مش تقوم يا مصرى خليك مأنتخ

مع الاعتذار طبعا للمطرب هشام عباس .. بقى جدك يبنى اهرامات وولادك يلعبوا فى الطينة
طبعا ولاده ياريتهم بيلعبوا فى الطينة وهما ساكتين .. دول كمان بيشوهوا اى حاجه تقع ايديهم عليها بالطينة دى
اللى اكتشف المعادن فى عصور ما قبل التاريخ ولاده مش قدرين يكتشفوا جحر نملة ... وإن واحد فيهم بس واحد هرب من الأزمة الفكرية وشغل عقله اا يتسرق البحث بتاعه او يتم اتهامه بالكفر والزندقة فاى علم غير الدين حرام ثم حرام ثم حرام . لانه تدخل فى شئون الله .. وتبقى النتيجة انه يهرب من البلد لبلد تانية خالص تكون تحت امره فى كل حاجه توفر له المعامل وتساعده بقدر الامكان على الاكتشاف والابتكار
اجدادنا الى بنو الاهرامات والمعابد .. دلوقتى ولادهم بيولعوا فى مساكن البعض بحجة انهم بهائيين ويقتلوا بعض لو فكر واحد يبنى سور كنيسه
الاجداد اللى كانت المرأة عندم آلهه .. دلوقتى بقت عورة والتحرش جزاء من تخرج من بيتها سواء سافرة او متكفنة المهم انها انثى .. ولو احد المعتدلين قال بان الكفن عادة وليس عبادة تخرج عليه الالسنة بكم من السفالات وقلة الادب ورفع القضايا مع الاستمرار فى اهانتها طبع بالتحرش والإغتصاب وكل ما تجود بيه قريحتهم المتعفنة من طرق الإذلال .
الاجداد اللى قدسو النيل : والاحفاد انهارده بهدلوه مخلفات كيماوية على مخلفات آدمية عى حمير ميتة على اى حاجه لا تنتمى للآدمية واشرب يا حفيد منك له ماهى برضه مخلفاتكو ايه حتقرفوا منها ؟
الاجداد : اللى من الأدوات البدائية خلدوا اسمائهم وتركوا تاريخ يتشدق بيه القاصى والدانى بكل فخر انا حفيد الفراعنة ... ودى صناعة اجدادى من سبعتلاف سنة .. وانت فين صناعتك يا بتاع القرن الواحد والعشرين ... لا انا ما احنا نايمين من سبعتلاف سنة مش كفاية اجدادناعملوا .. احنا بنفتخر ياجدادانا وياترى اولادك من بعدك هيفتخروا بايه ؟؟
بالتلوث و بالانحطاط الاخلاقى ولا بالسحابة السودا ولا العرعرينا اللى انتشرت فى البلد انتشار النار فى الهشيم ؟
.. ما تقومش يا مصرى خليك مانتخ يا حبيبى مش تدور على شغل .. بس برضه الحكومة مش هتشغلك ... ومش تركب قطر .. لانه خليك واثق انه لو مش اتقلب بيك اكيد هيتحرق بيك .. ومش تركب عبارة علشان هتغرق بيك .. وضيف ده كله للتاريخ اللى هيدرسه الاحفاد ..
بمناسبة مؤتمر الحزب الوطنى على فكرة شعارهم المردة دى جديد جدا وجامد طحن .. الشعار هو من اجلك "
عارفين ايه بقى اللى من اجلنا هيتعمل ؟
هيتعمل قانون يعطى الرئيس حصانة مدى الحياة .. واللى مش يتعظ من اللى حصل لجاك شيراك يبقى لامؤاخذه
ولتكملة الصوة سواداً
اقول وداعا مصطفى محمود - أيها العالم الجليل

تعليقات

‏قال غير معرف…
كيف يمكن ان نتجاسر ونحلم بان من الممكن ان تؤدى سياسة الأستهبال الى اى خير
كل من فى سكرتارية الحاكم سواء وزير او غيره يتبنى سياسة الحكم وهى الأستهبال
واستحمار الناس مع ان اصغر عيل فيكى يامصر لا يصدقهم
مثال بسيط لماذا يذاع مؤتمر حزبهم على كل وسائل الأعلام؟ هل بذاع مؤتمر لأى حزب أخر؟
ولكنه الأستهبال الفاجر
وهل هناك دليل اوضخ من هذا بان الخزب المزعوم ليس سوى اذاره من ادارات الحكومه او بمعنى اصح تكيه لكل طامع او مصلحجى
‏قال غير معرف…
كيف يمكن ان نتجاسر ونحلم بان من الممكن ان تؤدى سياسة الأستهبال الى اى خير
كل من فى سكرتارية الحاكم سواء وزير او غيره يتبنى سياسة الحكم وهى الأستهبال
واستحمار الناس مع ان اصغر عيل فيكى يامصر لا يصدقهم
مثال بسيط لماذا يذاع مؤتمر حزبهم على كل وسائل الأعلام؟ هل بذاع مؤتمر لأى حزب أخر؟
ولكنه الأستهبال الفاجر
وهل هناك دليل اوضخ من هذا بان الخزب المزعوم ليس سوى اذاره من ادارات الحكومه او بمعنى اصح تكيه لكل طامع او مصلحجى
‏قال مفكر…
هل نستوعب الدرس
ثلاثة مشاهد ماليزية. المشهد الأول في عام 1969 حين كتب الطبيب الشاب مهاتير محمد كتابه "مأزق الملايو" والذي وجه فيه انتقادات شديدة لمسلمي ماليزيا بسبب تقاعسهم عن العمل وارتيابهم من أي ابتكار وسيطرة روح الخرافة والتفكير اللاعلمي عليهم وخوفهم المحموم من السلطة ورفضهم خلع لباس التخلف والجهل.

كان النقد قاسيا لدرجة أن طرد صاحبه من الحزب الحاكم. المشهد الثاني في عام 1981، والتاريخ لا يخلو من مفارقة تستحق المقارنة، حين تولى الرجل حكم ماليزيا فشرع في استقدام أفضل العقول وأمهرها وأحسن النماذج وأكفأها كي تتولى المناصب العليا في الدولة مع متابعة أسبوعية لأداء الوزارات المختلفة، فهو رئيس الوزراء والقائد الأعلى لكتيبة التنمية الماليزية، وقدم نموذجا ندرّسه في إدارة التنمية لحسن التخطيط وتعبئة الموارد بل و نجاحه في أن يبعث كوامن الحياة ودوافع العمل في الأمة بأسرها وفي علمائها النابغين لخدمتها.

وهو ما أصطلح عليه في أدبيات التنمية بخلق "كتلة تنموية" (developmental bloc) من أهل الخبرة والعلم وممثلي العمال وأصحاب الأعمال. ومما يروى أن وزارة التعليم الماليزية أرسلت للطلاب الماليزيين في الخارج في مطلع الثمانينيات على ألا يعودوا إلى ماليزيا إن توافرت لهم فرصة لاستكمال الدراسة والعمل بالخارج حتى يكتسبوا خبرة لأنهم لو عادوا قبل أن تبدأ عجلة التنمية الحقيقية فلن تتحقق الاستفادة الكاملة منهم. قارن ما سبق بنصيحة أحد أساتذتي الأفاضل لي عن العودة لمصر: "لو رجعت الآن هتزود التربة ميتين، خليك في الخارج أفضل."

المشهد الثالث، عام 2003 بعد أن أتم الرجل مهمته، ترك الحكم لمن يأتي بعده. لكنه ترك ماليزيا بعد أن تحولت من دولة زراعية تعتمد على انتاج وتصدير المواد الاولية إلى دولة صناعية متقدمة تبلغ نسبة صادرات السلع المصنعة 85% من اجمالي صادراتها، وتنتج 80% من السيارات التي تسير في شوارعها، وعليه انخفضت نسبة السكان تحت خط الفقر من 52% من اجمالي السكان في عام 1970 إلى 5% فقط في عام

2002.
منقول
‏قال مفكر…
هل هى حرب اهليه ثقافيه
تأمل المناقشات الحادة التى تحدث كثيرا عند نقاط التماس بين خطابات الإسلاميين والعلمانيين (فوز القمنى بجائزة الدولة التقديرية مثالا) بل وبين الإسلاميين بعضهم البعض تجاه قضايا مختلفة مثل مراجعات السيد إمام فى مواجهة فتاوى الدكتور الظواهرى التكفيرية، وتصريحات الشيخ القرضاوى بشأن انتشار التشيع وردود فصيل من تلاميذه عليه. كل هذا يذكرنا بمقولة المستشار البشرى بأننا فى مصر نعيش «حربا أهلية ثقافية»، وأن الإسلام الذى هو حمال أوجه، أصبح ذاته ساحة للجدل بل والصراع الفكرى والسياسى. وتأمل بعض هذه المناقشات يوضح أننا بصدد خطابات ستة متنافسة حول علاقة الإسلام والسياسية والدولة فى مصر
منقول.
‏قال مفكر…
فالعاقل المخلص فى عمله، وإن كان كافرا سينتصر على المزيف والمتواكل وإن بدت عليه أمارات الإيمان. إن مثل حال المسلمين كمن يرفض أن يتعلم السباحة ويخطط أن يغزو محيطات وبحار العالم بالدعاء من دون العمل.
منقول
‏قال مفكر…
وقبل أن يظن ظان أننى أدعو المسلمين للتوقف عن العبادة لصالح أعمال دنيوية، لابد من توضيح أن الحس الإسلامى السليم هو الذى جعل ابن الخطاب يقول إنه ينظر للرجل العابد فيعجبه حتى يعلم أنه لا حرفة له فيسقط من نظره. وكما قال محمد الغزالى: إننا بوضعنا هذا أمة تسقط من أعين أصحاب العقول النيرة والهمم العالية.

إننا بحاجة لإعادة ترتيب الأولويات لنجعل قيم العمل والعلم والابتكار والإتقان فى المقدمة على قيم الصبر المتخاذل والتواكل الساذج ودعاء العجزة وانتظار المعجزات، اللهم أعطنا قلوب أهل الحرم وعقول أهل جورجيا.. آمين
منقول!
‏قال karim
سيدتى هناك مقولة شهيرة انة فى عصر بناء الاهرامات كان هناك عازفين لكى يشجعوا العمال للعمل وكل هرم يبنى كان يموت ثلث العمال و المهندسين حتى ماتوا جميع العلماء و المهندسين و البناة , وبقى العازفين اللى احنا بقى احفادهم, اية رايييك, تحياتى
‏قال ضد الأستبداد خاصة باسم الدين…
شعارات فارغه للمره المليون
عاكفهم يقول نسعى لأقامة خكم اسلامى
لا تبنى دوله بالشعارات ولو سالت من يتشدق بشعار دوله اسلاميه يعنى ايه؟ستسمع من كل منهم تصورا مختلفا حسب مزاجه او ثقافته او عقده النفسيه ...هل هى دولة طالبان فى افغانستان ؟ ام حماس فى غزه ام...ام....ام...واذا وصلوا للسلطه ثم هزموا فى انتخابات تاليه هل نهدم دولتهم الدينيه ليقيم الحزب الفائز من جديد دوله عصريه؟ ام انهم يعرفون انه لاانتخابات ولا ديمقراطيه بعد وصولهم باساليب ديمقراطيه ولا بطيخ وانما استبداد بشع باسم الدين تخلصت منه البشريه بعد ان دفعت ثمنه غاليا ليشرق فجر حقوق الأنسان وكرامته ...ومن حكمنا عليهم على اساس نشاط نوابهم فى البرلمان نجد انهم فى حرب مقدسه مع قمصان نوم النسوان وكل ما فى عقولهم هو اخفاء النسوان بالأغطيه الثقيله ...هذا كل ما لديهم من فهم ولا علاقة لهم بالعالم الحديث فكيف سيتعاملون معه ...منذ ايام حسن البنا وهم يراوعون فلا يعرف احد ماهو رنامجهم لحل المشاكل ...لا شىء لديهم على الأطلاق سوى شعارات او خطب جمعه
‏قال Dr. Eyad Harfoush
عزيزتي قطة الصحراء
فين آثارك ياللي هربت الآثار؟ دول فاتولك مجد، رحت بعته بكام دولار
عنوان طريف لمقال طريف وإن كان موجعا
تحياتي وتقديري

نعم عزيزتي رحم الله الدكتور مصطفى محمود رحمة واسعة
‏قال Sahran
عزيزتي القطة

كيف تتوقعي منهم أن يحسدوا الفراعنة على علومهم ,

فهم يعتبرون أنفسهم أكرم عند الله من الفراعنة الكفار

كيف لله أن يقبل بعلومهم إن لم يذوقوا نعمة الإسلام وكفى بها من نعمة

أنا دايما مقتنع بأن الأديان مقبرة الحضارات

تحياااااااااتي لك

ودمت سالمة
‏قال Ehab Fayez
عزيزتى القطة
بالرغم من كل مقارناتك الظالمة بيننا وبين أجدادنا الفراعنة
إلا انه توجد نقطه هامة شابهنا الفراعنة فيها ، بل و تفوقنا عليهم
وهى تأليه الفرعون وعبادته وعدم محاسبته
تحياتى
‏قال AHMED SAMIR
انتي دائما بتبصي لنصف الكوب الفاضي
اي نعم في كتخلفين لا يحترموا الحريات الدينية
بس دول اصلا تعليمهم متدني و ثقافتهم ضحلة
انما اي حد عنده الحد الكافي من العلم و الثقافة معندوش التفكير دة
‏قال برج المراقبه…
العالم الذى يحتفظ بعقله يرثى لخيبتنا
تركنا المشاكل المتلتله وركزنا كيف نخفى النسوان من الرجال المسعورين جنسيا
ولا البهائم




CAIRO (Reuters) – Rokaya Mohamed, an elementary school teacher, would rather die than take off her face veil, or niqab,






Egypt, the birthplace of al Qaeda's second-in-command Ayman al-Zawahri, fought a low-level Islamist insurgency in the 1990s, has faced sporadic militant attacks targeting tourists since then, and is keen to quell Islamist opposition ahead of parliamentary elections next year and a 2011 presidential vote.


Controversy over the niqab flared last month after the state-appointed head of Egypt's al-Azhar mosque asked a young student to remove her face veil during a visit to her school.

Grand Sheikh of al-Azhar Mohamed Sayed Tantawi later issued a religious edict or fatwa barring women and girls from wearing the niqab in all-girl Azhari schools, saying there was no reason for girls to cover their faces amongst themselves.

An Azhari research center later backed the ruling, saying the face veil should be removed when a girl is in an all-female class with women teachers, in all-female exam rooms, and in all-female dormitories.

Egyptian state-run media have also called for women to show their faces, citing the "damaging" effects of niqab on society.

GULF INFLUENCE

While a majority of Egyptian women and girls consider it an Islamic religious obligation to cover their hair and neck with a scarf, few Muslim scholars say the full face veil is mandatory.

Yet growing numbers of Egyptian women are abandoning the simple headscarf in favor of the niqab, analysts say, reflecting the growing sway of strict Saudi-based Wahhabi ideology on an already conservative and Islamized society.



"(Extremism) has been increasing in Egyptian society for the past 30 years

Egypt, unlike other Muslim states Saudi Arabia and Iran, does not require women to cover their heads with a scarf. But the millions of Egyptians who have lived or worked in Gulf states such as Saudi Arabia are believed to be a source for the spread of Wahhabi ideology.

Just 30 years ago, women attended Egypt's flagship Cairo University wearing miniskirts and sleeveless tops. They strolled along the beaches of Alexandria in skimpy swimsuits at a time when society was seemingly more liberal and tolerant.

Analysts say the headscarf, or hijab, was seen as a status indicator and was prevalent among lower-income classes. Women from upper and middle classes rarely veiled at a young age and those who did usually followed fashionable interpretations of hijab. The niqab was uncommon at that time.

NIQAB MORE PREVALENT

But the niqab has become more prevalent. Women in flowing black robes are a common sight strolling through Egypt's fanciest shopping malls and five-star hotels, as well as in shanties.

Analysts say challenging the stricter interpretations of Islam could be a long journey that requires, in particular, introducing reforms on an educational system that has allowed women in niqab to teach small children.

"These decisions have to be accompanied with ideological procedures and requires challenging the ideology so there will be moderate ideology," Mustafa said.

Egyptian courts have a history of ruling in favor of women wearing niqab inside universities. In 2007, a court ruled that the American University in Cairo, seen as a bastion of Western liberal education in Egypt, was wrong to bar a female scholar who wears niqab from using its facilities. The court cited personal and religious freedom as grounds for its ruling.

Ordinary Egyptians on the streets of Cairo have conflicting feelings regarding the niqab. Some say it should be banned on security grounds because it can be used by criminals to disguise themselves and escape police searches.

Others hail it as the right way to fulfill religious duties or as the best way to protect women from sexual harassment, although a recent study showed veiling had little effect on harassment rates in Egypt.
‏قال ابو احمد
عارفه ياقطه الواحد ابتدى يشك ان احنا أحفاد الفراعنه
تحياتى
‏قال برج المراقبه…
مكيافلى يدير الأخوان
يعترفون بصفقتهم مع الحكومه عام2005 ويبررون هذه الأنتعازيه بلغة مكيافلى
فهم فى مرحلة المشاركه لا المغالبه
اى عند مرحلة المغالبه يسحقون من يعارضهم
بالظبط كما فعلت حماس فى غزه
ولسه السذج يتعاطفون معهم ويتبعونهم
‏قال مواطن مصري
رحمة الله ع العالم الجليل مصطفى محمود


بس المصري من ساعت ثورة 1919 الثورة الحقيقية عملها ومن يومها هو في اجازة بيتعاطى افيون الدين و الكورة

و بيجري على لقمة عيشة

تحياتي
‏قال Desert cat
Anonymous
يعنى مؤتمر الحزب الوطنى يعنى مؤتمر الحزب الحاكم المفروض يتذاع فين ؟ على راديو سوا مثلاً
التلفزيون بتاعهم والاذاعه بتاعتهم والبلد كلهم ملكهم واحنا الرعية مش من حقنا نقول بم
‏قال Desert cat
مفكر
اعتقد اننا بوضعنا ده الحالة الاولى فى ماليزيا وواضح اوى من خلال القضايا اللى بيقيمها المتشدقين باسم الدين على المفكرين فى ساحات المحاكم
الحالة التانية دى مستحيل تحصل فى مصر مش عارفه ليه بس مش هتحصل
‏قال Desert cat
مفكر
سيدى الفاضل اذا كان المحتلين لاسم الاسلام حدث انقسام فيما بينهم وقاعدين يتخانقوا على الكرسى يبقى مستنين ايه تانى غير كل انحطاط وتخلف لاء ولسه فى ناس بتقولهم آمين
‏قال Desert cat
مفكر
الاسلام عمل بل ان يكون عباده
ربنا قال فى كتابه الكريم
" وقل اعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله والمؤمنون "

ومننساش العمل عبادة
لكن فين العقول اللى تقر بهذا الكلام وهما بيقولوا لك نوم يوم الخميس وندعى دعوة رجل واحد وقت اذان المغرب على اسرائيل والقدس هتتحرر .. وبقالهم سنين بيصوموا وبيدعو والاقصى حيتهد
بقى ده عقل ناس محترمة ولا عارفه تحترمها نفسها ولا حتى عقلها
‏قال Desert cat
karim
حتى لو ابناء العازفين فاكيد العازفين كان مهنتهم برضه ساميه للترويح عن البناة الحقيقيين
يعنى برضه اسمه كان عمل
الا الاحفاد كبيرهم طبال فى كبارية
:))
تحياتى كريم
‏قال Desert cat
ضد الأستبداد خاصة باسم الدين
عاكفهم هيعمل حكم اسلامى ازاى اذا كانت كل تصرفاته وتصريحات ملهاش اى علاقة بالاسلام ؟؟
دى لحد يومين بيقول المعارض هيديله بالجزمة
عالم وسخه
‏قال Desert cat
Dr. Eyad Harfoush
يا دكتور اياد ده احنا بعنا اعضائنا وبعنا اولادنا يبقى حنبقى على شوية اصنام
استغفررررررررررر الله العظيم
نستفيد بفلوسهم
‏قال Desert cat
Sahran
يا سهران بيقولوا لك الاثار اللى عندنا اصنام ولازم تتكسر
شوفت العقل الخرافى
‏قال Desert cat
Ehab Fayez
اتفق معاك جدا جدا ايهاب
تحياتى ليك
‏قال Desert cat
A.SAMIR
ولما المتدنى واللى ثقاته ضحلة ده يبقى هو السائد والمثقف اللى بجد لو نطق يدخلوه محاكم ويطلبوا الفصل بينه وبين زوجته يبقى ده فاضى ولا مليان يا دكتور
‏قال Desert cat
برج المراقبة
اللى بنقلدهم وبنجيب ثقافتهم
تفوقوا علينا
متخيل الجامعه بتاعتهم تبقى من افضل الجامعات العربية واحنا ولا ذكروا جامعة عندنا فى الترتيب الاول من الاخر
مش دى مهزلة يرثى لها العالم كله مش العالم المتحضر بس
‏قال Desert cat
ابو احمد
يا دكتورنا اعتقد ان الفراعنة نفسهم لو حصل وشافوا المهزلة دى هيتبروا مننا ومش بعيد يرفعوا علينا قضايا سب وقذف لاننا بنتهمهم باننا احفادهم
‏قال Desert cat
برج المراقبة
السذج الذين يتبعونهم معمول ليهم غسيل دماغ وواحد يقعد يعيط ويقولك يتقبض عليهم علشان مسلمين
مش علشان انتهازيين
‏قال Desert cat
مواطن مصرى
اقدر اقولك من بعد ثورة 19
مبقاش فى كلمة اسمها مصرى

رحم الله عالمنا الجليل
تحياتى
فعلا

لتكملة الصورة السوداء وداعا مصطفي محمود
‏قال مواطن مصري
حرق التيشيرت و قولنا شوية عيال

انما رابررز حقير جزائري يتهجم على مصر

و يهين الابطال المصرين

انها الحرب

اسمعي و سلميني ع القومية العربية
http://www.youtube.com/watch?v=OQl4UTDI1Bo

انتي اية رائيحك في الجزائرين الحقيرين الرعاع

هنسكت عليهم ل امتى
‏قال مطلع…
كيف تنهب مصر دون ضجه
يستحسن ان تكون رجل اعمال
شارك مسؤول كبير
وبعد ان تصبح وزيرا نفع بيت خبره اجنبى
او اشترى قمر صناعى بملايين واحتفظ بعمولتك التى تتراوح بين 4% و10%
ورش شويه لجوفة المدافعين والمطبالاتيه
واطمن الشعب فى غيبوبه البحث عن لقمة العيش
او الجهاد لأخفاء النسوان
‏قال غير معرف…
موائد الرحمن للحزب الوطنى تقام للأعضاء فى افخر الفنادق وتقدم افخر الطعام
موائد الرحمن التي يقيمها الحزب السرمدي كل سنة.. هي الفرصة المواتية لمعرفة أسعار الأسهم.. وخطط المضاربة.. وإعادة ترتيب ما يسمي بـ «بنوك المصالح». هي بورصة.. لا تتعامل بالمال.. وإنما بالبشر، وكل عضو في القيادة هو «سهم» يراهن الأعضاء عليه.. وبالتالي فإن موائد الرحمن التي يقيمها الحزب السرمدي كل سنة.. هي أشبه بالحضانات.. التي تقوم بتفريخ العناصر الأكثر استعدادا للنفاق والفساد.. والحصول علي الرشاوي والعمولات.. وتولي المواقع القيادية في صحف الحكومة.. بعد التدجين.
‏قال برج المراقبه…
المعركه المقدسه فى الكويت ضد الموسيقى بعد الأنتصار على قمصان النوم فى المسلسلات
هدّد النائب السلفي محمد هايف المطيري وزيرة التربية والتعليم وزيرة التعليم العالي، موضى الحمود، من مغبة جعل مادة التربية الموسيقية مادة أساسية، محذراً من أن هذا الأمر لن يمر بسلام، لا على وزيرة التربية، ولا على رئيس الحكومة.

وأضاف في تصريحات صحافية "لن نسمح لوزيرة التربية بأن تجعل من مدارسنا مراكز لتخريج فرق الرقص والراقصات، وعلى الحكومة ووزيرتها أن تخجل من نفسها تجاه ما يجري من عبث وتدهور مستمرين"، وهو تصريح لقي رفضاً شديداً من قبل الليبراليين.
‏قال غير معرف…
من تعليق الأخ المنتمى الى تنظيم الأخوان المحظور
نقرا هذه العباره الشعاراتيه
دوله مدنيه مرجعيتها التشريعيه الدين الأسلامى
وكما كل شعاراتهم يلفها الغموض عن عمد
واذا حاولنا تفسير سنجد ان من سيقرر ما اذا التشريع اسلامى ام لا هم رجال الدين
وبذلك ننتهى الى حكم رجال الدين والدوله الدينيه التى يحاولون انكارها
ثانيا
ماالموقف من المستجدات العصريه مثل حرية الصحافه؟
كيف نتوقع ان نجد لها مرجعيه اسلاميه؟
وشهادة المراه فى المحكمه هل ستتساوى مع الرجل؟
وثالثا ما المسموح به من الأخذ من شرائع اخرى وقوانين
تتعلق بمؤسسات الدوله الحديثه؟
ولا نود اجابه تحيل الى اجتهادات كتاب يحاولون تطويع القواعد الدينيه للعصر
فلا داعى لهذا الدوران واللف والأقصر ان ناخذها مباشرة من مصادرها
والا فما هى الأضافه اذا اجهدت نفسى لأبين فى النهايه انه لا خلاف بينهما
ثم هذه فى النهايه اجتهادات فرديه قد يختلف معها الأخرون
وعشرات المستجدات فى عالمنا
بل ان عبارة دوله مدنيه بمرجعيه دينيه هو تناقض فى التعبير غريب
كان تقول دوله راسماليه شيوعيه
‏قال يرج المراقبه…
التطرف يلعب بالجنس
كد رئيس اللجنة النفسية في هيئة المناصحة السعودية الدكتور تركي بن محمد العطيان أن المتطرفين يلعبون على وتر الجنس عند الشبان صغيري السن من أجل إقناعهم بتنفيذ العمليات الانتحارية، والدليل على ذلك أنهم إختصروا صورة الجنة كلها في مفهوم الحور العين فقط، وذلك من أجل دغدغة مشاعر الشباب الذي يعيش حالة من الكبت، كما صرح بذلك لبرنامج "صناعة الموت" الذي تقدمه ريما صالحة وتبثه قناة "العربية" اليوم الجمعة 6-11-2009 الساعة 19:00 بتوقيت غرينتش.
وتعرض حلقة برنامج "صناعة الموت" جانبا من هذه التسجيلات، ويظهر في أحدها أحد الانتحاريين الشباب وعمره لا يتجاوز العشرين وهو يتحدث بولهٍ شديدٍ داخل السيارة المفخخة، ويشير إلى زر التفجير مؤكدا أنه بمجرد أن يدوس على الزر سوف تأتي الحوريات يحملنه إلى الجنة. بينما تحدث آخر عن فتاة جميلة تنتظره وقد أعدت له "بوفيه" مليئا بالطعام والشراب "خلف هذا الجبل" على حد قوله.

ويقول علماء النفس إن هذا المضمون الذي يظهر في الشرائط يعبر بشكل واضح عن الطريقة التي يتم بها تجنيدهم، حيث يتم اختيار الشباب صغيري السن وعزلهم لفترات طويلة داخل الجبال وتعريضهم لتدريبات جسدية عنيفة وتلقينهم أفكارا متطرفة حول المرأة، الأمر الذي يكرس الكبت الجنسي لديهم، وفي النهاية يكون الوعد بوسيلة مشروعة لتفريغ هذا الكبت طريقة مضمونة لدفعهم لتنفيذ ما يأمرهم قادة التنظيم به دون مناقشة.
‏قال مفكر…
الزمن هنا فى منطقتنا حامد لا يتحرك والتاريخ يعيد نفسه فى عملية اجنرار لاتنتهى
هاهم عتاة القتله الأرهابيين يسيطرون على عقول الشباب الصغير بتخديرهم بالجنس
كما كان قادة فرق الحشاشين الذين كانوا يخدرون الشباب بالحشيش قبل ارتكابهم المذابح
ومن كلمة حشاش جاءت كلمة اساسين اى قاتل فى اللغات الأوربيه
صفحه بشعه من تاريخ الدوله الأسلاميه
‏قال غير معرف…
Royal Girls Is The Largest Collection Of Naked Celebs Pics, Nude Celebs Videos, Celebrity Gossips, Celebrity Sex Tapes And Much More. [url=http://www.eranostra.com/2012/02/15/celebrity-stolen-movies/]eranostra[/url]
‏قال غير معرف…
I love what you guys tend to be up too. This kind of clever work and exposure!
Keep up the wonderful works guys I've incorporated you guys to our blogroll.
Visit my weblog : anne cole
‏قال غير معرف…
Wow, incredible weblog layout! How long have you been blogging for?
you made running a blog glance easy. The whole look of your website is
magnificent, let alone the content material!
my web page :: sanason.com
‏قال غير معرف…
First off I ωould like to saу terrific blog! I had
a quick questiоn which ӏ'd like to ask if you don't mіnԁ.
I was interestеd to know how yоu centеr yourself and clear your
head prior to writing. Ι haѵe haԁ ԁіfficulty clearing my mіnd in getting
my thoughts оut. I do takе pleasure in wгiting
however it juѕt seems like the fіrst 10
to 15 mіnutеѕ are generallу
ωasted simply just trying to figurе out how to begin.

Any suggеstiοnѕ or hints? Thanκ you!


mу homepage www.paydayloanst3.com
Also visit my site ... Payday Loans
‏قال غير معرف…
As thе admіn of thiѕ wеbsіtе is wοrking, no
questiοn vегy shortly it will bе fаmouѕ, due tо іts fеаture сontents.


Also visit my webpаge; Payday Loans Online
My web page: Online Payday oan
‏قال غير معرف…
Hi there! I could have sworn I've visited this site before but after going through some of the articles I realized it's new to me.
Anyways, I'm certainly pleased I stumbled upon it and I'll be bookmarking it and checking back regularly!


my site ... theuniversethewars.com
‏قال غير معرف…
I am extremely impressed together with your writing abilities and also with the format in your weblog.

Is that this a paid subject matter or did you modify it your self?
Either way stay up the excellent quality writing, it's rare to look a great weblog like this one these days..

Feel free to visit my page - cheap swimwear
‏قال غير معرف…
Do you have a spam issue on this site; I also am a blogger, and I was
curious about your situation; many of us have created some nice practices and we are looking to exchange strategies with other folks, please shoot me
an email if interested.

Have a look at my homepage :: nosniki reklamy
‏قال غير معرف…
Just desire to say your article is as astonishing. The clearness
on your submit is simply spectacular and i can assume you're knowledgeable on this subject. Well with your permission let me to clutch your feed to keep up to date with coming near near post. Thank you 1,000,000 and please continue the enjoyable work.

My web page - Donovan S. Clark
‏قال غير معرف…
I don't even know how I ended up here, but I thought this post was great. I do not know who you are but certainly you are going to a famous blogger if you are not already ;) Cheers!

Stop by my homepage women Swimsuits

المشاركات الشائعة