الشرطة تعتدي على صحفي بجريدة الدستور

لحد امتا حنفضل متهانين
لحد امتا محدش حيحترم آدميتنا
من مدونة مراقب مصرى
الشرطة تعتدي على صحفي بجريدة الدستور
كان زميلنا الصحفي أحمد بدر الصحفي بجريدة الدستور المصرية في طريقه إلى منزله فذهب ليستقل ميكروباص من موقف شبين القناطر (محطة كلية الزراعة) والموقف يقع خلف قصر محمد علي. وشاء حظ أحمد العاثر أن يمر بهذا المكان وقت أن كان السفير الأمريكي يزور القصر وسط إجراءات أمنية مشددة وتواجد أمني مكثف.
يقول أحمد: "فوجئت بقوات الأمن تحاصر كل المنطقة بشكل غريب. وبينما كنت أسير اعترضني أمين شرطة بأمن الدولة (بحسب ما علمت من أحد المصادر بنقطة كلية الزراعة) وأخذ يدفعني بعنف بعيدا فقلت له: "إيه اللي بتعمله دا... بتزق ف إيه... أنا صحفي!"
أجابني الأمين: "صفحي ولا مش صحفي يا ابن المتـ ... ـة... الصحافة على جزمتنا"... وختم سبابه بصفعة بالقلم على وجهي!!
"لقيت سبعة أمناء شرطة بيجرجروني على أحد الضباط بنقطة شرطة كلية الزراعة... طلبت من الضابط يعمل محضر بالواقعة فرفض الضابط... كان هناك ثلاثة ضباط منهم إثنان من أمن الدولة على الأرجح لأنهما كانا يرتديان ملابس مدنية والثالث هو الملازم أول إسلام خليل الضابط بقسم أول شبرا الخيمة. الملازم أول إسلام خليل (لابس ميري) منعني من عمل محضر وأنا أصريت على تحرير محضر رسمي بالواقعة."
"دخلت إلى مأمور قسم شرطة أول شبرا الخيمة لأطلب منه أن أحرر كل ما حدث في محضر رسمي... المأمور قال لي: اكتب في المحضر كل حاجة، وإن كان حذرني مهددا أن أمن الدولة ممكن يلفق لي قضية ويدعوا إنك ضربت أمين الشرطة أو يلبسوك أي قضية"
"خلاص يعملوا اللي هما عايزينه وبرضو هعمل محضر"
حرر أحمد بالفعل محضرا بالواقعة (محضر إداري رقم 5830 / 2007 قسم أول شبرا الخيمة) وذكر في المحضر الاعتداءات وسوء المعاملة التي وقعت عليه من قبل قوة الشرطة التي كانت موجودة في المكان كجزء من حراسة السيد السفير الأمريكي الذي كان قريبا من قصر محمد علي. قال لي أحمد بدر في اتصال هاتفي أن "الشارع كله كان متغطي عساكر وأمناء شرطة وضباط من أمن الدولة والشرطة"، وأنه فوجئ بسبعة أمناء شرطة من حوله يدفعونه وأحدهم صفعه على وجهه. وأخذوه إلى ثلاثة من الضباط بينهم ضابط أمن دولة والضابط إسلام خليل وضابط آخر يرتدي ملابس مدنية.
هوامش على الحادث:
ـ1ـ أحمد تم الاعتداء عليه بعد أن أعلن لأفراد الشرطة أنه "صحفي" ومع ذلك فقد واصلوا إهاناتهم له وشتموه بأمه وقالوا أن الصحافة تحت جزمتهم... يذكرني هذا على الفور بمشهد مشابه في العام الماضي حينما أعلن قاضٍ عن هويته كرئيس محكمة لأحد ضباط الشرطة أمام نادي القضاة وكان الرد أن ألقى به على الأرض وضربه بالجزمة معلنا – عمليا – أن القضاء في مصر تحت جزمة النظام!! (معلهش يا احمد يا بدر، إذا كان القاضي محمود حمزة انضرب بالجزمة يبقى طبيعي جدا إنك تنضرب مش بس بالقلم لكن بالجزمة كمان... حد قال لك تبقى صحفي؟ حد قالك تبقى مصري؟ حد قال لك تبقى بني آدم أساسا في أم هذا البلد؟)
ـ2ـ أحمد صحفي تم تعيينه الأسبوع الماضي فقط في جريدة الدستور وبالتالي لسة مش عضو في النقابة لأنه مقضاش فترة الست شهور القانونية بعد تعيينه... يعني مالوش تمن عند النقابة لأنه مش عضو فيها على الرغم من أن أحمد صحفي محترف من سنتين!! (معلهش يا أحمد مالكش نصيب بقى يتضامن معاك جمال فهمي وعبد القدوس ولا أي حد من مناضلي النقابة الأشاوس... أصلك مش صحفي نقابي يا عزيزي ولحد ما تشوف كارنيه النقابة فأنت بلا ثمن يا عزيزي وأي أمين شرطة من حقه يلطشك ويلعن الصحافة ويعلن أنها تحت الجزمة كمان ومحدش هيتعرض له لأنك مش نقابي لسة!!)
ـ3ـ أحمد بكل أسف ما يعرفش مين هما أمناء الشرطة اللي ضربوه وأهانوه... وعيون الأمن الساهرة في قسم أول شبرا الخيمة يتسترون على أمناء الشرطة المعتدين. وعلم المراقب المصري أن بعضا من زملاء أحمد يفكرون في تنظيم اعتصام أمام قسم شرطة أول شبرا الخيمة للمطالبة بالكشف عن هوية الأمناء الذين اعتدوا على الصحفي أحمد بدر.

تعليقات

‏قال ta5areef
هو انتو مش عارفين ان الشرطة فى خدمة الشعب
هو انتو مش من بلدنا
مصر
مصر
مصر
أشكرك على نشرك الموضوع
تضامننا مع أحمد بدر مهم جدا... على الأقل أضعف الإيمان
وربنا يرحمنا ويرحم مصر

تحياتي
انا بعت ايميل اللعبة يا دزرت كات
:)
‏قال Desert cat
تخاريف دكتور
اخبارك الصحية ايه ياباشا
ان شاء الله تكون تمام
اه عارفين ياباشا ان الشرطة فى خدمة الشعب
لدجة انهم مش حارمينا من حاجه
دول بسحلونا فى الشوةارع ياباشا
يااااااااااااااه شرطة زى الفل بصراحة
ومصر هى
ولا بلاش
‏قال Desert cat
مراقب مصرى
ياباشا مفيش داعى للشكر
ده واجبنا كلنا
يمكن نقدر نعمل حاجه ونقف فى وش الظلم
احترامى وتقديرى لشخصك الكريم
‏قال Desert cat
اميرة البلطجية
الميل وصل يات فندم وقريته
وكله تمام التمام
فى انتظار البدء
‏قال 3abdo me7tas
مليش فى السياسة
وبصراحة انا مقريتش البوست ده
:D
‏قال Desert cat
بتعجبنى فيك صراحتك
بس اهم حاجه انك نورت البوست ده

المشاركات الشائعة