Desert Cat Search
قطه الصحراء: 11/1/08 - 12/1/08

Saturday, November 29, 2008

قمة التفاهة والإسفاف

خبرين مثيرين للإشمئزاز والإشمئناط .. بل لو قولت قمة التفاهه والهيافة شوية عليهم الحقيقة
الخبر الأول قرأته بالأمس فى جريدة اليوم السابع ..
الخبر بيقول ايه بقى يا سادة خير اللهم اجعله خير كدا
ان السيد عضو مجلس الشوعب المحترم حمدى حسن عضو المجلس عن الاخوانجية اللى الناس اعطته صوتها امانة
تقدم ببيان عاجل إلى رئيس الوزراء حول مصافحة شيخ الأزهر للرئيس الإسرائيلى شيمون بيريز فى مؤتمر حوار الأديان
يا اخى لا مؤاخذة يعنى كلمة مش ولابد كان نفسى اقولها بس الرقابة
الا هو مش شاف العاهر السعودى وهو جالس جنباً إلى جنب ايهود اولمرت .. ولا ده مش يقدر ينطق ولا يجيب سيرته ؟؟؟
النكتة الكبيرة بقى فى الخبر بتقول ايه ؟؟؟
كما طالب شيخ الأزهر بالاعتذار للمسلمين على هذه المصافحة المرفوضة وغير المعقولة
سيادة النائب الاخوانجى مش سمعنا صوته وهو بيتقدم ببيان بالتحقيق فى احداث الفتنة الطائفية المفتعلة فى عين شمس ...
ولا اتقدم بطلب احاطة لوزير الخارجية من اجل نجدة الطبييبن المصريين ... خايف احسن التمويل اللى بيوصلهم من عند الوهابيين يقل ؟؟؟ مش بدال التعليمات اللى بينفذها داخل المجلس كان من الاولى انه يبحث عن مواضيع تهم أهل دائرته ومعاناتهم بدل التفاهات اللى رايح يتقدم بيها للمجلس ويضيع وقت ممكن يتم فيه مناقشة بيان مفيد لعضو آخر ؟؟؟؟
الخبر التانى وده من المصرى اليوم
«الإخوان» ينظمون ٤٦ وقفة احتجاجية ومؤتمرات جماهيرية للتضامن مع «غزة» فى ٤ محافظات
هما الاخوانجية دول مش عايشين فى مصر باين ؟؟؟
الا مش فى حد سمع لهم صوت من اجل الغلاء والفقر والبطالة
الا مش فى حد سمع لهم صوت وكل يوم والتانى اكتشاف مافيا لتجارة للاعضاء
الا ما مش فى حد سمع لهم صوت من اجل الدويقة اللى وقعت فوق راس سكانها
ولا اطفال الشوارع اللى ماليين الاشارات ماشيين حافيين غير التحرشات اللى بيتعرضوا لها من اشخاص المفروض انهم محترمين
بيقولوا على نفسهم اقوى قطيع سياسى معارض .. لما بيقولوا على نفسهم سياسيين ليه بيلبسوا عباية الدين ؟؟؟
ولما بيقولوا على نفسهم معارضين ؟؟؟
طيب ياترى هما بيعارضوا مين ؟؟ وهما كل كل همهم التباكى على فلسطين ومن اجل فلسطين ... اما مصر فطز فى مصر وشعبها .. وبالطبع هذا وان دل فانما يدل على انهم تنظيم دولى كل يوم ينظموا مظاهرات ومؤتمرات من اجل غزة ووزة عايزين يثبتوا وجودهم عايزين يعرفوا رؤسائهم ومحركيهم الممولين الكبار ليهم انهم بيعملوا شغل مش نايمين يعنى .. هما بالفعل وان كانوا صدقوا فى شيئ فانهم صدقوا بانهم قطيع .. بس مكانهم مش وسطنا مكانهم صحرا يرعوا فيها وراعيهم الكبير يبقى يوايلهم من وقت للتانى بشوية برسيم

Wednesday, November 26, 2008

إلغاء وجود الحرس الجامعي داخل جامعة القاهرة

انا ضد الحكم ده .. لأنه معنى إلغاء الحرس الجامعى داخل جامعة القاهره .. يعنى التسيب والفوضى
يعنى اى حد سواء فى الجامعه او فى الشارع يدخل ويخرج وكأنها وكالة من غير بواب
يعنى مرتع للإخوانجية يصولوا ويجولو ويعلقوا لافتاتهم ويصيحوا بمظاهراتهم التى لن تنتهى
وبعد أن كان يفد اليها الطلاب للتعليم ستكون معقل للتخلف والرجعية
الغاء الحرس الجامعى ... يعنى غرزة للشباب الكوووول
يعنى دعارة مقننة للجميع
يعنى كباريهات شارع الهرم لن تضاهى جامعة القاهره
الغاء وجود الحرس الجامعى = فوضى .. تسيب .. شغب .. عنف .. مرتع للجماعات المحظورة والمشبوهه .. تجاوازت من الجميع
يعنى مولد دون ضابط ولا رابط
لذلك اؤيد جدا استشكال الحكم القضائى .. واتمنى ان يتم إلغاء الحكم الصادر

Monday, November 24, 2008

فتنة طائفية فى عين شمس بسبب إخوانجى

شهدت منطقه عين شمس تجمع مئات المسلمين بعد صلاة العشاء، أمام أحد المنازل التى حولها أقباط المنطقة من مصنع ملابس داخلية إلى مكان يقام به شعائر مسيحية باسم الكنيسة,
طيب وايه يعنى مش ملكهم وهما حرين فيه ؟؟؟ اولا لا تعدوا على املاك الدولة ولا قالوا هنفتحه كبارية .. ده مكان لاقامة شعائر صلاتهم .. زى ألاف المساجد المنتشرة فى المحروسة وآلاف العمارات اللى الدور الاول منها عبارة عن مسجد او زاوية ومن المعروف ان هدف المالك الاول بيكون الاعفاء من الضرائب يعنى الدين مش مقطع بعضه معاه
وهتف المتجمعون أمام المنزل "الله أكبر" "الله أكبر"، حتى تجمع الأمن حولهم وقاموا بتفريقهم بالقنابل المسيلة للدموع، مما دفع المتظاهرين إلى إضرام النار فى سيارة "دوجان" لأحد المسيحيين.
وهل من يهتف باسم الله اكبر يعلم معنى هذه الكلمة ؟؟ ويعلم ان الله الاكبر هو الوحيد المنتقم منه ومن امثاله ؟؟ ويعلم ان الله الاكبر لم يوله خليفة له فى الارض حتى يمنع الآخرين من إقامة شعائرهم الدينية ؟؟ ويعرف ان الدين عند الله الاكبر وهو الاسلام ... والمسلم هو من سلم المسلمين من لسانه ويده ؟؟؟ الاسلام بمعناة الحقيقى وهو الإيمان وليس الاعتداء على الآمنين وإرهابهم باسم الله اللى هينتقم منهم باذن الله ؟؟
وأن الفتنة التى حدثت مساء اليوم الأحد، بمنطقة عين شمس، كان سببها محمد يوسف أبو حسين، وينتمى لجماعة الإخوان المسلمين، حيث تجمع مئات المصلين أمام عقار تحت الإنشاء، بعد أن أشاع هذا الشخص بأن الأقباط سيقومون ببناء كنيسة بدلاً من العقار.
هما عادتهم ولا هيشتروها كالعادة سبب اى مصيبة تحصل فى مصر لازم يكون وراها اخوانجى .. هما عايزين ايه ؟؟ عايزينها إيران ؟؟ مش هيحصل .. عايزينها افغانستان ؟؟ بعينهم .. عايزين يحكموها .. مش دى اللى قالوا فيها وفى شعبها طز .. يحكموها ليه عايزين منها ايه ... علشان يدوا المعارض بالجزمة ؟؟؟ ولا علشان يجيبوا لنا ماليزى مسلم يحكمنا ويبقى كدا سلموها مقشرة ؟؟؟ هو ده الانتماء بتاعهم ؟؟ وهى دى الوحدة الوطنية اللى عايزينها ؟؟؟
طيب طز فى الاخوان .. وجزمة فى بؤ كل اخوانجى .. وبعينهم ذرة تراب منها .. وغصب عنهم هنعيش كلنا شعب واحد وهنفضل دايما الهلال جنب الصليب وهنعيش الدين فى قلوبنا لله والوطن اللى بنحيا عليه للجميع .. وطظ فى الاخوان

Friday, November 21, 2008

فرحة قوية وفرحة .. وزارة الاوقاف تعارض النقاب

واخيراً بدأت خطوة ايجابية تتخذ ضد الملثمات

افادت صحيفة "المصري اليوم" ان وزارة الاوقاف المصرية تؤكد في كتاب تستعد لتوزيعه على المساجد ان النقاب ليس فرضا في الاسلام.
اينعم بس المنتفعين من اللثام باى شكل من الاشكال سواء لحس جزم سكان شبه الجزيرة من اجل ان يلقوا لهم بحفنة دولارات او ارتكاب ما يحلو لهم من جرائم الصقوه بالاسلام عنوة
ونقلت الصحيفة التي نشرت مقتطفات من كتاب "النقاب عادة وليس عبادة" عن وزير الاوقاف محمد حمدي زقزوق قوله "لن اسمح مطلقا بنشر ثقافة النقاب بين السيدات في مصر".
حقيقى انجاز غير مسبوق وغير متوقع اشكرك جدا عليه

وكان النقاب دائما موضع جدل بين المذاهب السنية وحتى داخل المذاهب ذاتها والتي تعتبر في معظمها انه ليس فرضا.
الا ان كافة المذاهب تجمع على انه يجب على المراة ان تستر كامل جسدها باستثناء الوجه واليدين. وذكر الكتاب بقرارات صادرة عن مفتي مصر ورئيس جامعة الازهر تفيد ان النقاب لم يرد ذكره في القرآن ولا الحديث.
وفي مصر كثيرا ما يعتبر ارتداء النقاب دليلا على الانتماء الى التيار السلفي الاسلامي. واعلنت الوزارة انها سنتشر كتبا تعارض السلفية وستوزعها على المساجد.
لماذا كان هذا الصمت حتى انتشر اللثام لنجد الملثمات ملقون فى الشوارع كأكياس الزبالة وانتشرت من خلفه الجرائم وارتكبت من خلفه ابشع الافعال
لكن طالما بدأنا فى الافاقة من الغفوة اهنيك واشكرك جدا دكتور زقزوق وفى ستين داهيه قطعة القماش المسماه بالنقاب والمتخفيات خلفها ولإقصاء هذه الظاهره من المجتمع وباقصى سرعه لابد من سن قانون للانتهاء من هذه المناظر البشعه
بلا حجاب بلا نقاب بلا زبالات اخرى
مع الاعتذار للعظيم حسن الهلالى

Thursday, November 20, 2008

حضرة المتهم مدون

التدوين وسيلة من وسائل التعبير عن الرأي، فى البداية كان لفظ مدون يثير الغرابة لسامعه للمرة الأولى ويتسائل ماذا تعنى كلمة مدون؟ وفى خلال شهور معدودة احتل التدوين مكانة بين العامة والخاصة بداية من كبار الكتاب والمشاهير حتى ما دون الثالثة عشرة عام وفى فترة وجيزة أصبح له صدى وصوت مسموع أعلى من صوت الصحف المعارضة حتى أصبحت كلمة مدون تعنى تهمة أو جريمة؛ فمنذ سنوات قليلة كان الحذر وكل الحذر من الصحفيين والنشطاء المهتمون بحقوق الإنسان الآن أصبح الحذر أيضا من المدونين لأنهم يلتقطون أي حدث للكتابة عنه، أيضا أيقظوا الحماس فى الشعب بعد خمول دام عشرات السنين فكان لا يجرؤ أحد أن يعترض على ظلم أو غلاء أو ما شابه. وبعد أن ماتت حركة الإعتصامات والإضرابات ولم تقوم لها قائمة إلا بمولد جيل شباب متحمس جداً همه محاولة الإصلاح بأي شكل، لذلك أصبح المدون المهتم بالشأن العام والإصلاح يشكل خطر، لنجد من تم القبض عليهم وباتوا أيام وليالي خلف القضبان وتهمته مدون؛ لأنه تجرأ وعبر عن رأيه بكل حرية ولكن هيهات أن يصمت زملائه المدونون حتى وإن كانوا لا يعرفون عنه سوى الإسم المستعار فتقوم قائمة المدونين الآخرين من حملات تضامنية مع زميلهم المدون إلى أن يتم الإفراج عنه. كل هذه إجراءات أمنية تحدث من خلال جهاز الشرطة عندما كان المدونين همهم الأول والأخير هم التعبير عن الرأي والإصلاح والتضامن مع أي قضية فساد كما حدث فى إعتصامات القضاة فكان من بين المعتصمين مدونين وقضية التعذيب الشهيرة التى كان ضحيتها المواطن عماد الكبير وكان المدونين يتابعون لحظة بلحظة؛ بل كان منهم من يحضر جلسات المحاكمة ليبث الحقائق من قلب الحدث نفسه حتى أصبح لهم وجود مكثف فى الشارع المصري، وكلمة مسموعة لها صدى تهز كراسي أكبر المسؤلين فى الدولة ولهذا الجهد والإجتهاد، بعد أن كنا نسمع ممنوع دخول الصحفيين، أصبحت تتردد ممنوع دخول الصحفيين والمدونين، كل هذا شيء ليس بالغريب على شباب يحمل على كاهله قضية إصلاح بلدة يملك فكر حر. ولكن ما يثير التعجب حقاً فى الفترة الأخيرة هو ظهور مدونين آخرين لا يهمهم حرية الرأي ولا يهمهم الصالح ولكنهم مهتمون بالطالح؛ فأنت مدون للتهريج وإلقاء النكات إذن أنت وشأنك أما إذا كنت صاحب فكر تعبر عن رأيك تملك منطق فالويل كل الويل لك فستجد مجهول متواجد دائما فى كل بوست تكتبه لا للإدلاء بالرأي ولا بالإختلاف المنطقي .. ولكن كل همه السباب والشتم ولا تعلم ماذا يريد أو ماذا يقصد بذلك فإن تناقشت معه زاد سبابه دون إبداء أسباب وإن تجاهلته أتهمك بالضعف وعدم الفكر ولا أعلم أي ضعف فكري أو منطقي الذى يرد به المدون على شخص يدخل باسم مجهول ليكيل له السباب ولجميع أفراد عائلته دون التطرق لكلمة واحده فى الموضوع المطروح. أيضاً لعبة اخرى جديده فى عالم التدوين وهى انتحال شخصيات المدونين .. لا اقول ان تلك اللعبة نجحت لبعض الوقت لكنها سرعان ما تم إكتشافها وبعد تحذير أصحاب المدونات الأصلية وتحديد الفرق بين المنتحل والحقيقي ومن ضمنهم أن المنتحل يستطيع أن يصنع بروفايل مشابه لكن مستحيل أن يصنع نفس اسم المدونة مع الفرق أيضا بان تاريخ إنشاء المدونة الأصلية يكون سابق ربما بسنة أو أكثر وبعد تأكد المدون الذى قام المنتحل بشتمه من الفروق يكون الرد الفوري هو حذف السباب وعدم نشره وبعد وقت قليل فشلت لعبة انتحال الشخصيات فشل ذريع، هذه مراحل عدة يمر بها المدون صاحب الفكر والمنطق ليظل طوال الوقت فى صراع بين الأجهزة الأمينة تارة وبين الحاقدين تاراااات والتهمة مدون.
=================
اخبارنا بالتفصيل ومعاها مفجأة
البوست اعلاه مقال خاص نشرته فى مجلة على صوتك عدد نوفمبر .. ولكنى تفاجأت بأن الصحفى / محمد حمدى قام باختياره موضوع الشهر فى بلوجر تايمز .. فشكر خاص جدا جدا لفريق عمل بلوجر تايمز
=================
مفاجأة حلوة اوى للفيسبوكيين والمدونين كمان .. دلوقتى كتاب دولة الفيسبوك فى جميع مكتبات دار الشروق على مستوى جمهورية مصر العربية والوطن العربى .. كتاب يحتوى على جميع الجروبات التى لها هدف وتعبر عن رأى وأيضاً لها اثر قوى فى تغيير سلبيات على ارض الواقع هتشوفوا بنفسكو لما تقروه وأكيد هيعجبكو
================
عدد مميز جدا من مجلة وسط البلد به موضوعات وحوارات مختلفه وصور منوعه اكيد برضه هيعجبوكوا اوى

Wednesday, November 19, 2008

سيناريو اغتيال فرج فودة 8/6/1992

في الساعة السادسة من يوم السادس من يونيو 1922، بينما كان المفكر فرج فودة يغادر مكتبه برفقة أحد الاصدقاء وابنه، أطلق المتطرفون النار عليه بعد أن فشلوا في اسكاته أو هزيمته فقتلوه ولكن مات واقفا منعيا من الاعداء قبل الاصدقاء وتحولت جنازته لاحتجاج شعبي رفع الشعار الخالد الدين لله والوطن للجميع.
المشهد الاول:ليل داخلي:جلس ثلاثة من الشبان تبدو اثار التوتر والحماسة عليهم وهم بانتظار رفيق رابع لهم لم يصل بعد، ومضت لحظات من الصمت قبل أن يقول الاول : (أخشى أن يكون الامن قد نجح في أسره) قال الثاني بتوتر أشد : (مستحيل انه لم يفعل شيء حتى الان)غمغم الاول: (ولكن..) ولم يكمل جملته اذ جاء الزميل الرابع وجلس بينهم ملقيا السلام، ولم ينتظر أن يكلمه أحد اذ ابتدأ الجميع قائلا لقد جئت بالبشرى، لقد أفتى الشيخ عمر عبد الرحمن بقتل كل العلمانيين الكفارصاح الثاني : (الله أكبر الله لأكبر، سنقتل كل هؤلاء الكفار، هل حدد أحد؟) هز الرابع رأسه بهدوء وقال: (كلا، لقد قال اقتلوا الكل ولم يحدد أحد) صاح الثالث: (فلنقتل ذلك المتنصر الكافر فرج فودة، لقد اذانا كثيرا وبات يسيء للاسلام وسمعت عن أنه تنصر، اقتلوه) قال الثاني: (وأنا موافق) وتوالت الموافقات حتى قال الرابع: (بارك الله فيكم فلنبدأ بالكافر الاكبر فرج فودة)قال الاول بحماس: (وأنا أول من يطلق عليه النار، انني أحمد الله أنني لا أقرأ و لا أكتب حتى لا أفتن به)أنهى الرابع الحوار بقوله: (بارك الله فيكم ونصر الاسلام بدم هؤلاء العلمانيين الكفار)


المشهد الثاني :نهار داخلي:جلس فرج فودة بمكتبة يعمل بهدوء ويراجع اخر كلمات مقالته عن الدولة الدينية والمدنية، عندما تعالى صوت الهاتف فالتقطه بهدوء وسرعان ما ميز صوت صديقه سمير سرحان الذي بدأ الحديث قائلا بقلق: (أخشى أن الخطر بات يحيط بك أشد من البداية، لقد علمت بفتوى عمر عبد الرحمن، اليس كذلك؟)أجابه فرج فودة بهدوء قائلا: (علمت وضحكت مما سمعته من جهل، اليس من الغريب أن يواجهوا الكلمة بالتكفير والقتل... مساكين، انهم أناس رضوا بالجهل ورضي الجهل عنهم)قال سمير سرحان بعصبية: (أنا لا أمزح لقد قالوا بأنك تنصرت وهذا سيء لك ويفقدك التعاطف)هز فرج كتفيه وقال بهدوء: (الدين لله والوطن للجميع وأنا مسلم أكثر منهم ولكن لا يشعرون وعليك أن تعلم أن في بلدنا أناس لو خيروا بين العقيدة والوطن لاختاروا الوطن وأنا من هؤلاء الناس، عامة هم يكذبون وهذا يدل ليس على الجهل فقط بل على الجهل اغبى فمن السهل الاعلان عن الحقيقة)تنهد سمير سرحان وقال: (على أية حال أرجو أن تتخذ احتياطاتك اذ أنني بت أخشى أن يقتلوك خاصة بعد أن فشلوا في هزيمتك بالمناظرة التي تمت بالمعرض الدولي، وأخشى أنهم يدعون أنهم هزموك وأن ذلك استتابة لك ولا بعدها الا القتل وأشعر أنني السبب في ما قد يحدث لك فأنا صاحب الندوة والاسم الذي أصررت أنت عليه) ضحك فرج وقال: (اننا تعادلنا وقال الغزالي لي أننا لا نختلف كثيرا، اطمئن اغزالي نفسه غير بعض مواقفه المسبقة ضدي اطمئن)غمغم سمير: (ليتني أطمئن، عليك وعلى مصر... ليتني)

المشهد الثالث:نهار خارجى :تلفت الشبان الثلاثة ليتيقنوا أن لا أحد يراهم وصوبوا أنظارهم تجاه المبنى حيث مكتب فودة، ولم تمر لحظات حتى خرج فودة ومعه صديق وطفل وهنا خرج الثلاثة وصاحوا بجنون: (مت يا عدو الله مت يا كافر)وساد الدم المشهد

المشهد الرابع :ليل داخلي :جلس الشيخ الغزالي بعد الصلاة وهو يفكر ففي الغد يقف أمام القاضي ليقول رأي الدين في الاغتيال، وخيل اليه أنه يرى ضميره أمامه تقف معاتبه، فقال لا: (ماذا هناك ماذا يؤديكي يا نفسي؟)أجاب الضمير: (فرج فودة كان قتله خطأ وأنت تعلم) صاح الشيخ الغزالي: (ولكن الشباب ان قلت ذلك سيعدموا، وفودة أساء للدين وموته لا يستحق أن يوجه بموت الثلاثة)قال الضمير: (ولكن الحق حق يا غزالي وهو نفس انسان والحق لا يتجزأ)قال الغزالي: (لقد فعلوا ذلك من أجل الاسلام)أجاب الضمير: (والاسلام نهى عن ذلك)قال الغزالي: (لقد كان يدعوا لما لا يوافق الدين وأساء له)قال الضمير: (لقد كان يدافع عما يراه صالح، وتلك ليست قضيتنا، لا تشهد الا بما تراه الحق يا غزالي)قال الغزالي: (ويموت شباب لم يردوا الا نصرة الدين؟)أجاب الضمير: (ذاك الحق وأنت تعلم والا صارت مصر بحورا من الدم)قال الغزالي: (أهذه هي العدالة؟)أجاب الضمير: (افعل ما ترى ولا تخالف الحق)

المشهد الاخيرليل داخلي:اجتمع عدد اخر من الشباب في نفس الغرفة الاولى وقال أحدهم: (لقد أفتى مولانا الغزالي بالحق ولكن القضاء الفاسد ظلم المجاهدين، وبد من اكمال عملهم)قال اخر: (لقد اطمأن قلبي الان لصحة ما نفعل، فلنتوكل على الله ولنقتل كل العلمانيين الكفار واليساريين الملحدين)قال الاول: (على بركة الله فلنقتلهم) وساد صمت لم ينته حتى يومنا هذا

مقال للكاتب الجميل
محمود عرفات
http://www.jaridtak.com/articles/display_article.php?id=663

Monday, November 17, 2008

من أين تمويل الإخوان ؟؟؟

لما قولنا عليهم متلاعبين بالدين قالوا انتوا ظلمه .. لما قولنا مرتزقه ، قلوا ادبهم علينا ، لما قولنا اصحاب مصالح ، قالوا احنا مضطهدين ، اللى بيقولوا كدا معذورين لأنهم اول ما بينضموا للمحظورة بيدخلوا الاوضة الضلمة ويحلفوا على السيف والمصحف بانهم يلا يناقشوا ولا يجادلوا والطاعه العمياء هى المنهج المتبع يعنى الغى شخصيتك يا حبيبى منك ليه وارمى عقلك فى اقرب بكابروت ولو سمعت حد بيجيب سيرة الجماعة المحظورة بكلمه هورس عليه ، طيب لما ينضم لهم شباب من خير شباب الوطن ويلاحظوا عليهم الآتى
هناك الكثير من أعضاء مكتب الإرشاد يحصلون على بدلات التفرغ، انتقلوا من الإقامة فى شقق عادية إلى فلل بالتجمع الخامس والمقطم وغيرها
ويبعتوا لهم رسالة يوجهوا لهم فيها الآتى :-
وذكر اثنان من الشباب الذين أرسلوا الرسالة إلى مكتب الإرشاد، عن رفضهم لتلقى أعضاء مكتب الإرشاد أموالاً كمقابل لتفرغهم، وبرروا ذلك بأن هؤلاء القيادات ارتضوا أن يقوموا بعمل دعوى، وأن هؤلاء الشباب يدفعون اشتراكات سنوية، ولهم حق معرفة أوجه صرف هذه الأموال ومقدار الصرف، خاصة أن هذه المرتبات والبدلات تذهب حالياً لأشخاص يرون أنهم تحولوا من الطبقة الوسطى إلى الطبقة العليا، وأصبحوا أثرياء فى المجتمع بأموال اشتراكات قواعد الجماعة.وكشف أحدهم عن رغبته فى الخروج من الجماعة فى حالة عدم الرد على رسالتهم، وذكر آخر أنه سيمتنع عن دفع الاشتراك الفترة المقبلة، حتى تستجيب القيادة لطلباتهم
غلطان حقيقى الولد اللى اعلن عن رغبته بالانسحاب من المحظورة لانه هيتحط فى البلاك ليست عند صاحب الطزات الثلاث ومش بعيد يصحى الصبح يلاقى بيتهم مولع ولا تخبطه عربية فى حادث قضاء وقدر كما هى العادة شغل عصابات يعنى وهو حد يقدر يعترض على القضاء والقدر انتوا ايه كفره
بس اللذيذ بقى ان خمس شباب آخرين راحوا موجهين اسئلة هامة جدا جدا لمهدى عاكف
وهى أولا: كم مقدار دخل الإخوان شهريًا وسنويًا؟ وكم النفقات التى تذهب فى مصارفها؟ وكم مقدارها؟ ومن الذى يحدد أوجه الإنفاق؟ ومن الذى يحدد أسماء الأشخاص الذين يتقرر لهم بدل تفرغ، وما أسباب هذا البدل؟ وما المشاريع التى دخلت فيها الجماعة، وهل توجد بدائل إذا تمت المصادرة؟ وكشف بعض من هؤلاء الشباب أنهم يتعرضون لضغوط كبيرة من قيادة الجماعة وتهديدات بتقليل درجتهم فى الجماعة، وهى درجة عامل التى هم عليها الآن، كما أكدوا خضوعهم لتحقيق من جانب حمدى إبراهيم مسئول منطقة شمال القاهرة بالجماعة
وتحية كبيرة للشباب اللى بجد اللى مش وافق عقله يتلغى ولا يبقى مسحوب
بس غريبة يعنى مصادر تمويلهم معروفه حتى اسالوا الشاطر وحسن مالك بلاش صاحب الطزات الثلاث اصل المعارض هيديله بالجزمة .. ولما تقوله عيب يا مهديهم يقولك معلشى حكم السن بقى .. حكم السن ده فى بيتكو يا مهديهم مش تشتم بلد بشعبها وتقولنا سن ولحظة غضب بلاش قلة ادب

Sunday, November 16, 2008

ايــــه ده ؟؟؟

طوال متابعتى لمسلسل فى إيد أمينة وما يجرى فيه من احداث تبدأ بخطف الاطفال واخرين تعليمهم التسول والسرقه واخرين يبيعونهم لمن بحاجه الى اطفال لعدم قدرتهم على الانجاب واخرهم الاطفال الذين يتاجرون فى اعضائهم .. كل هذه الأحداث بالنسبة لى كنت اتوقعها عبارة عن خيال كاتب لأن الهدف الأساسى من المسلسل هو عرض القصة الحقيقة للصحفى عادل مبارز الذى سافر الى دولة الاردن وتعرض لمزيد من الضغوط النفسية والعصبية ليساعد الام التى تم خطف طفلها منها فى السوق .. حتى عاد ابن السيدة المخطوف ..

إلا أن طالعت اليوم جريدة البديل والتى نشرت فى صفحتها الرئيسية مقالا عن اطفال الشوارع بعنوان
ما يحدث لأطفال الشوارع فى مصرنا نفس سيناريو مسلسل فى ايد أمينة
فالطفل رامى يحكى روايته بانه جاء اليه طفل شوارع زميله يقول له جايب لك مصلحة هتاكل منها دهب .. بيع كليتك بعشرتلاف جنيه وبعدها هتمشى على رجليك عادى ولا كأن فى حاجه .. طبعا الطفل رامى ما صدق وراح للتاجر اللى بياخد اطفال الشوارع لمستشفى كبير فى الدقى وعملوا للطفل اشاعات بعد ما التاجر جعل الطفل يوقع على ايصالات امانة تمن التحاليل والاشاعات التى لم يكن معه منها جنيه واحد ولكن حتى يدفع بعد استلام المبلغ وليضمن ان الطفل لن يهرب منه .. بل ولم يكفى التاجر المعدوم الضمير والانسانية ما سيفعله بطفل فبعد العملية سلمه بالفعل مبلغ العشرة آلاف جنيه ولكن نصفهم مزورين ويفتخر رامى بانه صرفهم كلهم حتى المزورين ولكنه لم يستفاد منهم باى شيئ ... ماساة رامى ليست فى كليته والتى يقول انه يعانى من تعب حتى الآن ولسه يارامى انت شوفت حاجه .. إنما مأساته فى إنه عرف انه اتنصب عليه والكلية بمائة الف من الجنيهات فهو عايز باقى حقه علشان يعمل مشروع يشتغل منه .. ولم يكن رامى فقط هو ضحية هذه العصابة وإنما هو ذكر اسم 4 من زملائه الذى تمت سرقة كليتهم واسترسل وياعالم اخدوا كلية كام واحد تانى وهياخدوا من مين كمان وهو فى النهاية بيطالب بالقبض على العصابة ...
كلامى ليس حكاية سمعتها او رواية قرأتها وانما اعتراف طفل من اطفال الشوارع الذى فقد أحد أهم اعضائه
لمطالعة المزيد

Saturday, November 15, 2008

مدرسين الكادر "التشكيكى" يتذمرون!

حوارى مع مدرس ... خاص بمجلة على صوتك
هو منارة العلم بل إنه جسر التواصل الثقافي الذى تعبر عليه الأجيال تلو الأجيال فى الحياة .. من لم يؤثر فى حياته أحد أستاذته إن لم يكن قد اتخذه قدوة له فى تصرفاته وأفعاله يقتدى بها طوال حياته، من ينسى أول مدرس أخذ بيده وعلمه "ألف باء" كتابة وقراءة .. ولسمو مكانة العلم فكانت أول سورة نزلت من القرآن الكريم وهى الأمر الإلهي للرسول صلى الله عليه وسلم " اقرأ " .. ولكن فى وقتنا الحالي أصبح صاحب هذه المهنة السامية محل شك حتى وإن كان قد قضى ضعف عمره فى مهنته التي حث عليها الله سبحانه فرأت وزارة التربية والتعليم إعادتهم طلبة من جديد للتأكد من مدى معلوماتهم وهل سيستحقون الكادر أم يظلوا محلك سر وما موقع مثل هذا القرار على نفوس المدرسين والموجهين وجميع الكوادر المنتمية للتربية والتعليم :-
نتعرف بحضرتك ؟
آسر عبد العظيم – مدرس لغة إنجليزية
كم يبلغ عمرك الوظيفي ؟
15عاماً عانيت خلالها طويلاً
طل علينا وزير التربية والتعليم هذا العام بما يسمى إمتحان الكادر التعليمي – فما هو أول شعور إنتابك عند سماعك بهذا الخبر ؟؟
- شعرت أنه عملية تعطيلية لصرف الكادر بطريقة محنكة لأن الكادر لا يستدعى إختبار للمدرسين ..
ولماذا لا تقول إنه لتجديد معلومات المدرسين ؟
لأنه لو كان الهدف كذلك لكانت قامت الوزارة بعمل دورات تثقيفية إذا كان عندها شك بالفعل فى قدرات المدرسين أو إعادة تثقيفهم .
ما وقع كلمة إختبار كادر على أفراد أسرتك ؟
منهم من إستقبله بالتعجب والإستنكار كزوجتى . ومنهم من أخذ منه مزحة طوال الوقت كأولادي... فأخذوا يتندرون من وقت لآخر "بابا راح الإمتحان – بابا جاى من الإمتحان بابا سقط فى الإمتحان" !!
ما رد فعلك وأنت البوابة الرئيسية التي عبر من خلالها أجيال منهم الآن المهندس والدكتور؟
اشعر بالفخر عندما أرى نموذج مشرف فى المجتمع كان يوماً تلميذاً يتلقى العلم على يدي ولا أنكر أنى أشعر بالحسرة حينما أعلم أنه يتقاضى أضعاف أضعاف راتبي وأنا اعمل فى التعليم منذ 15 عام وهو معين منذ عامين مثلاً.
لماذا لم يدخل المدرس المتعاقد إختبار الكادر ؟
يرد مستنكراً: لأنهم لن يحصلوا على الكادر فإذا كان إختبار الكادر تعجيزي للمدرسين المثبتين كي لا يحصلون عليه جميعهم لأنه بالتأكيد منهم من سيسقط فكيف يسمح بدخول المتعاقدين!
تردد أن عدد دخول إختبار الكادر 5 مرات وإذا رسب المدرس يتم فصله فهل هذا الكلام صحيح ؟
مستحيل لأنه لا يوجد نص دستوري أو قانوني يقول هذا الكلام – لكنه لما يسقط فى الإمتحان يظل على الدرجة التي هو عليها.
كيف تم استعدادك وأنت ذاهب للإمتحان ؟
الحقيقة أنا لأخر لحظة مش متخيل نفسي وأنا ماشى أحمل قلم رصاص وادخل لجنة وأمتحن.
ولماذا فعلا من شروط اختبار الكادر القلم الرصاص والأستيكة ؟
يرد ضاحكاً: يمكن علشان يسهلوا على المدرس لما يغلط يمسح الإجابة ويكتبها مرة تانية
بعض المدرسين رفضوا دخول إختبار الكادر ألم يفسر هذا على أنه هروب أو أنه ليس لديه ثقة فى قدراته ؟
ليس هروب لأنها وسيلة الاعتراض الوحيدة المسموح بها .. فليس من المعقول عمل اعتصام وأنا مخير بين الحضور وعدم الحضور .
معلشى اخر حاجه بقى
اسمعوا بكرة الصبح برنامج انت تسأل والكمبيوتر يجيب على إذاعة البرنامج العام الساعه 9.10 صباحاً
علشان فى كومنت يخصنى فيه
احتراماتى للجميع

Friday, November 14, 2008

جامــــد يا حامـــــد

صحيت من نومى حاسه بأرق يمكن علشان نمت الصبح وصحيت بعد الضهر مش عارفه .. عملت مكاملة فى السريع واخدت حمام دافى وقولت استمتع بمج نسكافيه فى البلكونه .. اول ما خرجت دخلت تانى مش بقول مزاجى مش رايق .. رحت فتحت التى فى وفى ايدى جرنان وفى التانية مج النسكافيه .. شوية والاقى اعلان جايب اتنين ستات بيوت واحده فيهم رفيعه والتانية تخينه .. الرفيعه تقريبا كانت قاعده بتشتكى همها للتخينة .. قامت التخينة قالت لها بس بس متكمليش .. انتى جيبى له الحبة الحمرا السداسيه .. وبعدها حامد هيبقى جامد .. انا عملت كدا مع جوزى .. راحت الرفيعه اللى بتشتكتى بترد تقولها اتاريه معادش بيقعد على القهوة زى الاول .. التانية ضحكت ضحكة نشوة وانتصار وقالت لها امال .. انتى بس عليكى وعلى الحبة الحمرا السداسية وحامد هيبقى جامد ... جه شكل كرتونى صغير يتنطط على الشاشه وبين دراعاته فعلا الحبة الحمرا السداسية .. راحوا الاختين الحلوين هناء وشرين ضاحكين بخباثه وقايلن فى صوت واحد الحبة الحمرا السداسية وحامد هيبقى جامد
ايه ده بقى !! ؟؟
يعنى التحرش والشذوذ وحالات الاغتصاب اللى فى مصر دى كلها وفى النهاية حامد مخلى مراته تشتكى منه على الفضائيات طيب لما هو حامد مش جامد ولا نيلة ليه بيخرج الشارع يطلع حقده وضعفه وغله على اى واحدة تقابله .. ما يتلهى على خيبته ويقعد جنب مراته يقشر لها البصل ... اعلانات المنشطات الجنسية زادت بشكل مقزز فى التى فى شوية يجيبوا لنا مسمار يدقوه فى الحيط وشوية تانية الحبة الزرقا ويا سبحان الله كل اعلانات العجز الجنسى ابطالها مصريين وكمان التحرش برضه زاد بشكل مقزز فى الشوارع ... هل ده ليه علاقه طردية او تناسبية ؟؟ فى الحقيقه نوعية الاعلانات دى اثبتت لى فعلا اننا نعانى من فقر فكرى وفقر نفسى وده اقسى بكتير جدا من فقر المال .... يلا بقى معلشى عموما اللى شايف فى نفسه حامد عليه بالحبة الحمرا السداسية بس برضه يحترم نفسه ومش يعاكس حد وهو هيبقى جامد ويبطل يقعد على القهوة كتير ومراته تبطل تشتكى منه وتفضحه على الفضائيات

Wednesday, November 12, 2008

قتلوا الاطفال وفازو بجايزة اليونسكو لتطوير التعليم

العنوان ده مش تهريج ولا هزار ابدا والله انما العنوان ده حقيقه وحقيقه رأيتها بكلتا عيناى وحينها شهقت لرؤية الخبر ولاشهقة طشة الملوخية قصدى شهقه وصلت لعنان السماء وفغرت فاهى عن آخره وما زلت مذبهله ازبهلال محصلشى

الخبر يا حضرات بيقول
الخبر يا بهوات بيقول
خدوا بالكوا معانا يا بشوات بالمرة وياريت السادة الافاضل كمان يركزوا
انه خير اللهم اجعله خير كدا والخبر بيقول
انا فى الحقيقة مش مستكترة الجايزة على مصر بلدى حبيبتى
ده المفروض انه اقل واجب يعنى بعد ما اصبحت الوزارة بتشغل بلطجية يطلعوا عقدهم النفسية على العيال .. وايشى حارس بيتحرش بطفلة فى حضانه وايشى مدير بمدرسة مكفوفين بيتحرش بطالب .. وايشى ضرب طفل عنده 11 سنة بشلوت طلع روحه
مش هتكلم عن خديجه علشان عمها قال ان البنت ماتت من الرعب على اساس ان اللى كان فى الفصل دراكولا مش مدرس ومش هتكلم برضه عن حالات انتحار طلبة الثانوية العامية ولا برضه هتكلم عن المدرس الى اجبر اطفال الصف السادس انهم ينزلوا من على المواسير بعد المدير ما قفل عليهم بوابة المدرسة وهو مش عارف ان فى حد جوا على اساس انه مدير مراجيح مولد النبى مش مدرسة بنى ادمين مما تسبب فى سقوط طفلة من على المواسير ووفاتها فى الحال .. ولا برضه هتكلم عن المدرسين المحترمين فى الفيوم اللى بيعاقبوا التلاميذ دلوقتى بتقليعهم ملابسهم الداخليه ويقفوا اعضائهم باينه قدام زمايلهم فى الفصل .. بس بجد اللى انا مستغربه له دلوقتى .. جايزة اليونسكو وتطوير التعليم طب بامارة ايه هو التعليم اتطور اصلا .. ده بصرف النظر عن الحوادث اللى حصلت تباعا العيال بتحفظ المعلومات بالكم مش بالكيف علشان كدا بيتخرج وهو ناسى هو دارس ايه اصلا .. عموما الف مبروك لتطوير التعليم فى بلدنا بالشكل الرائع ده والف مبروك على جايزة اليونسكو لتطوير التعليم برضه ..
كنت بجد منتظرة اقاله يسرى الجمل
حزينة لاستمرار يسرى الجميل
وحزينة اكتر للجايزة لان ده معناه مزيد من المآسى طالما الاطفال بيتقتلوا وبناخد جوايز
يبقى كل اب وام خايفين على اولادهم يقعدوهم جنبهم بلا تعليم بلا قتل بلا تحرش بلا نط من على المواسير بلا انتحارات بلا قلبة دماغ

Tuesday, November 11, 2008

فضحتونا فضحتونا فضحتوناااااااااا

رجالتنا الحلوين اللى مشرفينا ورافعين راسنا فوق .. فوق .. فووووووووووق

طبعا مش كلهم علشان فى رجاله بجد وبحق وحقيقى عايشه وسطنا
وعارف يعنى ايه شرف وعارف يعنى ايه مسؤليه
لكن انا كلامى على امثال السيد المبجل اللى ساب بلده واهله وراح يشتغل فى الكويت .. هو فعلا كان بيشتغل ومش كان مقصر بامانة بيشتغل شغل متعب جدا يبدء من اول ازاى يستدرج الطفل وصولا الى اغتصابه .. السيد المبجل / جهاد السعدى اغتصب 17 طفل فى منطقة الحولى بالكويت
يعنى فى مصر الطفل كريم طفل مدينة نصر اللى عثروا على جثته اسفل كوبرى السلام وبطنه مفتوحة واتقال انها عملية سرقة اعضاء طلع اللى عمل فيه كدا رجل يبلغ من العمر 40عام شاذ جنسيا من طنطا واستدرج الطفل وعندما هم بالفعل الشاذ الطفل قاومه راح الراجل الشايب العايب قاتله واخده يقطعه فى الحمام اخواته اكتشوفوا العملة المهببه دى وطلبوا منه يروح يرميه فى اى مكان ويادار ما دخلك شر وهو سمع كلامهم وفتح بطن الواد وحشاها قطن وورق علشان الدم مش يسيل شوف الافكار يا اخى ده ولا مخرجيين هليوود يقدروا يفكروا فى التفكير الجهنمى ده .. وقبضت الشرطة عليه واعترف ومثل الجريمة وفى ستين داهيه ادينا خلصنا من مجرم وقولنا الحمد لله البلد هتنضف ونرفع الراية البيضا ونمشى فى امان
الا نخلص من شريف يطلع لنا مغتصب كريم نخلص من مغتصب كريم يطلع لناجهاد فى الحقيقة يا جهاد امثال سيادتك واجهه مخزية جدا جدا لينا فى الداخل والخارج ... مش كفاية اصلا الداخل لونه اسود من البلاك بشوية لا انتوا عاتقين طفل ولا انسة ولا مدام بطنها قدامها وساحبه فى ايدها عيالها ولا سياح ولا مفوتين اى فرصه خالص .. بالمناسبة انا أؤيد جداً 8 أحكام الإعدام اللى صدرت ضدك .. لأنه لا يمكن مقارنة إنسان مريض وشاذ مثلك بانسان محترم زى الدكتور رؤوف اللى حكام بلاد شبه الجزيرة بيسجنوه ويجلدوه وكأنه تسبب فى إعصار جوستاف وليس ادعاء كما يتردد انه السبب فى ادمان واحدة مجهولة الهوية حتى الآن كل لما تسال مين الست اللى اتسبب فى ادمانها دى يقولوا لك زوجة رجل مهم .. طيب مين الراجل المهم ده اذا كان اسم زوجته أبيح وعيب حد يقوله .. يقولوا هو رجل مهم وخلاص .. طيب فين الفضية بقى اذا كان الراجل المهم وزوجته مجهولين الهوية المثير للضحك الهستيرى ان معروف اسئناف الحكم اما البرائه او تخفيف الحكم أو تأييد الحكم أما فى بلاد شبه الجزيرة العكس استئناف حكم الدكتور رؤوف تضاعفت مدة العقوبة وتضاعف عدد الجلدات نظام خالف تعرف تقريبا .. فى النهاية لا نملك سوى الدعاء له ربنا يفك كربه .. اما بقى ذكورنا العظماء فانا بتوجه بخالص الشكر لأنهم رافعين هامتنا فوق عاليا ومش حارمينا من حاجه اغتصاب اطفال ماشى .. تحرش باى انثى تحمل تاء تانيث حتى لو معزة مش مهم قتل رقصات ميضرش
ذكورنا المتحرشين والمغتصبين فضحتونا فضحتونا فضحتونااااااااا شكراً

Sunday, November 9, 2008

بركـــــان

قسوة .. همس .. دموع صامته .. شوق وحنين
مرادفات مختلفة أتت فى خاطرى وأصابعى تشير إلى ذلك الضوء الخافت القابع لمعاتبى فى ركن غرفتى
يذكرنى بمرارة الايام وبركان الياس والغضب وقلوب تحيا
وقلوب تموت من يهتم لأمرى ؟؟؟ من يعبث بقدر أسمية اليوم قدرى من يعرف أننى جزء منه فيحتوينى
لا مفر هى إجابة واحدة أنت يا دنياى من تلمست كل هذا بعد ان ضاقت بى الحياة وجدتك أنت الحياة
انت قدرى إن كان هناك قدر يهبط من السماء ..
حبيبى تعنى هذه الكلمة أنك دليل أو حقيقة تسكن داخلى
كيف لا اعلم ؟؟
أريد أن أعرف سر اختلاطك بدمائى وسكناك بين شرايينى واحياء قلبى لينبض من جديد

تطول المسافات أو تقصر ثم يأتى الشوق الجارف يشعرنى ببعدك عنى ياخذك منى يجتثك من أوردتى يطيح بى وبأحلامى كيف أجبنى ؟؟
من سمح له أن ينتزعك من داخلى لم أعد أقوى على مرور الايام دون سماع همسك وكلماتك
أخبره بانك حبيبى كم عشقت صوتك
اخبره بانك الروح بداخلى كم عشقت همسك
اخبره بانك طفلى كم عشقت دلالك

Saturday, November 8, 2008

فى جلوبال فويسز

بوست اصل هى اللى جابت القتل لنفسها اللى كتبته عن الدكتورة شيماء اللى قتلها ابن البواب .. تم ترجمته للإنجليزيه ونشره فى جلوبال فويسز .. وده اكبر موقع عالمى للمدونين بينشر اهم ما نشر بكل لغات العالم مترجم للانجليزيه ..
ترجمة الكاتبة / مروة رخا
المسؤلة عن المدونات المصرية
I received an invitation to join a group named “Dr. Shaimaa Fouad … May you rest in Peace.” I did not know her and I wondered why anyone would invite me to such a group. Little did I know! Dr. Shaimaa Fouad died defending herself.
Desert Cat wrote (AR):
The 30 year old Shaimaa was an assistant professor at the faculty of dentistry - Ain Shams University. The doorman's 18 year old son watched her apartment and once her parents and sister left he knocked on her door to tell her that her car is parked in a no parking area. She gave him her keychain that included her car keys and the keys to the apartment. He took the car for a quick drive then found his way into the apartment using the keys he had. He grabbed a knife from the kitchen and headed to her bedroom where she was sleeping. He tried to rape her but she resisted and pushed him away. He stabbed her 16 (other reports say 17) times until she died.
Desert Cat is angry at how the society deals with such cases saying:
Dr. Shaimaa deserves mercy and may her soul rest in peace but those psychopaths who roam our society finding excuses for criminals and harassers are pathetic. They will claim that she used to seduce him with revealing clothes or that she opened the door when she was not properly dressed. We have heard of such point of views many a time but let me ask you “idiots” how did he see her revealing clothes when he was the one stalking her and watching her apartment? Where did he see her clothes when she was inside her bedroom? Do those people even think before justifying such ungodly crimes? Did they ever imagine going home one day to find their wife or sister or daughter the next victim? To those who blame the woman for anything evil that befalls her just because she is a female, I would ask you to shut up and I would pray that you experience such a horrific incident first hand and let's see what you will say then.

لنك الموقع
http://globalvoicesonline.org/2008/11/06/egypt-sexual-harassment-victim-stabbed-to-death/

Friday, November 7, 2008

!!! هـــى لــــو محجبـــة

زوجة شابه تبلغ من العمر 23 سنة ترتدى عبائه وتضع قطع القماش على شعرها وايضا جوانتى وبصحبتها ابنة اخيها التى تبلغ من العمر 3 سنوات .. تحرش بها عامل فى اكتوبر منذ يومين يعنى تقريبا فى نفس اليوم اللى شرفت انا فيه اكتوبر بالاقامة حتى الآن .. انا لازم انسحب من هناك على اقصى تقدير بكره بالكتير الواحد مش ضامن بعد بكرة ممكن ايه اللى يحصل ... لما شريف تحرش بنهى قالوا اصلها مش محجبة والمحامى قال فى المحكمة بالفاظه السوقية اصلها كانت ماشية تتقصع هى وصاحبتها .. ولو كانت لابسه حجاب مش كان حد مد ايده عليها مش عارفه الحقيقة المحامى اللى يتكلم بالطريقة دى متخرج من كلية حقوق ولا من مرحاض عمومى .. طيب صاحبة قضية اليوم محجبة ومش ماشية تتقصع يا جهابذه وبالرغم من كدا المتحرش مسك صدرها واجزاء حساسه من جسمها ووقعها على الارض يبقى ده ايييييييه ؟؟؟
مجرد انشطار سرمدى ؟؟؟

يعنى الحجاب مش منع عنها المتحرش .. مش منع عنها اللى مد ايده اللى عايزه قطعها على جسمها وهى ماشية
الحجاب عفه طهاره
مش كنت ناوية اتكلم فى الموضوع ده لأنى قولت اللى انا عايزاه كله على الفيسبوك
لكن التعليقات اللى شوفتها على المقال اللى نازل فى المصرى اليوم على موضوع التحرش اعلاه جعلتنى ارى مجتمع لا يختلف كثيرا عن الكرة التى تسقط من منحدر
لما قالوا محجبة انبرى واحد من لسانه وقال وايه يعنى محجبة ولا تخضعن فى القول ... كان نفسى اشوفه قدامى او اعرفه مين علشان ادخل صوابعى فى قناة استاكيوس بتاعته علشان اعرف هو سمعها بتتكلم فين علشان يقول تخضع له بالقول ... فى حادث تبادل الأزواج الست الزوجة مربية الاجيال ترتدى الاسدال الايرانى .. يعنى مش عفه ولا حاجه ؟؟؟
يعنى خضعت للقول اللين ومتعت واستمتعت مع واحد غير جوزها وطبعا بالتبادل زوجها عمل العكس
الناس دى عارفه يعنى ايه لفظة كرامة
عارفه يعنى ايه تهون كل الهموم وتموت كل المتاعب فى سبيل الكرامة ؟؟؟؟
مع ان تبادل الزوجات يعتبر مش هموم ولا حاجه
هل قطعه القماش حفظت كرامة وحفظت حسن الختام ؟؟؟
انا طبعا لا الوم على قطعة القماش لانها مجرد شيئ يتم وضعه وازالته زى شكة الدبوس كدا بالظبط انا كلامى موجه لأصحاب الأبواق العالية والعقول التخينة المتشدقين دائما باسم اصل البنت هى اللى غلطانة .. اصل البنت هى مش محجبة .. اصل الحجاب عفة
طيب اتحجبت واتحرشوا بيها .. واتحجبت واتخفت علشان تعيش احلى الاوقات وتجرب كل اللى تشتهيه عينها من الرجالة
حراسة الفضيلة
طفلة بـ«الفيوم» تصارع الموت بعد عملية ختان على يد «طبيبة»
ألم يحن للجهل أن يفارق مصرنا ؟؟؟
إلى متى تستمر العادات الرديئة يتمسك بها الجاهلون حتى يسقطن بناتهن صرعى للموت بدعوى الفضيلة
من امتا الفضيلة والادب والاخلاق والاحترام بقطع الاعضاء ؟؟؟ وهل قطع الأعضاء يغنى عن التربية هل من يقطع اعضاء اطفاله بدعوى الفضيله اراح نفسه واعصابه من كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته ؟؟؟
لان هى كدا خلاص اتقطعت اعضائها يعنى هتطلع متربية وعلى خلق منها لحالها ؟؟؟
طيب ياترى اللى فى اوكار الليل واللى فاتحين بيوتهم كل يوم للغائد والعائد مقطوع اعضائهم
ألم يحن الوقت لنتقدم ونفهم .. نحيا فى الالفية الثامنة ومازال التخلف والجهل ينتشر من مشرق مصر لمغربها حتى اصبح مثل الغولة الحامل فى وحش

Thursday, November 6, 2008

اصل هى اللى جابت القتل لنفسها

شيماء 30 سنة استاذ مساعد فى طب اسنان عين شمس .. راقب شقتها ابن بواب العمارة وبعد نزول والدها واختها صعد اليها ليخبرها بان عربيتها تقف فى الممنوع فاعطته سلسلة مفتايحها بها مفتاح العربية ومفتاح الشقه .. اخذ ابن البواب العربية قضى بها مشوار لاحد السكان وصعد الى شقة شيماء دخل المطبخ فى البداية اخذ منه سكين ودخل غرفه نومها حاول الاعتداء عليها وهى نائمة قاومته هددها بالسكين الذى استله من المطبخ مسبقا حاولت الفرار طعنها 16 طعنة حتى قضى على حياتها .. الاستاذه شيماء لا تستحق سوى الرحمة والغفران اما رد الفعل الغريب من بعض المرضى الذيين يحيون وسطنا فى المجتمع والذين دائما يبحثون عن اى مبرر للجانى انها هى السبب فى هذا الاعتداء تلاقيها كانت بتفتح له الباب فى المرة الاولى بملابس مثيرة .. والغريب ان وجهه النظر هذه تكررت اكثر من مرة .. كيف ملابس مثيرة ايها الحمقى وهو مترقب شقتها ؟؟ اين رأى ملابسها وهى داخل شقتها ؟؟ اين عقل هؤلاء المبررين لاى جريمة تحدث ولما لا يتصورون انفسهم او شخص عزيز عليهم فى مثل هذا الموقف .. الم يتخيل للحظة من يبحث لجانى على مبرر من المحتمل فى المرة القادمة يعود لبيته حتى يجد اخته او ابنته او زوجته ضحية لمثل هذا الجانى الاخوة اللى معيين نفسهم لتبرير فعل اى جانى ودائما القاء اللوم على الانثى مهما كان حجم الأذى الذى تعرضت له حتى لو كان قتلها لن اقول لكم اصمتوا ولكن سادعو عليكم بان تمرون بمثل هذه التجارب من تحرش واغتصاب وقتل لعزيز لديكم وحينها نريد ان نسمع ماذا لسان حالكم سيقول
تحياتى للجميع

Tuesday, November 4, 2008

اللـحـــم المكـشـــوف

أوقف مفتي أستراليا عن الوعظ لثلاثة اشهر بعد أن أثارت خطبته غضبا كبيرا لتشبيهه النساء اللواتي لا يرتدين الحجاب بـ"اللحم المكشوف "
طبعا مولد سيدى تصريحات كل واحد مش لاقى له حاجه يتكلم فيها يتجه للمرأة ولباس المرأة كوكتيل من الجهل والتخلف المتفشى فى المجتمعات الموجود فيها اشباه هذا الشيخ الذى شكله اخطأ المكان فليس كل العالم لاغيين عقولهم ومنساقين كالقطيع
كما كان الشيخ تاج الدين الهلالي وهو أكبر رجل دين
مسلم في استراليا قد قال إن بعض النساء يجذبن المغتصبين بطريقة لباسهن.
واضح خالص انه اكبر رجل فى الهلس شكله بيتكلم على قطيع من الحيوانات اللى بتجرى ورا اى صوباع باين
وقد أعلنت جمعية جامع سيدني أن هذا التوقيف سيسمح للشيخ الهلالي بإعادة التفكير بتأثير كلماته. إلا أن رئيس الوزراء الأسترالي جون هاورد اعتبر أن هذا الإجراء ليس كافيا. وقال في حديث للإذاعة الأسترالية: "أعتقد ان ما قام به غير مقبول وخارج جدا ليس فقط عن الرأي السائد عند الأستراليين وإنما أيضا عن الرأي السائد لدى المسلمين".
وقد دعت الكثير من الشخصيات ومن بينها زعماء مسلمون إلى طرد المفتي.
والله عندهم حق وياريت تكون دعوة صريحة لأى مسئول بيفهم وواعى بطرد الدجالين والكهنة اللى بينادوا بعودة العالم للعصور الوسطى حتى يتم وأد جهلهم
من جانبه ، زاد الشيخ الهلالي من استعار الجدل بعد أن رد على جواب صحاف يسأله إذا ما كان ينوي الاستقالة، قائلا: "ليس قبل أن ننظف العالم من البيت الأبيض".
وياترى هتنضف العالم من البيت الأبيض بايه يا جهبذ بالخزعبلات وافلام الرعب اللى بتلقيها على مسامع العباد
غير ان الشيخ الهلالي اعتذر عن هذه التصريحات التي قال إنها حُرّفت ولم تُقرأ في سياقها الصحيح. وقال في بيان أصدره الخميس: "إنني أعتذر بدون تحفظ لأي امرأة أساءت إليها كلماتي.لقد كنت أرمي فقط إلى حماية شرف المرأة وهو ما غاب عما عرضته الصحف الاسترالية لكلامي". وأضاف: "للمرأة في المجتمع الاسترالي الحرية في ارتداء ما تختاره".
هو كان لازم الضغط عليك وتتوقف عن العمل علشان تعتذر .. طيب ليه من البداية تجارى الغوغائيين المفضوحين على مستوى العالم وتتكلم باسلوبهم .. لكن اعتذارك برضه يحمل رساله كويسة يعنى كل غوغائى يتربع على الفضائيات لينطلق الكلام من فمه مثلما ينطلق نثار الريق عند العطس لابد ان يعاقب ويحاسب حتى يعتذر عن كلامه ويعود لثوابه ويترك الملك للمالك
وأعلن رئيس جمعية الجامع توم زريكا: "نعتقد أن الابتعاد ثلاثة أشهر عن الخطبة سيُعطيه الوقت الكافي ليُفكّر مليا بما قاله". إلا أن أستراليين كثيرين آخرين اعتبروا أنه لا بد من اتخاذ تدابير إضافية ضد الشيخ الهلالي . وقال المنسّق الفيديرالي للتمييز الجنسي برو غوارد: "أعرف تماما كم ان العديد من المسلمين قد تضايقوا جدا من هذه التصريحات وكم اعتبروها مسيئة للعلاقات الاسترالية - الإسلامية". وأضاف: "أعتقد انه لا يجوز تخفيف الضغط عن الشيخ الهلالي لمجرد موافقته على التزام الصمت لثلاثة أشهر".
اتفق معك فى الرأى بل ارى أن ثلاثة أشهر ليست عقابا رادعاً لأنه لم يجلس فى بلاد شبه الجزيرة ليستمنى وبعد ان يكمل استمنائه يجد تهليل من العجزة واصحاب الاعاقات المستديمة
يُذكر أن الشيخ الهلالي الذي وُلد في مصر ويبلغ 46 عاما قد أثار جدلا كبيرا فيالسابق عندما ادّعى في خطبة ألقاها في العام 2004 أن هجمات 9/11 في الولاياتالمتحدة كانت "عقاب الله ضد المضطهدين".

أيعقل ان يكون هذا الكلام صادر من عقل يحتوى على خلايا ويمكنه التمييز أم عن نخاعات مسلوقة ؟؟؟

Monday, November 3, 2008

الانونيمس المثقف

انونيمس مثقف جدا وذكى جدا وواضح جدا من تعلقياته انه مطلع .. الاستاذه هويدا صالح .. صاحبة مدونة عشق البنات .. كتبت كومنت كالآتى :-
هويدا صالح / عشق البنات said...
القطة الجميلة من هنا أطالب غير المعرف الذي بدأ تعليقه بجملة إلى متى هذا الصمت المخزي بامرين أولا أن يطرح أفكاره تلك في مقال حتى تقرأ جيدا لأن خط التعيقات صغير ثانيا أن يكتب باسمه المعلن لأن أفكاره هامة ولا تستحق منه أن تكتب تحت غير معروف

فى الحقيقة يا استاذه هويدا انا مش عارفه مين الانونيمس مع انى يشرفنى جدا معرفته
ولأنى مش عارفاه فكل اللى هقدر اعمله ان بعد إذن الأنونيمس المثقف الذى لفت انتباه الجميع انى اعرض تعلقياته فى بوست وارجو انه لو دخل المدونة وشاف البوست ياريت لو يعلن لنا عن شخصيته او يعرفنا مدونته لأننا نحب نشاركه افكاره الممتازة
بعض التعليقات اللى كتبها فى بوست الحجاب الرجالى مبرووووك
Anonymous said...
الى متى هذا الصمت المخزى بل عشرين عاما أنتج الفنان الراحل يوسف شاهين بالاشتراك مع منتج بريطاني فيلما بعنوان «موت أميرة» لعبت فيه الفنانة «سوسن بدر» دور أميرة سعودية أحبت شابا وتنكرت في زي رجل لتسافر وتتزوج منه خارج البلاد ثم كان أن اكتشفتها الشرطة وجري إعدامها وتعرضت الفنانة «سوسن بدر» لمقاطعة شاملة لسنوات طويلة لم تجد خلالها أي فرصة عمل نتيجة للنفوذ المالي والسياسي للمملكة العربية السعودية.وفي الأدب العربي الحديث هناك مجموعة مهمة من الأعمال التي صورت عمليات الاعدام الوحشية بحد السيف التي تتم عادة بعد صلاة الجمعة في ميادين عامة بالمملكة العربية السعودية منها رواية «نجران تحت الصفر» للفلسطيني «يحيي يخلف» وقصة قصيرة ذات شهرة للمصري «محمد عبدالسلام العمري» بعنوان «بعد صلاة الجمعة».كان الشيخ الراحل «محمد الغزالي» قد طالب بمصادرتها بعد أن نشرتها جريدة الاهرام لأن بها وصفا تفصيليا وفنيا لعملية قطع رأس أحد المتهمين في ميدان عام بعد صلاة الجمعة، وقامت مجلة «أدب ونقد» بإعادة نشر القصة مع ملف شامل عن تاريخ المصادرة باسم الدين.وقبل أيام انتقدت منظمات حقوق إنسان في مصر الحكم الصادر من محكمة جدة الجزئية ضد الطبيب المصري «رءوف العربي» والذي قضي بحبسه سبع سنوات وجلده 1500 جلدة بواقع سبعين جلدة كل 10 أيام، وحين طعن الطبيب علي الحكم جري تشديده ليصبح الحبس 15 عاما بدلا من سبعة، وذلك علي العكس من القاعدة القانونية التي تقول أن الطاعن لايضار بطعنه وقد شرع المنفذون في جلد الطبيب الأسبوع الماضي فعلا حتي فقد الوعي والطبيب متهم بالتسبب في إدمان مريضة بسبب جرعات الأدوية التي أعطاها لها طبقا للادعاء، وصدر الحكم وجري تشديده دون استشارة فنية من الخبراء الطبيين.منظمات حقوق الانسان في مصر طالبت الدولة باتخاذ موقف صارم لأن هذه العقوبة هي عملية تعذيب وليست عقابا، فضلا عن أنها تحط بالكرامة الانسانية وحيث يشجع صمت الدولة علي تمادي الآخرين في إهانة المصريين خاصة أن هناك سوابق كثيرة لمثل هذه العمليات التي تتسم بالتوحش ولا تعبأ بكل مناشدات منظمات حقوق الانسان العالمية التي تطالب بإلغاء كل أشكال العقوبات البدنية بما في ذلك عقوبة الاعدام.وتمارس الدولة السعودية ما يمكن اعتباره استعلاء تغذية الثروة النفطية الهائلة من جهة، وكونها مخزن الاسلام كما تطلق علي نفسها من جهة أخري، وبهاتين القوتين تدخل في منافسة ثقافية مع مصر علي قيادة المنطقة، وتنفق أموالا طائلة سواء في ميدان الثقافة أو الإعلام وتكاد تحتكر أهم الفضائيات وأقواها لنشر الوهابية التي تنحدر من القرن الثامن عشر وتقف بنفوذها المتنامي عقبة في وجه تجديد الفكر الديني وتطويره، وتسيء بذلك أكبر اسادة للإسلام والمسلمين سواء في ميدان الحريات العامة والديمقراطية وبخاصة حرية الفكر والاعتقاد أو في ميدان حقوق المرأة وحريتها حيث تطبق نظاما قانونياً ينتمي إلي العصور الوسطي باسم قراءة للشريعة تخاصم العصر وقيمه العليا التي توافقت عليها البشرية واستخلصتها من كل الحضارات والثقافات والديانات.وأنشأت السعودية ودول الخليج نظما عبودية لابد أن يخجل منها أي انسان يحترم نفسه وإنسانية البشر وهي تستقدم العمال الأجانب مثل نظام الكفيل ونظام المحرم، ونشأت فيها علاقات عمل دون ضمانات أو حقوق تراعي الحد الأدني الذي توافقت عليه منظمة العمل الدولية.يحتاج الأمر إلي وقفة حازمة لا فحسب من قبل الحكومة المصرية التي كثيرا ما تعطي أولوية لحسابات ضيقة علي حساب كرامة مواطنيها ومصالحهم ويحتاج أكثر إلي أوسع تضامن بين منظمات المجتمع المدني مع الطبيب المصري والعاملات اللاتي تعرضن لإجحاف غير مسبوق لإجبار الحكومتين المصرية والسعودية علي احترام قيم المواطنة والكرامة والانسانية.

Anonymous said...
سر الفتاوى البلهاء كان اليونانيون القدماء يعرفون الأبله بانه من يعتم فقط بشؤونه الخاصه ولا يلقى بالا للشان العاموانت اذا ظللت تعاملين طفلك على انه قاصر سيظل فى حالة عدم نضوجفى اخلاقه وسلوكه وفكرهوفى مجتمع ممنوع فيه العمل السياسى الحقيقى تنتشر مثل هذه الظاهر التى تنم عن البلاههاو الأنحدار الخلقىعلى مانراه فى التحرش وخلافه

Anonymous said...
هذه الفتاوى البلهاء والأنحدار الخلقى يعنى اصابة المجتمع بمرض نقص المناعه المكتسب الشهير بالأيدزايدز مجتمعىوجهازالمناعه الطبيعيه ينمو فى ممارسةالأنسان الطبيعيه لحقه فى تسيير امور وطنهواختيار من يدير اموره وعزلهم اذا فشلواوبغير جهاز المناعه هذا تظهر اعراض الأيدز المجتمعى من البلاده واحتفاء النخوه والأهتمام بتوافه الأمور وليس آخرها الفتاوى البلهاء

Anonymous said...
الفتنه الفتنه اوعى من الفتنه احترسوا من الفتنه كل شىء متخلف جائز منعا للفتنه...حد ابن حلال يقول لنا يعنى ايه فتنه؟ ويشرح لنا كيف تظهر وكيف تنمو وتترعرع

مش عارفه بقى هو نفسه الانونيمس اللى كاتب تعليقات فى بوست وزارة القتل والتعذيب ولا لاء .. بس اعتقد انه نفس الاسلوب
Anonymous said...
لأننا ظنننا ان كل ما علينا هو التمسك بالتدين المسرحى ونسينا بعد ذلك كل واجب واستسلمنا لغفله غريبه وتركنا كل شىءللأقدار تدبره بالنيابة عننا...التدين المسرحى لا بد ان يؤدى الى التواكل...والتواكل هو الطريق الملكى للكوارث...وماذا يجدى اقالة وزير ومرض اليدز المجتمعى تحول الى وباء

Anonymous said...
...ومن اعراض الأيدز المجتمعى الصخب وعلو الصوت الذى يصاحب التدين المسرحى...والنتيجه ابتكار جديد صناعه محليه وهو الغيبوبه الصاخبه...ونسينا بناء المواطن الصحيح النفس والعقلالقادر على التعامل مع معطيات الحياه الواقعيه بثقه واقتدار... ومن اعراض الأيدز المجتمعى تدهور فى مستوى الكفاءه والأتقان فى كافة المجالات...من التدريس الى الطب ...حتى الطبوعلينا ان نواجه انفسنا فالكل مسؤول عن هذا والكل يدفع ثمن الغفله والغيبوبه الصاخبه

Anonymous said...
...وقد تكون هذه الأعراض فى حكاياتك محدوده وفرديه ولكنها قابله للأنتشار والتحول الى وباء فالظروف مواتيه وجاهزه...وعلينا ان لا نبحث عن كبش فداء...فكلنا مسؤولون...والحكومه ليست هى التى نشرت التدين المسرحى الصاخب...ليس هذا دفاعا عن الحكومه بالطبعولكن تركيز على ضرورة مواجهة المسؤوليه من الجميعلأنه قد يريح مؤقتا القاء التهم على الغير ثم نعود لغيبوبتنا وتتفاقم الماساه

Anonymous said...
...نعم المستقبل فى خطر وما هذه الحوادث البشعه الا اجراس انذار

Anonymous said...
كيف اصيب المجتمع بانهيار المناعه المكتسبه او الأيدز مع التاكيد على كلمة المكتسبه لأن المناعه المجتمعيه تكتسب وليست طبيعبه وذلك بالتنشاه السليمه للعقل والبدن والوجدان...وهذا مووضع مستقل...ولكن ما نتحدث عنه كيف اصيب المجتمع بهذا المرض؟تحدثنا عن جانب وهو التدين السطحى الصاخب والعامل الثانى هو الفساد وحتى لا اتهم بالدفاع عن الحكومه اضرب مثالا واحدافى اواخر سنة 1999 حرج علينا وزير الثقافه بفكره غريبه جدا كلفت مصر فى ليله واحده عشرة ملايين دولار اى اكثر من خمسين مليون جنيهوهو دعوته لشخص شاذ فرنسى اسمه ميشيل جار ظل يغنى ويطبل عدة ساعات عند سفح الهرممقابل10 مليون دولارورغم معرضة بعض الصوات الشريفه لهذا العبث مثل الكاتبه الصحفيه سكينه فؤادهذا المبلغ كان يكفى لأقامة عشرات المراكز الثقافيه التى تربى ألأنسان فى القرى والمراكز والنجوع وترتقى بوجدانهومر الموضوع دون اى حسابومثل آخر فكره غريبه خرج بها الوزير الأميركى فى الوزاره وهو ان تصدر مصر سندات دولاريه اى دين عليها بعدة بلايين ودون اى داعى لأن البنك المركزى به بلايين لا تستغلالمهم دفعنا ملايين الدولابات للشركه الأميركيه التى اصدرت السندات ولا نعلم كم دفعت هى من عمولات لصاحب الفكره والنتيجه خسارة مئات الملايين من الدولارات من دم الشعب انتقلت لبنوك اميركيهوالخساره هناى ليست مئات الملايين فقط ولكن الجو الفاسد الذى تشيعه ويصبح تربه صالحه لكل الميكروبات لتنتعش

Anonymous said...
....ويتحالف الجانبان التدين المسرحى الصاخب والفساد فى زواج غير شرعى عندما يغفل اهل التدين المسرحى كل هذه القضايا ويركزون على طول فستان النساء الذى يمسح الشارع بنفاياته وبركه وترابه والنقاب دى العين الواحده درءا للفتنه...كما تفهما عقولهم القاصره

Anonymous said...
...مصر فى اشد الحاجه لأعادة صياغة حياتهامن جميع جوانبها على اسس تكفل خلق مناخ صحى يعيش فيه الناس حياة مستقره آمنه واضحة المعالم شفافه لا اسرار فيها تخفى عليهم فى اشد ما يمس امورهم فلا يعيش فى هذا الجو ميكروبات الفساد وتنتعشبينما الناس يقتلها الشعور بالعجز واللا حيلهفيصاب حتى الطيبون باللامبالاه والتوهان والسلبيهوضعف الهمه والعزيمه وعدم الرغبه فى التفوق ونظل ندور فى دائره مفرغه تاخزنا الى اسفل يوما بعد يوم....مصر قادره على الشفاء باسرع مما نظن والأنطلاق وتعويض ما فاتهالو توفر المناخ الصحى

Anonymous said...
...ودعونا ننظر نظره بانوراميه لكل الحوادث البشعه...اغتصاب طفله بريئه من انسان فقد صلته تماما باى معايير مجتمعيه او اخلاقيه او دينيه...للمدرس الذى فقد صلته باى معايير تربويه او انسانيه او اجتماعيه....للمتحرش الذى ينسى فى لحظة جنون ان له اخت او ام او قريبه يمكن ان تتعرض لنفس هذا الأعتداء اى انه انسلخ عن المجتمع ...ثم المرتشى والنصاب والالمسؤول الدجال الذى لا يتردد فى عمل او قول اى شىء يتنافى مع العقل والمنطق اى يتنافى مع ما يتوقعه منه الأخرون ...هو ايضا انسلخ من المجتمع المحيط......والشخص الذى لا يتورع عن عمل اى شىء من اجل اهدافه الشخصيه حتى ولو تعارضت مع مايعتبره الناس جريمه...ما الذى يجمع بين كل هؤلاء؟هو الأنسلاخ من المجتمع وتبنى طريق الفرادانيه البائس كانه يعيش فى جزيره منعزله يفعل فيها ما تسول له نفسهولا يحدث هذا الا فى حالة تفكك شديده للمجتمع وتحلل وهو ما نسميه الأيدز المجتمعىلأنه يتميز بانهيار المناعه ضد كل فساد...المناعه التى تكتسب بالحياه فى مجتمعلماذا الكفر بالمجتمع وتبنى الفرادانيه؟هذا موضوع آخر

Anonymous said...
...للمجتمع المصرى ارث ضخم من القيم والخصال النبيله مثل النخوه ومراعاة مشاعر الآخرين والذوق الجميل فى معاملة المراه-اقراوا الأدب الفرعونى-وهذه حميعا قديمه ومتوارثه وسابقه للأديان....تخلينا عن هذا الميراث لأسباب ليس هنا مجال مناقشتها وماكان التدين المسرحىاو القادم من هجير الصحراء بقادر على ملىء الفراغ القيمى الناشىءفكانت بداية الضياع...وللحديث بقيه

Anonymous said...
...الشهامه والأفتخار باتقان الصنعه والقناعه والنفور الطبيعى من القرش الحرام والتدين الحقيقى العميق الهادىءوالمحافظه على الحياه برعاية النبت والزرع حتى الحصاد واغنيات الحصاد احتفالا بما زرعت الأيدى واضافت من نماء...الأحتفال بالحياه وتجددها بتجدد فيضان النيل فى اغنيات سبوع الأطفال....ثقافه كامله تعرضت للتآكل وحلت محلها عقلية اخطف واجرى واكبر قدر من الأجر مع اقل جهد ممكن...عقليه وافده مع ثورة النفط وتدفق المال بلا مجهود ومعها التدين الصحراوى الذى يتعارض مع تدين المصرى العميق الهادىء ولهذا التعارض كان لا بد ان يتحول الى تدين مسرحى صاخب كمحاوله مخكوم عليها بالفشل لأثبات الوجود

Anonymous said...
....وعندما نطلع على قفزات الآخرين المسرعه الى الأمام والتى اتاحتها الأنترنت ونتامل ما يشغلنا نحن مثل طول فستان المراه وهل كعبها عوره ام لا او ماحكم صوتها والغناء او النقاب بعين واحده او فتاوى لقضايا بلهاءيحس الأنسان بالخوف والقلق والغضب ...الخوف من المستقبل والغضب مما نفعله بانفسنا

انتهت التعليقات اللى بجد انا مبسوطة بيها اوى وفخورة جدا بيه وبحترمه وبحترم عقله حتى وانا مش عارفاه مين ومبسوطة برأى الاستاذه هويدا وبرأى كل واحد بيفكر وبيستخدم عقله وبيحترمه وبيقدره ولا يتبع ثقافة القطيع يرقص على الحبال ويواكب الموجه علشان يعرف يعيش ..