حماس لم تهزم

لا دجل ولا شعوذة لما يكون عدد القتلى 1100وعدد الجرحى قرابة6000 طبعا دون وجه مقارنة بينه وبين جيش العدو و النهاية يخرج مشعل فى اجتماع القمة يقول حماس لم تهزم يبقى المفروض الجميع يتكاتف ويعمل سيرش على امهر طبيب اذن مش هقول طبيب عيون لأنه مش شايف حاجه اصله قاعد فى فنادق دمشق وتقريباً الفندق فيه جميع الخدمات ما عدا وسائل الإعلام المرئية أو المسموعة
هو فعلاً حماس لم تهزم اصلهم كانوا بياخدوا من الأطفال دروع بشرية
فعلاً حماس لم تهزم اصلهم كانوا بيجمعوا الاطفال والنساء ويقعدوهم قدام المكان اللى مستخبيين فيه لضمان عدم قذف قنابل او اى اصابات من تجاه اسرائيل ولما اسرائيل كشفت اللعبة باتت لا ترحم اطفال ولا نساء .. حماس لم تهزم لأن قادة حماس اللى مستخبيين فى الأنفاق قافلين موبيلاتهم وقاطعين وسائل الاتصال اللى ممكن من خلالها اسرائيل تحدد مكانهم وتوصل لهم حتى لما هنيه فكر يتكلم اتكلم من موقع سرى وبعد 17يوم من بدء المجزرة
فى السابق بيان هنية واليوم تصريح مشعل لا يختلف كثيراً عن كلمات الصحاف فى بداية دخول الامريكان العراق كان يقف قدام وسائل الاعلام وبملئ فيه لقد هزمنا العلووووج هزيمة ساحقة والعلوووج مش مبطلين قتل فى العراقيين وسحلهم واهانة كرامتهم فى ابو غريب ... اليوم يتكرر نفس السيناريو ونفس البيانات التى لا تمت للواقع بصله فحماس بعد فشلها فى عدم اعتراف اقليمى او دولى حتى جامعة الدول العربية التى اعلنوا عدم الاعتراف بها وانها لا تمثل الفلسطنيين لانها لا تتشاور مع حماس كما صرح أحد قاداتها فمن الواضح ان حماس جعلت من نفسها كل فلسطين لذلك لا يهم ان تباد غزة او فلسطين من شرقها لغربها .. الأهم ان حماس لم تهزم
المثير للضحك ان قطر ومورتنيا قررا اليوم فى القمة الطارئة بالدوحة قطع العلاقات مع اسرائيل .. بالمناسبة قطر كانت قالت الكلام ده فى بيان اتذاع على الجزيرة فى بداية مجزرة غزة ومن يومين بس كان وزير خارجية قطر يرفض اغلاق المكتب التجارى الدبلوماسى الاسرائيلى وقبلها تم تكريم المنتخب الاسرائيلى من قبلهم ... قطر التى تضم مخزن للقنابل التى تستخدمها اسرائيل وتصدر الغاز لتل ابيب اليوم تعلن المقاطعه ... وان صدقت بالفعل فى القرار الذى تم اتخاذه اليوم فى قمة الدوحة فما موقفها من الثلاث قواعد امريكية التى تحتضنها والتى يتم تدعيم اسرائيل من خلالها ؟؟؟

Comments

المفروض الاول يمشو القواعد الي عندهم
Che said…
طبعا حماس ماتهزمتش فلسطين هى اللى اتهزمت الا لو بيعتبروا حماس و فلسطين شئ واحد
و تصحيح بسيط .. قطر ماقررتش المقاطعه قررت تعليق العلاقات بس و هو موقف لا اجد كلمه محترمه لوصفه الا ميوعه
Anonymous said…
أعتقد أن حماس لم تهزم بعد و عدد الخسائر في الأرواح و الجرحى مبالغ فيها بصورة كبيرة

و قد تكبدت إسرائيل هي الأخرى خسائر فادحه في الأرواح و المال و العتاد
إلا صلاتي ما أخليها said…
علينا جميعا أن نواظب على الصلاة من أجل إخوتنا الفلسطينيين

كثير من من في هذه المدونه هم كذلك لأنهم لا يصلون ،لأن الصلاة تنهي عن الفحشاء و المنكر و البغي ،أعظكم لعلكم تذكرون .

و إنها لثقيله إلا على المتقين

الله يهديكم و تواظبوا على الصلاة مع إخوانكم


يا أخي إن الله يريد بكم اليسر و لا يريد بكم العسر ...

إن الصلاة هي هديه من الله إلى المسلمون

و قد كانت ركعاتها أكثر من ذلك بكثير و لكن سيد الخلق أجمعين سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم في رحلته في الإسراء و المعراج توسط أمام الله فظهرت بالصورة المفروضه على المسلمون الآن

،يا أخي إني أحبك في الله و لا أريد لك النار و العياذ بالله .

أما في الدنيا فعقوبتك القتل ،بل أن جزاء الذين يحاربون الله و رسوله و يعيثون في الأرض فسادا أن يرجموا أو يصلبوا أو تقطع أيديهم و أرجلعم من خلاف جزاءا لهم بما كانوا يصنعون .

فأنت إن كنت لا تصلي عقوبتك في الدنيا هي تعذيبك حتى الموت ,بل على مرأى من كل البشر و على الجميع أن يشاهدوك ،ليشفي الله قلوب قوم مؤمنون ،و لتكون عبره لكل من تسول له نفسه بالتطاول على الإسلام و نبي الإسلام .

و في تعذيبك هذا جل الرحمه ،فقفص البرتقال عندما يكون فيه برتقاله فاسده ستعطب كل القفص ،فأفضل حل هو إخراج هذه البرتقاله من القفص و حرقها ...

و على هذا أنا أحبك في الله و لا أريدك أن تواجه عذاب القبر و سكرات الموت ...

هل تعلم أنه بتركك صلاة الجماعة أنت تستوجب الموت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فمجرد تخلف المسلم عن صلاة الجماعه يأخذ حكم المرتد و وجب قتله .

لماذا تنكر نعمة الله عليك ؟؟؟فالصلاة هي هدية الله لنا ،بل أن الكفار و أولاد القرده و الخنازير يحقدون علينا بسبب حفاظنا على هذه الصلاة .

فالرئيس الأمريكي جورج بوش يستمع إلى خطبة الجمعه ،و يتمنى أن يجلس و يصلي و يسجد مع الساجدين لكنه الكبر ..

فأمة الإسلام خير أمه أخرجت للناس

و من أحاديث نبينا

الفرق بيننا وبينهم الصلاة فمن أقامها فقد أقام الدين و من هدمها فقد هدم الدين .

فمن لم يصلي فليس له حظ في الإسلام:-

و سأعرض عليك فيما يلي فوائد الصلاة عسى الله يهديك و ينزع الغمامه من على قلبك !!!

- الصلاة عماد الدين من أقامها فقد أقام الدين و من هدمها فقد هدم الدين.

- الصلاة رياضه روحيه تنعش الروح و الوجدان و تملإ فكرك ووجدانك بالروحانيات .

- الصلاة نظافه :-لأنك بالصلاة لا بد أن تكون طاهر و متطهر من الجنابه .فعندما يمارس المسلم الجماع عليه بالإستحمام بالماء و غسل كامل جسده للتطهر من هذه النجاسه و على ذلك فالمسلم أنظف من كل شعوب الأرض لأنه يغسل كامل جسده بالماء لرفع الجنابه ،أما المسيحيين فهم نجسون و لا يستحمون بعد هذه العمليه و لذلك إبتلاهم الله بالأمراض ...

الجانب الآخر من النظافه هو عملية الإستبراء و الإستنجاء من الغائط و من البول و قبل كل صلاة و على ذلك بغسيل المسلم الدائم لهذه الأماكن فهو يضمن نظافتها و عدم وجود أي فضلات برازيه بها ...و ليس كالغرب الكافر الذي لا يغسل هذه الفتحات بالماء ،و عفوا على هذا اللفظ تمتلئ فتحاته بالفضلات البرازيه و البوليه ،بل و الأخطر من ذلك بفضلات الجماع .

و عملية الوضوء تنعش الجسم و تغسل بالماء كل الأجزاء الظاهره و التي تتعرض إلى الأتربه

_ الصلاة رياضه بدنيه ،فالمسلم لا يحتاج إلى الرياضه لأن ربك أعطاها له بالصلاة فعند الصلاة تتحرك آلاف العضلات في الجسم فتنشط الدورة الدمويه .

- الصلاة تجبر المؤمن على الإحساس بالوقت و تنظم وقته فالصلاة كانت على المؤمنون كتابا موقوتا .

- إنتظام المسلم في صلاة الجماعه مع أقرانه يشيع جو الألفه و المحبه بين المسلم و إخوته المسلمون ليقضوا حوائج بعضهم البعض .

- الصلاة تطيل العمر فقد ثبت أن المسلم المحافظ على الصلاة عمره أطول من الكافر .

- وضع السجود تجاه القبله بالذات له فوائد صحيه عديده و كل يوم يكتشف العلم منها المزيد و من فوائد هذا الوضع أنه يساعد على تفريغ الجسم من الشحنات الزائده.

- الصلاة هي وسيله لتعرف المسلمون على بعضهم في كل بقاع الأرض ،و كما وضح في الصورة التي تعرضها و التي تعزز كلامي ففي أي مكان في بلاد الكفرة عندما يحين وقت الصلاة تجد المسلمون مجتمعون لأداء صلاتهم فيتعرفون على بعضهم ،و ليخسأ الكافرون .

- الصلاة هي وسيله فعاله لنشر الإسلام فعندما يشاهد الكفره المسلم و هو يصلي و يتوضأ يدركون أن هذا شئ غير عادي ،لأنه يجذب إهتمامهم و يعرفون أن الله موجود و أن الدين الحق هو الإسلام فيتبارون من أجل الدخول إلى دين الله أفواجا و،و كان آخرهم المطرب الأمريكي مايكل جاكسون ،و لعلمك فقد إزداد عددالمسلمون الداخلون للإسلام بعد أحداث 11سبتمبر ،يالا عظمة الإسلام

- بل لا أخفي عليك سرا أن نساء الغرب عندما يشاهدون مسلم يصلي يتبارون من أجل الحصول عليه ،لأنهم يعرفون أنه أفضل من رجالهم القذرون .

- الصلاة تجعلك متذكر الله في كل وقت فتكون إنسان ملتزم في عملك و لا تفعل أي ذنب ،فأرجو ملاحظة أن أقل بلد في معدلات الجريمه هي المملكه العربيه السعوديه .

- بالصلاة تتجنب عذاب القبر و تكون رائحة جسدك ذكيه بعد الموت و لا يظهر لك الثعبان الأقرع الشجاع و العياذ بالله ،و عندما تقبض روحك تكون مبتسم و لا تكون عابس الوجه كالكفره و العياذ بالله .

- ما أحلى أن تنول شفاعة سيدنا رسول الله سيد الخلق أجمعين فأنت بالصلاة ستنول هذه الشفاعه .

- أحسن علاج فعال لخشونة المفاصل و مفصل الركبه بالذات هي الصلاة.

- عملية الإستنجاء هي عملية تدليك للبروستات فلا تصاب بالإلتهاب .


- ما أحلى أن تأتي يوم القيامه و سمتك على وجهك من كثرة السجود !

- و اليوم سأعطي أسرار حب البنات للشاب ،يا أيها الشاب عليك بالصلاة فالبنت تحب الإنسان المصلي ،بل سوف تعشقك إذا رأت علامة الصلاة في رأسك ،فهذا أهم شئ لأنك سوف تحافظ عليها و لا تنسى أن ذلك يتيح لك الفرصه لكشف أسرار البنات ،و أنا أتحدث معك بطريقه مودرن إلى أقصى درجه ، حتى تعرف عظمة الصلاة ،فأي بنت يوجد عندها أسرار كثيرة في إفرازاتها المهبليه و دماء الحيض و أحوال غشاء البكاره ،و أحلامها الليليه ،و العاده السريه ،و علاقة كل ذلك بطاهرتها و عفتها و كيفية وضوؤها و هل مثلا عند الإستبراء و هي تقوم بتدليك شفريها و بظرها حدث لها هياج فهل هذا يبطل الوضوء ؟و هل عند الصلاة إذا جاءت لها خيالات بالجنس و هاجت بدون إنزال فهل هذا يبطل الصلاة .
كل هذه الأمور و أكثر تحتاج البنت إلى عالم بالإسلام ليفتيها فيها و يقول لها ماذا تفعل بالضبط ؟لكي تحافظ على صلاتها و ما مقدار الذنب إذا مثلا قذف شاب ما السائل المنوي على ملابسها الداخليه .فلن تجد إلا شاب مصلي و له علامة الصلاة في جبهته لتسأله في كل هذه الأمور ....فهي لن تلجأ إلى شاب مستهتر و لكنها ستلجأ لك أنت يا شاب يا مسلم يا مصلي ،و على هذا ستكون معبود النساء و يتمنون جميعهن نكاحك بل تخيل في المسجد يتجمع عليك المسلمون كل منهم يريدك أن تنكح إبنته .

- بالصلاة ستحصل على عمل :- فأمل أي شاب هو الحصول على وظيفه تأمن له دخل ثابت و في هذه الحاله لن يجد أصحاب الأعمال أفضل منك لتعمل لديهم سواء في القطاع الخاص أو في أحد دواوين الدوله و لتعلم أن المساجد يوجد بها مخابرات لمتابعة الشباب المواظب على الصلاة ،

و في هذا الصدد لا يهم شهادات و لا مؤهلات و لا أي شئ من هذا فما فضلنا بعضكم على بعض إلا بالتقوى و المغفرة بمعنى أنك قد يكون خانك الحظ في دراستك فلا تحزن فعليك بالصلاة ،فبها سيكون لك الجاه و السلطان ،

- أما عند العمل فإحرص أن لا يلهيك العمل عن الصلاة و قراءة القرآن ،فالعمل هو من الأمور الدنيوية أما الصلاة فهي عمل لرب الأرباب فأيهما تفضل ؟؟؟
و عندما تصلي في العمل و تكثر من قراءة القرآن سيراك رؤساؤك و ستأخذ أفضل تقارير ,و بالذات و أن الترقية في هذه الأيام لم تعد بالأقدميه كما سبق و لكنها أصبحت بالكفايه و سلوكك في بيئة العمل ،و طبعا أحسن سلوك تمارسه هو الصلاة .و على هذا بفضل الصلاة و التي يكون لها حولي خمسون بالمائه في التقرير سيكون تقريرك إمتياز و ستصبح رئيسا على من هم أكبر منك سنا و أعلى منك في المؤهل فكل هذه أمور إخترعها الغرب الكافر لضرب الإسلام أهم شئ الصلاة ,و إجادة الوضوء و بعد ذلك سوف ترى النتيجه بإذن الله تعالى ،يا أيها الشاب أتعتقد أن المدير لا يريد رضى الله !!!إنه بترقيتك و أنت مصلي فقد ضمن حسن آداء العمل و في نفس الوقت نال رضى الله عز و جل .

- يا أيها الشاب المسلم ما أجمل الصلاة !!فهي ترويح عن النفس ,فعندما يكون عملك شاق و لساعات طويله و تجلس على مكتبك لساعات فأفضل فرصه لمغادرة المكتب هي الصلاة لتقوم بالوضوء و القيام بحركات الصلاة لتريض جسمك بدلا من أن تصاب بالأمراض ...و الملاحظ أن كثيرون من النصارى لأنهم لا يصلون في عملهم فقد أصيبوا بآلام العمود الفقري و أمراض لا حصر لها لأنهم يعملون بلا توقف و في النهايه لا يترقون لأنهم أغبياء ،فماذا يحدث لو كانوا إستغلوا فرصة الصلاة مع زملاؤهم المسلمون ؟و لكنهم يكابرون فيخسرون الدنيا و الآخره و العياذ بالله ...و لا أقول في تحليلي هذا إلا الله يهديهم !!!فهم لا يعرفون أنهم بمجرد صلاتهم معنا أصبحوا مسلمون مثلنا و لا يحتاجون وسيط ،،،أظن أن كلامي واضح .

- أيها المسلم إذا لم تتقن الصلاة في عملك فسيكون شكلك قبيح جدا أمام اللجنه التي إختارتك لنول هذه الوظيفه و يوجد كثيرون لا يجدون عمل فكيف ستواجههم و كيف سيكون وضعهم ؟عندما يقولون لهم ها هو الموظف الذي إخترتوه لا يجيد الصلاة !!!!!

- من الصلاة للصلاه كفاره فيما بينهم فهذه ميزه كبيره للمسلمون ،فالمسلم إذا عمل أي ذنب حتى لو زنى و قتل فبالصلاة مغفور له ذنبه بإذن الله

- لو إتحد كل المسلمون و صلوا في المساجد و لم يتخلف أحد عن الصلاة جماعة سنحرر بيت المقدس إن شاء الله رب العالمين .

- الصلاة تحمي المسلم من الأمراض ،فعندما يصلي المسلم لا يزني و بالتالي يحميه الله من الإصابه بمرض الأيدز ،

- المسلم الصالح تطيعه زوجاته و يكون له الأمر و الطاعه بقراءة القرآن في منزله و مشاهدة زوجاته له و هو يصلي بل و يرزقه الله بالذرية الصالحه ،فالمال و البنون زينة الحياة الدنيا للمؤمن الصالح

- بالصلاة سيحبك الناس و إحتمال كبير أن تنجح في أي إنتخابات و على ذلك ستكون ممثل للشعب .

- الطفل إذا نشأ على الصلاة جماعة في المسجد ،فسيكون شجاعا و لا يخشى حتى الموت في سبيل الله ،فالطفل المسلم لا يعرف الخجل لأن وجوده مع أقرانه و ووضوءه و صلاته وسط الرجال تصنع منه رجل المستقبل الذي لا يخشى الموت و كلنا نشاهد أطفال فلسطين الذين يقذفون الدبابات اليهوديه بالحجاره بل و يستشهدون في سبيل الله و لا يخشون الموت
فهم ليسوا كباقي أطفال العالم ..

- الصلاة تجعل الرجل المسلم يغار على نساؤه و لا يكون كالخنزير أظن كلامي وضاح

- أيها الآباء الصلاة علاج لكل أنواع السقم ،فالأب إذا رزقه الله بطفل متخلف عقليا أو مريض نفسيا ،فلا يحير نفسه عند الأطباء النفسيون و المرشدون الإجتماعيون لأنهم نصابون و يعالجون بأفكار كافره و العياذ بالله !!!فعلى هذا الأب أن يرسل ولده للمسجد و يتأكد من أنه يصلي كل الفروض في المسجد و إذا تخلف فاليضربه ،و يكون ضربه له بطريقه تؤلمه و لكن لا تقتله مثل الجلد و المد على الأرجل و الضرب بالكرباج حتى يعود الولد لرشده و يذهب للمسجد ,و هنا وجب التنويه أنه عليه أن يتدرج في العقوبه .فإذا نجح أن يجعل هذا الولد المعاق ذهنيا أو المريض النفسي ينتظم في كل الصلاوات في المسجد فقد شفي هذا الغلام تماما من مرضه ,و سوف يحصل على أحسن الوظائف و يتزوج من أجمل الجميلات .

- على الآباء ضرب أبناؤهم للصلاة بالذات لأنه بالصلاة فقط و ليس بالشهادات و لا بأي شئ آخر سيشق الولد طريقه في الحياه ,و سواء كان ذلك في بلده الإسلاميه أو حتى في بلاد الكفره لأن المسلمون في بلاد الكفره قد تقلدوا زمام الأمور و ستتحول هذه البلاد إلى إسلاميه في الوقت المناسب .

- بالصلاة يتنعم الشباب مع غلمان المسلمون و الذين هم من أجمل غلمان الدنيا !!!

- إذا صليت فستنول غلمان الجنه و كذلك حور العين و إذا حرمت نفسك من خمر الدنيا وواظبت على الصلاة ستنول أيضا خمر الجنه .


- الصلاة تعلم المسلم التواضع :- فالمسلم يخلع نعله و يدخل إلى الميضه ليتوضأ مع إخوانه لا فقير و لا غني و لكن كلنا في مكان واحد و يمشي حافي القدمين على الأرض فيتراص و يتلاحم مع أقرانه جسديا و أقدامهم ملامسه أقدام بعض ،و يعملون نفس الحركات في آن واحد و يسجدون معا و يظهر قمة التواضع لله أن أضع رأسي مكان قدم أخي و تحمل رائحتها النتنه ليكون الثواب مضاعف .
- لماذا إذا تترك كل هذا النعيم و كل هذه المزايا و تذهب إلى دروب الكفر و العياذ بالله ؟؟؟

- هيا يا أخي هرول إلى المسجد بالزي الشرعي و إخلع نعلك و سارع إى الدخول إلى الميضه و هرول بماء الوضوء إلى الصلاة وسط أقرانك متلاصق معهم جسديا...ما الذي يمنعك

الله يهديك و يزيل الغمامه من على قلبك
الله يهديك و يزيل الغمامه من على قلبك
الله يهديك و يزيل الغمامه من على قلبك


أرجو كل من لا يصلي قراءة النصائح السابقه لينجو من نيران السعير و العياذ بالله
من الصهاينة الي طالبان يا قلبي لا تحزن


http://www.alarabiya.net/articles/2009/01/16/64363.html


مستقبل آلاف التلميذات بباكستان مهدد لخوفهن من طالبان
حياة said…
هناك فرق بين تجميد العلاقات وقطع العلاقات
Anonymous said…
لازم نساعد اسرائيل لسحل حماس لانه هيهاجمونا ده قضية امن قومي
موافق علي نص كلامك اعني النص الاخير
و اختلف معك فيما قلت عن هزيمه مقاتلي غزة

لا تنظري الي ارقام الضحايا فهي حصيلة مقصوده من اسرائيل لتعميق الجرح و اثباط الهمم
انظري الي الاهداف المعانه من اسرائيل قبل الغزو هل تحققت و كم نسبة تحققها
من هنا تجري المقارنه

تحياتي
محمد said…
طبعا من وجهة نظرك
لابد أن حماس وكل الفصائل الفلسطنيه
مجرمه , لان هم من قاموا بقذف المدنين
بالقنابل والصواريخ , وهم الذين يحتلوا أرض 1948 ومن المفروض الايقاوموا الاحتلال وأذا أستهدفهم الاحتلال أن يتقبلوا صواريخ الاحتلال برضى نفس وبدون أى از عاج للصهاينه
فكل أطفال غزه مشاريع لأرهابين لابد من أجتثاثهم من على الارض
سؤال لسيادتك
لو أستوليت على شقتك وأنا أقوى منك مثلا هل من المفترض الاتقاومى
وهل حق المفاومه للبعض دون البعض
وهل من وجهة نظرك
الحياه بذل أفضل
من الموت بكرامه
وبالطبع سيادتك لن تنشرى هذا التعليق
وأذا نشرتيه فالغرض منه معرفة وجهة نظر سيادتك
حفظكى الله من كل ظالم
MEDUS said…
العزيزه القطه دائما ابدا بالسؤال عن الاحوال؟؟؟ وبعدين اقولك ان حماس تشعر بأنها منتصره لان احد من كبار عناصرهالا يصيبه الاذي طالما القتل فقط بين المدنين فهم صنعوا الدرع الواقى لحياتهم وهو الختباء خلف المدنين والاطفال
حماس واسرائيل وجهان لعمله واحده.كلاهما عنصرى ويقتل المدنين ولكن كل واحد بطريقته.
وبعدين عجبتنى كلمه ياسر عبدربه وهو بيقول ان كانت مصر والاردن اضتروا لعمل اتفاقيه سلام مع اسرائيل فهناك اسباب وهى استعادة اراضيهم المحتله لكن بلاد ليست لها حدود مع اسرائيل ولاتحتاج هذة العلاقات بتعملها ليه من الاصل
تحياتى والله فى عون اطفال ونساء غزة
الى الامام
GHARAM said…
كلهم بيتاجروا على بعض

قطر

عندها اكبر قاعده أمريكية وكمان تركيا
An Egyptian said…
اللى اتهزم هو السشعب الفلسطيني
انما حماس انا اتفق معاه انها لم تهزم
Anonymous said…
تقريبا أنا أول مره أدخل مدونتك ونادر لما بعلق عادة بتصفح بس لكن اللي أتمني أني افهمه من حضرتك عدم إقتناعك بحماس كمقاومه بتضحي بنفسها وبقاضتها من أجل قضيتهم أولا وقضية كل العرب اللي المفروض تبقي كدا ثانيا أسمحيلي أعلق علي بعض النقاط

1- حضرتك مش مقتنعه إن حماس ما اتهزمتش أي حرب في الدنيا من المعروف إن لها أهداف لو متابعه أخبار كنتي عرفتي من بداية الحرب أهداف العدوان علي غزه عايزك تجيبيلي هدف واحد إسرائيل حققته غير قتل الاطفال والمدنيين والنساء والشيوخ والهجوم علي مقرات الامم المتحده ومدارسها ومخازنها
قضت علي مصادر الصواريخ
لا
جابت قادة حماس اللي في نظرك عصابة
برضه لا
نجحت في تسليم غزه لفتح ولعباس
افتكر إنه مش هيحصل
يعني لا
أي هزيمه بقا إتهزمتها حماس وأيه المطلوب من قيادتها علشان ما يبقوش عصابه ومتطرفين وإرهابين يخرجوا بقا بقلب جامد ويقولوا إحنا هنا وإقتلونا علشان لو القادة ماتت تبقي المقاومه كلها ماتت ودا اللي هما عايزينه
اللي بيحصل في غزه إباده مش حرب والسبب فيها إحنا كلنا كعرب بلا منازع
2- نيجي بقا لدور مصر المتمثل في حكومة مصر طبعا والحزب الوطني وأعوانه المبادرة المصرية
عارفه أول بند من بنودها تحقق لاسرائيل اللي ما عرفتش تحققه طول فترة الحرب والعدوان علي غزه بعني بالبلدي كدا إن ما ما توش بالحرب والنار الاسرائيليله هيموتوا بحصار تاني من قوات دوليه
حماس قالت ماشي بس هاتوا قوات معتدله زي تركيا مثلا
دوله مسلمه اولا
وبتربطها علاقات مع اسرائيل ثانيا
اسرائيل رفضت
3-
قمة الدوحه اللي قام بيها أمير قطر ودعا اليها أفتكر وأنتي عارفه وكلنا عارفين إن لو مصر كانت حضرت القمه إستحاله كانوا هيجيبوا ايران تحضر دا اللي تاعبنا سايبين الراس وماسكين في الديل يعني إخواتنا بيموتوا وعمالين نقول الخطر الايراني وخايفين أوووي من ألاجنده الايرانيه أفتكر إن مش من الطبيعي إن دوله زي إيران عليها عقوبات إقتصاديه علشان برنامجها النووي هتفكر في تنفيذ أجنده خلينا نستغل ايران صح ونفكر صح رغم اعتراضنا كلنا علي سياستها واجندتها زي ما بتقولوا نشغل دماغنا شويه زي ما كل العالم بيشغلها الا احنا مش شاطرين غير في اننا نخبي راسنا في التراب
ماحدش طلب من مصر تحارب ولا طلب منها تخاطر مخاطره هيؤثر علي امنها القومي كل اللي بنطلبه كمصريين اننا عالاقل نكون محايدين مع كل الاطراف
اللي أفهمه واللي اتعلمناه واللي التاريخ علمهولنا ان الدوله الفلسطينيه عمرها ما هتقوم او تتبني بدون دم الشهدا والمقاومه كام سنه غزه محاصره وكام سنه روحنا لمجلس الامن وكام فيتوا امريكي استخدم ضد العرب وضد القضيه الفلسطينه وكام قرار مجلس امن اسرائيل نفذته مين بقا الارهابي المقاومه علشان تعجبنا ناخد اسلحتها كلها ويبقي ما فيش مقاومين اصلا وتكون بكدا اسرائيل نجحت انها تسيطر سيطره تامه علي فلسطين كلها ونسيب الرئيس عباس يمشي في مفاوضات احنا اصلا من ميلاد اسرائيل ماشيين فيها وعمالين نقول سلام واسرائيل ومجلس الامن ومحكمه العدل ولا عملنا حاجه ولا هنعمل
4-المفروض بعد اذن حضرتك بدل ما نستغل جهودنا في ان حماس وحشه وبنت كلب ومحمود عباس ابن الوزه البيضه وحبيب مصر اللي رفض طلبات المحامين العرب برفع قضيه علي قادة اسرائيل اموت وافهم سبب الرفض دا
والللي رفض حضور قمة الدوحه
بيقول عليه ضغوط ولو جه هيبقي بيدبح نفسه بايده
ونزايد علي دور دول انا عارف ان دورها مش كامل علشان عندها قواعد امريكيه نتنيل بستين نيله ونوقف تصدير الغاز لاسرائيل
نكرس جهودنا كمدونين
أقصدكم طبعا في اننا نوري العالم كله مدي بشاعة اسرائيل وحكامها
دا نص الاتفاقيه الامنيه الامريكيه الاسرائيليه اللي كانت بين ليفني ورايس

Text of U.S.-Israel agreement to end Gaza arms smuggling
نص الاتفاقية الامريكية الاسرائيلية لانهاء تهريب السلاح لغزة
Recalling the steadfast commitment of the United States to Israel's security, including secure, defensible borders, and to preserve and strengthen Israel's capability to deter and defend itself, by itself, against any threat or possible combination of threats
بناء على التزام الولايات المتحدة الدائم تجاه أمن إسرائيل، بما في ذلك التأمين والدفاع عن الحدود، وحفظ وتقوية قدرة اسرائيل على الردع والدفاع عن نفسها بنفسها ضد اي تهديد أو إمكانية تهديد؛
Reaffirming that such commitment is reflected in the security, military and intelligence cooperation between the United States and Israel, the Strategic Dialogue between them, and the level and kind of assistance provided by the United States to Israel;




وتأكيدا على أن هذا الالتزام ينعكس على التعاون الأمني والعسكري والاستخباراتي بين الولايات المتحدة واسرائيل، والتخطيط الاستراتيجي المشترك، والدعم الكمي والنوعي الذي تقدمه الولايات المتحدة لاسرائيل؛


Advertisement
الاعلان


Taking note of the efforts of Egyptian President Mubarak, particularly the recognition that securing Gaza's border is indispensable to realizing a durable and sustainable end to fighting in Gaza;




ويجدر الاشارة الى جهود الرئيس المصري مبارك، خاصة اقراره بان تأمين حدود غزة هو امر ضروري لانهاء الصراع في غزة بشكل نهائي ودائم


Unequivocally condemning all acts, methods, and practices of terrorism as unjustifiable, wherever and by whomever committed and whatever the motivation, in particular, the recent rocket and mortar attacks and other hostile activity perpetrated against Israel from Gaza by terrorist organizations;




وندين بقوة كل افعال وانماط وممارسات الارهاب ونعتبرها غير مبررة، بصرف النظر عمن ارتكبها واين وماهي دوافعه، وخاصة، الصواريخ التي تم اطلاقها مؤخرا والهجمات والافعال العدوانية التي وجهتها منظمة ارهابية لاسرائيل من غزة


Recognizing that suppression of acts of international terrorism, including denying the provision of arms and related materiel to terrorist organizations, is an essential element for the maintenance of international peace and security


ونؤكد على أن قمع كل اشكال الارهاب العالمي، بما في ذلك عدم السماح للمنظمات الارهابية بامتلاك السلاح وكل المواد المتصلة بتصنيعه هو أمر ضروري لحفظ السلام والأمن الدولي.


Recognizing that the acquisition and use of arms and related materiel by terrorists against Israel were the direct causes of recent hostilities;




كما نؤكد على أن حيازة الارهابيين للسلاح هو السبب المباشر للاعمال العدائية التي حدثت مؤخرا


Recognizing the threat to Israel of hostile and terrorist activity from Gaza, including weapons smuggling and the build-up of terrorist capabilities, weapons and infrastructure; and understanding that Israel, like all nations, enjoys the inherent right of self defense, including the right to defend itself against terrorism through appropriate action;




وان الاعمال العدائية والارهابية، بما في ذلك تهريب السلاح، وتنمية قدرات الارهابيين من تسليح وبنية تحتية، قد شكل تهديدا لاسرائيل، وان اسرائيل، مثل كل الامم، لها حقها الكامل في الدفاع عن النفس، بما في ذلك الدفاع عن النفس ضد الارهاب من خلال التحرك المناسب


Desiring to improve bilateral, regional and multilateral efforts to prevent the provision of arms and related materiel to terrorist organizations, particularly those currently operating in the Gaza Strip, such as Hamas;




ورغبة منا في تحسين الجهود الثنائية والجماعية لمنع المنظمات الارهابية من حيازة السلاح، خاصة تلك التي تدير غزة، مثل حماس


Recognizing that achieving and maintaining a durable and sustainable cessation of hostilities is dependent upon prevention of smuggling and re-supply of weapons into Gaza for Hamas, a terrorist organization, and other terrorist groups, and affirming that Gaza should not be used as a base from which Israel may be attacked


ونؤكد على ان وقف اطلاق النار النهائي والدائم يعتمد على منع تهريب او امداد حماس في غزة بالسلاح، وهي منظمة ارهابية، وكل المنظمات الارهابية الاخرى، وأن غزة يجب الا تكون قاعدة تهاجم منها اسرائيل ابدا


Recognizing also that combating weapons and explosives supply to Gaza is a multi-dimensional, results-oriented effort with a regional focus and international components working in parallel, and that this is a priority of the United States and Israel’s efforts, independently and with each other, to ensure a durable and sustainable end to hostilities


وايمانا منا بان محاربة امداد غزة بالسلاح والمتفجرات هو مهمة يجب ان تقوم بها قوى اقليمية وعالمية تعمل بتواز، وهي اولوية للولايات المتحدة واسرائيل، كل على حدة، وبشكل ثنائي، لتأمين انهاء الاعمال العدائية بشكل نهائي ودائم


Recognizing further the crucial need for the unimpeded, safe and secure provision of humanitarian assistance to the residents of Gaza;




وايمانا منا بالحاجة الملحة لتقديم المساعدات الانسانية بشكل آمن وميسر لقطاع غزة


Intending to work with international partners to ensure the enforcement of relevant United Nations Security Council Resolutions on counterterrorism in relation to terrorist activity in Gaza;


ورغبة منا في العمل مع شركائنا الدوليين لتفعيل قرار مجلس الامن لمحاربة الارهاب فيما يخص النشاط الارهابي في غزة.


Have reached the following understandings:


فقد توصلنا الى الاتفاق التالي


1. The Parties will work cooperatively with neighbors and in parallel with others in the international community to prevent the supply of arms and related materiel to terrorist organizations that threaten either party, with a particular focus on the supply of arms, related materiel and explosives into Gaza to Hamas and other terrorist organizations


- يعمل الشريكان مع الدول المجاورة وبشكل متواز مع المجتمع الدولي لمنع امداد السلاح للمنظمات الارهابية التي تهدد ايا من الشريكين، خاصة السلاح والمتفجرات التي تهرب داخل غزة لصالح حماس والمنظمات الارهابية الاخرى.


2. The United States will work with regional and NATO partners to address the problem of the supply of arms and related materiel and weapons transfers and shipments to Hamas and other terrorist organizations in Gaza, including through the Mediterranean, Gulf of Aden, Red Sea and eastern Africa, through improvements in existing arrangements or the launching of new initiatives to increase the effectiveness of those arrangements as they relate to the prevention of weapons smuggling to Gaza. Among the tools that will be pursued are


- تعمل الولايات المتحدة مع شركائها الاقليميين وحلف شمال الاطلسي الناتو لمواجهة مشكلة تهريب السلاح ونقله وشحنه لحماس والمنظمات الارهابية الاخرى في غزة، بما في ذلك البحر المتوسط، وخليج عدن، والبحر الاحمر، وشرق افريقيا، وذلك من خلال تطوير الامكانات الموجودة بالفعل او ارسال الامدادات لضمان الفاعلية في منع تهريب السلاح لغزة، ومن الوسائل المتبعة:


• Enhanced U.S. security and intelligence cooperation with regional governments on actions to prevent weapons and explosives flows to Gaza that originate in or transit their territories; including through the involvement of relevant components of the U.S. Government, such as U.S. Central Command, U.S. European Command, U.S. Africa Command, and U.S. Special Operations Command


رفع مستوى التعاون الامني والاستخباراتي مع الحكومات الاقليمية لمنع تدفق السلاح والمتفجرات لغزة التي يتم تصنيعها في قطاع غزة او نقلها اليه، بما في ذلك تدخل بعض عناصر الحكومة الامريكية، مثل القيادة المركزية الامريكية، والقيادة الامريكية الاوروبية، والامريكية الافريقية، وقيادة العمليات الخاصة الامريكية

• Enhanced intelligence fusion with key international and coalition naval forces and other appropriate entities to address weapons supply to Gaza
رفع مستوى التعاون مع القوات البحرية الدولية والائتلافية وبعض الكيانات الهامة لمواجهة امداد غزة بالسلاح

• Enhancement of the existing international sanctions and enforcement mechanisms against provision of material support to Hamas and other terrorist organizations, including through an international response to those states, such as Iran, who are determined to be sources of weapons and explosives supply to Gaza

رفع مستوى العقوبات المفروضة بالفعل ضد من يمد حماس والمنظمات الارهابية بالسلاح، بما في ذلك الرد المناسب على دول مثل ايران التي تصر على امداد غزة بالسلام والمتفجرات.

3. The United States and Israel will assist each other in these efforts through enhanced sharing of information and intelligence that would assist in identifying the origin and routing of weapons being supplied to terrorist organizations in Gaza

سوف تتعاون الولايات المتحدة الامريكية معاسرائيل في هذه الجهود من خلال تبادل المعلومات الاستخباراتية وذلك سوف يساعد على معرف المنبع والطريق الذي يسلكه السلاح ليذهب الى المنظمات الارهابية في غزة

4. The United States will accelerate its efforts to provide logistical and technical assistance and to train and equip regional security forces in counter-smuggling tactics, working towards augmenting its existing assistance programs

سوف تعمل الولايات المتحدة على تكثيف جهودها لامداد القوات الامنية التي تواجه تهريب السلاح بالمعونات التقنية واللوجيستية وزيادة برامجها المساعدة الموجودة بالفعل

5. The United States will consult and work with its regional partners on expanding international assistance programs to affected communities in order to provide an alternative income/employment to those formerly involved in smuggling

سوف تقوم الولايات المتحدة بالاستشارة والعمل مع شركائها الاقليميين لتوفير الدخل والتوظيف لاؤلئك الذين كانوا يعملون في تهريب السلاح

6. The Parties will establish mechanisms as appropriate for military and intelligence cooperation to share intelligence information and to monitor implementation of the steps undertaken in the context of this Memorandum of Understanding and to recommend additional measures to advance the goals of this Memorandum of Understanding. In so far as military cooperation is concerned, the relevant mechanism will be the United States-Israel Joint Counterterrorism Group, the annual Military to Military discussion, and the Joint Political Military Group

سيعمل الموقعون على تأسيس آلية لتفعيل التعاون العسكري والاستخباراتي لتبادل المعلومات ومراقبة تطبيق الخطوات المذكورة في هذا التفاهم، والقيام على توصيات اضافية لتفعيل الاهداف المذكورة في التفاهم. فيما يخص التعاون العسكري، فستكون الالية المعتمدة هي الرابطة الامريكية الاسرائيلية ضد الارهاب، والاجتماع السنوي للتعاون العسكري، والرابطة السياسية العسكرية

7. This Memorandum of Understanding of ongoing political commitments between the Parties will be subject to the laws and regulations of the respective parties, as applicable, including those governing the availability of funds and the sharing of information and intelligence

يخضع هذا التفاهم والالتزام السياسي بين الطرفين لقوانين ونظم الطرفين بما يستوجب التطبيق، بما في ذلك تلك القوانين التي تحكم الدعم المالي وتبادل المعلومات والاستخبارات.
-----------

ودا موضوع أسامه غريب في المصري اليوم متفق مع كتير من كلامه ومختلف معاه في بعض النقاط
http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=194810&IssueID=1286

ودا متحف في اسلام اون لاين اسمه غزه اون لاين ومحتاجين ناس تساهم في بدال ما عمالين نقول حماس بنت كلب وفتح وحشه واسرائيل عليها سكر نعمل حاجه ونركن خلافتنا علي جنب اينعم مش هتؤثر كتير بس ادينا حاولنا باللي نقدر عليه
http://www.islamonline.net/English/In_Depth/GazaHolocaustMuseum/index.shtml

أسف للاطاله وشكرا لسعة الصدر
تعالوا نتكلم بالمنطق هي حماس ايه ماهي فلسطين said…
انتي بتستغلي معاناه الفلسطينين عشان تاخدي نقاط اكتر في وجهه نظرك الكارهه لحماس والكارهه للاخوان
في مقال سابق كتبتي ان هنيه بيتكلم من جوا الجحر واهو سعيد صيام اثبت ان كلامك انتي وامثالك غير صحيح لما استشهد وهو في الميدان
ارجو ان يتحول كرهك للاخوان وكرهك لحماس (الغير معروفه اسبابه ) الي كره الي كل ما هو اسلامي وحتي كره فلسطين اذا كانت فلسطين اصبح معظمها حماس
الغريب اني ما سمعتش حد من فلسطيني غزه بيدين حماس وشايفك انتي اللي قاعده علي جهاز كميوتر في مكان فخم ولا يهمك بتديني حماس اللي بتدفع كل يوم من دماء قادتها وشبابها لاجل فلسطين ولا جل غزه ولاجل العروبه
مسلم said…
كفاية كفاية بس ان حماس حاظت باقرار دولى وعالمى

جاية انتى تتكلمى على حماس؟؟؟

وانتى تعرفي ايه عن حماس اصلا

يعنى انتى اللى بتفهمي

ورئيس فنزويلا ومورتانيا وتركيا والنمسا
ود/حجازى كبير الخبراء العسكريين

زعزمى بشارة الاسرائيلي

ود/ رفيق حبيب المسيحي

والناس دي كلها اللى اقرت بحماس وبمجهودها

انتى مين اصلا؟؟

وبعدين رد كدة على الهامش؟؟

حماس ضحت
ما يحدث هو دليل نجاح، واغتيال القادة سيكون لطمة في وجه كل من حاول أن يشوه حماس ويقول أن قادتها تختبئ في الجحور ولو أن القادة يختبئون في الجحور لما استشهد الكثير منهم مثل نزار ريان وسعيد صيام وإسماعيل الجعفري قائد الأمن والحماية في الحركة وتوفيق جبر مدير الشرطة، فكلهم استشهدوا مع شعبهم، و"حماس" لم تتعود أن تهزم لقتل قائد أو غيره فهي حركة واسعة وقيادتها لا تستطيع أن تقضى عليها الهاجمات الصهيونية، فالحركة ورائها آلاف مؤلفة، ورغم الألم الذي يعتصر قلوبنا حين يستشهد منا قائد فهو خسارة لنا ولكن ليس خسارة على الجنة، خاصة أنه نذر نفسه لهذا الهدف وهو سيشكل نموذجاً لكل الأمة العربية بروحه وشهادته، وحماس تعوض قادتها فهي لديها مخزون من القادة، فإذا استشهد أحدهم خرج ألف منهم، فالحمد لله الحركة متحدة في قادتها مثل القادة المؤسسون


وضحت ب

1.احمد ياسن
2.يحي عياش
3.عز الدين القسام
4.عبدالله عزام
5.اسماعيل الجعفري
6.سعيد صيام
7.عبدالعزيز الرنتيسي
8
9
10
.
.
.
.
.
.
المئات والالاف

اللى ذكرتهم دول القادة واكيد انا نسيت البقاي لان ده اللى انا بشوفه بعيني مابالك بالباقي؟؟

فتح بقى ضحت بايه؟؟

ولا انتى بتقولى اى كلام وخلاص؟؟

العالم كله حتى الناس اللي بتفهم فى امريكا
الي الاخ مسلم غزة ليست حماس و حماس ليست غزة
مش قادر اعلق غير انى اقول الكل فى دائره واحده والكل مستهدف لو مفيش حماس فى شعب فلسطين ومحدش يقنعنى انى لو مفيش فصائل اليهود هيسيبو الشعب كدا كدا فى عدوان كدا كدا فى اباده كدا كدا فى كتاب اليهود هينفزو هينفزو ودى معهدا عندهم وتقوس ولازم تتنفز الله كان فى عوننا وعونهم وينصر الله من يشاء من عبداه اتمنى من الكل التقرب الى الله حتى ينصرنا واتمنى زيارتكم
assafo anroze said…
قطة الصحراء
تجاوبت معك كثيرا في مجموعة من المواقف التي طرحتها في المدونة كرؤيتك في الفكر الاسلاموي النقاب الحجاب و قضايا اخرى
لكن اسمحي لي سيدتي ان اقول لك بانك تعاملت مع موضوع غزة بشيء من انعدام الضمير الاخلاقي و الانساني
اختلافاتنا مع الفكر الاسلاموي انطلاقا من حمولات ايديولوجية مختلفة لا تجعلنا البتة نغض الطرف عن الماسي الانسانية و المجازر الوحشية للكيان الصهيوني الغاشم
واسمحي لي ان اقول لك انك ربما و اعذريني بوق من ابواق النظام الحاكم المصري ومن بين المستعدين لاستلاب الجماهير وفق ايديولوجية النظام
اعذريني مجددا لكن افترض ان هذا الواقع
مودتي
Anonymous said…
مذيعه اسرائيليه مشهوره لا ترى فى غزه حربا ولكن اباده
بين قوتين
غير متكافاتين
ولا مقاومه تذكر ولكن انتحار من جانب حماس
وارتجال على طريقة فرح العمده
لا تزال الحملة ضد إحدى أشهر المذيعات الإسرائيليات مستمرة بعد أن أبدت تعاطفها مع الأوضاع الإنسانية في غزة خلال إحدى نشرات القناة الإسرائيلية الثانية، ثم بكت في نهاية نشرة لاحقة.

وقالت وسائل إعلام إسرائيلية إن الحملة تتخذ أشكالا عديدة بدأت بتوقيع عريضة لطردها من عملها، ثم تقديم شكاوى ضدها للجهة التي تعمل لديها.
وكانت يونيت ليفي، مقدمة نشرة الثامنة مساء في القناة الثانية الإسرائيلية، وفي اليوم الثالث للحرب على غزة، قالت في نهاية النشرة من الصعب إقناع العالم بأن الحرب عادلة عندما يموت لدينا شخص واحد بينما يموت من الفلسطينيين أكثر من 350 شخصا.

وتحقق القناة الثانية الإسرائيلية أعلى نسبة مشاهدة بين القنوات الإسرائيلية خاصة نشرة الثامنة التي تقدمها يونيت ليفي والتي تنافس نشرات القناة العاشرة والأولى، كما تقول وكالة ناشونال نيوز الإسرائيلية.
حماس في طريقها للقضاء على اليهود said…
حماس هزمت إسرائيل هزيمه نكراء بفضل صواريخ القسام

و إسرائيل تكبدت خسائر فادحه في الأرواح و العتاد و الممتلكات

سيتحقق ما تنبأ به القرآن منذ آلاف السنين من أجن الله جمع اليهود في إسرائيل ليقضي عليهم المسلمون عن بكرة أبيهم بما فيهم النساء و الأطفال و كل شئ كان كما تنبأ لنا الله .

حقا إنه لا ينطق عن الهوى
Anonymous said…
المشكلة مش في اليهود نفسهم فهم واضح منهجهم وعدائهم لكل ماهو اسلامي المشكلة في اليهود اللي بينا مسلمين بالهوية فقط ويحاربون الاسلام باسم الاسلام
والله متم نوره ولو كره الكافرين
وغصب عنك وعن امثالك
مش عاجبك دينك روحي غيريه واتبعي دين احبابك اليهود والمنافقين عشان تقولي اللي انتي عايزاه وتلبسي اللي انتي عايزاه وتعملي مابدالك فمثلك ليس له رب الا هواه فالاسلام في غنى عن امثالكم
حسبي الله ونعم الوكيل
Misrdream said…
انا اكتر شيء بيعكنن عليا ويضايقني فى مدونتك الناس اللى عندها شيزوفرنيا اللى بتدخل تعلق تقول هنا كلام وفى مدونات الاخوان تقول كلام تانى
ده طبعا غير جيش ال
Anonymous
الغير محددي الهويه
حاجه بامانه بيض بيض بيض
واللى اكتر من كده ان انتى عاجبك الوضع ده وبتزود النار وتصبي عليها بنزين بكلامك اللى فعلا مستفز جدا
Desert cat said…
مواطن مصري
مش لما يعملوا حاجه من اللى قالوه ده مجرد فض مجالس
Desert cat said…
Che
هو فى المؤتمر قالوا مقاطعه لكن بعدها فى حوار صحفى رئيس الوزراء قال تجميد العلاقات
وفى النهاية يبقى الحال كما هو عليه ولا مقاطعه ولا تجميد ولا حتى يقدروا يكحوا معاهم
Desert cat said…
Anonymous
طيب ياريت حضرتك تبقى تقرأ الأخبار وتتفرج على تى فى
بالمناسبة عدد القتلى وصل 1203
Desert cat said…
إلا صلاتي ما أخليها
اوكى يا فندم
ربنا يقوى ايمانك
متشكرين لحضرتك جدا
Desert cat said…
مواطن مصري
منتهى الصفاقه وقلة الادب
راجع بوست طالبان فى عيون وقحه هتلاقينى متكلمة عن الموضوع ده
وتقريبا المتخلفين بدءوا ينفذوا جريمتهم فى قتل الفتيات
Desert cat said…
حياة
اثناء المؤتمر قرروا قطع العلاقات لكن فى حوار صحفى قالوا تجميد العلاقات
وحتى الآن العلاقات اشطة اوى
Desert cat said…
Anonymous
وهى فين حماس يا فندم
ماهما مستخبيين فى جحورهم
Desert cat said…
أحــوال الهـوي
واين هدف حماس ؟؟
وهل تحقق مرادهم ام مخبأين فى جحور
وكيف تكون الارقام مقصوده ومن تبثها وسائل اعلام عربية
وكيف تكون مقصوده وكل طفل او شاب يصاب تجد اربعه يرفعوته فوق اكتافهم لتصور وسائل الاعلام
ولتتعاطف الشعوب
والقادة فى دمشق ينعمون
Desert cat said…
محمد
بداية مش انشر التعليق ليه هو حضرتك حاطط فيه قنابل مثلا ؟؟
بالنسبة لاطفال غزة فهم ضحايا سياسة فاشلة وقادة يعانون من التخلف السياسى
اما المثال الذى قمت بضربه فليس له اى محل من الاعراب لان من قام بخرق التهدئة حماس وهم الذين بدئوا بضرب الصواريخ الورق على اسرائيل
فكيف تعتدى على جاركالظالم الباغى وانت لا تملك صفر على الشمال من قوته ؟؟
الحرب خدعه يا عزيزى وليست مجازفه بارواح مدنيين ابرياء
تحياتى
Desert cat said…
MEDUS
الاحوال تمام والحمد لله
اتمنى ان تكون بخير
بالنسبة لحناس فهم فمنهم من يختبئ ومن يحيا مرفه بفنادق الخمس نجوم
ومن يحيا المجزرة هم الأطفال والنساء الثكالى
فهذه الحكومة التى اثبتت فشلها السياسى الذريع تتمتع ببجاحه قمة فى العجب

مودتى
Desert cat said…
GHARAM
انه مولد وصاحبه غايب يا عزيزتى
فقطر القزمة تريد ان تصنع لنفسها كيان وسط الدول

مودتى
Desert cat said…
An Egyptian
وانا موافقه على كلامك
:))
الحقي يا قطة القاعدة الارهابين اصدرو بيان باهدار دم عادل امام



http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=195333#




جماعة الظلامين لا تحترم حرية الفكر و الرأي
د/فايز ابوشمالة said…
خلصت صحيفة "ذي أوبزرفر" البريطانية واسعة الانتشار في تقريرها من قطاع غزة إلى أن الحرب الصهيونية الوحشية التي كانت تهدف إلى تلقين حركة المقاومة الإسلامية "حماس" درساً قاسياً ودائماً، لم تتمكن على مدى ثلاثة أسابيع من تركيعها، بل ما زالت مكانتها محفوظة إن لم تكن زادت في أوساط الفلسطينيين بالضفة الغربية وغزة على السواء.

وأشارت الصحيفة إلى أن التذمر من السلطة الفلسطينية، التي يتزعمها محمود عباس المنتهية ولايته، "بات يتنامى في غزة والضفة الغربية على السواء، خاصة بعد وقوف عباس جانباً في الوقت الذي تدك فيه القذائف الإسرائيلية غزة".

وتنسب الصحيفة البريطانية أيضاً إلى ما أبداه القيادي في حركة "فتح" قدورة فارس من قناعته بأن "حرب إسرائيل عززت مكانة حركة حماس في أوساط الشعب الفلسطيني".

وقالت "ذي أوبزرفر": "إن حماس إذا ما تجاوزت الأسابيع الثلاثة الماضية بمزيد من الدعم والوحدة مع منافسيها، فإنه من الصعب بمكان أن ترى أي نجاحات حقيقية اكتسبتها إسرائيل غير الإظهار الوحشي للقوة".

وحول التسوية بين "فتح" و"حماس"، رجحت الصحيفة أن تتم اتفاقية جديدة تقوم على أساس نصوص اتفاقية مكة التي أبرمت بين الطرفين عام 2005 التي أنهت الاقتتال الداخلي.

أما عن مستقبل "فتح"؛ فقد قال أحد ناشطيها ويدعى زكريا محمد "يمكنها أن تقرر ما بين المقاومة أو الاختفاء من الساحة فهي مسألة أن تكون أو لا تكون"، مضيفاً "إذا ما تمكنت فتح من المشاركة مع حماس فسيكون لديها فرصة للنجاة".

وأردف قائلاً "هناك بعض القادة الذين كانوا ينتظرون كي تنكسر حماس، معتقدين بأن ذلك سيعيد المجد لفتح"، وأضاف زكريا "لا أفهم كيف يتوقعون أن يحظوا بالشعبية وهم يراهنون على نصر العدو.. لقد كانوا مخطئين عندما اعتقدوا بأن حماس ستندحر".
Desert cat said…
Anonymous
اولا اهلا وسهى بحضرتك انت تشرف المدونة سواء قارئ او معلق
طبعا حماس لا يصح ان نطلق عليها لفظة مقاومة لسبب بسيط ان من يقاوم هم المدنيين
اما القادة مع ان لقب قادة ايضا لا يستحقونه لان القائد دائما
يتمته بالشجاعه والمواجهه والوقوف فى قلب المعركة لا يتخذ من النساء دروع ولا يصدر المدنيين العزل لمقابلة الصواريخ بالحجارة
اهداف اسرائيل كيف لم تتحقق يا عزيزى بما تفسر وجودها اليوم فى غزة ؟؟
وبما تفسر ابادتها للقطاع واحتلاهل للضفة ؟؟؟
ثم بالمقارنة اين هى اهداف حماس ؟؟
وما اذى حققته حماس منذ توليها الحكومة ؟؟
هل حررت فلسطين ؟؟
هل منعت اراقه الدماء
هل وفرت الامن والامان لشعبها التى صرح هنيه بانه لن يتنازل عن الحكم حتى لو ابيدت غزة وليس تمسكه بالحكم ليبيد العدو ؟؟
كيف يعرض حياة مدنيين للموت كل يوم ويتخذ من الاطفال دروع ويسمى نفسه بالمقاومة الاسلامية
كيف يستفز العدو بقطع التهدئة والقاء صواريخ من ورق وهو يعلم تمام العلم انه لا يقوى على المواجهه وما ان حدثت الرب ذهب ليختبأ فى جحر كالفأر الأذهر
تقول القائد لا يواجه
اليس الرسول كان قائد فى الغزوات التى خاضها ؟؟
الم ينزل الرسول والصاحبه لساحات القتال قبل الجيش ؟؟
من يقرأ التاريخ جيداً يستطيع فهم الحاضر
مودتى
وشرفت جدا
قال يهدرو دم عادل امام المهم

في حملة لترشيح البابا شنودة لجائزة نوبل للسلام

انا كمواطن مصري بغض النظر عن الدين اشجع ان يفوز البابا شنودة بجائزة نوبل و كمسلم احترم البابا شنودة كثيرا فلو مواقف وطنية محترمة و مشرفة

http://www.facebook.com/group.php?gid=36914631178
Migo Mishmish said…
ازيك يا قطوطة وحشتيني
بالصدفه البحته كنت قاعدة قدام العربية بسمع الاخ اللي بيقول غزة ماتهزمتش علشان غزة نصرت الله والشعب الفلسطيني نصر الله وحكومة حماس نصروا الله. ومحدش قال هو مين اللي مضايق ربنا وهما خدولوه حقهوايه علاقة ده بالمصيبة اللي احنا فيها دلوقتي. احلى حاجة كانت تعليق المذيع بعد البقين الفارغين اللي قالهم ابو لمعه الفلسطيني وقال ويعتبر هذا التصريح من باب التشجيع ورفع الروح المعنوية للشعب الفلسطيني وبعدها اتنقل لعدد القتلى والجرحى الفلسطنين. ولا غير كدة كمان الخبر التاني الاجمد بقه يقولك تأكد حركة حماس مقتل جندي اسرائيلي على يد المقاومة يعني علشان حماس تقتل جندي واحد اسرائيلي اسرائيل تموت قدامة 1000 مواطن فلسطيني
اعزل. وصاحب العقل يميز حماس واللي زيها بيخدموا مين؟
Desert cat said…
تعالوا نتكلم بالمنطق هي حماس ايه ماهي فلسطين

انا بكره كل متاجر بالدين وبدماء الفلسطينين
حضرتك خلطت الاوراق بين هنيه وسعيد صيام
هنيه حتى اليوم مختبئ بجحره ولم يظهر له صوت والمرة الوحيدة التى تحدث فيها كانت من موقع سرى
اما سعيد صيام هو اتقتل وهو بيحارب
كان مساك بندقيه
ده اتقتل فى بيته يا فندم
يعنى برضه كان مستخبى
Migo Mishmish said…
على فكرة انا مشمش اللي بعت التعليق الاخراني ونسيت احط توقيعي
Love,
MishMish
Desert cat said…
مسلم
فين الإقرار ده ومين اللىاقر بيه ؟؟

طبعا اتكلم انا عن حماس الإرهابية قتلة الأطفال والنساء
حماس العميلة الخاينة
بالرغم من الاسماء اللى ذكرتها واللى من الواضح انك فهمت العنوان فقط فالى اليوم حماس لا يوجد لها ادنى صفة فلا اعتراف اقليمى ولا دولى بها ويكفى اعتراف القيادى بحركة حماس محمد نزال بان حتى جامعه الدول العربية لم تعترف بهم ولم يقر احد بهم ولم يتشاور احد معهم وهذا ما جعلهم يبحثون عن دور حتى ولو على حساب ارواح اطفال ونساء وقاموا بخرق التهدئه وهم يعلمون انهم اضعف من الباعوضة وبعدها قاموا بالاختباء كالفئران
اما مقتل سعيد صيام فهو شيئ مثير للخجل وليس للفخر ومن سابقه الرنتيسى واحمد ياسين
كيف وصلت إسرائيل الى سعيد صيام في ظل هذا التشديد الأمني للحركة ده حتى خطوط الاتصال قاموا بقطعها حتى لا تستطيع اسرائيل تحديد مواقعهم وتبديهم كالفئران
فلسطين تدمر نفسها من الداخل وهم الذين يقمون بتصفية بعضهم البعض
حتى وقادتهم مختبئون فى جحور فصيام لم يقتل وهو يقف فى الصفوف يحارب وانما قتل فى مخبأة كذلك احمد ياسين قتل بعد صلاة الفجر وليس فى صفوف المجاهدين كذلك الرنتيسى ولن اتناسى طبعا يحي عياش
فتطهير فلسطين من الخونة والعملاء
هو اول خطوة للسلام
مقتل ياسين والرنتيسى وصيام ليس مدعاة للفخر وانما هو العار بعينه
Desert cat said…
مواطن مصري
وهل يعقل ان انسان يمثل نفسه ببلده ومن اجل اهدافه الشخصية يتفنن فى ابادة شعبه
وصولهم للسلطة جعلهم يفتقدون المنطق والعقل ايضا
Desert cat said…
ادم المصرى
فى فرق شاسع بين حماس وبين شعب فلسطين
فحماس بغبائها وحرصها على السلطة
ساهمت فى مقتل الالاف
وهنا حماس واسرائيل لا يختلفان فكلاهما وجهان لعملة واحده
Desert cat said…
assafo anroze
معلشى اتفاق حضرتك او الاختلاف ليس هو القضية
انما القضية النظرة الموضوعيه والمنطقية وبعين العقل للاشياء
فاجدك تنساق خلف شعارات تلعب بالعواطف وغيبت عقلك
لا يهمنى ايدولجيتك وانما ما يهمنى بالفعل هو المنطق والعقل فى الحوار
ففى سياق كلامك ولانى مختلفه معك لم تجد سوى ان تقول بوق من ابواق النظام دون ان ترد بحجه او منطق
فاهلا بنقاشك اذا ان عقلانى
اما اللعب بالعواطف وكل طفل جريح يقوم عدد برفعه وفتح افواههم اما الاعلام للعب بعواطف العالم لا يقبله الا المغيب اعمى البصر والبصيرة

ايضا مودتى
Desert cat said…
Anonymous
قريت الخبر ده ومن الصح ان المذيعه دى تتفصل من عملها
لان العواطف لا مجال لها فى ممارسه عملها المهنى
Desert cat said…
حماس في طريقها للقضاء على اليهود
ههههههههههههههههه
هههههههههههههههه

على فكرة عدد القتلى فى فلسطين 1203
وعدد المصابين 5700
Desert cat said…
Anonymous
هو انت تعرفنى ؟؟
انتايه دخلك فى دينى
يافندم الدين الحاجه الوحيدة اللى مش ينفع فيها وسطاء
الدين علاقة روحانية بحته بين الانسان وربه
وربنا يشفى
Desert cat said…
Misrdream
انا الحقيقة مش بدخل مدونات الاخوانجية فمش عارفه انت بتتكلم على ايه
اما الانونيمس
فزى ما انت شايف اغلبهم مختبأين علشان يقلوا ادبهم
اما بالنسبة للكلام اللى يخصنى
فميرسى جد
مودتى
Desert cat said…
مواطن مصري
وهما من امتا كان عندهم احترام لفكر او راى
هؤلاء لا يفقهون سوى فكر الجنازير والارهاب
Desert cat said…
د/فايز ابوشمالة
اتفضل اقرأ المقال ده
علشان تعرف التدليس فين
http://www.alarabiya.net/articles/2009/01/16/64359.html
Desert cat said…
Migo Mishmish
مشموشة
وحشتينى جداااا
اخبارك ايه واخبار ساندو يارب تكونوا بخير وفى احسن حال
الغريب فى الحركة الارهابية المسماه حماس
انهم يكذبون الكذبه ويصدقونها
ثم هو يقول هذا الكلام الكاذب لرفهع الروح المعنوية لمين ؟؟
للاطفال اللى بياخدوا مهم دروع بشرية ولا للنساء
ولا الاطفال اللى بيصحوا يلاقوا اهاليهم جثث جنبهم ؟؟
انه الغباء بعينه يا حبيبتى
Anonymous said…
طيب أنا مع حضرتك في كلامك ولنتخيل ان حماس حركة ارهابية وبنت كلب دا تصنيف حضرتك لحماس ممكن بعد اذنك أعرف تصنيفك لاسرائيل ؟؟؟؟؟
دي اول نقطة تاني نقطه اللي بيحصل عدوان مش حرب الديمقراطية اللي بتتكلمي عليها يا افندم تمت بانتخابات نزيهة بين فتح وحماس وكان فيها مراقبين دوليين وحماس نجحت بارادة الفلسطنين منين بقا غير شرعية عباس اللي فترة رئاسته انتهت مين بقا شرعي ؟؟؟؟؟؟
أفرضي حماس سمعت الكلام وسابت القطاع لفتح وحكمتةحكومة فتح ايه اللي هيحصل غير انهم هيقضوا علي المقاومه اللي مصمم انها مقاومه أيام انتفاضة الحجارة كانت مقاومة برضه وما كانش في صواريخ بغض النظر عن نوع المقاومة يا افندم وعدم تكافؤها بس الناس دي بتدافع عن حق مشروع اللي هو أرضها
الدبلوماسيه عملتلنا ايه يا قطه من 48ومجلس الامن عمل ايه وعايز اعرف رأي حضرتك في السؤال دا

الدوله الفلسطينيه هتقوم بمبادرات سلام ومجالس امن وكلام من اللي شبعنا منه بدون مقاومه؟؟؟؟؟؟
حقنا المغتصب حقي وحقك وحق كل مسلم وكل عربي هيرجع بدون مقاومه
أنا ما باقولش اننا نساعدهم او ندخل لهم اسلحه
انا بقول اننا نبقي محايدين
يعني لا بنرحم ولا بنسيب رحمة ربنا تنزل

وبعدين خلي ناس غيرنا تقول الكلام دا يعني عايز حضرتك تجيبي فلسطيني واحد عايش في قطاع غزه من اللي بيموتوا وقالك حماس وحشه او مش عايزينها منين انتخبوها ومنين بقت بنت كلب

أيام حرب تموز 2006 فضلنا برضه نقول نفس الكلام
حزب الله دمر لبنان وارهابي وشيعي وطائفي وبينفذ أجنده ايرانيه وابن ستين كلب حزب الله انتصر في الحرب عايزك تقوليلي انه مش انتصار افتكر ان قادة اسرائيل نفسهم اعترفوا بالهزيمه وانسحبوا من جنوب لبنان
بصي يا قطه اسرائيل الايام دي وراها اكتر من جهه
فبتصفيهم واحده واحده علشان تفوق لنا يعني أخلص من حماس علشان أفوق لحزب الله وأخلص من حزب الله وبعد كدا سوريا ثم ايران يعني الخطر كله محاصرها الا من مصر والاردن
أدي المباردة بتاعتنا اللي كنا عاملينها ومبارك عمال يقول انا اللي ماسك بزمام الامور في المنطقه لا كبروا له ولا عملوا له حساب لغاية امبارح لما لقا ليفني سافرت وابرمت اتفاقيه مع رايس قالك الناس دي هتصغرني راح طالع قال خطاب حمش حبتين يعني بيلومهم قالوا مش من مصلحتنا نخسر مبارك نراضيه عالاقل الوقت دا قال ايه بقا اولمرت لما اتصل بيه قال احنا وقفنا اطلاق النار بناء علي طلب مصر منين بقا اتفاقيه ومنين اعلان وقف الحرب من طرف واحد ومنين عملنا لمصر حساب
بكرر كلامي أنا بقول نبقي محايدين يعني نقول كلمة حق لا نبقي مع حماس علي فتح ولا مع فتح علي حماس
اللي بيحصل بين الفصائل وبعضها لو مصر عايزه تخلصه هتخلصه في ساعه الا ان مصر مش عايزه حماس في غزه خوفا علي امنها القومي وابقي افتكري كلامي لو حماس الارهابيه بنت الكلب سابت غزه هيبقي الخطر علينا أكبر مليون مره من إن حماس تكون موجوده .
اللي نفسي افهمه يا قطه ما دخلتش مدونتك مره ولقيت صور لاهل غزه والاطفال مالقيتش حضرتك جيبتي سيرة القنابل الفسفورية اللي بتستعملها ما قولتيش اسرائيل وحشه يعني احنا دورنا اننا ندافع عن قضيتنا يعني نوحد صفوفنا مش نتخانق مين حلو ومين وحش واخواتنا بتموت دا دورنا ولا هتقوليلي دا الفصائل نفسها بتتخانق ازاي احنا هنتفق الاتفاق في الهدف بغض النظر عن الوسيلة المستخدمه ولا دي سياسة حضرتك اننا نساعد اسرائيل في القضاء علي حماس لان حماس بقت خطر علي مصر وهتاجمها
تفتكري حماس في دماغها تاخد مننا سينا
وتحتلها تصدقي يمكن
اللي نفسي افهمه مين عدونا الرئيسي
مين اللي كان بينا وبينه 4 حروب غير حرب الاستنزاف
احنا هنفضل كدا ناكل في بعض ودا اللي مودينا في داهيه هما بيخططوا واحنا بننفذ بالحرف الواحد رغم اختلاف الدول الاوربية الا انهم نادرا لما يحصل بينهم ازمه علاقات زينا احنا العرب افتكر ان في الوقت دا دورنا اننا نبين الوجه الاقبح في الموضوع اللي هو اسرائيل حماس حلوه وحشه دي حركة عربيه فلسطينيه مسلمه
يعني قوميتنا كعرب ودينا كمسلمين يعني حتي لو بالقذراة اللي انتي متخيلاها افتكر انها مهما كانت سياستها غلط من وجهة نظرك فهي بتدافع عن حق مغتصب مننا كلنا كعرب اولا وكمسلمين ثانيا
للحديث بقية أرجو سعة الصدر دمتي بود
Desert cat said…
Anonymous
اولا الفلسطينين لما انتخبوا حماس كان للبرلمان وليس للسلطة
زينا كدا فى مجلس الشعب لما الناس اعطت اصواتها للإخوانجية ودلوقتى الاخوانجية قاعدين فى المجلس 88 طرطور من اجل مصالحهم واهدافهم الشخصية واللى يفكر يناقض قضية مصرية يرفعوا له الجزمة
هكذا اهل غزة لما انتخبوا حماس ولأنهم فازوا برأى الأغلبية فكان من حقهم تشكيل الوزارة هنيه عمل أنقلاب على السلطه الشرعيه الممثله فى أبو مازن واخذ فى قتل الفتحاوية ترك اسرائيل وكان فتح هى المحتله
لم اقم بوضع صور لاهالى غزة لانى لا انساق خلف العواطف فكل طفل او شاب يصاب نرى 4من اقرانه يحملوه فوق اكتافهم ويرفعوه امام الاعلام لكسب تعاطف الشعوب هذا المنظر لا يختلف كثيرا عن المتسول الذى يتفنن فى اظهار اصابته كى ينال اكبر قسط من المال من الذى يعطف عليه
Anonymous said…
طيب يا افندم أنا حاسس اني ضايقتك بس هما شوية أسئله اعرف اجابتهم من حضرتك دا بعد اذنك بس
حضرتك بتقولي حماس انتخبت باغلبيه في المجلس التشريعي فأصبح من حقها تشكل الحكومه صح .... مش هو دا الدستور والقانون يعني شرعية بغض النظر ارهابيه بنت كلب دي ارادة الشعب صح
ولا غلط ؟؟؟؟؟؟؟؟
جورج بوش كان السبب في تدمير الاقتصاد الامريكي والازمه الماليه وضحك علي شعبه كله في حرب العراق بحجة أسلحه الدمار الشامل ورغم كدا ما حدش قال لا بوش وحش ليه لان كان في انتخابات وهو نجح له فترة رئاسة واختارة الشعب الامريكي بالضبط زي ما اختار الفلسطينين حماس

حضرتك بتقولي ما بنزلش صور لان كل واحد بيموت بتلاقي 4 من أهله شايلينه علشان يكسبوا شوية تعاطف من الاعلام ...أفهم من كلام حضرتك ان كل غزه بقت حماس وكلها بقت ارهابيه وبتتسول وعايزه تكسب حماس يبقي معني كلامك ان غزه كلها من وجهة نظرك بقت ارهابيه .... تعليق حضرتك يا افندم

لو فرضا حماس سابت المقاومه وطلع كل قادتها قالوا من أجل دماء الشعب الفلسطيني تخلينا عن حكم غزه وتم نقل حكم القطاع لفتح القضيه ستحل واسرائيل هتتفاوض مع فتح ؟
يا عزيزتي ياسر عرفات اسرائيل قتلته وهو كان من فتح مش من حماس النظره مش نظره حماس وحشه وفتح حلوه
اللي بيسمع كلام اسرائيل وينساق وراها بيبقي معتدل واللي بيقولهم لا بيبقي ارهابي بغض النظر عن دينك سياستك حياتك كل دا مالهاش فيه هيا عايزه واحد يقول امين وراها بس

أيه رأيك في استخدام اسرائيل للقنابل الفسفورية انتي معاها ولا ضدها ؟؟؟؟؟

تفسري بايه عدم تجاوب عباس مع المحامين المتطوعين برفع قضية علي اسرائيل في محكمة العدل الدولية ؟؟؟

رأيك في قضية تصدير الغاز لاسرائيل ؟؟؟

دمتي بود
Anonymous said…
على فكره اللى بيخلينى أقرف من حماس هما شويه المعاتيه اللى بيدافعوا عنها بطريقه هستيريه وبدون أى منطق ! يعنى غصب عن التخين فينا حماس أنتصرت واللى يقول غير كده يبقى كافر وعميل ومش هامه دماء الاطفال والنساء حاجه تقرف
Anonymous said…
يا افندم حضرتك ما جاوبتيش علي اسئلتي ولا مش عايزه تحاوري معتوه
نقول تاني

1- لو حماس ارهابية من وجهة نظرك يبقي اسرائيل في نظر حضرتك ايه ؟؟؟

2-تفسري بايه عدم تجاوب عباس مع المحامين المتطوعين برفع قضية علي اسرائيل في محكمة العدل الدولية ؟؟؟

3-رأيك في قضية تصدير الغاز لاسرائيل ؟؟؟

4-أيه رأيك في استخدام اسرائيل للقنابل الفسفورية انتي معاها ولا
ضدها ؟؟؟؟؟

5- إرادة الشعوب وتطبيق الديموقراطية في الوطن العربي وفي فلسطين خصوصا إنتي معاه ولا ضدة ( الانتخابات النزيهة )

6-ايه موقف حضرتك من القضية الفلسطينيه يعني انتي معانا إنها حق مغتصب ولا لا ؟؟؟

كفاية كدا يا أفندم وأسف كمان مره لو كنت ضايقت حضرتك
منتظر اجابتك
Desert cat said…
Anonymous
اولا سورى على التاخير فى الرد
بس عايزة الفت انتباهك لحاجه انى مش لازم اول لما انشر الكومنت اقوم بالرد عليه جرى انا مش برد على الكومنتات غير لما بيكون فاضيه لأن شغلى اهم
اتمنى تكون وجهة نظرى وصلت
وطبعا حضرتك مش ضايقتنى ولا حاجه خالص بالعكس انا سعيدة بنقاشك لانه عقلانى ومحترم

الدستور والقانون مش قال ان حماس بنت الكلب تنقلب على النظام وتقتل 300 واحد من اجل السيطرة على الحكم .. حماس وصلت للبرلمان بالانتخاب لكن سيطرتها جت بالارهاب وقتلهم للفتحاوية ولكل واحدة مش محججبه وكل اللى مخالفهم الرأى
حضرتك فى السؤال التانى خلطت الأوراق او مش فهمت سؤالى
حماس قادتها يافندم مستخبيين فى جحور اهل غزة الغلابة اللى بيدفعوا تمن الترهات والتخلف السياسى اللى بتتمع بيه حماس بنت الكلب الارهابية
حماس بينت الكلب نقضت التهدئة لاثبات نفسها او لعل وعسى حد يعبرها ويعترف بيها ولكنها للاسف دمرت غزة وكانت السبب فى قتل اكتر من 1300 شخص غير آلاف المصابين .. هنيه ابن الكلب الارهابى الكبير راح استخبى وقطع كل وسائل الاتصال بيه ومش طلع له صوت الا بعد 17 يوم من بدء المجزرة ومن موقع سرى والمرة التانية كانت النهارده يعنى بعد ما اسرائيل اعلنت وقف اطلاق النار .. شوفت الشجاعه ؟؟؟؟
مع انى مش بضرب الودع لكن ليه لأ ؟؟ ليه مش يكون فى قائد حكيم يجيد الحنكة السياسة فى قيادة دفة بلاده والعبور بيها لبر الأمان .. هو السادات صعب يتكرر تانى للدرجة دى ؟؟
طبعا بالنسبة لكلام حضرتك عن عرفات وحماس بنت الكلب وفتح ده كلام عاطفى
لكن انا هتكلم معاك بحيادية
اولا الايدلوجية لا تختلف مع اسرائيل او اى محتل عموما الايدلوجية تخص الشخص ومؤديه اما حماس بنت الكلب يا فندم فى بداية حكمها جاهدت وانا اشهد لها بكدا فعلا لكنها مش جاهدت ضد المحتل انما جاهدت ضد اهل فلسطين نفسهم .. خذت تعتقل وتجلد فى الفتحاوية مجرد تصفية حسابات حماس بنت الكلب اللى كانت تقتل فى الفتيات غير المحجبات فى الطرقات دى ارهابية بنت كلب ولا لا ء ؟؟ فى المجزرة الاخيرة هنيه صرح من جحره وقال لن اتنازل حتى لو ابيدت غزة ده تصريح قائد يهمه ارواح ناس هو مسئول عنها ؟؟؟ ولا كلام ارهابى ابن كلب ؟؟
بالنسبة لاستخدام اسرائيل القنابل الفسفورية فهى محرمة دوليا تفتكر هوافق انا عليها ؟؟؟
بالنسبة لموقف عباس اعتقد انك تروح توجه له هو السؤال ده اصل النوايا لا يعلمها إلا الله

تصدير الغاز لإسرائيل دى سياسة بلد
اعتقد اننا حاربناهم وانتصرنا واستردينا ارضنا .. مش مطلوب مننا نقطع العلاقات علشان غيرنا احنا مش خلفناهم ونسيناهم
بنعالجهم فى مستشفياتنا اللى اولى بيها مريض مصرى وبندخل لهم معونات مش هنروح نحارب لهم ونصلح اخطاء قادة يضربوا بمب ويستخبوا زى العيال ويعرضوا ارواح المدنين للهلاك والمطلوب مننا احنا نصلح اخطائهم

دمت انت الاخر بود
Anonymous said…
Admіring the hard work you put into your site and in depth іnfоrmаtion yοu pгesent.

It's awesome to come across a blog every once in a while that isn't thе sаme
outdated rehаshed material. Еxсellent read!
I've saved your site and I'm adding your RSS feеԁs to my Google account.



Feel fгee to vіsit my webpagе .
.. Payday Loans
Also see my webpage :: payday loans online

Popular posts from this blog

مـصـــــر هـبـــة النيـــل

الدنيا مش بتدى محتاج .. بتدى عايز