Desert Cat Search
قطه الصحراء: 8/1/08 - 9/1/08

Saturday, August 30, 2008

حدث فى مثل هذا اليوم !!!!

اولا كل سنة وانتوا طيبين ورمضان كريم على الجميع
حد يقولى يا جماعه بكار هيجى الساعه كام ؟؟؟؟؟؟؟

فى مثل هذا اليوم
Such as happened in this day
You come to the unknown world
Forget the fact that
Wait
Above the clouds with sneak
And forget that there are those who suffer
Think in the long run
Enjoy stories of the night ,while skepticism , I cry at night
You wait for daylight and the sun
While I waited for sunset
Not because they burned
But I am afraid, but I see it again
You are already present and those I
You cry because you love life
You come occupier and won uncontested
When I decided I did not find the occupation of potential
You are afraid of silence killings
While silence kill me over and over
Therefore, I no longer fear

فى مثل هذا اليوم
من كام سنة كدا حد ادانى شريط كاسيت هدية ولما روحت اسمعه لاقيت الشريط كله اغنية واحدة لعمرو دياب ما يتحكيش عليها .. الوجه الاول والتانى نفس الاغنية ولما جيت اسال اشمعنا الاغنية دى طبعا كان السبب وجيه جدا جدا .. احم ما علينا ااااااا

اما اليوم
تحديدا تحديدا واللى مخلينى فرحانة ومظأططه كدا مؤيد اخويا جاب لى فانوووووس بينور وبيغنى اغانى رمضان كمان وعلى شكل قطة فرحانة بيه اوى
المهم والمقصود بقى
كل سنة وانتوا طيبين مع منتجات بم بم يا حلوين
يلا اشوفكوا على خير مع اول يوم صيام
رمضان كرييييييييييييييييييييم

Thursday, August 28, 2008

أموال صاحب المحل حل لنا ...

بدلاً من الحلم وتحقيق الطموح المشروع
بدلا من السعى والبحث عن لقمة عيش بشرف وامانة
بدلاً من اعلاء كلمة الحق التى يتشدقون بها ليل نهار
كل هذا تبدل بالاسلحة النارية .. ميلشيات بقى .. والبلطجة .. والإرهاب .. والسرقة وارتكاب الحماقات
والغريب قولهم ان هذه الاموال حل لهم
وترديدهم للعبارات الدينية اثناء القبض عليهم وهذا كلام شهود عيان
إذن من الذى أحلها لكم أيها المدعون الكاذبون ؟؟؟
من الذى أحلها لكم ايها البلطجية النشالون ؟؟؟
من الذى أحلها لكم يا تجار الدين يا همج ؟؟؟؟؟
هى السرقة والنصب فى عرفكو دلوقتى بقت جهاد .. شوهتوا صورة الدين بتاجارتكو وارهابكو وتطرفكو لو تعرفوا معنى الدين بجد كنتوا عرفتوا ان الدين لا قال تسرق مسلم ولا مسيحى ولا اللى مالوش ملة
نــــص المقال
http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=131097

Wednesday, August 27, 2008

قالوا علينا فى جريدة الجماهير

نبتدى منين الحكاية ... أمممممممم طيب بلاش البداية وخلينا من اول ما بدأنا فى عمل الجروب
من فترة مش بعيدة اوى يعنى من كام يوم كدا .. واثناء حوار ماسنجرى شيق يجمع عدد من الاصدقاء جميعنا فى انفيت واحد .. وكان معنا فى الانفيت صديق مر بتجربة حب بدأت تفاصيلها على الأنترنت وانتهت بجرح عميق صعيب رهيب موهيب الله يباعد بينا وبين الجروح ... انتهت المحادثة لكن اللى ما انتهاش ولا خرج من دائرة تفكيرنا خالص انا واحمد نصار تفاصيل التجربة ... ففكرنا فى عمل جروب اسمه لا للحب على الانترنت .. قولت لاحمد انا هبقى عضو عادى انا اصلا ادمن 4 جروبات ده غير شغلى لاء حرام كدا .. احمد قالى وانا ادمن 6 جروبات برضه غير شغلى .. شغلك ايه بس يا احمد ... قالى قصدك ايه ؟؟؟؟ طيب تعالوا كلنا نفهم قصدى كان ايه مع بعض ... طبعا احمد نصار غنى عن التعريف الشاب الجريئ بتاع 6 ابريل و 23 يوليو ... اكيد دلوقتى وصل قصدى واللى هو برضه فهمه فى وقتها وقعد يضحك وفى الاخر قالى مش تخافى انا موجود الايام دى على النت لكن بعد كدا بقى الله اعلم لو اختفيت انتى عارفه هكون فين .. طيب الحل بقى علشان مش نظلم بعض يبقى احنا الاتنين ادمن .. من اول يوم وفى تفاعل فى الجروب وعدد الاعضاء كل يوم فى ازدياد ما شاء الله الله اكبر .. والنهارده تم تتويج الجروب بتاعنا بمقال فى جريدة الجماهير
مش هتكلم هنا عن اهداف الجروب
ولا عن التجارب اللى بتيجى لنا عليه
انا هسيبك لكو اللنكات وانتو تشرفونا
لنك جريدة الجماهير اللى فيها جروب لا للحب على الانترنت
لنك الجروب على الفيسبوك
الصحاب والحبايب بس يشرفونا
والاعداء يمتنعوا

تحياتى لكل الناس الحلوة

Monday, August 25, 2008

رحلة داخل عالم التناقض

ان تكره شيئ فهذا عادى ... لكن ان تكرهه وتفعله فانت إنسان متناقض

فى إحدى المرات سألتنى صديقتى المقربة مش ملاحظة حاجه غريبة
قولت لها خير ؟؟؟
قالت لى انك مش بتحبى جمال عبدالناصر ولما اتنقلتى لمحافظتنا العامرة روحتى سكنتى فى شارع جمال عبدالناصر ضحكت ضحكة عالية اوى وقولت لها حكم القوى ... قالت لى كنتى قولتى للاقوياء دول انك مش بتحبيه قولت لها عارفين وعلشان السيد الوالد من محبيه تقريبا حب يعاقبنى بهذا السكن الجديد كى اذكر اسمه دائما فى عنوانى
=======================
نعيب زماننا والعيب فينا وما لزماننا عيب سوانا
بالفعل قمة التناقض ... حينما نتخيل ونرسم اشياء وان لم تاتى على هوانا او كما تخيلنا نجلس لنلعن فى الزمن ونصب سخطنا عليه
وحينما يجلس احدهم اليك ليذكرك بالماضى تجد نفسك تقلب شفتيك لتترحم على الزمان وحلاوة الزمان وجمال الزمان ... حقيقى قمة التناقض ما دخل الزمان فيما يحدث إليك أهو العقل المفكر والساعد لك ؟؟؟؟
=============================
من شهر تقريبا ميمو اترقى واتنقل مكان اقرب من اللى كان فيه ولما سالته الناس لما بتترقى بتبعد خصوصا فى شغلكو ده وانت بتقرب ... قالى اصلهم بيخافوا عليا من الغربة .... نزلت معاه نشترى حاجات كان محتاجها فى الطريق لاقينا صف عربيات كتيييير وبيتحرك تاتا تاتا وعلى الجانبين عربيات امن مركزى والجانب التانى عربيات حريق ... لما وصلنا عند الكابتن اللى بيشوف الرخص ميمو ساله هو فى ايه .. قاله حادثة قتل .. مين قتل مين ؟؟؟ الكابتشن قاله 3 قتلوا بعض وال3 محامين واصحاب .. مشينا بس انا مش هديت عايزة اعرف السبب .. قالى هتعرفيه دلوقتى .. واتصل بحد من المؤكد انه متواجد فى مكان الحدث وبالفعل و المهم قاله واحد فيهم كان زعلان مع والده والاتنين التانيين راحوا يصالحوا قام قتلهم واهل القتيلين راحوا قتلوا الاولانى وولعوا فى بيتهم .. ده ايه الفيلم الهندى ده ؟؟؟؟ قاله والله ياباشا ده اللى حصل اصل الواد مختل عقليا محامى ومختل عقليا ... اذاى دخل كلية الحقوق ده واتخرج وبقى محامى وهو مختل الاختلال الشنيع ده انا مش مصدقة ... قالى لاء ماهو عامل بلاوى قبل كدا بس كلها عبارة عن خناقات
وضرب وما شابه ... طيب الاخ المحامى المختل ده اهله سايبينه كدا ولا معجبين بيه ولا ايه ؟؟؟ قالى معلشى انتى فى مجتمع متناقض
===========================
حى على الجهاد
يا اختى دى دعوة حق ... عايزين بس ربنا يهيدكى وتلبسى النقاب
ما تروح تلبس امك او اختك او مراتك وانت مالك بيا
انتى بتتكلمى ببجاحه كدا ليه ؟؟؟ وانت بتكلمنى كدا ليه مين فوضك انت تكلم الناس تلبس ولا مش تلبس ؟؟
قعد يقول ويقول ويقول وفى الاخر طلعت كافره ..
وتقريبا بقى موضوع التكفير ده بقى عاااااادى .. اصل من كام يوم مش فاكرة قمر الدين ولا مهلبية باين معلشى يا جماعه اصل رمضان قرب.. عملى بوست تكفير وردح فى ردح فى ردح ودخل الرادحين يردحوا ..... ولما اتسأل ليه كل ده ... كانت اجابته أصله كدا بيجاهد فى سبيل الله ... سبحان الله قبلها بيوم كنت بتكلم مع صحباتى على موضوع انت لست معى اذن انت كافر ولما نزل الموضوع ده كان خير اثبات لوجهه نظرى علشان كدا جبت اللنك واديته لصديقاتى العزيزات واللى كان هيغمن عليهم من الضحك لدرجة انهم قالوا لى تاثيرك بقى اقوى من النابلم علشان الهوس اللى وصلتيهم ليه ده قولت لهم لا والنبى ده انا قطة الصحراء مثيرة الجنون لادعياء الجهاد .... مياوووووو
والآن بعد كم التناقضات والمنقاضات واثبات وجهات النظر لابد من شوب مانجة كبييييير مع مكعبات الثلج المنعشه ومع رائعة يانى
Keys to Imagination
لكم كل التحية والود

Thursday, August 21, 2008

أبوااق .. أبوااق .. أبوااق

أبواق تعلن كل يوم الحرب على مخالفيها

تدعى العلم والمعرفة ولكن هيهات فانت لست معهم إذن أنت عليهم فسيهدر دمك وتحل عليك الويلات والمسكنة من جنس الستات الملثمات.... فكل هذه ابواق .. ابواق

من قال ان الارض كروية ... إنه جاليلو الكافر الفاسق الزنديق ... لابد من الحكم عليه بالاعدام فكيف يتثنى له ان يقر بان الارض تدور وهى ليست مركز الكون ... ابواق .. ابواق .. ابواق

هناك ستات عاملات .. اذن يوجد اختلاط .. يا لفجرهن لابد لها ان ترضع زميلها الطويل العريض 5 رضعات مشبعات ... ونعم واكرم بالاخلاق والمحافظة والحفاظ ومنع الاختلاط ... ابواق ... ابواق ... ابواق

تهديد بالقتل بالبريد الالكترونى الذى هو من صنع الغرب الكافر وامامه فرصه من الوقت اسبوع ليتوب عن ذنبه وكفره ويعود الى رشده فالبحث والتمحيص عند هؤلاء الصابئة كفر ولابد من التوبة والانابة عنه ... بالطبع اتحدث عن الدكتور " سيد القمنى " وفور تلقيه الرساله الالكترونية تاب واناب وفضل الحياة الدنيا ... توبه نصوحه يا دكتور

ولكن تنتهى كل الرموز ويبقى هناك السيف البتار ... الكاتب العظيم نجيب محفوظ ... الغائب عن الحياة الحاضر فى الروح والأذهان

ولتبقى دائما دعوة العقل تصل الى عنان السماء وتتناقلها الاجيال ... فمهما تلقى من تهديد ووعيد .. فضل عقله وفكرة وقلمه عن ما تلقاه من براثن ذلك الارهاب الشديد ... فهذه العادة .. البداية انت كافر .. وان لم يعيره اهتمام التلفظ بابشع الكلمات .. ماهى الشتيمة فى عرفهم برضه جهاد ...

مهما طغت ابواق الجهل والظلام ... فتكفنوا وتلثموا واطيلوا من اللحى وقصروا الجلباب فبقدر ما تقصرونه وتطولون فى اللحى بقدر قصر العقول ... فلن يستمر هذا الظلام لانكم لا تملكون سوى أبوااق .. أبوااق .. أبواق

Wednesday, August 20, 2008

ومـــاذا بعــــد الشــــورى ؟؟؟؟

احترق مجلس الشورى وحتى الآن التقرير حول سبب الحادث واهى ماذا لو انتهى الامر بالقضاء والقدر ولم يكن هناك جانى ؟؟؟؟
كسابق مثيلاتها من المصايب التى تندلع تلو الأخرى فوق رؤس الشعب جمعاء وفى النهاية الشعب وحده من يدفع الثمن
فالوزارء والمسؤلون فى ابراجهم العاجية يتابعون الموقف من اجهزتهم المحمولة التى تاتيهم بالحقائق ومن دون ذلك كذب .. وتعدى على سياسة الدولة ... فقط من يدفع الثمن هو من فقد عزيز لديه .. هو من لم يجد قوت يومه ويزداد على عاتقه نسبة الضرائب والتامينات وفواتير الكهرباء والمياه والغاز كل ذلك وهو لم يجد وجبة العشاء فكأنه يدور فى ساقيه ويواصل الليل بالنهار عمل كى يدفع مقابل إهمال وأخطاء الحكومة .. إن كانت أخطاء ... فطبعة البديل التى تم حجبها ولم تسمح مطابع الأهرام بطبعتها فجر اليوم .. تفجر مفاجأة بان ما لتهمه النيران مستندات العبارة و قطار الصعيد و المبيدات المسرطنة و أكياس الدم الفاسدة .... فماذا أنتم ايها المسؤلون بالشعب فاعلون ؟؟؟؟
فممدوح اسماعيل تمت تبرئته من التهمة واتضح مدى ظلمنا له وربنا يحسابنا كلنا الـ 80 مليون على الظلم البين اللى ظلمناه للطاهر الشريف العفيف البريئ ممدوح وابنه ... هانى سرور واخد براءة والنتيجة ان دم المصريين هو اللى لوث اكياس الدم اللى استوردها صاحب الضمير واللى قلبه على المصريين هانى سرور لكن احنا اللى شعب ملوث بطبعه ومش ينفع لنا النظافه .... السرطنات واهو بناكل وعايشين ولا بيحوء فينا ده احنا بنتزايد ونتكاثر على الاكل المسرطن .... قطار الصعيد واهل الضحايا اللى اخد بقرة واللى اخد جاموسة واللى اخد بالبوكس فى مناخيره
يبقى فين المشاكل هنا ؟؟؟ الشعب ماهو واخد على قفاه وبيقول كوماااان والحياة زى الفل سحابة سودا وسرطنات وعاااادى
المثير للضحك الهستيرى استمرار النيران 9 ساعات ... اجهزة الاطفاء دى كلها بجلالة قدرها والطائرات المروحية اللى جت بعد الهنا بسنة واستمرت النيران 9 ساعات... وحتى الان لم يتم الوصول للسبب الرئيسى ده ان كان هناك تحقيق ... فلربما يخرج علينا من يقول ان المسؤل ملف كان هربان من المبنى واثناء مطاردته ولع فى نفسه وتسبب فى اندلاع النيران .. ولربما ايضا يخرج من يقول شعر النساء الغير محجبات فهذا غضب من الله علي الجميع بسبب تلك النسوة ...... اتحجبوا واتلموا يا كفرة من أجل ان لا يحدث حرائق ويتوقف نزيف غلاء الاسعار ونعيش فى رخاء ... ولكن فى الغالب سيقال هو القضاء القدر .. اليس عندكم ايمان كى تتناقشوا وتتحاورا فى شيئ بفعل القضاء والقدر الذى هو بيد الله ... اذن ادفعوا ضرائب اضعاف مضاعفه وصوموا ليل ونهار لسددا ما ستفرضه الدولة .... ويبقى السؤال !!! ماذا بعد حريق الشورى ؟؟؟ ففى السابق حرقت القاهره مرتين وحرقت الاوبرا وحرق قطار وغرقت ثلاث عبارات ومن مصيبة الى مصيبة ومن كارثه الى اخرى والشعب يتزايد ويتكاثر وينتشر ... فماذا ننتظر حريق قاهره ثالث ؟؟؟؟

Saturday, August 16, 2008

يا عينى على القهر

قال انك اذا كنت حسن السمعه فلابد ان تكون ناجح ولك دور فعال وهذا ليس بالكلام وانما بالافعال
ويرد اخر يقول .. اتخفى واستخبى عن الانظار افعل ما شئت وما يحلو لك فهنيئا لك وايضا الجنة بين يديك

ومؤخراً من الهلوسات وليس اخيراً .. يقولون ان زهرة عباد الشمس حرام حرام حرام لانه تقرر ان يكون اسمها زهرة دوار الشمس

وكان تعليق خفيف من احد الاصدقاء الاعزاء

بكره زيت عباد الشمس يتمنع .. و لو لقوا حد واقف و ادامه ازازة زيت عباد شمس هايتهموه بعبادة الاصنام
ان يكون معاك مليون زولار محيرينك تروح تفتح لك قناة تروج فيها لافكارك
وكمان شوية اعلانات تدر عليك ارباح وان تماشيت مع الموجة فاعلم ان اللحاف والرنة والوان الطيف السبعه للحبة وما شابه هو الملاذ
وأخيراً نأخذ الحكمة من أفواه الخبلاء
ان تقرا فانت جاهل وان تتحاور فانت ناقل وان تعلى صوتك فالطبيعى انت البلياتشو الوحيد

Wednesday, August 13, 2008

غطى عنيكى بلاش كفر

طبعا الجميع يعلم ان المرأة عورة

المرأة خلقها ربنا تتعذب فى الرايحة والجاية يتقالها انى عورة
انتى صوتك عورة ومشيتك عورة وكلك على بعضك عورة البسى النقاب يا امرأة
لبست المرأة النقاب ويحك انتى شايفه بعنيكى الاتنين ؟؟؟؟


ده عنيكى الاتنين عورة ..... اه يعنى المفروض انها تبقى بالشكل المقزز ده
انتى مش من حقك غير انك تشوفى بعين واحده بس

وهنا السؤال التعجيزى الذى هو اقل من مستوى الطالب الغبى بشوية صغننه
هل انهى عين حلال تشوف بيها الشمال ولا اليمين ؟؟؟؟ ولا الشيمين حرام قصدى الاتنين وتجيب لها محرم يسحبها ولا على ايه تخرج من البيت اساسا ماهى كلها على بعضها عورة
وعلشان بس الاثم ومش نقع فى المحظور فحرام - حرام - حرام استخدام المفك الصليبة
تبقى آثم وهتدخل جهنم وبئس المصير
اوعوا حد يستخدمه ابقى فك بصوابعك يا بركة منك ليه

أم تميـــــم
اه واحدة ست اسمها كدا ام تميم ... اشهر داعية سلفية تتولى تخريج اجيال جديدة من السلفيات
لها 3 كتب فقهيه تدرسها فى معهد إعداد الدعاة وتدعو المرأة لأن تخطب لزوجها
هى دى الستات ولا بلاش انا بسمع عن ستات بتبيته على السلم لو اتاخر بره البيت شوية امال لو قالها اخطبى لى دى مش بعيد تبيته فى الامام الشافعى ... بس احنا نيجى ايه فى ام تميم الداعية الى بتدعو المراة تخطب لزوجها قلبت المثل اللى بيقول اخطب لبنتك بس بنته مين بقى بنته هتتكفن وتمشى بعين واحده هى كمان وهى ومامتها يدورو لسبع الرجال على العروسة علشان الجهاد يبقى بحق وحقيقى
ومن كتب الست المفتية الجديدة
"صحيح الشمائل المحمدية " - " الفقه الميسر " " عقائد الفرق الضاله "
معلشى يا جماعه هنسمع كلامها وكل الناس اللى مش سلفية ضاله يبقى غير مقبولين فى المجتمع هما يروحوا ينتحروا انتحار جماعى
بالمناسبة الست المفيتة ام تميم تليفونها مع الاخوات والاتصال بيها يومين الاتنين والاربع ساعه واحده فقط لا غير من الساعه 3.30للساعه4.30مش عايزين ازعاج كتير كل واحد حفظت المواعيد تلتزم بيها ومش تتصل تقعد ترغى تدى فرصه للاخت اللى وراها علشان ام تميم تسمع شكواها
بركاتك يا ام تميم

Monday, August 11, 2008

Death does not come twice

For you out of all the love poems
All located in the heart of love
Who told you there are no moon
No longer suck lovers love and warmth
Who told you that flowers have become thorns and hearts turned stones
The spring scatter the clouds and produces cold
Who told you that our story could not find the author writing it if our love
or if breaststroke enshrined in our weakness


they delude yourself and deceived ratified

It seems that you need to go to kindergarten love
to learn from the first and again what is love
find of masks that love knows no apportionment of Justice
Knows no neutrality does not know silence
Does not know the cold is not known drought
Does not know half the man does not know half woman
Does not recognize the man has been recognized by
Now I need to be air breathing
You are my man, My love, My desire, My child, My sir, My king
I live for you

Thursday, August 7, 2008

حواء بين فكى الاسد

كنت وإحدى صديقاتى نشترى بعض الاشياء من أحد المولات فى محافظتنا العامرة كان الوقت متاخرا فالساعه تشير الى الثانية عشرة والنصف بعد منتصف الليل انتهينا سريعا من شراء حاجتنا التى لم تكتمل بعد ولكن نظرا لتأخر الوقت اكتفينا بهذا القدر ... ولكن قبل ان نغادر توجهنا الى كافيه بالمول لشرب شيئ دافئ بعدها نعود ادراجنا ... فى الطاولة المقابلة لنا كان يجلس رجل وامرأة كان صوتهم يعلو بعض الشيئ ثم يخفت ... لحظة صمت .. ثم بدأوا يتحدثون والصوت يعلو تدريجيا ... حتى لفت انظار جميع الجالسين ... وفجأة رفع يده وصفعها على وجهها .. حينها شعرت بدوار وكأن من صفعت انا ... تماسكت وجلست اتأمل ذلك الاسد الذى صفع حواء التى اخذت القلم واستكانت وليته بعد ذلك صمت .. او تركها وذهب الى حال سبيله ... ولكنه امطرها من السباب ما لايعد ولا يحصى .. وحينما هم احدهم بالتدخل ليفهمه ان ما يحدث عيب ولا يصح فى الاماكن العامة ... وجدت لسان حالى يردد .. يا حلولى وهو يعنى ينفع فى الاماكن الخاصة ؟؟؟؟ وقبل ان اعلنها كان الرجل اسرع منى فكان رده مش حد ليه دعوة دى مراتى وبربيها ... وجذبها من خمارها ومازال يثرثر عاجبك كدا فرجتى علينا الناس قومى واخذ يجرجرها بين يديه وانا عينى تتبعهما ليس بدافع الفضول ولكن .. كيف تستكين له هذه السيدة بهذه الطريقة ؟؟؟
ولما تتركه يهينها امام جميع الحاضرين ؟؟؟
لما لم تنسحب عندما بدأ ذلك الاسد الذى أكاد أن أجزم أنه يقف امام مديرة فى العمل يسمع الأوامر فى صمت وتوأد وان أخطأ فى تنفيذها يسمع بعض التوبيخ مع خصم من مرتبه ؟؟؟؟
كيف تركت هذا الاسد يزأر ويطلق كلماته الفجة فى حقها بل ويمد يديه عليها وهى تقابل كل ذلك باستكانة ودموع تجرى كالانهار على خديها ؟؟؟

اثناء عودتنا وصديقتى كانت هذه السيدة محور حديثى ... وطول الطريق اتسائل .. لما تسمح له بكل الاهانة المطلقة هذه ؟؟
ولما هو يسمح لنفسه بارتكاب هذا الحمق؟؟؟
الهذا الحد لم يستطيع ان يتحكم فى اعصابه حتى وهو يجلس فى مكان عام ؟؟؟
واذا كان يفعل ذلك وهو جالس فى مكان عام فما الذى يفعله اذا فى المكان الخاص ؟؟؟
حتى ان صديقتى توقفت فجأة عن القيادة وكان ردها .. تحبى ألف وأرجع نسألها على السبب ؟؟؟
يا ستى اطلعى خلينا نروح انا مش متعاطفة معها انا بس بلومها

Monday, August 4, 2008

إنشغال الآباء عن الأبناء

كتبت: حنان الشريف

http://3allisotak.net/apages.php?pids=679&ids=do
يوجد الكثير من المشكلات الأسرية الحرجة التي تحدث بسبب ضعف الرقابة والتوجيه للأبناء.. فإنشغال الآباء بأمور الأسرة وكيفية توفير المادة ونسيان التوازن في الحياة بين المتطلبات الفردية والأسرية أمر يحدث خللا في البناء النفسي للطفل... فمسؤولية الأب والأم ليست مقصورة فقط على المادة وتوفير المال للأكل والشرب والملبس والتعليم ولكن يجب أن يكون لهم دور في تربية أبنائهم وعدم تركهم للمدرسة وانشغالهم بتوفير المتطلبات فالمدرسة ليست برقيب عليهم إذن من واجب الأبوان إعطاء أبنائهم قدر من الوقت لمتابعة واجباتهم المدرسية وأيضا يجب أن يكون هناك أوقات مشاركة ممتعة بينهم للعب والضحك والترفيه وتبادل الأحاديث.. فالجهل بمتطلبات الأبناء يجعلهم يحملون صوراً ذهنية محددة كما شربوها من معاملة والديهم... ويجب تفريق الأبوان بين الأجيال فلكل جيل متطلباته وأساليبه فيجب أن يكونوا على داريه بما يفعله أبنائهم ومتابعتهم خارج المنزل والسؤال لدى مدرسيهم عن مستواهم التعليمي ولا أعنى تقييد حريتهم أو مراقبتهم ولكننى اقصد متابعتهم ومقارنة مستواهم التعليمي في هذا الشهر بالشهر الماضي على سبيل المثال فإن اجتهد أشجعه وان قل مستواه ابحث عن الأسباب لكيفية معالجتها وتلافيها فيما بعد... وهنا المسؤولية مشتركة بين الأب والأم فلا يلقى الأب المسؤولية كاملة على الأم لتربى وتساعد في أداء الواجبات وهو دورة بنك لصرف ما يحتاجونه من نفقات... فإن أدت الأم دورها بكل همة ونشاط في مرحلة الطفولة فلن تستطيع المواصلة في مرحلة المراهقة وهنا تدخل الأب سيكون بلا فائدة تذكر وهذا بالطبع نتيجة طبيعية للتراكمات الزمنية التي تركها الوالد في نفوس أبنائه لأنهم يحتفظون له بصورة الممول المالي فقط... فاندماج الأب بين أفراد الأسرة يعد من أهم المستلزمات الأساسية لبناء شخصية أبنائه وعدم وجوده يحدث خلل.
كذلك بالتبعية متابعته لهم واندماجه بينهم دائما يصل بنا إلى طريقة ايجابية كما يجب عدم إغفال الأب للتكنولوجيا فلابد من معرفته بها للاستفادة وتوجيه أبنائه بطريقه صحيحة كما انه بذلك يساعدهم على تلقى ثقافات مختلفة مفيدة فالانفتاح الثقافي في ضوء ثورة المعلومات والتكنولوجيا يحتاج إلى متابعه دائمة لأنه سلاح ذو حدين يعتمد على كيفية استخدامه وتوجيهه ولكن لا يعنى هذا العزوف عن معرفتها فإن ما لم يعرفه الأبناء اليوم حتما سيعرفونه غدا من خلال اختلاطهم بأصدقائهم وهنا لا نضمن كيف ستكون العاقبة... فمن الأفضل إلمام الوالدين بها لمتابعة أبنائهم وكيفية توجيههم التوجيه الصحيح فالفرد هو نواة الأسرة والأسرة نواة المجتمع فلابد إذن من مواكبة الآباء لمتطلبات الجيل الذي يحياه أبنائهم والاستفادة منه لأقصى درجة بشرط أن يكون محكوما بقيم ثقافية وأدبية...
ولا يتناسى الأب أن دائما طفله يشعر بالزهو عندما يراه يهتم بأدائه بالمدرسة ويتابع واجباته خصوصاً إذا مارس معه سياسة الثواب والعقاب ولكن الطفل إذا لم يجد سوى أمه لهذه المهمة فإنه حتماً سيستغل عواطفها ويتهرب من المذاكرة بحجج تقتنع هي بها.. فمتابعه أبنائهم لابد أن تتم بالتعاون بينهم سويا فمن الممكن أن يكون لكل منهما دراسته العلمية المختلفة التي من الممكن استخدامها في إفادة أبنائهم ومن الممكن أيضا أن تكون الأم غير ملمة بكل شيء ومن الصعب أن نتخيل أن كل الأمهات متعلمات بالقدر الذي يمكنهن من متابعة المناهج الدراسية المختلفة لأبنائهن خاصة إذا كانوا في مراحل مختلفة وهنا تبرز أهمية مشاركة الأب الذي يسد النقص أو يغطي الجوانب التي تعجز عن تغطيتها الأم.
ولكن الخطأ الشائع اليوم بين البعض من الآباء هو عدم الصبر وطول البال لذلك يشعر بأنه مرهق طوال النهار وبأن دوره أكبر من ذلك وبأن مذاكرة دروس الأبناء مهمة عادية وهذا دليل على عدم الوعي والإحساس بالمسؤولية وفي حالة فشل الأبناء أو تراجع أداؤهم الدراسي يحمل الأم كامل المسؤولية لأنه كما يعتقد هي المسؤولية عن كل صغيرة وكبيرة داخل المنزل ليس الطبخ والغسيل فقط حتى وإن كانت عاملة وبهذا التفكير القاصر فإنه يلغي دوره نهائياً.
فلا يخفى على احد المستوى المتدني من العلم الذي وصل له حال الأبناء اليوم فلا احد مهتم بالقراءة ولا بالثقافة العامة كما انه أصبح كتاب المدرسة هم ولابد من الخلاص منه بالنجاح حتى أصبح قانون الحفظ هو السائد ولم يعد هناك فهم لما يقرأ حتى إنهم يتخرجون لا يفقهون سوا عنوان الكتاب وبعد مرور شهر من التخرج تجدهم نسوا ما درسوه تماما لتسقط الثمر ة من أعلى الشجرة دون اكتمال مرحلة النضوج... وهنا نصل لنقطة التقاء و هي أنه علم بدون قراءة أو إطلاع هو علم فارغ لا روح فيه ولا عطاء... إذن الأصل في سوء التعليم هو البيت وطريقة التربية السليمة من متابعه للأبناء وتنمية مهاراتهم الثقافية ومساعداتهم على القراءة والإطلاع قبل أي شيء آخر.. وهنا دعونا نتفق على أن مشكلات المجتمع أو أغلبها ترجع إلى مرحلة الطفولة والمراهقة التي يتربى فيها الطفل على الاهتمام بالثقافة أم الاهتمام بالحفظ..

Saturday, August 2, 2008

مافيا الدروس الخصوصية


موضوعى فى مجلة على صوتك
http://3allisotak.net/apages.php?pids=674&ids=do
سؤال يتبادر إلى ذهني عادةً.....لماذا يستشرى سعار الدروس الخصوصية بهذا الشكل وينتشر بل ونساعد نحن في انتشاره ؟؟؟
وأتعجب حقا عندما أرى تلك الإعلانات الملصقة التي على الحوائط وكأنها بوستر لفيلم الموسم القادم... وكلما اقترب العام الدراسي كلما زادت الإعلانات وفى ذلك فليتنافس المدرسون.... الهذا الحد انحدر التعليم حتى أصبح كسلعه لابد لها من الإعلان.. وبالرغم من هذا الكم من الدروس والمدرسين إلا أن التعليم في انحدار وسلوكيات الطلاب مع مدرسيهم في انهيار.... لو عدنا بالذاكرة 15 عام فقط لوجدنا كيف كان المدرس يحترم مهنته فيشرح بكل ضمير في الحصة المدرسية كما وانه كانت هناك مجموعات للتقوية... كان الطالب يعرف حقوقه وماله وما عليه تجاه مدرسته ومدرسيه... كان يقف حقا للمعلم ويوافيه التبجيلا ... ولكن الآن الوضع تم قلبه وأصبح المدرس هو من يقف للطالب وذويه أيضا... فالمهم كيف يكسب زبوناً وليس المهم المادة العلمية..... فالسلبيات التي تنجم من الدروس الخصوصية تفوق الايجابيات بكثير جداً.. فالطالب يعتمد عليها شيئاً فشيئاً حتى يتعود على الإهمال لأنه معتمد على المدرس الخصوصي الذي سيمكنه من الحصول على نسبة مرتفعة فقط تؤهله للقبول والالتحاق في الجامعة أو الكليات المختلفة حتى يأتي في نهاية العام ليفاجأ بازدواجية بين ما يلقيه على سمعه المدرس الخصوصي ومدرس الفصل فلكل اسلوبه وطريقته المختلفة في إيصال المعلومة... والمعلم قد يكون هدفه الأساسي ماديا بحتاً... كما أن هناك البعض غير مؤهلين للتدريس ولكنهم وجدوا في الدروس الخصوصية الربح الوفير فأخذوها تجارة وذلك يعود إلى عدم وجود آليات قانونية فلا يوجد رقيب ولا حسيب.... كما أنه ظهرت أشكال غريبة وعديدة لهذه الدروس الخصوصية وتوسعت المراكز الخاصة المخصصة لهذا الغرض... حتى أن العديد من المدرسين الذين يشكلون مجموعات طلابية للدروس الخصوصية في منازل الطلاب أو المراكز التعليمية الخاصة يصبحون كاملي العدد قبل بدء العام الدراسي بشهر أو شهرين أحيانا
الدروس الخصوصية كأنها قدر محتوم، أو بلاء، أو داء يستفحل جيلا بعد جيل، فمنذ وقت ليس بالكثير كانت كالعيب الذي يسعى التلاميذ الذين يتلقون الدروس الخصوصية إلي إخفائها لأنها دليل فشل الآن أصبحت تجارة منتظمة الكل يشارك فيها ولم يعد بها أي استثناءات
فلو استسلمنا لتلك السعار الذي يحتم على رب الأسرة العمل طوال ساعات اليوم المتواصلة لتوفير ما يتقاضاه المدرس بالاضافه لمستلزمات بيته حتى انه يحتاج إلى يوم آخر على يومه كي يستطيع الوفاء بكل هذا العبء... ناهيك عن حرمان أنفسهم طوال العام من أبسط مباديء الحياة لتوفير مصروفات الدروس الخصوصية وغيرها وليتهم يعيشون هانئ البال ولو لحظات معدودة فتجد أولياء الأمور المسئولون عن أولاد في مراحل التعليم المختلفة يعيشون كل عام في رعب قاتل تحترق أعصابهم يتضرعون إلي الله أن يجتاز أبناؤهم هذه المحنة بسلام من بداية العام حتى الامتحانات... وكأنهم بعد اشهر معدودة سيذهبون لملاقاة جيش العدو وليس للإجابة على بعض الكلمات.... بالإضافة أيضا إلى عدم توانى أولادهم طوال العام بالانتقال من مدرس إلى الآخر وبدلاً من البحث عن حل لتلك الدوامة التي يعيشها أولياء الأمور.. تجدهم يبحثون هم بأنفسهم لأولادهم منذ بداية الأجازة عن المدرس الذي له سمعه طيبة في الشرح من بين تلك الإعلانات الملصقة... وهذه أيضا فكرة جادة للمدرس الخصوصى بإلحاق السي في مع الإعلان الملصق حتى يضمن اكبر عدد من الزبائن...... وبعد هذا القصور من جميع الجهات... نجد أن عملية التعليم كلها تحتاج إلى معجزة لحلها... فبدلاً من آلاف الجنيهات التي يتكبدها الآباء طوال العام... يبدأ الجميع يتحد ليصبح يدا بيد ويأخذوا قرار ليس به التباس وغير مرتبك يتبارى في صياغته أولياء الأمور كل يضع مرئياته والقاسم المشترك بينهم مصلحة أولادهم... يضعون مرئياتهم لكيفية القضاء على هذه المافيا.... فالدروس الخصوصية لا تدعم مقدرة مواجهه الطالب على الاختبارات وهو مدعم بالثقة ولكنها تجعله يواجه الاختبار وهو مدعم بالاعتماد على شرح المدرس الخصوصى الذي يمكن أن يأتي منه في الامتحان وغالبا لن يأتي... فيرجع بخفي حنين ليقول إن الاختبار ليس من المقرر... والمدرس هنا لا يهتم بتكريس العلم بقدر اهتمامه بعدد الطلاب وعدد الحصص
.

Friday, August 1, 2008

أتكلم واسمع فى على صوتك

حوارى مع بسمة عبدالباسط
فى مجلة على صوتك

http://3allisotak.net/apages.php?pids=683&ids=do


كتبت: بسمة عبد الباسط

(إحنا في وقتنا الحاضر نفتقد في البعض فن الحوار... والبعض الآخر يجيد الصوت العالي دون السمع لآراء الآخرين بل والتسفيه فيها... وإن تحاورت معه تجده يكيل لك كماً من الاتهامات التي لا حصر لها والتي لا يوجد لها أساس من الفكر أو المنطق... وعشان كده أنا فكرت في عمل الجروب ده عشان كلنا نقدر نعبر عن رأينا ونسمع للرأي الآخر دون قيود بشرط عدم التعدي على حرية الآخرين في التعبير عن رأيهم)

هذا هو كلام مؤسسة جروب أتكلم واسمع على الفيس بوك
http://www.facebook.com/group.php?gid=17689335307

تعالوا معي نقترب أكثر منها
معنا حنان الشريف

بداية من أين جاءت فكرة جروب أتكلم وأسمع ؟
من خلال بعض الردود اللي كانت بتجيلى في المدونة واللي هي عبارة عن ناس داخله تفرض رأيها بدون تقبل أى حوار أو نقاش
والناس دي أكيد موجودة وسطنا في الحياة العامة عايزه تتكلم ورأيها يتاخد بيه من غير ما تكلف نفسها تسمع الطرف التانى عشان كده حبيت أقولهم اتكلموا برضه اسمعوا زى ما إحنا سمعناكو



ما هدفك من الجروب ؟
الاستماع للآخرين دون التسفيه من آرائهم وعم لصق الاتهامات بهم الاستماع للرأي والرأي الآخر مع عدم التعدي على حرية الاخرين فى التعبير عن رأيهم
ضرورة احترام أدب الاختلاف وهو ما يعني عدم شخصنة النقاشات وعدم اللجوء لأشكال النقاش العاطفي مثل السخرية والسباب

ما المشاكل التي واجهتك في الجروب ؟
بالرغم من أن أهداف الجروب واضحة لكنى أجد أحيانا بعض المتشددين لا يريدون الاستماع ولكنهم يجيدون الصوت العالي فقط ولا يريدوا أن يسمعوا سوى أصواتهم
إن طلبتي النقاش تجديهم يقوموا بعمل الكوبي والبيست من مواقع مختلفة ومطلوب منى أتناقش معاهم
وان سألتهم فين أفكاركوا انتووا أنا محتاجه أتناقش معاها يكون الرد الفوري إنك مش موضوعيه أو الانسحاب!

توجد مواضيع كثيرة في الجروب تفتح للنقاش ولكن أحياناً كثيرة يكون فيها جدل واسع ما هو تصرفك تجاه هذه النقاشات وعندما يتعدى أحد حدود الأدب في ردود ما هو رد فعلك تجاهه ؟
لو الحوار بين طرفين بعيد عنى بتدخل في الحوار الأول بطريقة لذيذه وسلسة دون التحيز لأحدهم ولكن إذا وجدت الكبر تمالك احدهم وبدأ بإهانة الآخر بيكون الحل الفوري حذف الردود المهينة لأحد الأطراف


تم اختيار جروب أتكلم وأسمع ليكون من ضمن جروبات دولة الفيس بوك ما هو شعورك بهذا الاختيار ؟
طبعا كنت سعيدة جدا وحسيت أن النجاح مش بتاعى أنا ده نجاح الأعضاء كلهم عشان كده بمنتهى السرعة نقلت لهم الخبر وباركت لهم كلهم كمان

ما خططك المستقبلية بالنسبة للجروب ؟
الحمد لله شايفه إن عدد أعضائه في ازدياد والنقاشات مستمرة بحاول أتلافى وجود أى مشاحنات وطول ما ايدينا في ايد بعض كلنا نخليه اكبر واشهر جروب إن شاء الله

هل من الممكن أنك تقفلي الجروب أو تبعدي عنه ؟
لأ مستحيل طبعا أنا عالمي هو النت وقدرت أشعر بوجودي الحقيقي لمٌا الجروب تم اختياره في كتاب دولة الفيسبوك