فعلوها الفرنسويون عقبال المصريون

تدرس فرنسا منع ارتداء المسلمات للنقاب في الأماكن العامة، وذلك بعد خمسة أعوام من الخلاف الذي أثاره قرار باريس منع التلميذات المسلمات من ارتداء الحجاب في المدارس.ويشمل هذا القرار النقاب الذي يغطي الوجه دون منطقة العين، وأيضا "البوركة" الذي يغطي الجسم كله من الرأس وحتى القدمين.

قرار حاسم وياريت يتم تطبيقه بأقصى سرعه .. والبعد عن التراخى عجيب فعلاً اللى رايحة تنقل عادات بدوية جاهله فى بلد أوربى متفتح ما تترمى فى بلدها ولا تروح تجيب لها شوية معيز تسرح بيهم فى الصحراء ... ياريت كمان وزارة الاوقاف المصرية تواصل جهودها فلقد قامت فى العام الماضى بتوزيع كتاب النقاب عادة وليس عبادة .. هو فعلا عادة يتبعها كل من امتلأ عقله بالنخاعات
المسلوقة
وقالت فضيلة عمارة، وكيلة الوزارة لشؤون المدينة، بمنع كامل للبوركة التي سمتها "نعوش الحرية". وأضافت السياسية المولودة في فرنسا لأب جزائري أن النساء اللاتي يرتدين هذه الملابس يخضعن للقمع من "السادة الذكور".
فعلا فيهم اللى متعرضه للقهر وفيهم اللى بتحب تقهر نفسها لأنها أقتنعت إنها عار وعورة من الكلام الكتير اللى بيتردد علي مسامعها صباحاً ومساءاً فاقتنعت إن أخرها تمسح الحمام وتضاجع مولاها آخر الليل حتى يتكاثروا
قرار فرنسا لا غبار عليه ومن حقهم يمنعوا هذه الاكياس السوداء من التجول فى شوارعهم ومن يخالف قوانينهم فعليهم بطرده من بلادهم شر طرده واللى معاه جنسية يسحبوها منه .. عقبال مصر لما تعمل قوانين بمنع هذه الاشياء القميئة قبل ان تتحول لى مصرستان

Comments

حياة said…
اعتقد انها حرية شخصية لا اكثر

تحياتى
AnGeL said…
لاتعليق عالموضوع لاني زهقت من هالقصص

لكن

بتعجبني طريقك طرحك للمواضيع فيها شيء من الهزل
مهضومة كتير ودمك خفيف
انا وعم بقرأ ماقدرت امنع نفسي من الضحك

عسل يا أطـ أو طـــة
Adam said…
الزي الاسلامي اصبح هراء وانت تخافين من ان تصبح مصر مصر ستان الله عليكي وعلي الفكر المتحضر في زمن الاخت هيفاء وهبي واليسا ونانسي وغيرهم من المحترمات
لا حول ولا قوة الا بالله
Anonymous said…
الصورة معبرة جدا
هناك افتعال وتباكي بخصوص ظاهرة الحجاب والنقاب في الدول الأوروبية

ماذا يريد أن يقول هؤلاء المحجبات المنقبات..ألا يعرفن أن نظام هذه البلدان علماني..يعني يريدونهم أن يتناقضوا مع مرجعياتهم كما هو الحال بالنسبة اليهم؟؟؟

سأستغرب حين يسمح لهم بارتداء الحجاب أو النقاب في المدارس كما أستغرب حاليا من ترك هذه الظاهرة في الشارع الفرنسي..

هذه تسمى قلة حياء أو جهل
إذ ما معنى أن نفرض على الآخر في عقر داره أن يشرع القانون الذي يتناسب مع كتبنا السماوية التي لا يعترف هو بها من الأصل

هل هو استغباء
غريب أمر هذه العينات المريخية

مودتي للقطة
Anonymous said…
غريب امر هؤلاء الناس الطيبين الذين يكررون نفس الكلام بعد كل ما قلناه
اخفاء المراه ليس حريه شخصيه مثل اى ملبس أخر
نقولها ونكررها...هذا رمز لفكر كامل لا يتناسب مع العصر
ولنتخيل العكس نتخيل مجنون يرفع شعار الحروب الصليبيه القديم فهل يترك على اعتبار انها حريه شخصيه؟ طبعا لآ
ثانيا لا يوجد زى اسلامى
وانما ازياء من بيئات مختلفة الثقافه
مثلا الزى الذى يسمى اسلامى للرجال هو كوكتيل من الزى الأفعانى وجاكت اوربى فى الشتاء من بلاد الكفار
اما مايساق من ادله فهو يتجاهل انها موجهه لعصر به جوارى وجرائر وللتمييز بينهما
وثالثا لا يعنى ذلك الدعوه كما يروج البعض الى العرى لأنه حتى فى بلاد الكفار من يعارض تحويل العرى الى سلعه فى الأعلانات وخلافه
ورابعا المراه فى البيئات المتخلفه ثائره على هذا الأخفاء او الواد الجزئى لوجودها
وتاتى النساء عندنا ليتبنون ما تثور عليه الأخريات
فى مشهد ماساوى ضاحك
مينفعش اسميها غير انها كبت للحريات
Anonymous said…
عن الواد الجزئى نتحدث....
ماالفرق بين الواد ...واد النساء تخت التراب ووادهم تحت اكوام من القماش؟
الأثنان يهدفان الى اخفاء ذلك الشىء الماساوى المسمى امراه
فى الواد تحت التراب يكون الأخفاء مره واحده والى الأبد
فى الأخفاء تحت اكوام القماش يكون الأحفاء مؤقتا ويمكن من استخراج ما بداخل اكوام القماش عند الحاجه الى تفريغ الرغبه الجنسيه شىء قريب من ابقاء السياره مغطاه الى ان يحين وقت استخدامها او مثل ابقاء الجوال كمايقول اهل الصحراء على المحمول فى جرابه الى ان يحين موعد استخدامه
وفى جميع الحالات المذكوره تتحول تلك المخلوقه اللعينه واسمها المراه الى شىء ...مجرد شىء
ولا مجال بعد هذا لأساطير عن الحريه الشخصيه فى الملبس دما يرددد بعض الناس الطيبين
Anonymous said…
الوأد الجزئى....
وهكذا يتسلل الوأد فى نسخته المعدله
مع ان موقف الأسلام من الوأد واضح وصريح وقوى وحاسم
...يتسلل الوادفى صورته المعدله وهو اخفاء الأنثى تحت اكوام من القماش مؤقتا بدلا من اخفائها تحت التراب
الى الأبد
بحجج واهيه
يقراون السوره ويغفلون نهايتها التى تقول صراحة ختى لا يتعرضن للأذى اى يتعرضن لمعاملة الجوارى خطأ بينما هم من الحرائر
وكان ذلك فى وقت توجد فيه جوارى وحرائر
ولكن الرغبه المتاصله فى الوأد تطل وتعمى العين عن الحقائق الساطعه
عزيزتي قطة الصحراء

انا اصلا ما بعرف مين العبقري يلي افتى في يوم من الأيام انو النقاب واجب على المرأة المسلمة و مشى وراه القطيع كلو

يلي بستغرب منو انو المرأة تقبل على نفسها الإهانة و لبس هيك شي ما إلو معنى غير إلغاء وجودها خارج غرفة النوم ... شي بيقرف

فرنسا و ألمانيا و بعض الدول الإسكندنافية و قريبا كل الدول الغربية ...لكن مصر ؟؟؟؟؟

تحياتي
kolona bachar said…
el lebas bah moch fard wala sona fa

el hadis wadeh wesarih

al mar2a koloha 3awra ma 3ada

wajhouha wakafayha yeb2a ezay ya3ni

lebs el 5emar wajeb ya salam 3ala

demagat el fadiya el motafalsefa
أبنوسة said…
قطقوطه ملكة السخريه

كيفك ؟؟

انا طبعا مختلفه معاك جدا في موضوع النقاب ده

نحن ناس حريين .. نلبس بحريتنا ونعمل العايزنو بحريتنا بدون ما نمس حرية الاخريين

المشكله شنو يا حنونه لما واحده ترتدي نقاب ؟؟

وايه الضرر الممكن تسببه للناس الحوليها لما تلبس النقاب

ممكن نتاقش في الحته دي

بعدين حكاية العادات البدويه في بلد متحضر ذي فرنسا

ياخي نحنا لو علي العادات ماخديين عادات كتيره جدا متخلفه وبنمارسها في اكثر الدول تحضرا بدون مشاكل

ياخي انا عايزه البس بمزاجي واكل بمزاجي واعمل اي حاجه عايزاها بمزاجي .. ليه يقيدوا حريتي

ده قمع يا قطقوطه

احتمال يكون بعد الناس بيستغلوا النقاب في اعمال اجراميه ... احتمال

لكن البيلبسوا النقاب وهم مقتنعيين بيه ما عندهم ذنب انو نحرمهم من الحاجه دي

يازوله انا ضد كل قرار يحد من حرية الانسان في لبسه واكله ودينه وحاجاته الخاصه

انا ضد قمع الحريات

وممكن نتناقش يا قطقوطه

صافي الود يا قمر
Anonymous said…
هذه هى حقائق الفته
دراسه مستقله تقول ان اجر الفقيه فيما يسمى البنوك الأسلاميه يتقاضى شهريا ما يصل الى 250 الف دولار ويقدم خدماته لأكثر من بنك
فى نفس الوقت يعنى اضرب فى عشره او 20
وهذا هو السر فى اعتبار ارباح البنوك خرام عندهم وليس عند كل الشيوخ...طبيعى حيسيبوا الفته دى ازاى والناس الغلابه بتصدق
ولا تعلم الحقائق
Anonymous said…
رجاء لكل من يتخدث او تتحدث عن الحريه الشخصيه فى المابس ان تقرا تعليق الوأد الجزئى
Anonymous said…
الله يخرب بيت غباء هؤلاء الأسلاميين
اقراوا بتمعن
كيف يخدمون مخططات
الصهيونيه وما فعلته حماس فى شق الصف الفلسطينى ليس ببعيد واليوم فلسطين لها رئيسان للوزراء واحد فى الضفه والثانى فى غزه
واسرائيل منشكحه
اقراوا بقى قصة اليمن
يتعرض اليهود في اليمن الى التهميش والابعاد، كما يواجهون اعتداءات تقوم بها جماعات متشددة.

وكانت محكمة الاستئناف في اليمن قد اصدرت في وقت سابق من يوم الاحد حكما باعدام رجل بتهمة قتل احد افراد الجالية اليهودية في العام الماضي
تقول التقارير الواردة من اسرائيل إن ستة عشر يهوديا يمنيا قد نقلوا سرا بطريق الجو الى مطار تل ابيب من اليمن.

وتقول هذه التقارير إن عملية نقل اليهود اليمنيين الى اسرائيل نظمت من قبل (الوكالة اليهودية) الاسرائيلية شبه الرسمية.

وكانت الوكالة ذاتها قد نظمت عملية مماثلة في شهر فبراير/شباط المنصرم نقلت فيها عشرة يهود يمنيين الى اسرائيل.

يذكر ان عشرات الآلاف من اليهود كانوا يعيشون يوما في اليمن، ولكن بعد موجات متعاقبة من الهجرة لم يتبق في البلاد الا اقل من ثلاثمئة منهم. .
Anonymous said…
غباء عباء ومزيد من الغباء والعاء العقل
انظروا انجاز حماس فى غزه
تخريج 10000 طفل حفظوا القرآن
طبعا دون فهم لأنه يستحيل ان يفهم ابن الثامنه او التاسعه كعنى ما حفظه ليردده كالببغاء
مش كده والا ايه؟
Desert cat said…
حياة
انت حر ما لم تضر
ولا حرية شخصية فى اخفاء الهوية حياة

تحياتى
Desert cat said…
AnGeL
ميرسى اوى عزيزتى على كلامك الجميل
Desert cat said…
جيب دليلك من القرآن والسنة على ان الزى الاسلامى هو الكفن المسمى مجازا بالنقاب
ولا ارى ضرورة فى ذكر اسم هيفاء ونانسى اللى اعتى الرجال تشددا بيقعد فاتح بؤه قدام اللى بتظهر فيهم فى التى فى وبعد ما يقوم من قدامه يشتمهم وهو عينه هتطلع عليهم
Desert cat said…
Anonymous
ههههههههههههه
شكرا
Desert cat said…
نبراس العتمة
انا بقى بتسغرب من هذه البجاحة المفتعلة حقيقى
المفروض ان دى واحدة مسافرة دولة اجنبية يا اما تحترم قانونها يا اما مش تخرج من بيتها وتخليها بكفنها بين الاربع حيطان اللى عايشه وسطهم
حتى المصريين اشمئزوا حقيقى من المناظر الغريبة دى فما بالنا بدولة مثل فرنسا

تحياتى
Desert cat said…
Anonymous
للاسف الفضائيات المأجورة للمجعرين ليل نهار بان المراة عورة وان اللثام هو الحل وهو الحرية الشخصية غير مفاهيم كتير
Desert cat said…
واحد مش فاهم حاجة
اى كبت حرية فى بلد المفروض الوافد ليها يحترم قوانينها وعاداتها ؟؟
Desert cat said…
Anonymous
جميل اوى تشبيه الوأد فى الصورة الحديثة المثير للغثيان ان هناك من تتمتع بهذا الوأد لربما وجدت فيه ضالتها المنشودة
:)))
Desert cat said…
مثلية فقط
الزن على ودانها ليل نهار جعلها لا ترى نفسها اكثر من عورة احساسها بالدنائة جعلها تهرول لاخفاء نفسها باى شكل

يارب المصريين يفقواو ويطردوا هذه الاشياء من بينهم
تحياتى
Desert cat said…
kolona bachar
الناس دى بتالف قران وسنة على مزاجها بفرضهم لهذه القطعة الكئيبة من القماش
ولو طلبت منهم دليل يقولوا لك اقتداء بامهات المؤمنين مع انهم عمروا ما شافوا امهات المؤمنين بخلاف ان ربنا خاطب امهات المؤمنين بقوله يا نساء النبى لستن كاد من الناس

ناس تافهه
Desert cat said…
أبنوسة
انا كويسة يا ابنوسة
كيفك انتى يا جميلة
اختلفى براحتك يا قمر بس واضح ان الامور عندك ملخبطة شوية
لان القمع معناه انه يتم حرمانك من حق مكتسب ليكى فاى حق هذا لاجنبى على ارض غير ارضه
نيجى لنقطة النقاب اولا هذا الشيئ القذر لا يمت للاسلام بصلة ولا يصح ان يدرج تحت مسمى الحرية الشخصية ... لا حرية فى ضرر الآخرين
اذا كان كل من يريد الانتقام من شخص يرتديه وكل من يريد مقابلة عشيقته يرتديه وكل من يريد فعل شيئ خارج عن القانون يرتديه اذن هنا الضرر واضح ولابد من تدخل الامن لمنعه
اما ما يحدث فى فرنسا فاعتقد ان كلمة قمع ايضا خرجت منك سهواً لأن لا حرية لهؤلاء الملثمات فى بلد تريد امنها وامانها فمن رات فى نفسها عورة وتريد اخفاء نفسها كالشيئ العفن داخل كيس متحرك فعليها بعدم الخروج من بلدها والتى من حقها ان تطالب فيها بحريتها ان كان لها حرية اما باى بجاحه وقلة ادب تطلب حرية من بلد هى تفد اليها وقوانينها وعاداتها معلومة للجميع
؟؟؟؟
لازال النقاش مفتوح ان اردتى
انتى تشرفى فى اوى وقت

تحياتى ابنوسه
Desert cat said…
Anonymous
عمرو خالد والحوينى ارصدتهم خير دليل
Desert cat said…
Anonymous
حماس مشغولة الايام بزواج الارامل يعنى كل واحد يتجوز اربعه وممكن يطلعوا فتوى ان كل واحد يتجوز 8 امال يسيبوا الارامل يعيشوا لوحدهم
ههههههههههههه
ولسه دى البداية
Desert cat said…
Anonymous
مش لما الكبار يفهموا علشان الاطفال يفهموا هو الارهاب اللى بيعملوه وبيلزقوه فى الدين ده من القرآن فى حاجه
أبنوسة said…
قطقوطه

صباحك عسل

جينا تاني

بغض النظر عن انو دي فرنسا او امريكا او مصر او ايران ... الانسان في كل بلد من بلاد العالم من حقه انه يتمتع بحريته في اللبس والاكل واعتناق الدين الذي يراه مناسبا ..

انا معك انه في جرائم تتم بلبس النقاب .. ولكن ايضا هناك ابرياء يلبسون النقاب لاعتقادهم فيه وهم فرنسيين يحملون الجنسية الفرنية ويعيشون في فرنسا .. ليه نمنعهم من لبسه

انا يا حنونه بشتغل في منظمة هنا في السودان .. فيها كل جنسيات العالم .. ونحن في السودان بدل يطبق الشريعه الاسلاميه .. ولكن لا نفرض عليهم انه يلبسوا ذي لبسنا .. لان دي حريتهم الشخصيه

فرنسا فيها كثير من المسلميين .. وهم مواطنوها وعليها ان توفر الحريه لهم لممارسه طقوسهم الدينيه بالطريقه التي يرديدونها دون مساس بامنهم .. ويمكن بطريقة او اخري كشف المتلاعبيين والمجرميين الذين يجعلون من النقاب ستارا لجرايمهم ..ز هناك مليون طريقه غير منع ارتداء النقاب

دمتي بكل الحب

صافي الود
Desert cat said…
ابنوسة الغالية
اهلا بعودتك
كلامك كله متمحور حول نقطة واحدة وهى ان اللبس حرية شخصية
جميل جدا انا متفقه معاكى اوى ان اللبس بصرف النظر عن الدولة حرية شخصية
لكن أى لبس ده اللى حرية شخصية اروح اتخفى على طريقة سلاحف النينجا او قطاعين الطرق وأقول دى حرية شخصية ؟؟؟هو مفهوم الحرية الشخصية عندك ايه ؟؟
امشى كالشبح فى الشارع وارتكب من المخالفات ما يحلو ومن الجرائم كما احب واقول حرية شخصية ؟؟
يعنى ايه واحدة لابساه بمزاجها ؟؟
فى واحدة عارفه قيمة نفسها وحاسة بذاتها وثقتها بنفسها تخليها تمشى بكل عزة وكرامه دون التخفى كالجناة
وفى واحدة حاسة انها عار وعورة وقطعة القماش اللى هى حاطها فوق وجهها دى هى الحماية ليها تقدرى تراجعى كومنت الوأد الجزئى للغير معروف اعلاه
وانتى تفهمى انه لا حرية فى التخفى
بتقولى البعض بيرتكب من وراه جرائم وانا بقولك ا%بيلبسوه لاحساسهم بالدونية وانهم عورة و 99% بيلبسوه لارتكاب الجرائم والفحشاء وده تقرير رصدته الجرائد فى العام الماضى واكتر من 21 جريمة تم ارتكابها فى شهر واحد من خلف نقاب
اذن التدخل الامنى الفورى لمنع هذا الشيئ القميئ هو الحل اللى شايفة فى نفسها عورة تقعد فى بيتها بين 4 حيطان على الاقل مش تاذى نظر الآخرين
اللى بتقول انه من الدين هذه القطعة الكئيبة ليست من الدين وده كلام شيخ الازهر بالمناسبة
الفرنسويات المسلمات لم يرتدين هذا الشيح القبيح وإنما هم بالفعل من يطبقن الاسلام المعتدل الذى لم يعرف عنه شيئ الدول العربية التى كل همها تغطية المرأة واختزالها فى مجرد فرج .. وجميل ان عندك نت وتقدرى تتواصلى مع مسلمات فرنسويات وتعرفى انهم بيطبقوا القرآن والسنة الصحيحين وليست الفتاوى التى تخرج من صفائح الزبالة لاغراض ما والصاقها بالدين عنوة
مفهوم الحرية الصحيح ان كان غائب عنك
تطور فكر الإنسان نتيجة الحياة الاجتماعية المتطورة وهو نتيجة تفكيره المتطور الذي يعتمد السببية ونتيجة امتلاكه لغة متطورة .. يعنى مش واقف عند عادات صحراوية .. واقول عليها حرية

شرفتى يا جميل
funky girl said…
معلش يعني الواحدة التنزل من غير هدوم دي حلوة و البتلبس نقاب وحشة و عايزة تضرب
معلش فين الجهل في الموضوع
انا مختلفة معاكي جدا في الموضوع داه
يعني البنت العايزة تحفظ نفسها دي المش كويسة و متخلفة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طب النقاب حتى لو عادة و ليس عبادة فين الجهل فيه ايه الجهل اما الواحدة تقول انا مش عرضة كل اليمايشتري يتفرج
و لو هنيجي م ناحية الدين الاربع ائمة اجمعوا على انو مستحب 3 قالوا انو مش واجب و مستحب و واحد قال انو فرض
طب بدل مالناس عمالة تحارب في النقاب ووزارة الاوقاف بتنزل كتيبات النقاب عادة و ليس عبادة مايمنعوا اللبس المش كويس و الميني جيب و الكلام داه
معلش بس بجد انتي استفزتيني و اختلاف الراي لا يفسد للود قضية اسفة اني طولت عليكي
D.islamic power said…
لا أفهم لماذا هذا الهجوم فالمرأة المسلمة هى من تتظاهر فى فرنسا و ليس الرجل فهل فى ذلك أكره ..؟ فهى قبلت بأن تستر نفسها و هذا ما يأمرها به دينها ولم يجبرها أحد و أستغرب من دولة تتغنى بحقوق الأنسان و الحرية الشخصية و تقف بوجه " النقاب " بحجة أن فرنسا بلد علمانى .. " علمانى " التى تمشئ فى الشارع شبه عارية " حرية شخصية " و التى تستر نفسها بالحجاب أو النقاب "لا أنها ظاهرة لا تتماشئ مع الشارع الفرنسي " شيئ محير فى دولة أعطت حتى الشواذ حقوقهم و يستكثرون على المراة المسلمة النقاب .. شيئ مضحك .. شيئ أخر وهو عن صورة المراة الأفغانية المؤثرة بعض الشيئ سؤالى هل صورة المرأة الأفغانية هى صورة المرأة فى الأسلام ..؟ لا طبعاً فماذا تقولوا فى " داليا مجاهد " مستشارة مسلمة محجبة فى البيت الأبيض و مثلها أيضاً كثيرات فى دول أسلامية .. و المرأة المسلمة بحق مثل يحتذا به فلماذا التوهم بان المرأة المحجبة أو المنقبة تشعر بأنها عار أو عورة بالعكس و لو كنا هنا لضرب الأمثال عن الأشياء الجميلة و الرائعة المختفية لقلنا لماذا اللؤلؤ داخل المحار فى عمق البحر هل يشعر بأنه عار أو عورة.. فرنسا لا تحرب الحجاب أو النقاب كما يتوهم الكثيرون بل تحرب الأسلام كما يعلم الجميع فعندما يمتزج الدين و السياسة فى الدول الأروبية فيضع حكومات تلك الدول فى بعض المواقف التى يحاولوا تبريرها بحجج واهية ..
D.islamic power said…
" لسان الفتى عن عقله ترجمانه متى زل عقل المرء زل لسانه "

نظرتك الشخصية لموضوع النقاب يجب أن لا يجرك للحديث بما لا تعلمين فقد يوقعك ذلك فى بعض الأخطاء فكما يقول المثل المأثور " لا تطلقن القول في غير بصر إن اللسان غير مأمون الضرر "
ففى قولك أن " النقاب شيئ قذر لا يمت للاسلام بصلة " فهذا خطاً يدل على أن لا علم لكِ و أليك التصحيح فقط لكى لا تقعى فى نفس الخطأ مرة أخرى ..

قال تعالى :- وَقُل للمُؤمِنَاتِ يَغضُضنَ مِن أَبصَارِهِن وَيَحفَظنَ فُرُوجَهُن وَلاَ يُبدِينَ زِينَتَهُن إِلا مَا ظَهَرَ مِنهَا وَليَضرِبنَ بِخُمُرِهِن عَلَى جُيُوبِهِن وَلاَ يُبدِينَ زِينَتَهُن [النور:30].

قال تعالى :- تعالى: يأَيهَا النبِي قُل لأزواجِكَ وَبَناَتِكَ وَنِسَاء المُؤمِنِينَ يُدنِينَ عَلَيهِن مِن جَلابِيبِهِن ذلِكَ أَدنَى أَن يُعرَفنَ فَلاَ يُؤذَينَ وَكَانَ اللهُ غَفُوراً رحِيماً [الأحزاب:59].

قال تعالى :- تعالى: وَإِذَا سَأَلتُمُوهُن مَتَاعاً فـاسـأَلُوهُن مِن وَرَاء حِجَابٍ ذلِــكُم أَطهَرُ لِقُلُوبِكُم وَقـُلُوبِهِن [الأحزاب:53].

و عن عائشة رضي الله عنها:- { يرحم الله نساء المهاجرات الأُول؛ لما أنزل الله: وَليَضرِبنَ بِخُمُرِهِن عَلَى جُيُوبِهِن شققن مروطهن فاختمرن بها } [رواه البخاري].

( مروطهن جمع مرط وهو كساء يتزر به )

أرجو أن تكون أتضحت الصورة لكِ

Popular posts from this blog

مـصـــــر هـبـــة النيـــل

الدنيا مش بتدى محتاج .. بتدى عايز