مش حسيب حقى

حملتنا بدأت على الفيسبوك من ايام معدودة .. لكن رفضنا لانتهاك آدميتنا وكرامتنا بيصرخ جوانا من اول تفشى ظاهرة التحرش الجنسى فى المجتمع وقفتنا الاحتجاجية يوم18ابريل ضد التحرش الجنسى تحت شعار مش حسيب حقى كام واحدة نزلت الشارع وتم التعدى عليها باللفظ او بالفعل كام واحدة مش بتخرج من بيتها وتمشى تتلفتت حواليها قلقانة من اللى جاى فى مواجهتها او ماشى وراها وكأننا فريسه نسير فى مدينة الذئاب كام واحدة نفسها تعلن عن رفضها لانتهاك ادميتها والحفاظ على كرامتها ونفسها تتكلم بقى وتقول انا عايزة حقى اعتقد كلنا جوانا نفس الطلب وبنطالب بيه كلنا عايزين حقنا علشان كدا احنا وقفتنا الاحتجاجية يوم 18 ابريل الهــــــــــــــــدفان يوافق مجلس الشعب على قانون تجريم التحرش الجنسىنشر الوعىبان تتقدم اى سيدة او فتاه ببلاغ فور تعرضها للتحرشان يتعاون الرجال المحترمون مع أى سيدة او فتاه تتعرض للتحرش بالمساعدةسواء كانت لمنع المتحرش او للشهادة ضدهتنبيه المتحرش بحجم الإيذاء النفسى الذى يقع على الضحية من جراء التحرش*****لو ليكم مطالب أخرى نتمنى المشاركةالوقفة ستكون فى المقطم حديقة الخزان بجوار حديقة الأندلساى ميكروباص من السيدة عائشة - تنزل عند حديقة الأندلس فى شارع 9التجمع عند حديقة الأندلس الساعة 5 مساءاالوقفة اجتماعية بحتة ولا تمت للسياسة بصلة ولا نتبع اى حركة سياسية معارضةوفى وقفة تانية فى نفس اليوم فى الشرقية امام جامعة الزقازيق الساعه 12 ظهرا على الكورنيشوبالرغم من انى شرقاوية الا انى هشارك فى الحملة اللى هتكون فى المقطم طبعا استطلاع رأى انا عملته فى محل اقامتى بالشرقية طلع الجميع رافض فكرة التحرش ما عدا اعداد قليلة انا هعرض بس ردين .. رد استفزنى ورد اسعدنى جدا الرد المستفز لشاب عمره 23 سنة : انا ممكن اجمع صحابى ونعمل وقفه قصادكو ونسميها انا عايز اتحرش رد شخص محترم جدا عمره 26 سنة انا والدى توفى وانا صغير واللى ربتنى واحدة ست ومعنديش اخوات ولاد لكن عندى 2 بنات اللى هتجوزها واحدة وممكن اخلف ويطلع كلهم بنات لذلك انا يهمنى جدا تفعيل القانون وان الوقفة دى تنجح لكن يكون القانون موضوعى الرد ده فعلا حسيت من خلاله ان بلدنا لسه بخير وفيها شباب محترم مش كل همه ينزل الشارع من اجل التحرش والمعاكسة واكيد اللى عمل القانون راعى انه لازم يكون موضوعى التغطية الاعلامية للحملة فعلاً بدأت من أول يوم اتعمل فيه الجروب شايفه حماس اعلامى وشبابى سواء من الفيسبوك او من الخارج منقطع النظير وان شاء الله حملتنا تنجح متنسوش معادنا 18 ابريل السعه 5مساءا حديقة الخزان بجوار حديقة الأندلس بالمقطم

http://www.facebook.com/reqs.php#/group.php?gid=86447686494&ref=mf

Comments

سمراء said…
الموقف فعلا سئ ويحتاج لموقف
ولاني اهتم بالتنمية اعتقد انه بالضرورة ان تفعل مشروعات تستهدف التربية الجنسية في مراحل التعليم المختلفة وفي الإعلام وغيرها من المجالات
ولتعالج جذور المشكلة وليس فقط الأعراض


تحياتي
سمراء
عزيزي القطة

تحياتي وإحترامي

طبعاً كلنا ضد الظاهرة دي اللي للأسف لغاية دلوقتي مفيش اي قانون رادع في مصر بيجرمها أو بيعاقب من يرتكبها .. واي شاب بيتحرش بفتاة في الشارع اكيد مش هيقبل إن حد يتحرش بإخته او مراته او أمه.

وبالتالي قبل ما يقوم اي شاب بالتحرش باي فتاة ماشية قدامه في الشارع لازم يفكر إن اللي هيعمله معاها هيتعمل مع اخته او امه.. وزي ما بيقولوا: الله يمهل ولا يهمل

التحرش الجنسي في الحقيقة بقي عرض من أعراض لمرض اسمه النفاق المجتمعي والإنحطاط الأخلاقي الموجود في المجتمع المصري ودا بيحصل في نفس الوقت اللي بتنتشر فيه مظاهر التدين الظاهري كالحجاب الإسلامي واللحي والزبيبة ... إلخ, ودة بيثبت إن غالبية المصريين بيعيشوا حالة مرضية وحالة من التناقض الواضح بين مظهرهم الخارجي وبين أخلاقهم وسلوكهم الفعلي ...

أنا كنت اتكلمت عن الموضوع دا في مدونتي من قبل:

http://christ-way-truth-life.blogspot.com/2009/03/blog-post_8440.html

+++++++++++++++++++++++++
من نظر إلي إمرأة وإشتهاها فقد زني بها في قلبه!
++++++++++++++++++++++++++

البعض من اخواننا المسلمين للأسف مازال ينظر إلي المرأة نظرة دونية وكأنها ليست إلا مجرد جسد يثير الشهوة أو وعاء جنسي لتفريغ هذة الرغبة .. فتجدهم دائما ما يحمّلون الفتاة الذنب ويرمون عليها كل اللوم إذ ما نظر إليها أحد من الشباب نظرة شهوانية أو تعرض لها بالمعاكسات اللفظية أو تحرش بها جنسياً. فالشاب - في نظرهم - دائما علي حق حتي ولو كان متحرشاً او مغتصباً .. أما المرأة فهي دائما ما تكون السبب في إثارة المتحرش بها (اي إنها الضحية والجاني في نفس الوقت - لا أدري كيف!), وهذا كله لأنها تمردت علي الشريعة "الإلهية" وسارت في الطريق أمام الجميع دون أن تختبيء تحت الزكيبة السوداء المسماه بالنقاب والذي أصبح الاّن بقدرة قادر الزي الشرعي الإسلامي والواجب الفرض علي كل مسلمة إذا كانت تريد رضي الله وملائكته!

ونتيجة لهذا المنطق الأعرج, نجد أن التحرش الجنسي بالفتيات أصبح ظاهرة تحدث يوميا في شوارع مصر المحروسة للدرجة التي جعلت مصر تٌصنف كواحدة من أكثر بلدان العالم تحرشاً بالنساء! .. وبالرغم من هذا لم أسمع اياً من المشايخ الأفاضل يلوم الشاب المتحرش أو حتي ينصحه بغض بصره ولكن علي العكس من هذا, أجدهم دائما ما يتهمون النساء بأن ملابسهن الخليعة وعدم حجابهن حجاباً شرعياُ هو السبب في ما يحدث لهن من تحرش وكأنهم بطريقة غير مباشرة يمنحون كل شاب المبرر الكافي لقيامه بالتحرش بل ويشجعونه عليه!!

السؤال الاّن هو .. هل المرأة فعلا هي من مسئولة عن ما يحدث لها في الشارع من معاكسات وتحرش .. ؟! من هو السبب المرأة ام الرجل .. ؟! طبعا إجابة هذا السؤال ستختلف بين من سيجيبون عليه. فالأغلبية هنا يرون أن المرأة وملابسها غير المحتشمة هي السبب والدافع الأول لتحرش الشباب بها. والبعض يري أن حل مشكلة التحرش يكمن في تحجيب المرأة وفرض الحجاب والنقاب عليها لسترها من الأعين ولحمايتها من نظرات المتحرشين والبعض يبالغ ويري أن الحل هو عدم خروج المرأة من بيتها إلا في الضرورة القصوي ولو خرجت يكون خروجها في صحبة أحد محارمها!

ولكن لنقرأ ماذا يقول السيد المسيح عن هذا الموضوع. المسيح يلخص هذا الأمر في جملة واحدة. فيقول في موعظته علي الجبل: "من نظر إلي إمرأة وإشتهاها فقد زني بها في قلبه" (إنجيل متي 5:28). والمسيح هنا بهذة المقولة أراد أولاً ان يعالج نظرة المجتمع للمرأة. فالمجتمع في ذلك الوقت كان يعتبر المرأة سِلعة وأداة لإثارة الرجل. فقد كان المجتمع اليهودي قديماُ ينظر للمرأة على أنّها عورة، ولابدّ أن تغطَّى وتُحْجَب في البيت وتبتعِد عن مجتمع الرجال، خاصة الأتقياء منهم. لذلك كان اليهودي التّقي يمشي وهو معصوب العينين حتى لا يرى ولو بطريق الصُّدفة أي امرأة تمشي في الشارع، الأمر الذي كان يؤدي إلى وقوعه كثيراً، أو اصطدامه بالجدران والأحجار في الطريق.. فكانوا يعتبرون أن الرجل صاحب الجروح الكثيرة في وجهه هو الأتقى بينهم.

أما المسيح فقد وضع يده على الدّاء وقال لهم إنّ الخطيّة لا توجد في عينك حتى تغطِّيها, ولا في يدك أو رِجلك حتى تقطعهما، ولا في المرأة حتى تحجبها، إنّما السبب فهو في نظرتك أنتَ للمرأة! ولم يتكلّم المسيح عن لباس المرأة الذي يمكن أن يثير الرَّجل، لأنَّ المشكلة ليست في المرأة ولا في لباسها الخليع، بل في نظرة الرجل لها. فالمسيح عندما كان يعالج هذه النقطة لم يحمّل المرأة وحدها مشكلة الجنس..

ونلاحظ أنّ المسيح لم يطلب من المرأة أن تُحتجَب في البيت وتختفي حتى لا يراها الرجال. ولم يطلب من الرجل أن لا ينظر للمرأة إطلاقاً، وأن يمشي في الطريق معصوب العينين. ولم يطلب ألاّ يفكّر أحد في الجنس الآخَر.. لكنه أراد معالجة القضية من جذورها بعد أن وضع يده على الداء. فالعلاج يجب أن يتناول فكر الإنسان الداخلي، والتدريب العملي للنفس.

هذا التدريب يتم كأنك تقوم بإجراء عملية جراحية، أطلق عليها المسيح "القلع والقطع". أي أنّ التدريب لتكوين نظرة مسيحية صحيحة عن الجنس الآخر يحتاج إلى قلع وقطع وإستئصال كل فكر داخلي شهواني وشرير والقيام باتخاذ قرارات حاسمة حازمة وصعبة أحياناً. والوصول إلى مستوى النّضج الفكري الذي يدعو إليه المسيح هنا أمرٌ مُؤلِم للإنسان. لأنه يطلب منه التخلِّي عن أشياء مُهمّة محبوبة لا يمكن الاستغناء عنها، كالعين واليد والرِّجْل, ويدعوه إلى كبْح جماح الرغبة المُلحَّة في داخله. إنَّ الأمر لا يعالَج بالفَصْل أو العزل أو التغطية أو الحَجْب، بل بتغيير وجهة النظر، الأمر الذي لا يتم بقطع اليد أو بتر الرجل أو قلع العين، بل يتمّ من خلال إستئصال كل أفكار الشهوات والرغبات من العقل والقلب وتطبيق فكر المسيح ونظرته لهذه الأمور. عندئذ نتمكَّن من استخدام الرِّجْل واليد والعين استخداماً صحيحاً.

هذة هي تعاليم سيدنا يسوع المسيح ..

لم يطالب بتحجيب النساء أو حبسهن في بيوتهن ..

لم يطالب الرجال بتغطية أعينهم أوعدم تعاملهم مع النساء ..

ما يطلبه الله منا هو أن يقوم الإنسان بتغيير فكره ونظرته الداخلية إلي الأمور

أن يقوم كل شخص منا بإقتلاع كل فكر شهواني من داخله ..

وأن ينقي قلبه وعقله ونفسه من هذة الأفكار ..

وايضا في البوست دا:
http://christ-way-truth-life.blogspot.com/2009/03/blog-post_186.html

تحياتي وإلي الأمام دائما
بصراحه الموضوع ده عايز مظاهره مش وقفه احتجاجيه بس
الموضوع فعلا بقى مسخره تخيلى ابقى قاعده فى الصيدليه و داخل واحد عليا فاتح سوسته البنطلون و فاكر انى حاخاف منه طبعا زعقت فيه و لما وقفت و معايا المقص فى ايدى طلع يجرى لانه متوقعش رد الفعل ده و لان الحرامى بطبعه جبان
و المصيبه انه اسبوع و رجع تانى بس المره دى وقف بره خاف يدخل اول ما كشرت و مسكت سماع التليفون مشى بسرعه
الهدف من اللى حكيته ان البنت متخافش انها تبلغ و تفضح المتحرش و مع تكرار البلاغات اكيد القانون حيصدر و حيكون منصف و حاسم انشاء الله
مفكر قلق على مستقبل بلاده said…
نهدى هذه القصه للمتيمبن عشقا فى طالبان ويتبجحون بالتخلف الذى يصل الى حد الوحشيه والهمجيه
امت عناصر من حركة طالبان الأفغانية بتنفيذ حكم الإعدام رمياً بالرصاص في شاب وفتاة أفغانيين في إقليم نيمروز جنوبي أفغانستان لارتباطهما بعلاقة حب ومحاولة الهرب والزواج.

وتم تنفيذ الحكم في عزيز البالغ من العمر (21 عاماً) وباتشا (19 عاماً) أمام أحد المساجد أمس الاثنين 13-4-2009 بإطلاق النار عليهما أمام حشد من الناس.

وتنتمي باتشا لقبائل الباشتون وهي سُنية، بينما ينتمي عزيز للطائفة الشيعية، بحسب ما صرح به حاكم نمروز غلام داستاجير آزاد لـ"الأسوشيتدبرس".

وأضاف الحاكم ان الشابين اللذين ارتبطا بعلاقة حب حاولا الزواج واضطرا الى الهرب معاً بعد رفض أسرتيهما زواجهما. وتعقبهما المسلحون بعد محاولتهما الفرار إلى ايران وأعادوهما إلى قريتهما.

وقام رجال دين تابعين لحركة طالبان في المنطقة "بإحضار الشابين إلى المسجد المحلي وحكموا عليهما بالموت ونفذ الحكم فيهما أمام المسجد امام حشد من الناس".

وقد ندد آزاد بإعدام الشاب والفتاة على أيدي "متشددي طالبان"، معتبراً الأمر "إساءة للإسلام". كما أضاف أن هناك تقارير تتحدث عن وجود صلات بين حركة طالبان وأسرتي الشابين.

وقامت "طالبان" بفرض قيود شديدة على العلاقة بين الرجال والنساء خلال حكمها أفغانستان بين عامي 1996 و2001 ومنعت الاختلاط بين الجنسين تماماً ومنعت أيضاً النساء من الخروج من المنزل دون مرافقة احد افراد اسرتها.

واتسعت دائرة نفوذ حركة طالبان خلال السنوات القليلة الماضية وباتت الحاكم الفعلي في المناطق النائية التي لا تنتشر فيها القوات الدولية.

وتفيد الأنباء بأن إعدام باتشا وعزيز قد وقع في قرية نائية بعيدة عن سلطة الحكومة الافغانية.
dr.lecter said…
ربنا معاكم وفيه مسيره هتقام برده عندنا الساعه 12 الظهر تضامنا مع القضيه
التحرش الجنسي من أسبابه البطاله والحرمان الجنسي للشباب خاصة مع أحساسه العميق بأنه مش ممكن يتجوز في يوم من الأيام
في كثير من الأحيان يكون رد فعل الناس ضد المتحرش غريب جدا مفهوش أي أدانة
بالعكس
يعني تلاقي التنابله بيقولوا أيوه بس هي مش عارف لابسه أيه وعامله في نفسها أيه ولولا لبسها مكانش عمل كده
ابسط رد علي البهايم دي كم من المحجبات واللي لبسهم واسع بيتحرشوا بيهم كتير طبعا
كام واحده عدت الستين اتحرشوا بيها في الشارع
برضو كتير
يعني ده مرض المسأله مش في اللبس وبعدين زمان ما كان فيه لبس عريان اكتر من كده أشمعني دلوقتي اللي فيه تحرش
تخيلوا بناتكم أو زوجاتكم أو أمهاتكم هن اللأتي تتعرضن للتحرش ماذا سيكون رد فعلك
التدين الشكلي في المجتمع يخفي تحلل وانحراف كبير جدا
علي رأي الاديب علاء الأسواني التدين الشكلي في المجتمع عباره عن حالة اكتئاب جماعي
وفقكم الله وياريت الداء ده يختفي تماما من بلدنا
ولولا أني عايش في اسيوط كنت حضرت معاكم الوقفه دي
لا تتركوا حقكن

هيدي شغلى إلها علاقة بالكرامة

و الإنسانية

يلعن أبو الرجال يلي ما عندن أخلاق

اسوء شي إنك تعيشي وسط الخوف و القلق

لا للتحرش

موفقين

تحياتي
حياة said…
المهم النجاح والمشكلة السلبية فى الموضوع كلمة وانا مالى هو انا حصلح الكون واتمنى ان تعود التربية الى البيوت من جديد فاذا البيت فيه تربية ان البنت دى اختك / امك/ جارتك-فلن يكون هناك تحرش التربية التربية التربية

تحياتى
وزارة الأوقاف المصرية تدعو موظفاتها المنتقبات لكشف الوجه
http://www.alarabiya.net/articles/2009/04/15/70647.html


شوفي الخبر و التعليقات
Desert cat said…
سمراء
الوقفة اتعمل لها تغطية علامية جميلة جدا
وان شاء الله تنجح
Desert cat said…
Servant of Christ
ماهو وقفتنا دى علشان القانون يتم الموافقه عليه
وعلشان يبقى رادع لاى متحرش يتجرأ ويفكر بس يفتح بؤه
اشكرك جدا عزيزى على المساهمه واتمنى حضورك

تحياتى
Desert cat said…
صيدلانيه طالعه نازله
ياه ومين فينا مش اتعرض للمواقف القذرة دى
تخيلى واحد ابن كلب قاعد يتنزق فيكى فى مواصله
ولما تنزلى مع انها مش محطتك
تلاقيه نازل وراكى وبرضه بيقل ادبه
يعنى حاجه وسخه
ماهو انا مش همشى فى الشارع بقرن غزال مثلا
المهم يا دكترة معانا ان شاء الله
:)))
تحياتى
Desert cat said…
مفكر قلق على مستقبل بلاده
حسبى الله ونعم الوكيل
للأسف الناس مغيبة يا عزيزى
مش بتتعلم
دول بيفرحوا بمنظر الدم
Desert cat said…
dr.lecter
اتأجلت يا دكتور مسيرة الشرقية ليوم22 وشباب الشرقية جايين معانا المقطم يوم 18
ها جاى
اكيد صح
:)))
Desert cat said…
محمد حلمي مخلوف
طيب ماهو زى ما فى بطالة للولاد فى برضه للبنات
وزى ما فى عنوسة فى الولاد فى برضه للبنات
ده مش مبرر يا استاذ محمد
التنابله اللى واقفين فى الشارع ويدينو دايما المعتدى عليها هما اللى عايزين نوعيهم لان بسلبيتهم دى البلد بقت فى حالة فوضى وانتهاك حرمات الناس بقى شيئ عادى

تحياتى
Anonymous said…
اخيرا القضاء يضع حدا لمهزلة بيع الغاز لأسرائيل باقل كثيرا من سعره فى العالم
انتهي تقرير مفوض الدولة المستشار عبدالناصر عثمان نائب رئيس مجلس الدولة رئيس الدائرة الأولي مفوضين عليا إلي رفض طعن الحكومة علي حكم محكمة القضاء الإداري بوقف قرار وزير البترول بيع الغاز الطبيعي لإسرائيل. جاء في التقرير الذي تنفرد «الأهالي» بإزاحة الستار عنه ونشر أهم ما ورد فيه أن تحديد سعر بيع الغاز الطبيعي لشركة كهرباء إسرائيل والشركات الواقعة في منطقة البحر المتوسط وأوروبا بـ 75 سنتا أمريكيا لكل مليون وحدة حرارية بريطانية وكحد أقصي 25.1 دولار أمريكي «قد تنكب وجه المصلحة العامة.. وينم عن إهدار جسيم للمال العام وثروات البلاد الطبيعية التي وهبها الله للشعب، وتكون الجهة الإدارية - بإصدارها القرار المطعون فيه - قد تنكبت المصلحة العامة وانحرفت بسلطاتها وأساءت بشدة استعمالها بما يوصم القرار المطعون فيه بالمخالفة لصحيح القانون».

وأضاف تقرير مفوض الدولة عن الدائرة الأولي للمحكمة الإدارية العليا أن السعر الذي تحدد لبيع الغاز يقل بكثير عن سعر السوق، وتقوم الحكومة حالياً بمجهودات كبيرة للتفاوض مرة ثانية مع الدول المشترية للغاز لتعديل الأسعار.. ومن ثم وإزاء تحديد القرار المطعون فيه لسعر بيع الغاز الطبيعي المصري بسعر يقل عن سعر السوق، فإن ذلك فيه إجحاف لحق المصريين عموماً في ثرواتهم الطبيعية، وإساءة في استعمال السلطة حيث تنكبت الإدارة في تصرفها وجه المصلحة العامة، إذ إن الغاز مصدر من مصادر الثروة الطبيعية للبلاد، ملك للشعب عامة، ليس فقط لهذا الجيل وإنما هو ملك للأجيال اللاحقة الذين يكون من حقهم أن ينتفعوا بالمخزون من هذا الغاز كمصدر من مصادر الطاقة، فإذا قامت الإدارة ببيع هذا المصدر بسعر بخس لا يتناسب البتة وسعر السوق، سيما أن سعر المتر وقت التعاقد كان يقترب من 9 دولارات ثم ارتفع بعد ذلك إلي 9 دولارات ثم إلي ما يزيد علي 13 دولارا.. هذا فضلا عن أن القرار المطعون فيه قد حدد مدة توريد الغاز لشركة شرق البحر الأبيض المتوسط بخمس عشرة سنة قابلة للتجديد لمدد أخري بسعر ثابت لا يتغير مهما ارتفعت أسعار السوق العالمية(!) التي تزيد يوماً بعد يوم، بالمخالفة للمستقر عليه في العقود طويلة الأمد من أن السعر فيها يتغير بنسبة سنوية متفق عليها، مما ينم عن مدي تعارض القرار المطعون فيه مع اعتبارات المصلحة العامة التي يجب أن تسعي إليها جميع أجهزة الدولة..».

كما انتهي تقرير مفوض الدولة إلي رفض الدفع بعدم اختصاص المحكمة ولائياً بنظر الدعوي باعتبار انها تتعلق بعمل من أعمال السيادة، مؤكدا ان تصرف الحكومة (الجهة الإدارية) في هذه الحالة من صميم وظيفتها ومن «الأعمال التنفيذية التي تمارسها بوصفها سلطة إدارة وليست سلطة حكم».. وكذلك رفض الدفع بعدم قبول الدعوي لرفعها من غير ذي صفة أو مصلحة، حيث إن واقعة بيع الغاز المصري لإسرائيل بسعر لا يتناسب مع السعر العالمي «من شأنه أن يهدر جزءا من ثروات مصر وعوائدها، والتي تنعكس بدورها علي الدخل القومي عامة وعلي دخل المدعي والمنضمين له وغيرهم من المواطنين، حيث إن ذلك يؤثر علي دخول المواطنين المصريين ومستوي معيشتهم والخدمات التي تؤديها الدولة لهم في جميع المجالات، الأمر الذي يكون معه للمدعي والمتدخلين إلي جانبه مصلحة وصفه في النزاع الماثل».
Desert cat said…
مثلية فقط
احنا بدأنا وان شاء الله مش هنترك حقنا ابدا
اشكرك جدا على المساندة
مودتى
وشرفتينى جدا
Desert cat said…
حياة
اهى كلمة وانا مالى دى بقى حياة اللى وصلتنا للى احنا فيه دلوقتى من معاناة وسلبيه وعدم وعى وفهم
الناس محتاجه فعلا تتوعى
تحياتى ليكى
وميرسى جدا جدا
:))
Desert cat said…
مواطن مصري
عقبال باقى الوزارات لما تفوق
انا حرة said…
الحالة بقت مرعبة بجد و اللى مش شايف كدا تبقى عنده مشكلة حقيقية
بالتوفيق يا حنان فى الحملة بتاعتك ان شاء الله..بس المقطم دى بعيدة اوى :)
Anonymous said…
من تعليقات امشاهدين بمناسبة هدم القصر المنيف للشيخ القرضاوى فى قطر فى خطة تطوير وحصوله على تعويض بالملايين
يقول المشاهد لشبكة العربيه نت
شيوخ البذخ والرفاهيه
علمانى وبس (زائر)
|
16/04/2009 م، 06:07 مساءً (السعودية) 03:07 مساءً (جرينتش)
هل تجارة الدين مربحه الى هذا الحد يحثوا الشباب على الصبر والرضا بالقليل وهم يتنعمون فى قصورهم بالثروه والبذخ والرفاهيه
Desert cat said…
انا حرة
فعلا الحالة مزرية للغاية
دعواتك يا حبيبتى
ولو انى كنت اتمنى انك تحضرى

شرفتينى جدا
Desert cat said…
Anonymous
طبعا تجارة الدين بتكسب مليارات مش بس ملايين
كل ما عليك عمة وجلابيه واصرخ فى الناس وامرهم بالزهد والتقشف علشان يدخلوا الجنة وانت رصيدك يعلى بالمليارات فى البنوك
:))
تحياتى
Anonymous said…
مرضى خطرين فى كل مكان
ألمانيا: ذكر متحدث باسم شرطة مدينة ميندن غرب ألمانيا أن شابا ألمانيا (30 عاما ) اعترف باغتصاب فتاة (13 عاما) بعد تعمده صدمها بسيارته.

وأضاف المتحدث أن المتهم اعترف بعد ساعات طويلة من التحقيقات بأنه تعمد صدم الفتاة التي كانت تركب دراجتها يوم الاثنين الماضي بسيارته ثم أركبها في سيارته بدعوى توصيلها للمنزل حيث توجه بها إلى أحد مواقف السيارات وهناك قام باغتصابها بينما كانت الفتاة تعاني من ارتجاج شديد في المخ. وقال المتحدث إن المتهم وهو أب لخمسة أطفال أودع الحبس الاحتياطي أما المجني عليها فترقد حاليا في أحد المستشفيات حيث تعالج من إصابات بالساق والذراعين فضلا عن معاناتها من فقدان مؤقت للذاكرة جراء الحادث.

كانت الدلائل الأولي للحادث قاصرة على مجرد حادث تصادم وهروب السائق الذي سرعان ما تم التوصل إليه بفضل أحد شهود العيان.

وتشير المعلومات الأولية أن الفتاة كانت في طريق عودتها للمنزل بعد زيارة صديقة لها ولما افتقدها والداها خرجا للبحث عنها فلم يجدا سوى دراجتها وصندلها فأبلغا الشرطة على الفور فقامت بحملة تفتيش واسعة بحثا عنها. وشك المحققون في البداية أن يكون الرجل قام باغتصاب الفتاة لاسيما بعدما استمعوا لوصفه لوقوع الحادث والعثور على حمالة الصدر الخاصة بالفتاة داخل سيارته. وقد ادعى أن الفتاة ركبت معه السيارة بإرادتها من أجل توصيلها إلى منزلها.

وتركز التحقيقات في الوقت الحالي على كيفية تحرير الفتاة نفسها والهروب من مكان الاغتصاب.
عمو عصام said…
يانساء مصر وبناتها لاتتركن حقوقكن للضياع وورائكن كل الرجال الشرفاء ويعلم الله أننى مستعد ولو للموت فى سبيل كل سيده أو فتاه شريفه تريد حماية نفسها.

Popular posts from this blog

قميص دهشور

كل تحرش وانتوا طيبين