قتلوها ليييييييه ؟؟


هو امتا مسلسل القتل ده حينتهى
علشان ايه بينظير بوتو تتقتل علشان قالت انها حتحتارب الارهاب
لحد امتا التخلف والهمجية حتفضل متفشية فى العرب
لحد امتا حنفضل نقابل الرأى الآخر بالقتل وبرك الدم بدل من النقاشات المتحضرة
هو احنا ليه بنكره نفسنا اوى كدا
وليه بنكره اى حد عايز يعمل لنا حاجه كويسه
هى مقالتش حتنشر الرذيلة ولا حتساعد على انتشار المخدرات
علشان تتعرض قبل كدا لمحاولة اغتيال وفى المرة التانية تنجح المحاولة
طبعا اللى يفجر نفسه ويموت ناس ابرياء ملهمش اى ذنب غير تواجدهم فى المكان ده ميبقاش شهيد
الله يرحمها ويرحمنا من العقول الفاضية

Comments

دة برويز مشرف عشان يخلوه يتنازل عن قيادة الجيش الدنيا اتقلبت و ما اتعدلتش إلا لما تنازل عن القيادة .. و خد معاه صلاحيات ما تخليش حد يتصرف أو ياخد قرار فى شأن السلاح النووى

كل الهليلة دى كانت على قيادة الجيش ..فلما ييجى حد ينافسه على رئاااااااسة الجمهورية ... يبقى الموضوع يطير فيه رقاب
علشان الحكم عندنا او فى دول العالم الرابع بيسلم الرئاسه وكمان خزائن مالهاش عدد تستحق تطير عليها رقاب من كتر الى فيها علشان السرقه والنهب الى فى الرئاسه علشان علشان علشان حجات كتير
Amy,me?? said…
الله يرحمها
ربنا يرحمها
هو كده اي حد يكون له صوت لازم يسكتوه و للأسف الجاني حر طليق

ربنا يتغدمها برحمته

لفته طيبه منك صديقتي العزيزه
تحياتي لكي
رحمها الله ونحسبها من الشهداء ان شاء الله

ليه دي بقى ليها الف اجابه واجابه
لكن المستفيد الاول
هو من يريد لدوله اسلاميه نوويه ان تبقى عبده للتناحر الداخلي
والحرب الاهليه
والتمييز الطائفي
مين اللي عاوز دوله زي باكستان تفضل ملخومه داخليا متخبطه خارجيا
ده ردي على سؤالك

ندعو لها ان يغفر الله لها
وان يتقبلها مع الشهداء
appy said…
لان الفكر السايد دلوقتى زى ما قولتى الدم مش عاوزين حد يوقفه طبعا
الله يرحمنا جميعا وشوفى الارهاب كان بيعمل ايه فى مصر لما بيتقل ناس بريئه
ربنا يرحمها ويغفر لها زنوبها ويرحمنا معاها
الجماعات الإرهابية مشغولة بقتال الجيش الباكستاني على الحدود مع افغانستان في مناطق القبائل
بينما يكاد يكون جميع العقلاء يجمعون بأن هذا الحادث الفظيع من تدبير المخابرات العسكرية الباكستانية بإشراف الرئيس مشرف شخصياً
لإزاحة منافسة قوية ضده و تحظى بقبول كبير من الغرب لا يحظى به نواز شريف المنافس القوي الآخر
و المخابرات الباكستانية خبيرة في انشاء جماعات تعتقد انها إسلامية بينما يشرف عليها ضباط مخابرات يحركوهم لتنفيذ اهداف محدودة
و لا ننسى أن أول من انشأ طالبان كانت المخابرات الباكستانية قبل ان تخرج طالبان عن السيطرة و تضطر لمناصبتهم العداء بعد 11 سبتمبر

الله يرحمها و يغفر لها و يحسن إليها
والله انا مش عارف المجاهدين دول ايه خططهم وايه اللى بيفكروا فيهولكن مش هيهمدوم الا ما يمكسوم الحكم فى العامل الاسلامى كله
رحمها الله
nour el 3ozamaa said…
لا حقيقي انا زعلت كتير لمقتلها البقاء لله و انتى علي فكره دخلتى عندي مره و خلاص اتمني اشوفك علي طول :)
Tamr7na said…
اخبارك
كل سنه وانت طيبه ويارب تكون سنه جميله علينا كلنا

اما عن التدوينه بتاعتك
ففى كلمه واحده بتقول ... سنة الحياه ... تبقى ملخض موضوعك
تحياتى
السلام عليكم
دى اول مرة ازور المدونة
واحيكى لان واضح انها مدونة قوية

الله يرحمها وده مصير اى حد عايز ينافس اى رئيس عربى او مسلم فى حكمه ومتنسيش اللى حصل لايمن نور بمجرد ما حاول ينافس الرئيس
Desert cat said…
ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى
وعلشان الرقاب اللى طارت دى برويز بيه قال ان الانتخابات مش حتتاجل وبكدا فقدت الانتخابات اهم شرط واللى هى ان يكون المنافس حى
يعنى قعد على الكرسى وربع
تحياتى
Desert cat said…
رئيس جمهوريه نفسى
صححححححححح
علشان هو بيستلم الكرسى وبدل ما يوفر للشعب عيشة كريمة
فالرئيس بيخلى الكريمة ليه والشعب ياكل الظلط
يعنى الله يرحمها بقى هى اللى جنت على نفسها
تحياتى
Desert cat said…
Amy,me??
اللهم أمين
Desert cat said…
اجندا حمرا
للاسف احنا فاقدين ثقافة التعبير عن الرأى علشان كدا بنقابل الرأى الآخر بالدم مش بالحوار
الله يرحمها
دمتى بكل ود
Desert cat said…
اسكندراني اوي
مش عارفه انا حاسه ان ليا وجهة نظر مختلفة شوية
يعنى اللى قتلها لو عايز يستخدم القنبلة النووية حيسستخدمها بدون ادنى مشاكل اصل اللى يخون يعمل اى حاجه
بس هى مش اتقلت غير بعد ما صرحت انها حتقضى على الارهاب يمكن هو كمان بيحب الارهاب مش عارفه
عموما ربنا يرحمها برحمته الواسعه
Desert cat said…
appy
ارهاب مصر لن اتناسى ابدا اللى حصل فى خليج نعمة
ولما وصل الشباب اللى كانوا بيشتغلوا هناك من بلدنا كانت البلد عاملة ازاى
حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل اللى يفكر يقتل روح بريئة بدون وجه حق
طبعا اغتيال بونيظير مترتب له كويس عاشت بره بلدها فى امان
ولما رجعت بلدها اتقلت
الله يرحمها
Desert cat said…
مهندس مصرى
طيب وهو مصلحة المخابرات البكستانية ايه فى قتلها
اظن السبب ورا حادث اغتيالها واضح وصريح
Desert cat said…
محمد صالح
هما ميستحقوش يطلق عليهم اسم مجاهدين
واولى باسم ارهابيين
وتتوقع انهم ممكن يمسكو الحكم اذا كان اللى بيخالف رايهم بيكون الرد عليه برك من الدم يبقا لما يمسكو الحكم حولعوا فى الشعوب وده طبعا بعيد عنهم
تحياتى
yousef said…
قطة الصحراء
تحياتي لكي
اول مرة اعلق ولكنها ليست الزيارة الاولى فالمدونة جيدة حقا دون مجاملات

شوفي يا ستي
المتطرفين موضوع الحديث لم يهبطوا علينا من الفضاء الخارجي ، بل هم نتاج تربية مجتمعاتنا

زي ما بيقول المثل الدود منه وفيه

اما ان استطاعوا الوصول للحكم لا سمح الله في اي دولة فاعتقد انهم سيفتحون ابواب الجحيم علينا ولن يصبح غريبا ان تشاهدي الاف الحالات كما على الرابط التالي

http://gaaza.blogspot.com/2007/11/blog-post_20.html
Desert cat said…
nour el 3ozamaa
الله يرحمها
وان شاء الله اكرر زيارتى
مودتى
Desert cat said…
Tamr7na
انا الحمد لله كويسه
وكل سنة وحضرتك بخير
بس انا كنت اعرف ان الموت هو سنة الحياة
اصبح دلوقتى القتل هو سنة الحياة
؟؟؟؟
تحياتى
Desert cat said…
حــدوتـــة
اشكرك جدا وطبعا انتى نورتى المدونة
انا مش ناسية اللى حصل لايمن نور ولا لنعمان جمعه
مش مهم حياة الناس مش مهم هيقابلوا ربنا يقولوا له ايه
المهم الكرسى فقط لا غير
الله يرحمها
دمتى بود
Desert cat said…
yousef
طبعا كلام حضرتك وسام اعتز بيه
بالنسبة للمتطرفين بالفعل زى ا فى ناس رفضاهم فى ناس قبلاهم بحجة انهم بيدافعوا عن حق بس انا مش عارفه حق ايه اللى بيدافعوا عنه بالقتل ده والتدمير ده
بس اللى قابلينهم دول فئة فاقده الهدف ومش فارقه معاها الحياة علشان كدا بينفذوا عملياتهم الانتحارية تحت مسمى الدين
اللنك انا شوفته اشكرك عليه
الصورة اللى فى اللنك دى ممكن تتكرر لاى حد فينا او للى بيهتفوا ليهم
عمر الاسلاميين ما مسكو حكم بلد الا وفشلوا فى الحكم وخير دليل الجزائر وافغنستان ومؤخرا حماس

شرفتنى بتعليق حضرتك
دمت بود
Heart Beat said…
هي سيدة محترمة و قائدة جديرة بالثقة بكل المقاييس

و هي لا كانت محتاجة كرسي حكم عشان فلوس و لا محتاجه نفوذ

هي انسانة غنية يعني مرتاحة ماديا سواء بسبب عائلتها المعروفة في باكستان او بسبب زوجها رجل الاعمال ، و تم انتخابها رئيس الوزراء مرتين قبل كده و كانت دي هاتبقى المرة التالتة

هي ماكنتش عايزه تبقى رئيسة باكستان و لا حاجه هي كانت مرشحة لمنصب رئيسة الوزراء فقط لا غير

يبقى في فرق بين منصبها و منصب برويز مشرف بمعنى انها لا كانت عايزه تشيله من منصبه عشان تاخد هي مكانه و لا حاجه

الاتصالات اللي تمت بينها و بين مشرف قبل ما ترجع باكستان من منفاها الاختياري في الامارات انتهت على الاتفاق بإنها تسانده ليبقى رئيس الدولة و هو يساعدها لتنتخب رئيسة الوزراء خلفا لرئيس الوزراء شوكت عزيز اللي انتهت رئاسته للوزارة يوم 15 نوفمبر 2007
و يرأس الوزارة مؤقتا حاليا و كان المفروض لحين الانتخابات و اعلان نتائجها هو السيد محمد ميان سومرو

الخلاف اللي حصل بينها و بينه كان قبيل اعلان برويز مشرف حالة الطوارىء في البلاد و اللي وضع بوتو ايامها تحت الاقامة الجبرية في منزل احد اعضاء حزب شعب الباكستاني

هي ماكنتش مرشحة رئاسية و لا حاجه خالص يا جماعة

معلش يا
desert cat
انا بس حبيت اوضح للجماعة اللي علقوا قبل كده انها مش مرشحة رئاسية بل كانت ترغب في ان تكون رئيسة الوزراء زي ما كان منصبها سابقا

اما بقى قتلوها ليه فممكن نقول عشان هي إمراة و الكثير من المتطرفين في باكستان و جارتها افغانستان يرفضون و يحرمون ايضا ان تكون هناك إمراة في منصب حاكم او من اولي الامر

يمكن لانها اعلنت مؤخرا انها عايزه الاطفال اللي في باكستان الآن يتعلموا الاعتدال و عدم التطرف في الدين و اللي عانى منه الجيل بتاعها

يمكن عشان اعلنت رغبتها في اغلاق المدارس الاسلامية اللي بتخرج اجيال كاملة من المتشددين دينيا

و على فكرة دي حاجه عملها قبل كده برويز مشرف لما بقى رئيس باكستان

هي بس كانت بتأكد على المضي في الخطوة دي

يمكن عشان كانت بتحب بلدها بجد و ماخافتش من اي حاجه ووقفت ضد اي تيار ديني متطرف في بلادها و قالت لأ

يمكن عشان ماهمهاش اي تهديد جالها و كملت ووقفت لاخر لحظة في حياتها تحارب التطرف
Desert cat said…
Heart Beat
اشكرك جدا على التوضيح
حقيقى انتى وضحتى نقط كتير جدا كانت غايبه عن اذهانا
طبعا الاسلاميين لا يمهم فى العالم سوى انفسهم ومصالحهم الشخصية بصرف النظر الحاكم امراة او رجل المهم مصلحتهم فوق الجميع
الله يرحمها
ويرحم اللاد الاسلامية من مثل هذه العصابات
دمتى بود
undertaker said…
انتى عارفة اننا فى كمورا مورا بنعتبرها
الملكة المتوجة على عرش مدرسة الحياة للاحرار
الست دى على قد الظلم الى وقع عليها
الا لم تتنازل ولو للحظة واحدة
عن مبدء من مبادئها
او هدف من اهدافها الى كانت
مصممة بشكل صارم انها
تحققهم
مهما بلغت المصاعب او
كترت الديابة الى بتنهش فى اى
بنى ادم يفكر انه يقول كلمة حق
فى زمن الحق فيه بقى شئ معدوم
الست دى
كانت نور الامل فى نص الطريق
للشعب الباكستانى
وبستشهدها
انطفى النور وياعالم فى حد جاى
تانى ومعاه شعلة الامل من جديد
ولا حنقول عليهم
يارحمن يارحيم
ردى على سؤال
هى اتقتلت ليه
فعشان صممت انها تاخد
بتار ابوها
الى اعدم ظلم
وعشان وقفت جنب
شعبها
وحست بالمه ووجعه
عشان عاشت معاهم المحن والمصاعب و عشان شافت
بعنيها الظلم الى كل يوم بيقع عليهم
وعشان صممت انها تقف فى وش المدفع
وتقول للظالم فى شه
لا كفاية لحد كدة
انتهى زمنك وحان وقت الحرية
والنور يشع من تانى على ارضنا


الى جنة الخلد ياأمراءة
انتم السابقون ونحن بكم ان شاء الله لاحقون
Desert cat said…
undertaker
ما هو دائما اى نبراس نور بيتعدم بيد من يعشق الظلام
رحمها الله
alshared said…
أكيد الموضوع فيه حاجه
نظرية مؤامره مثلا

أو خدعه من برويز مشرف علشان يضرب عصفورين بحجر واحد
يبقي نواز الشريف اتربط
والست بوتو أتقتلت
وياخد بالمره شوية صلاحيات زياده علشان مكافحة الارهاب
او يعمل قانون ارهاب زي اللي عندنا

وبعدين راي أخر ايه اللي انتي بتتكلمي فيه

نحن قوم الرأي الاوحد
رافضون لتعدد الأراء وكأنه رزيله أو كأنه الكفر

فكر من يخالفنا في الرأي
يكون كافرا
ولا نري له توبه سوي بالرجوع عن رأيه وأعتناقه رأينا


تحياتي
انا سمعت ان الداخليه الباكستانيه
تحمل القاعده وطالبان مسئوليه الاغتيال
وبيقولوا انهم رصدوا مكالمه للقاعده تتعلق بالانفجار
وانا بسأل
هى القاعده عبيطه للدرجه دى؟؟
son's egypt said…
السلام عليكم
مسلسل الاغتيالات لم يتوقف طالما هناك اناس حاربوا الظلم والفساد في اي مكان في العالم
عزيزتى
باكستان مش عرب يا ريت تخدى بالك
هتقولى مسلمين
هقولك كيندى مات مغتال هى امريكا عرب
اه ونسيت ريجان كان هيغتال كمان
سلام
السلام عليكم


كلمة محاربة الإرهاب دي المفروض يكون معناها إعلان الحرب على إسرائيل أو أمريكا مش على الجماعات الإسلاميه .

أما بالنسبه لموضوع الحوار فدا أمر غير وارد لا عندنا ولا حتى عند الغرب بالنسبه للجماعات أو الحركات الإسلاميه
ودا لأنهم مش بيعترفوا بيهم أصلاً علشان يتحاوروا معاهم.
ثم سواء بوتو أو مشرف أو غيرهم من أولياء أمريكا مايتزعلش عليهم بالعكس
sadasf said…
انا موش متفق معاكي بقي خالص
ومستغرب من سؤالك قتلوها ليه
اولا انتى متعرفيش اى معلومات عن بنظير بوتو بطريقة سردك للموضوع وكمان كل اللى دخلوا بيجاملوكي ويردوا اظاهر متبعين اسلوب المنتديات هنا برضه
"واحده كل ذنبها انها بتقول نحارب الارهاب"
اصحوا بقا فوقوا امريكا على الابواب
واسرائيل وراها وانتوا بتقطعوا فى بعض و عايشيين زي الميتين بوتوا دي كانت اكبر حليفه لبوش وكوندليزا وباكستان بوصفها قوه نوويه اسلاميه فده بيرعب الامريكان وعاوزين يدخلوها فى حماها باي وضع مشرف كلب وعميل لكن ملوش دخل فى قتل بوتو جماعة الجهاد الاسلاميه تنظيم القاعدة هوه اللى قام بالعمليه بتخطيط من الرجل التاني فى التنظيم ايمن الظواهري اللى هوه اساسا من فاقوس على فكره
مقتل بوتو ضربه ساحقه للامريكان اللى لو دخلوا باكستان وتمكنوا منها اكتر من كده هيبقي الدور قرب قوي
زي ما زعلتي على بوتوا كده مزعلتيش ليه على اللى حصل فى المسجد الاحمر الناس اللى اتدبحوا واتقتلوا والاطفال والحريم اللى ماتوا كل دول ملهمش تمن وبوتو هيه اللى اثرت فيكي قوي
متخليش كرهك لمجموعه معينه من الناس زي الاخوان المسلمين مثلا يمحور تفكيرك كله ويحول هجومك على كل اسلامي او انسان بيحارب علشان دينه بتوع القاعده اللى بياكلوا ورق شجر وبيهربوا فى الجبال موش زي بتاع مطبعة التصوير اللى بيرمي الزباله قدام مكتبك. وبلاش تاخدي معلوماتك عن الدنيا من مصراوي بس.
ياريت تخدي كلامي بصدر رحب
مستعد للنقاش
لماضة said…
والله يا قطه انا ما صدقت الخبر
فكرته نكته الاول
بجد صدمه
مش عارفه الناس دى عاوزه ايه بالظبط
ربنا يرحمها يارب
Desert cat said…
alshared
بالفعل فكرمن يخالفهم الكفر ولو مرجعش وتاب واناب يبقى حلال فيه القتل
دى عال معمول لها غسيل مخ
متبرمجين على الارهاب وبس
تحياتى
Desert cat said…
فرنسا هانم
لكل عمل ثغرات
بس انا سؤالى اشمعنا مش اتقلت الا بعد ما اعلنت عن محاربتها للارهاب ؟
Desert cat said…
son's egypt
طول ما التخلف والجهل متفشى تحت اسم الاسلام
فدائما الارهاب هو الحل
Desert cat said…
علاء سالم
يعنى انت من وجهة نظرك انى لو شوفت واحد امريكى او اسرائيلى ماشى فى الشارع اقتله علشان هو يهودى وكافر
هو الاسلام قالنا كدا
لا حول ولا قوة الا بالله
Desert cat said…
sadasf
اولا اللى دخلوا المدونة مش بيجاملونى لسبب بسيط انهم ميعرفونيش
ثانيا من الواضح ان حضرتك ما ارهقتش نفسك فى قراءة التعليقات
وداخل توجه اتهامات ليا ولوزوار المدونة بدون وجه حق
ثالثا والله ردك ضحكنى لما قولت امريكا
هو كل لما مصيبة تحصل نقول امريكا واسرائيل
ونريح دمغنا ومندورش على الاسباب الحقيقية ونعمل ذى النعام
السبب لقتل بوتو أنها قالت سوف تحارب الارهاب (المتشددين) والذين يقابلو الحجة والمنطق بالرصاص
وبعدين بالمنطق حضرتك هى اسرائيل او امريكا من امتا بينفذوا اللى عايزينه بعمليات انتحارية
دى واضحه وضوح الشمس ومعرف جدا مين اصحاب الافكار اللوزعية دى
والغبى اللى فاكر نفسه فدائى متخيل انه بيقضى على الكفر وهيدخل الجنة
الى الجحيم هو ومن يدعمه
ومن العجيب ان حضرتك دخلت فى النوايا علشان انا فى مشكلة بينى وبين شخص يبقى كدا خلاص لازم اى حاجه يبقى وراها اسلاميين
بص يا تلتاوى الشخص اللى انت بتقول عليه او غيره انا اقدر افعصه والطرق عندى كتير جدا وسهله لكن انا بعرف اتقى الله واتعامل باخلاقى ... انت ركز كويس اوى فى طريقة قتل بوتو لا امريكا ولا اسرائيل حد فيهم بيفجر نفسه دول بيقتلوا فى عز الضهر ...
بس معلشى سؤل صغير هو حضرتك مش رديت عليا ليه باسم مدونتك الاصلى
بحب اللى يختلف معايا يبقى فى نفس قوتى مش مستخبى
Desert cat said…
لماضة
هدية راس السنة من كلاب القاعدة أو لصوص السلطة فى باكستان اغتيال أول رئيسة وزراء فى دولة اسلامية

الإرهاب و الإستبداد توءمان ملتصقان
دمتى بود
هو كده .. سياسة العالم كله كده

القمع .. بفتح القاف

مش القمع بضم القاف

ولو انها مش فارقه ..

بجد حاجه تخخنق

م الكبير للصغير م الحاكم للمحكومين

اى حد يقول حاجه ضد اللى بقولها

يبقى ميصحش يعيش .. يغور ف داهيه
Desert cat said…
د/اجدع بنوته
طبعا سياستهم اللتى لا تتغير
انت تخالفنى الرأى
يبقى عليا وعلى أعدائى
القتل هو الحل
نورتى البلوج
sadasf said…
المشكله ان طريقتك الهجوميه فى الرد
موش هتغير شيء وخصوصا
انى من خلال معرفتي بيكي انك ممكن تغيري افكارك مابين ليلة وضحاها
يعني انتى موش صاحبة موقف
سئلتيني انت ليه مدخلتش علقت باسم مدونتك انا دخلت ارد عليكي بس للتاريخ موش لشخصك انتى ثانيا شرف انى اكتب اسم مدونتي عندك قدامك كتير قوي علشان تحصلي عليه
شوفتي الهجوم على الناس سهل جدا
لكن ايه الصعب الحوار اللى دايما بتهربي منه
كرهك للاسلاميين شيء واضح وضوح الشمس من كل بوستاتك السابقة وتحاملك عليهم زي ماقولتلك ملوش مبرر موش بسبب شخص او مجموعه فاسده تتهمي الجميع فى ناس فعلا بتحارب علشان الاسلام بجد .
حكمتي على اللى فجر نفسه انه فى النار هل ده يصح انتى دخلتي فى حكم ربنا عرفتي اللى بينه وبين ربنا
اذا كنتي انتى راميه نفسك فى احضان العلمانيين وبتغازليهم علشان تعيشي وتاكلي عيش
فبلاش تتكلمي فى السياسه اكتبي عن الطبيخ ده لو بتعرفي
الربان said…
تحياتي

نفس السؤال سألته لنفسي بمجرد علمي بالخبر... لكن سرعان ما أدركت الاجابة
السياسة و لعبه الحكم...و بالمناسبة هذا ليس لدي شعوب العالم الثالث و الاسلامي فقط...لكن ايضا في ام الدنيا اميركا.... العديد من حالات الاغتيال السياسي...البدني ...لا بل المعنوي ايضا مثل فضيحة ووتر جيت....

بي نظير بوتو من اسرة امتهنت السياسة
فقتل و الدها...و توفي اخين لها في حوادث....و ها هي تنضم الي القائمة.
باكستان لها تاريخ طويل حافل بالاغتيالات السياسية.

لو علم الناس مكانة القاتل عند الله
وما توعده الله به من عذاب ...

يقول رسول الله صلى الله عليه و سلم فى معنى الحديث (من أعان على قتل مسلم بشق كلمه أتى يوم القيامه مكتوب بين عينيه أيس من رحمة الله )و هذا بشق كلمة فكبف بمن يقولها صريحة محرضا... و كيف بمن يعد و يخطط... و كيف بمن ينفذ...

نسأل الله السلامة في الدنيا و الاخره.

تحياتي و تقديري
Desert cat said…
الربان
للاسف استاذ الربان العملية الانتحارية واضحة وضوح الشمس
وواضح اوى مين اللى مرتكبها
لكن اللى الحقد والكره مالى قلبه بيغمض عنيه
عموما ربنا يرحمها ويجحمهم
دمت بود
Desert cat said…
sadasf
معرفتك بيا
اظن ان الكلمة كبيرة على حضرتك لانى مبمنحش اى حد كدا شرف معرفتى
ومعنى انك مش بتدخل باسم مدونتك الحقيقى فده مش علشان شرف من عدمه لانه الواضح من اسلوبك انك منافق او جبان اختار اللى يعجبك اصل اللى بيدخل يطبل ويزمر باسم ويدخل يشتم ويهاجم باسم تانى يبقى ده مالوش غير مسمى واحد انه انسان جبان مش عارف نفسه بيتكلم فى ايه ويخاف يواجه
كونك ذكرت كلمة علمانيين اللى انا برمى نفسى فى احضانهم علشان انول رضاهم والله ونعم الادب والاخلاق بالفعل اللى تخليك تسمح لنفسك تقول كلام زى ده انا شايفه ان العلمانيين اللى بتتكلم عليهم دول افضل من الف واحد من اللى عايش على النفاق والكدب بيكدب على نفسه ويصدقها قبل ما يكدب على المجتمع ... ثالثا فى حاجه فى علم النفس اسمها projection تحب اشرحها لك ... اشرحها لك واجرى على الله
دى اسمها الاسقاط بمعنى لو انت انسان كداب فبتتهم كل الناس بالكدب ولو انت منافق بتتخيل كل الناس زى حضرتك كدا مثال لو حضرتك بتحب جارتك وهى مطنشة فبتتهمها انها بتغازلك
بس بأمانه بكره اللى بيستخبوا
ويخافوا يواجهو لانى بحس بمدى ضعفه وعدم حجته وانا ميشرفنيش اواجه حد ضعيف
اللى بيتكلم فى حق وحجته قوية مبيخافش لومة لائم ولا بيستخبى ويشتم ويجرى زى الحرامى
وطبعا مش محتاج انى اقولك دخول امثالك مدونتى وسماحى ليك بالرد فيها فده شرف انا بمنحه لك
عموما انا ميشرفنيش وجودك بس من الواضح من خلال ردك الحقد الواضح وضوح الشمس ولانى بحب جدا الناس دى لانه بيحرق فى نفسه زى النار ان لم تجد ما تاكله فبتاكل نفسها فبكون فى قمة سعادتى وانا شايفه حد بيعمل كدا افرح بقى منحتك شرف الدخول اصلى بكون فاضيه كتير فبحب اتسلى ..
undertaker said…
اسف ياقطة على مشاركتى للمرة التانية
بس لو تسمحيلى
كنت عايز ارد على الاخ صدفة
لانه باين انه جاهل بحاجات كتير
ومغرور بحاجات برده كتير مش موجوده فيه اساسا
زى السباك بالظبط

تلاقى الواحد من دول عشان بيكسبله من تسليك البلاعة والمجارى
كام اهيف
تلاقيه بيكلمك وكانه باشا من باشاوات زمان
مع انه سباك معفن
لاراح ولا جه
اهو الاخ صدفة بقى شبه السباك بالظبط
فاكر ان عشان بيعرف يتكلمله كلمتين فصاحة
وعارفله معلومتين
سمعهم من الاخبار
بقى انسان مثقف وانسان يقدر يحكم على الى اقدامه
مع انه جاهل
والله جاهل
ممكن يكون معاه شهادة او اتنين او تلاته وممكن دكتوراه برده
بس جاهل
وزيه زى كتير ناس متخرجين من الجامعات وجهله
والدليل رده
يعنى مثلا لما قالك انك متعرفيش حاجه عن بينظير بوتو
اونك كاتبة الموضوع مش عارف بأيه
اولا ونا متاكد من كدة
انه هو اساسا ميعرفش مين هى الناظرة ممكن يكون عارف انها من باكستان لانه سمعها فى الاخبار
ثانيا دة كدة بكلامه دة
دليل على انك انسانة متابعه الى بيحصل من حوليكى
وانك مثقفة وعلى درجة كافية من العلم الى يخليكى تكتب عن واحدة كتير من العرب الجهلة ميعرفهاش ومن ضمنهم عمونا الصدفة دة
تانى حاجه قالهالك
انك بتتبعى اسلوب المنتديات فى مواضيعك انتى والى بيردوا عليكى
ودة دليل على حاجتين اولا انه انسان جاهل وميعرفش يعنى ايه منتدى او الى عمله عمله ليه
كل الى يعرفه ان المنتدى تدخل تنقل موضوع اخبارى والاعضاء يدخله يرده عليه مجاملات اكتره
وقليل لما تلاقى حد بيتكلم فى صلب الموضوع
طبعا باين ان عمونا الصدفة بيعشق المجاملات لانه شاف كدة عندك
وتلاقيه لما بيدخل مكان تانى
بيقول نفسش الكلام او بيفكر نفس التفكير لانه اتعود انه يعمل ويشوف كدة
فبقى عنده الناس كلها بتعمل كدة
عموان دة ميعرفش ان المنتدى اساسا عشان حاجة واحدة بس وهى تبادل العلم
ودة للاسف مبيحصلش غير فى منتديات قليلة اوى
لان اكتر الاعضاءشبه عمونا الصدفة دة
ناس جهلة وفاكرين نفسهم انهم عباقرة
تانى حاجه هو اتكلم عن اسلوبك فى الكتابة
اولا اسلوبك دليل على انك انسانة اجتماعية وبتحبى المشاركة ودة طبعا الى مفهمهوش عمونا
تانى حاجه الردود الى عندك
والى مش حتلاقيها فى المدونات التانية
دليل على انك بتحبى ان الناس الى بتدخل ترد عليكى
تقول رئيها بصراحة وبدون خوف
والى عنده معلومة يبقى
من اجدعها الناس
والى معندهو ش
اهو بيدخل يقول رئيه
الشخصى الى ممكن انك تستفيدى منه
او تقارنى بينه وبين رئيك الشخصى عشان توصل لطريقة تحليل للموضوع مظبوط
ودة طبعا الى ميعرفهوش عمونا الصدفة

والله العظيم جاهل ياجدعان
undertaker said…
رابع حاجه انه بيقولك
انك بتبدلى ارائك
يعنى مش راسيالك على برد
كل يوم تطلعى برئ شكل
ومع ان دة دليل قطعى انك بتسمعى
اراء الاخرين
وبتدى الفرصة لكتير منهم انهم يقنعوكى
الا ان عمونا الصدفة
شقلب الحكاية
ولانه معندهوش الحتة دى
وديما تلاقيه مصصمم على رئيه
ممكن يظهرلك انه بيسمع وبيتقبل اراء الاخرين
بس فى الحقيقة هو من جواه بيسمع كلامك
وبيضحك عليه فى عقله
مع انه عارف ان كلامك ممكن يكون صح
بس تقولى ايه جاهل
تانى حاجه
ودة الدليل على انه جاهل
انه دخل فى نفسه فى حتة مش مسموح لبنى ادم
الدخلو فيها او الكلام فيها
ناه بيقولك
ومع انه عارف انك مسلمة ومؤمنة
ومع ذلك بيقولك انك بتتهجمى على المسلمين
يعم الحج ازاى
بعقلك كدة
كل الى بيدخله هنا
مسلمين
مش شبهك يعنى
تبقى عايز تقنعنى
انهم لو شافه هجوم على الاسلام
مش حيتكلمه
وحيفضله يدخله يرده عليها
عشان جمال عيونها
عيب يعم الحج
دنتا الى بكدة بتهاجمنا
وبتشتمنا كمان
وبتقول علينا اننا معندناش كرامة وبنسيب الى يتكلم يتكلم
غبى وجاهل
ومبيعرفش ينقد كمان

يعم الجاهل
ربنا عطانا العقل الى مش موجود عند حضرتك عشان نفكر بيه مش عشان ننام عليه
اولا الاخ الى بيفجر نفسه مهما كانت الاسباب
فدة تابع للشيطان واخره جهنم
عايز تعرف ليه
لانه قتل النفس التى حرم الله قتلها رمى نفسه فى التهلكة وربنا مأمرش بكدة
قتلت وعذب نفسه الى هى امانة وعطى لنفسه الحق
انه يقتلها
لو قولتلى دة شهيد لانه مات فى سبيل بلده
حقولك جاهل
لان الشهادة فى الحرب
جندى قصاد جندى
هو يقتلك انتا تقتله
لكن تدخل على ناس كل ذنبهم انك سمحت لحكومتهم انهم يحتلوا ارضك
وتفجر نفسك فيهم
فدة جهل وتخلف
وغباء
وكل دول اتباع للشيطان
زيك تمام
منتا تابع للشيطان
عارف ليه
لانك اتعرضت لانسانة شريفة فى شرفها
عارف دة معناه ايه
معناه انك مبقتش راجل
معناه انك مبقتش محترم معناه
انك بقيت تابع للشيطان
ومحصلتش حتى شيطان صغير
ياراجل
مع انى انسان متعلمتش
وانسان سهل على الشيطان انه يضحك عليا
ومع ذلك لما دخلت طريقه
انا بقيت المعلم
وهو الصبى بتاعى
تقوم انتا يامتعلم ياجاهل
تتحصلش حتى صبى
دنتا عملت الى الشيطان ذات نفسه
ميقدرش يعمله
روح يابنى استغطى ونام
وتوب لربك
ربك بيقبل التوبه
وقوله انك ظلمت انسناة وطعنتها فى شرفها

وبعدين اطهر بازازة مية نار
عشان تنزل الوساخة من على جسمك
لانك انسان قذر
sadasf said…
طبعا الهجوم الشامل من صبيانك فى السيبر شيء متوقع السفهاء اللى بتسحبيهم وراكي فى كل حته
زي اندر ده اللى مسميني صدفه
ومن قمة جهله وسذاجته لايعرف الفرق بين المدونه والمنتدى
دى نقطة كافيه لنسف الحوار مع امثاله من الشناكيت
بالنسبه ليكي بقي ياقطه انا مكنتش عارف انك مثقفه قوي كده بس فرحت قوي قوي لانك عارفه معني projection دي خطوه حلوه فى طريق وصولك لبرنامج 90 دقيقه او حتي البيت بيتك
ولكن مهما لمتي حواليكي من كدابين زفه وافاقين وخلافه هتفضلي عارفه انتى حجمك قد ايه فى النهاية انتى تساوي لا شيء بافكارك وكتاباتك وانا فى النهاية بتأسف فعلا انى دخلت رديت عليكي وحاورتك لانى كنت فاكر انك انسانه متحضره مستعده للنقاش تحبي تعرفي انا مين انا انسان اتعلمتي منه 25% من اللى انتى بتعمليه دلوقتي سلام
Desert cat said…
sadasf
صبيانى فى السيبر ... انت باين عليك شغال فكهانى اصلك مش بتعرف تقول غير كلمة صبيان ... وبعدين دى كلمة تطلع المفروض من واحد مثقف وبيدعى على انى اتعلمت منه حاجه .. طيب وبما انك بتعرف تعلم مش تروح تعلم نفسك الاول اذاى لما تهاجم حد تبقى قوى الحجة مش تستخبى وتضرب فى الضهر وتجرى زى الحرامية عموما انت متهمنيش فى حاجه ولا يشرفنى وجودك هنا بس احب اقولك ان الشخص اللى بتتكلم عليه وبتدعى عليا وعليه ده مدون ولو حضرتك دخلت مدونته هتعرف انه من اسكندرية ... للدرجة دى حقدك وسواد قلبك يخليك ترمى الناس بالباطل .. والله ثقافتك واضحه اوى
ربنا يشفيك وينضف قبلك من الحقد اللى فيه .. عموما
لا يضير السحاب نبح الكلاب
خليك مع نفسك بقى
undertaker said…
جهلاء اغبياء
لا يعرفون ولا يفهمون
لا يعرفون ان الشيطان خلفى يريد رضائى وينتظر الجهلاء امثالك
لكى ينتقم لى منهم
اغبياء جهلاء
لا تفهمون ان لكل شئ حدود
ومن يتعدى الحدود يكون مصيره
الرمى فى السجون
سجون فى بحر الاظلمات
يحرسها لاجلى الشيطان
اغبياء جهلاء لا يعلمون
الاندر الى انتا بتتكلم عنه دة
عمل الى معملهوش انسان
زمان كلمه صبى الى انتا قولتها دى
كانت تطير فيها رقاب
قبل محد يتكلم يعرف هو بيتكلم مع مين
وعلى العموم انا يشرفنى انى اكون صبى
عند واحدة زى حنان
لانها الوحيدة من جنس البشر الى بيحترمها شياطين كمورا مورا
طبعا فاكرنى بقول اى كلام
بس الايام بيننا
ولازم ادوقك فى يوم العذاب
مهما خفيت نفسك وسط الناس
او حتى سافرت لابعد البلاد
حعرفك
وحعرفك انا مين
انا مش مجرد انسان داخل يقول انه زعيم وخلاص
الاندر زعيم من الاساس
واسئل شيطانك
الى جنبك على الشيمال
حيقلك
الاندر مين
وعمل ايه

اما بخصوص انى مش فاهم حاجه
فاه لو تعرف الى انا اعرفه
او تشوف الى انا بشوفه
مكنتش قدرت تستحمل يوم فى الحياة
ودة عندى بقى الاخر الكلام
وانتظر ما وعدك به الاندر
من عذاب

اهو انا عايزك تضحك تضحك تضحك
عشان دى حتبقى اخر ضحكة ليك
اضحك كمان وكمان
اضحك بصوت مليان
استهزاء وسخرية
فاليوم لك ياحشرة
وغدا للزعيم
Zika said…
الغريب انهم بيلبسوها في القاعده
ايه مصلحة القاعده انها تقتل بي نظير بوتو
كانوا الاولي لو فعلا القاعده كانت ناويه تقتل حد .
كان مشرف هو الاحق انه يتقتل
الايام بتعيد نفسها
زي ما اعدموا ابوها
وعاشت في المنفي بعيد عن بلدها
عشان بتحب بلدها كان لازم تتقتل
ربنا يرحمها
قدرها ترجع باكستان تموت فيها

Popular posts from this blog

مـصـــــر هـبـــة النيـــل

الدنيا مش بتدى محتاج .. بتدى عايز