إنتهى الإضراب وعادت المقطورات للعمل تانى مبروك .. مبروك .. مبروك

تم اليوم إنتهاء إضراب المقطورات وعادت إلى عملها الطبيعى بعد تعهد رئيس الغرفة التجارية على موسى مع ممثلى شركات النقل الذين تعهدوا بالالتزام بالحمولات والسرعات المقررة، وإجراء عمليات الصيانة السليمة للسيارات بشكل دورى .. وإن شاء الله يتم الإلتزام من جانب اصحاب المقطورات ويتم إلغاء القانون ... الشعب مش ناقص وقف حال كفاية أوى مصيبة الأزمة العالمية اللى حلت على الجميع ... وبعد إنتهاء أزمة أصحاب المقطورات بدأت أسعار السلع الاساسية ومواد البناء تعود تدريجياً إلى معدلها الطبيعى بعد إرتفاع سعر الأسمنت خلال أيام الإضراب إلى 800جنيه سعره اليوم 600جنيه وفى خلال ايام معدودة كل حاجه ترجع لمعدلها الطبيعى .. ولا زالت تستمر أزمة الصيادلة ولا زال الإضراب مستمر حتى تستجيب الحكومة لطلباتهم .. وتتصاعد الإضرابات لتصل إلى عمال شركة الورق الأهلية بالاسكندرية ... اللى انا مش قادرة أفهمه هى الحكومة دى مش المفروض أنها موجودة لخدمة الشعب .. اللى هما برضه بياخدوا مرتباتهم من ضرايب الشعب ؟؟؟ دلوقتى مفيش فئة من الشعب الا ما عملت اضراب ولازالت الاضرابات فى تتابع من مهنة للتانية ... ياريت يا حكومة تعملوا لمرة واحدة بس فى العمر لصالح الشعب اللى نفسه يعيش حياة آدمية فى بلد يحمل جنسيتها ... وبدل ما تجيبوا واحد خريج نحو الأمية ولا إبتدائية قديمة يفصل لكو قوانين .. إدفعوا مبلغ زيادة من اللى بتاخدوه مننا وشوفوا حد يكون متنور شوية وحاصل على الإعدادية يفصلها ده بيقولوا برضه فى الامثال الجهل نورن

تعليقات

‏قال romansy
الحمد لله
اصل اسعار الاسمنت ولعت
والناس مش ناقصه

عقبال حل بقيت المشاكل
‏قال AHMED SAMIR
لأن المنظومة فاشلة من الاساس
والقوانين تم تشريعها من قبل نواب نائمين
يبقى مش مفاجأة على الاطلاق لما نلاقي كل يوم اضراب
الغريب والعجيب ان كل طائفة بتضرب لما المم بتاعها حد ييجي جنبه
انما طول ما الحكومة ماشية بمبدأ عض قلبي ولا تعض رغيقي محدش بيحتج
‏قال مواطن مصري
لا يمكن التغير السىء ب الاسواء

اليوم هناك الالف من المواطنين حياتهم مرتبطة ببرشامة دواء و الصيادلة مضربين اليس لديهم رحمة
‏قال Yasmine
عقبال الصيادلة يا رب
انا فرحت اوى من فكرة ان الحكومة ابتدت تعمل حساب لجماعات المصالح لما بتتفق على موقف واحد..عقبال ما يتفقوا على الحاجة الكبيرة :)
‏قال aMr saYed
الحكومة بتاعتنا مش قادرة تفهم ان تعريف كلمة حكومة هي
مجموعة من الشعب تدير املاك الدولة الي هي اصلا ملك للشعب لتدر عليهم ارباحا
الحخكومة بتاعتنا فاكرة الوسية ديه بتاعة شخص واحد بس اسمه يا رب الاقيه في صفحة الوفيات يوةم الحد ويكون ااجازة ومحدش يطلع ورا والدنتيا تمطر وتبقى ساقعة ومحدش يدفنه
‏قال غير معرف…
هذا هو سلوك المسلمون عندما تترك لهم الحرية في أي مجال ؟

فمثلا عندما تعطي لهم حرية ممارسة جماع التفنيس !!!!!!!!!!!!!!!1

في أماكن العمل تريد الإدارة تلبية طلبات المسلمين من أجل جماع الظهر،فخطوة خطوة تجد هذه المناظر ،كل واحد مسلم يحتفظ بقبقاب خشبي كسنة أسعد المخلوقات ،قبل الآذان يشعر بوخذ في شرجه ينبه لموعد الصلاة فتجده كأن به مس شيطاني ،حالة قلق غير عاديه للأكلان في شرجه .

و ترى الموظفيين يتسللون واحد وراء الآخر ،كموسم التزاوج عند الكلاب تمام ،ليكون لقاءهم في دورة المياه ،و التي تكون غارقه في المياه ،و كثير من صنابير خربت من كثرة الإستعمال و ينهمر منها ماء غزير تكلفت الدوله فيه الكثير من أجل تنقيته فيذهب هباء إلى المجاري ،و في دورة المياه يكون الإجتماع قبل جماع الظهر مباشرة فيضحك العاملين و يتنخمون و يبصقون و يذكرون أدعية الوضوء ،و يصطفون طوابير للدخول للإستبراء و الإستنجاء و قد يدخلون جماع .

و في هذه الفسحه الإجبارية لصلاة الجماع ،ليحافظ كل عامل من العاملين على مظهره الشخصي يقوم بإثارة قضيبه لينتصب ،حتى يملأعين رؤساؤه قبل زملاؤه ،و تسمع صوت الظراط عالي جدا و الرائحه النتنه و التعليقات الجنسية ،و آهات من داخل دورات المياه .

و من دورة المياه يخرج الموظفين كطابور الحمير أو الكلاب وقت موسم التزاوج يشمرون عن سواعدهم و ملابسهم مبتله لعد قيامهم بتنشيف ماء الوضوء كما أمرنا رسول الله.

و في وقت الصلاة يقوم أحد رجال الإدارة الوسطى بالوقوف وسط الشركة و النهيق بالآذان ، ليتجمع الموظفين لصلاة السنن قبل الظهر ،تمهيدا لجماع الظهر ،و بعد ذلك يقوم موظف آخر بالعواء بالإقامه فيهرول عليه العاملون ،و هنا يظهر نظام المسلمون حيث يسطفون صفوف و لابد أن تتلامس أجسادهم و أرجلهم ،و من يبعد قدمه مثلا عن قدم زميله ،يكتب فورا في تقريره الوظيفي أنه يتكبر على زملاؤه و غير إجتماعي .

و بعد إنتهاء جماع الظهر !!
ينفرد كل عامل لصلاة السنن الخاصة بالظهر ،و بعضهم يخرج السواك من جيبه و يلعب في أسنانه ،أما الآخر يخرج مصحف يقرأ فيه ما تيسر من الذكر الحكيم .

و يتبرع آخر ليأمر بالمعروف و ينهى عن المنكر ،فيعترض على أحوال الإنحلال الأخلاقي و الإختلاط في المدارس،و حلاوة تطبيق شرع الله ألخ ألخ ألخ

وفي كل هذه الأحداث هل يترك النساء المسلمات حقهم في ممارسة دينهم ؟

الإجابه بالنفي فالتنافس هنا بين الرجال و النساء من أجل التمسك بالإسلام و سنة الرسول ،فيكون تنافس بين العاملات المسلمات و العاملين المسلمين ،،،في الصلاة و تفسير القرآن و حقوق المرأه في الإسلام ،و إثبات حلاوة الإسلام ،فتظهر أحد النساء مثلا فتدعي أنها لا تستطيع تحمل طلبات زوجها للنكاح و لذلك فهي شخصيا تبحث له عن عروسه جديده و لكنه رافض و يفضل نكاحها ،فسبحان الله الإسلام وضع حل لكل شئ ،و آخر يعترض أنه يريد الزواج من أخرى من أجل زيادة أعداد المسلميين لمحاربة الكفرة و تحرير القدس !!!!!
و فتاه أخرى تعترض أنها لا تجد العريس الملتزم ،فهي لا يهمها أي شئ سوى أن يكون الشاب متمسك بسنة أسعد مخلوقات الرحمن و حكاياتها مع من يتقدمون لخطبتها و الإختبارات الإسلامية التي يعملها والدها لهم ثم الإختبارات التي تقوم بها هي شخصيا لتتأكد أن الشاب الذي سيفوذ بنكاحها مسلم حقيقي !!!!

و كل عاملة مسلمة ترتدي جلبابا فضفاضا كتعليمات هيئة الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر المكونه من الموظفين الراغبين في الترقية ،و تلف حول رأسها قطعة قماش كبيرة ،و كل مدى يزداد عدد المنقبات حتى تصبح كل الموظفات منقبات .

و عند الصلاة أيضا يجتمعون في دورة المياه الخاصة بهم ،ليتباحثوا في أحوالهم الأنثوية ، و يغسلوا فتحات بعضهم و أكثر و أكثر و أكثر ،و يطلب المسلمات من الإداره توفير مكان مستتر للصلاه به ،فتسارع الإداره بتوفير المكان و بأسرع وقت لتنال الثواب العظيم .

أحد الرؤساء أو موظف مفوض من الإدارة يتبرع بالدوران في الشركة داير دايخ يقول الصلاة يا إخوان !الصلاة يا إخوان ،و يا ويله من يتقاعص عن تلبية النداء ،يتكالب حوله كل أعضاء التنظيم حتى يترك العمل نهائيا لينجو بحياته
‏قال مواطن مصري
بكرة تجار المخدرات و انصار احمد عز يضربو
الفكره في ان الحكومه تتعامل مع فكره الاعتصام بمنطق
اضرب دماغك في الحيط
لذلك تجدي الحكومه كل يوم الشعب يزداد كره لها يوماً بعد يوم
‏قال مواطن مصري
شفتي ليفني مع امير قطر فين بقى الكلامنجية و الحنجورين


الي شتمو وزير خارجية مصر احمد ابو الغيط


http://www.youtube.com/watch?v=ZBL3NfZUgNE
‏قال Desert cat
romansy
الحمد لله أسعار الاسمنت نزلت تانى
:))
‏قال Desert cat
A.SAMIR
الحكومة بقرارتها الخطأ وعدم عمل اعتبار للناس جعلهم يصلوا للذورة من الاحتقان
الحمد لله مشكلتوا اتحلت يا دكتور
ويارب الحكومة تتعلم الدرس
‏قال Desert cat
مواطن مصري
السؤال ده يتوجه للحكومة مش للدكاترة اصلهم لو امتثلوا لطلباتها يبقى بيوتهم كدا اتخربت
تحياتى
‏قال Desert cat
انا حرة
انا كمان بتمنى ان جميع طوائف الشعب تتفق على موقف واحد
يمكن نقدر نتعامل بآدمية
شرفتينى جدا
تحياتى
‏قال Desert cat
aMr tA3LaB
سيبك انت انا مبسوطة فعلا ان الناس بدأت تفقول وكل واحد يقدر بطالب بحقه من خمس سنين بالظبط مش كان فى الكلام ده
بس بلاش تدعى انه يموت فى يوم فيه الدنيا مطر وبرد اصلى بحب الجو ده اوى
عايزاه يموت فى يوم حر ناااااااااااااار
اللى يخرج من التكييف فى اليوم ده تجى له ضربة شمس يطب ساكت
:))
‏قال Desert cat
مواطن مصري
الإضراب حق مكفول للجميع
ولا كمان عايز تحجر على الناس
:))
‏قال Desert cat
مـحـمـد مـفـيـد
الحومة مش سايبة ولا فئة من الشعب الا ومصرة تخرب بيتها
انا شايفه ان موضوع الإضراب خطوة ايجابية
شرفتنى جدا يا فندم
تحياتى
‏قال Desert cat
مواطن مصري
هو حد يقدر يفتح بؤه اصل للاسف هما بس اللى عندهم جزيرة

المشاركات الشائعة