وعجزهم عن حلها أو كفهم عن ذلك.
يا مشاء الله ربنا يكرمك ويبارك لك فى الاولاد يا شيخنا .. يعنى هو حضرتك وانت راجل كبارة وعلامة كدا مش قرأت فى القرآن ان الطلاق أبغض الحلال ؟؟؟
وحضرتك يا شيخنا يا كبير مش قرأت فى السنة ان الرسول صلى الله عليه وسلم قال: " من حسن إسلام المرء تركه ما لا يعنيه
يعنى عدم التدخل فى حياة الآخرين وخصوصياتهم مهما كانت الصلة .. ده الأزواج المحترمين بيحترموا خصوصيات بعض يا شيخ فما بالك بالجيران اللى حضرتك عايز تعينهم أوصياء على بعض .. مش المفروض برضه إن الإنسان يبقى وصى على نفسه ويراقبها بدل ما يقعد رامى ودانه فى بيت جيرانه ويشوفهم بيتخانقوا ولا لاء وكمان يروح يرفع عليهم قضية طلاق يا حلولى .. طب افرض جيرانه اللى بيتخانقوا دول مسيحيين هيرفع عليهم برضه قضية طلاق .. والمصيبة ان حضرة المفتى بيقول حتى لو لم يرغب احد الطرفين .. يعنى طلاق بالإكراه .. يعنى زوج وزوجته مش عايزين يطلقوا بس الجيران ليهم مزاج يطلقوهم يبقى القاضى يطلقهم وفى داهيه العيال لو عندهم وايه يعنى لما يطلعوا اطفال شوارع وعن ما حد حوش .. ده على كدا بقى نص سكان مصر هيتخرب بيتهم .. ماهو اصل لو كل واحد تحته رقاصه البلد كلها هتعزل
يا شيخ الله يبارك لك فى الاولاد من فضلك خليك فى حالك ودع الخلق للخالق وبطلوا تشوهوا فى الدين بفتاويكو اللى جابت الفتاء للشعب دى
==============
على الهامش
ابقوا اشتروا جريدة الجماهير يوم الاربعاء
مقالى : سرطان التحرش الجنسى نازل فيها

Sunday, March 8, 2009

رحلة المعانى


خطيئتى الأولى وليست ابداً خطيئتى الأخيرة أننى أعيش دائماً بحالة إنبهار وإننى أتهيأ للقادم على إمتداد الليل والنهار وإننى أرى العالم دائما بمنطق الصغار .

خطيئتى ومن منا كان بلا أخطاء .. إنى بقيت أؤمن بزرقة السماء وأننى أعتبر الأشجار والنجوم والغيوم أصدقاء وأننى جعلت من حبى عاصمه تحكمها الخيالاات .

خطيئتى إننى أنتظر حب يأتى من شاطئ الغرابة وأننى أدرك كيف يكون الموت فى سبيل لحظة سعادة

إننى نقلت الحب من كهوفه إلى الهواء الطلق وحرصت ألا أكون مضغة دم ترقص على أنغام القيثار .

أنا لا أريد أن أبكى البكاء الثورى الأخرس ولكنى أريد أن أخرج كالعصفور من مربعات الذاكرة أخرج لأرتكب الخيانة العظمى .. أنتزع الأشكال من أشكالها أزعزع الأشياء من مكانها .. أزرع سكينى فى قلب العصر .. فى الجهر لا فى السر .. أخترق كل الخطوط الحمراء .. إن قيل هذا بدعه أو قيل عنه كفر .. فلا أريد العفو من حاكم أو من طويل العمر .. ولن أنوى التنازل ولو جاء يوم الحشر .. أكره الحب الذى يخترع الدروب وأكره الشمس التى تطلع فى موعدها .. وأعشق الشمس التى تطلع دون موعد من بين شفتى المحبوب والآن فقط أيقنت ان كل ما مضى كان مجرد محاولات .. لأنى رأيت عندما نحب ترتبك فناجين القهوة .. ويرتبك الصمت .. وينتهى الكلام .. لتبقى أنت أجمل وأعذب من كل الكلام .

Saturday, March 7, 2009

خير ما فعلت

خير ما فعلت الجزائر تلك الدولة التى تحترم عقول شعبها حتى لا ينبع التطرف والتخلف من تلك الفتاوى الهمجية التى يلقيها على مسامع العباد كل من هب ودب ليقلب رزقه من طبق الفتة التى قامت بلاد البتروريالات بصنعه بكل ما تملك من عك وريبة حتى باتت الفتة لا طعم لها ولم تقدم جديد بل عادت بكل من سلمهم عقولهم بالخلف آلاف السنين .. ولكن الجزائر تلك الدولة التى قررت التصدى لكل هذا العك الذى يأتى تباعاً من بلاد تدعى الاسلام والسلام ولكنها تفرض وهبايتها وسلفيتها على الجميع فينال المعتوه منهم اكبر قسط حتى يطبق فى المجتمع ما سمعه ولكن للحفاظ على عقول الشعب الجزائرى وامن وامان المنطقة قررت الجزائر ان تطلق قناة "القرآن الكريم" لمحاربة الفتاوى الشاذة للفضائيات ويكفى من الشذوذ ما سمعته الآذان العربية منذ نشأة تلك القنوات التى تدعو للتخلف العقلى بحجة الاسلام الذى هو بريئ من فتوى ارضاع الكبير وفتوى قتل ميكى ماوس وفتوى تغطية المرأة العورة حتى عينيها وتكتفى بمرافق لسحبها من يدها .. واخرهم فتوى عبد الرحمن البراك الذى يحذر فيها من المفكر المغربي محمد عابد الجابري واصفًا إياه بـ"الماهر في التمويه وخداع القارئ" وأنه "نافث فكر عفن" .. ألم يستحى هذا الشيخ المتخلف عقلياً من كلامه الذى ينطقه بحق مفكر له التقدير والاجلال لدى قرائه ؟؟ فالى اى منطق استند هذا الشخص الغوغائى الذى فضحه كلامه عبر الفضائيات حتى ينفس هو سمه لكل من يفكر ويعمل عقله .. صدق المثل القائل الجهلاء لايسعون للمعرفة

Thursday, March 5, 2009

الإرهاب لا دين له

حينما يسود قانون الغاب ويتردد دائما على الاسماع بان البقاء للاقوى ، فمن الممكن ان يمارس الضعيف احدى رياضات القوى حتى يمكنه الدفاع عن نفسه ، اما حينما يتجرد بشر من انسانيته بل من آدميته ليدمر ويفجر ويحطم أماكن هى مصدر رزق لذويها فهذا بالقطع عادة البربر الذين لا يفقهون من الحياة شيئ ولا يعلمون عنها اى شيئ ، بالظبط هذا ما تفعله طالبان ففى وادى سوت من قبل منعت خروج الفتيات للمدارس بحجة انها عورة والعورة لا يجب ان تتعلم بل هددت بالقتل من تخرج من منزلها وقاموا بتشويه البعض ، واليوم يقوم هؤلاء البربر الذين أوقفوا عقارب الساعه عند نشأة الإنسان الأولى ليقوموا بافعال الهجامة والبلطجية بتفجير 16 متجرا لبيع الاسطوانات الموسيقية والفيديو في شمال غرب باكستان بحجة انها لهو بل والعجيب انهم يقومون بسن قانون لمنع الكهرباء لأنها السبب فى ادخال الفضائيات والانترنت الى المنازل .. فإلى أى قطيع هؤلاء من الحيوانات ينتمون ؟؟؟ مع الإعتذار للحيونات التى لا تجور على حقوق بعضها البعض ، فهؤلاء الهمج ضربوا اكبر مثل للبشرية من مدى التخلف والهمجية .. من يكونوا هؤلاء الهمج ومن الذى اعطاهم الفصل والقرار فى حياة الآخرين ؟؟ فمن طالبان الى حماس الى الاخوان الفكر واحد وان اختلفت المسميات .. فمن الثمرة تعرف الشجرة وهؤلاء بافعالهم الاجرامية دللوا على مدى تعفن عقولهم البالية

Wednesday, March 4, 2009

رقية واهو كله بزنس

بالطبع جميعنا قرأنا وسمعنا عن ما فعلته صحفية جريدة الفجر الجريئة مع يوسف البدرى الذى احتال عليها تحت مسمى الرقية ... تلك الكلمة التى اصبحت يستخدمها كل عاطل وكأنها مصباح علاء الدين .. أحد الأشخاص كان يحتال على الناس بزعم انه شيخ مخاوى للجن ويجيد فك جميع أعمال السحر بعون الله وببركة منه .. وحينما تساله ما عملك الاساسى يجيب انا دكتور فى كلية العلوم جامعة القاهره لكن انا شغل الكلية مش عاجبنى انا بساعد الناس فى الشفاء من الجن .. روح يا شيخ جك جن لما يلهفك .. وبعدين يا شيخنا الشيخ بعد شوية شغل جلا جلا طلع فى النهاية نصاب بالاضافة الى انه تاجر آثار وتم القبض عليه وكان متخذ من شغل الجلا جلا والرقية ستار لأعماله المشبوهة .. ما ذكرنى بهذه القصة التى لم يمر عليها سوى عامان .. حينما أرسل لى أحدهم فيديو لأأستاذ ورئيس قسم اللغويات بكلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بجامعة الأزهر .. بالطبع مفيش غيره مبروك عطية الذى ذهب لمعرض الكتاب بدلاً من تسوقه للكتب جلس ليأخذ الاطفال فوق قدميه ويضع يديه على راسهم ويقوم بالتمتمة وكانه يحضر الجان او يصرفه مش حتفرق كتير فى النهاية الفعل واحد ... وفى الحقيقة كان ناقص يعمل زار يمكن مأجله للسنة الجاية علشان يبقى معرض الكتاب على احدث صيحة وفوق العادة
من كتب بول البعير للرقية للزار وهنيئاً لنا بمصر مهد الحضارات سابقاً منبع التخلف حالياً


مبروك عطية

Tuesday, March 3, 2009

عدد جديد وحوار حصرى ومميز جدا

عدد جديد من مجلة على صوتك ووسط البلد التى تشرفت بحوار حصرى يضم اسرار وشخصيات وتعريفات لعشق البنات مع الاديبة الرائعة هويدا صالح
http://www.wostelbalad.com/modules.php?name=News&file=article&sid=236
حوارى مع الاديبة هويدا صالح فى مجلة وسط البلد

http://www.3allisotak.net/apages.php?pids=1001&ids=do
سرطان التحرش

http://www.3allisotak.net/apages.php?pids=996&ids=do
شخصنة الآراء

http://www.3allisotak.net/apages.php?pids=999&ids=do
حرية الرأى والتعبير

Monday, March 2, 2009

اختشوا بقه وأوقفوا عادة «ختان الإناث»


اختشوا بقه وأوقفوا عادة «ختان الإناث» كلمات تفوه بها مفتى مصر الدكتور على جمعه فى برنامجه " مجالس الطيبين " موجهاً كلامه لأهل مصر وبعض الدول الافريقية التى تمارس هذه العادة الذميمة .. ولا أملك سوى أن أقوله برافو دكتور على جمعه وأستمر على هذا المنوال يمكن الكلام يجيب نتيجة مع شعب غالبيته مغيبين لا هم لهم سوى تغطية وجه المرأة وقطع أعضاء المرأة وكل من هب ودب اصبح لا هم له سوى المرأى ومتخذين من الدين مبرر .. فهكذا دائماً الجهلاء حتى لا يكتشف احد جهلهم يلصقون العادات الاجتماعية الموروثة بالدين وجميع الاديان من قطع أعضاء الأطفال براء .. حان الوقت لمحاربة هذا الفعل المقزز ووجب سن القوانين لحماية المرأة من إرتكاب العنف ضدها وقفل الفضائيات فى وجه يعقوب وحسان والحوينى الذين لا هم لهم طوال اليوم سوى إرهاب البشر والمرأة عورة وقطعة القماش على وجهها وختانها عفة .. فعن أى عقة هؤلاء الجهلاء يتحدثون فمركز الإحساس يوجد فى المخ وليس فى الاعضاء التناسلية وهذه معلومة يعلمها طفل الكى جى تو مش جهلاء يبلغون من العمر ارذله يثارون لمجرد رؤيتهم انثى تتحرك على الأرض لذلك يتفنون فى اختلاق العنف ضدها والصاقه بالدين .. لذلك وجب الانتهاء من هذه العادة المقززة التى لا فائدة لها ويكفى ما تخلفه فى نفس من تجرى لها هذه الجريمة القذرة التى يشارك فيها الاهل والطبيب على حد سواء والضحية فقط من تعانى .. فضلاً أتركو المرأة وممارسة العنف والارهاب ضدها وتفرغوا للقضايا الأخرى فالمجتمع يعج بالمشاكل ... هذا إن كنتم تعلمون .. فالجهلاء دائماً لا يسألون